Test Škoda Scala Monte Carlo: Čech s monackým pasom

Príchod Škody Scala na trh sa spájal s veľkými očakávaniami a samotná značka tento model predstavovala ako malú revolúciu. Nástupca Rapidu sa vskutku vydaril a vyniká, okrem iného, skvelým využívaním priestoru, čo sme mali možnosť zistiť už v minulých testoch. Tentokrát sa nám ale do rúk dostala špičková verzia Scaly. Konkrétne prevedenie Monte Carlo so silným benzínovým TSI s výkonom 150 koní.

Línia Monte Carlo má v histórii Škody tradíciu a odkazuje na Rally Monte Carlo a úspechy značky práve na tejto súťaži. Je teda jasné, že táto Scala bude naladená  hlavne na športovú nôtu. Tej v prípade testovaného kusu okrem doplnkov nahráva aj výrazný červený lak karosérie Corrida. Ten vyzerá skutočne dobre a sviežo a príjemne oživuje cesty plné nevýrazných farieb. Skvele k nemu pasujú aj čierne päťlúčové 17” disky kolies a ďalšie čierne doplnky, typické pre výbavu Monte Carlo. Priznávame ale, že o palec väčšie kolesá a nižší profil pneumatík by vyzerali ešte lepšie. V čiernej farbe je  vyhotovená aj maska, bočné krídelká na nárazníku, prahy, strecha či zadný difúzor. Strecha je v tomto prípade dokonca panoramatická. V prednej časti zasa vyzdvihujeme výborné LED svetlá s denným svietením. Na blatníkoch je decentný znak Monte Carlo a oceňujeme, že nimi nie je prehnane posiate celé auto, ako to niekedy býva zvykom. Celkovo je Scala veľmi pekné a pomerne jednoducho ale vyspelo tvarované auto s jasnými kontúrami bez zbytočnej prekombinovanosti. Veľmi rafinovaná je ale zadná časť, kde okno s nápisom Škoda plynule prechádza až na úroveň spodnej hrany svetiel v tvare L. Práve zadná časť je akýmsi typickým trademarkom Scaly, dokazujúcim kvalitnú prácu dizajnérov. Aj v iných výbavách je Scala pekným a moderným hatchbackom, Monte Carlo ale pridáva decentnú a vkusnú dávku športovosti, v tomto prípade ešte podtrhnutú odvážnym lakom. 

A aká kombinácia farieb nás čaká v kabíne? Hádate správne, aj keď v trochu reverznej forme oproti vonkajšku. Tu totiž hrá prím čierna a dopĺňa ju červená. Začnime skvele tvarovanými integrovanými sedadlami, ktoré by sa nemuseli hanbiť ani v modeloch RS. Tie majú čierne látkové stredy a bočnice sú doplnené červenou, skombinovanou s odolnou látkou karbónovej štruktúry. Podobnú textúru nájdeme aj na obkladových lištách. Trojramenný volant má ten správny športový feeling, ktorému dopomáha sploštený spodok, akurátny priemer aj hrúbka. Ani Scale nechýba plne digitálny kokpit pred vodičom, doplnený o akurátne veľký displej infotainmentu. Graficky aj rýchlostne patria oba medzi to lepšie na trhu, logika ich ovládania je tiež užívateľsky príjemná. Ergonómia je tiež príkladná, všetko je v dosahu a ocenenie si zaslúžia aj samostatné fyzické tlačidlá a ukazovatele teploty. Dizajnovou lahôdkou sú chrómové kľučky dverí, ktorých tvar je mimoriadne nápaditý a oku lahodiaci. Pekná je aj obkladová lišta s textúrou karbónu, ktorá ladí s bokmi sedadiel. USB C porty buď milujete alebo nenávidíte 🙂 Stávajú sa ale štandardom a prítomné sú aj tu. Výhodou v tomto prípade ale je bezdrôtový Apple CarPlay. Scala mimoriadne exceluje vo využívaní priestoru, ktorého je na auto danej triedy skutočne bohato. Vpredu, vzadu a dokonca aj v kufri. Hatchback so 467 litrami objemu batožinového priestoru sa vážne nevidí často. Toto je skutočné eso v rukáve, ktoré je pre konkurenciu veľmi ťažké prebiť. Naviac, interiér je opticky ešte priestrannejší vďaka veľkému panoramatickému oknu v streche.

Pod kapotou sme mali pomerne silný benzínový turbomotor 1.5 TSI s výkonom 110kW/150 koní a hutných 250 Nm. To sú na kompaktný hatchback celkom slušné parametre, za ktoré by sa ešte pár rokov dozadu nemusela hanbiť ani verzia RS. Tento motor sa kombinuje s predným pohonom a so sedemstupňovým automatom DSG a vo výsledku je auto na stovke za 8,3 sekundy, čo vôbec neznie pomalo. DSG má aj možnosť športového režimu či manuálneho radenia, avšak iba pákou. Za normálnych okolností to ale nie je potrebné, keďže prevodovka radí dostatočne rýchlo a rozumne aj v športovom režime. Výkon motora je teda úplne dostatočný a dá sa tu hovoriť aj o výkonovej rezerve, ktorú využijete na dynamickú jazdu či bezpečné predbiehanie. Motoru dávame plusový bod aj za príjemný športový zvuk, ktorý ale nie je príliš intenzívny ani otravný. Tak akurát. Napriek nadpriemernej dynamike nie je toto TSI vôbec prehnane smädné, my sme sa po týždňovom jazdení dostali na 6,0 l/100 km. Jazdili sme dynamicky a plne využívali potenciál motora, často v meste a o niečo menej na okreskách a po diaľnici. Motoru teda niet veľmi čo vyčítať, z hľadiska dynamiky aj hospodárnosti obstál perfektne. Jazdné vlastnosti sú tak akurát kompromisné. Na 17” kolesách s pomerne vysokým profilom je Scala stále dostatočne komfortná, ale ochotne drží stopu aj pri agresívnejšej jazde na hrubom a zakrútenom asfalte. Proste taká zdravá neutralita. A to aj napriek tomu, že vzadu je iba obyčajná vlečná náprava. Na 18” kolesách by auto bolo ešte o kus istejšie a vyzeralo lepšie, avšak utrpel by komfort.

Scala vo výbave Monte Carlo s benzínovým 1.5 TSI je až prekvapivo živé auto s rozumnou spotrebou a bohatou výbavou. Doplnky Monte Carlo nie sú prehnané ale skôr decentné, dopomáhajúce práve tento stupeň výbavy odlíšiť od ostatných bežných verzií Scaly. Schvaľujeme aj extrovertnú červenú farbu. Vzhľadom na svoju kategóriu je auto až prekvapivo priestorné. Avšak, po skúsenostiach z minulých testov to vlastne žiadne prekvapenie nie je. Za cenu 25 985 € s DPH dostanete auto presne ako na obrázkoch. Málo to nie je, ale trúfame si povedať, že takéto auto si udrží slušnú zostatkovú hodnotu a postavené je kvalitne, čo čiastočne ospravedlňuje relatívne vysokú cenovku. Naviac, vďaka čarovaniu s vnútorným priestorom a veľkým kufrom sa dá bez problémov využiť ako plnohodnotné rodinné auto.

Škoda Scala 1,5 TSI DSG Monte Carlo 

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4362 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1471 mm
Rázvor osí kolies 2649 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1255/1414 kg
Batožinový priestor 467/1410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 219 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,8 -6,7
Emisie g CO2/km N/A