Áno, je to škoda Octavia, áno, je to stále tá istá RS-ka, ktorá bola aj doposiaľ, ale je stále vynikajúca. Je stále autom, s ktorým dokážete jazdiť každý deň s rozumnou spotrebou a s ktorým dokážete za stále rozumnú sumu mať v zálohe športové výkony. Ehm, športovejšie. Dobre. No a hneď na začiatku prichádzam ku problému. Toto by malo byť v závere. Ale je to tu, lebo Octavia RS stále dokáže ponúknuť kompletný balík úžitkových a ostatných vlastnosti podľa univerzálnych potrieb. Jediné, čo nedokáže dobre je jazda v teréne, ale to je asi logické, pokiaľ nie je služobným autom.
Škoda Octavia RS je na trhu stálica. A súčasná generácia sa začala vyrábať v roku 2019. Spočiatku sme ju v redakcii mali, ale kvôli posunutiu termínov prischla kolegovi. Takže áno, toto je vlastne moja premiéra v štvrtej generácii modelu Octavia RS. A rovno v najlegendárnejšej farbe Sprint Yellow. Nie je to ale plug-in hybrid, je to klasický dvojlitrový benzínový štvorvalec.
Farba veľa mení
Pozrime sa na Octaviu RS z hľadiska samotného tvaru. Je elegantná a v tejto generácii, v štvrtej je rozhodne krajšia verzia liftback ako kombi. A to aj kombi vyzerá veľmi dobre. Lenže ku dynamickým líniám a ostrým tvarom sa ako si viac hodí karoséria pripomínajúca sedan. Každému je určite jasné, že toto má od sedanu ďaleko. Toto je stále liftback.
Octavia RS ukazuje iné línie nárazníkov a rôzne vylepšenia, vrátane odtrhovej hrany na piatych dverách. Nech sa na ňu pozerám akokoľvek, stále mi evokuje, že je športovejšia ako Sportline. Nie je to len o nárazníkoch a o odtrhovej hrane, ale aj o samotnom dizajne auta. Vážne, toto je asi najdynamickejšie vyzerajúca Škoda! A vlastne aj má byť prečo. Superb predsa musí mať stále dostatok elegancie.
Ku dynamickej kombinácii doplnkových plastov a línií prispievajú aj zliatinové disky s priemerom 19 palcov. Sú zase charakteristické pre Octaviu RS a predvádzajú päťuholníkové tvary v počte kusov 5 na každom kolese. Takto Škoda docielila určitý efekt hranatého kolesa z vizuálneho pohľadu. Jedine mi asi vadí, že sú disky trochu utopené, najmä vzadu, mohli by byť o niečo viac vysunuté von a lepšie nadväzovať na líniu karosérie.
Zapustenie kolies ale nič nehovorí o tom ako sa s autom jazdí. Tam nemám absolútne žiadny problém. Čo však ešte zo zovňajšku musím spomenúť je farba. Táto žltá nie je len výstrelkom. Je to odkaz do minulosti na prvú generáciu Octavia RS, ale aj na tú druhú. Jediná generácia, ktorá žltú farbu masovo nedostala bola tretia. A do štvrtej sa vracia aspoň v tomto unikátnom jedinom kuse. Octavia RS jednoducho potrebuje výrazné farby. Či už je to červená, modrá, zelená, alebo táto žltá, Octavia RS potrebuje výraznú farbu. Je to v ostrom kontraste s tým, čo som hovoril o Megane RS, na ktorý by som ostrú farbu nechcel a skončil by som pri čiernej. Je to z dôvodu, že s Octaviou RS nie je jazda až taká šialená. Auto nepodporuje pocit športového náčinia až tak ako Francúz a tým pádom je problém zapamätateľnosti úplne irelevantný.
Priestoru má Octavia RS stále na rozdávanie
Škoda Octavia RS je postavená z praktickej Škody Octavia. To asi netreba zdôrazňovať. Líši sa len malými detailmi a to isté platí aj o interiéri. Aj v tejto športovejšej alternatívne teda máte stále dostatočne veľký batožinový priestor s objemom 600 litrov s možnosťou sklápania sedadiel. Tu však pribúda ešte aj možnosť využitia bočných odkladacích priestorov, či suchozipsových prepážok, ktoré môžete rozmiestňovať voľne po kufri, tak, aby vám v ňom nelietali jednotlivé veci. Dôležité je, že si tieto simply clever rozradovače kufra viete kúpiť aj do iných automobilov (cca 25 eur), lebo fungujú na univerzálnom princípe.
Až prekvapivý je aj priestor v zadnej časti. Napriek masívnejším športovým sedadlám sa podarilo zachovať dostatočne miesto na život aj pre pasažierov na týchto sedadlách. Vidno obrovský pokrok medzi generáciami a kým o prvej a druhej generácii sa nedalo hovoriť príliš lichotivo, tretia už predvádzala veľa miesta a štvrtá je bez akýchkoľvek prekážok použiteľná ako rodinné auto. To len podčiarkuje univerzálnosť modelu a plní všetky atribúty, ktoré by mali podobné modely mať, veď toto nie je hothatch, ale hotlift!
Lenže Octaviu RS si asi nekupujete na to, aby ste sedeli vzadu. Je dobré vedieť, že priestor nie je zásadne zmenšený, ale najlepšie sedadlá sú vpredu. Je to aj o sedadlách samotných, ktoré sú športovejšie tvarované, ale stále pohodlné a tvrdenie platí aj bočniciach. Bočné časti sedadla síce dokážu podržať, ale sú poddajné. Čo to znamená? Pri nastupovaní a vystupovaní vás nebudú tlačiť do zadku. Ani do stehien.
Predná časť je stvárnenia ale ešte trošku športovejšie. Kým všetky sedadlá majú kombináciu kože a alcantary, alcantaru môžeme nájsť aj na páse prístrojovej dosky. Je doplnená decentnou imitáciou karbónu a červeným detailmi. Ku žltej farby karosérie sa prvky hodia bez akýchkoľvek námietok. Je tu aj klasický informačno-zábavný systém, ktorý Škoda používa už vo všetkých modeloch. Už je natoľko odladený, že za týždeň bol len jeden problém so seknutím. Takže vlastne fajn. Devízou interiéru ale môže byť použitý volant. Má stále tlačidlá a kolieska, ktoré sú logické a jednoduché na pochopenie. Je to asi najlepší volant, ktorý kedy Škoda v aute mala. Má aj ideálny priemer, ale aj dobrý tvar. Nie je príliš extrémny, je tak akurát. Celé auto je akurát optimálne a univerzálne.
Dvojliter Octavia RS potrebuje
Áno, áno, v ponuke modelu Škoda Octavia RS je aj motor fungujúci na hybridnom princípe s objemom 1,4 litra a výrazným dopingom elektrickou energiou zo vstavaného elektromotora. Ale lepšia alternatíva je určite dvojlitrový benzínový agregát. Ak teda nemáte v pláne nabíjať. Ak máte v pláne nabíjať, tak vám to môže byť jedno. Ale ak nenabíjate, tak musíte na diaľniciach brať do úvahy výrazne vyššiu spotrebu. Myslím tým stále pri hybride.
Pri klasickom spaľovacom agregáte dokážete diaľničné kilometre zvládať s priemerom 7,1 litra, čo je perfektné a použiteľné na každý deň. Lenže ak s dvojlitrom neriešite toľko diaľnic, tak sa viete s priemerom dostať aj na 6,5 litra. Šesť a pol litra s veľkým liftbackom, do ktorého vojde rodina, pes, batožina, všetko.
A v tieni spotreby nezostáva ani dynamika auta. Veď na stovke je, podľa papierov, za 6,7 sekundy. V realite je zrýchlenie ešte výraznejšie. Škoda Octavia RS so samosvorným diferenciálom dokáže zaujať aj v zákrutách. Nie je to štýl, ktorý by kričal, že toto je športové auto, ale stále je to štýl, ktorý prináša dobrý pocit z dynamiky a tiež možnosť rýchlejšej jazdy s výbornými parametrami. Na trochu lepších pneumatikách by Octavia RS excelovala. Viem si predstaviť niečo od Pirelli, prípadne Goodyearu v rámci Eagle F1 sekcie, alebo od Michelinu.
Podvozok je v tomto kuse nastaviteľný a to znamená príplatok za DCC. V komfortnom režime ostáva aj napriek 19-palcovým zliatinovým diskom stále komfortný, ale v športovom režime dokáže slušne pritvrdiť, presne tak, ako by ste od auta čakali. Nie je to úplný extrém, ale cítiť, že nastavenie sa mení a s ním sa mení aj povaha auta samotného. Znova platí poučka o univerzálnosti modelu.
Univerzál na každý deň
Toto auto je ako posledný mohykán. Je to vozidlo, ktoré už môže mať svoje dni zrátané, ale je stále vynikajúce na každodennú jazdu aj na dynamickejšie presuny. Bola by veľká škoda, keby táto Škoda v ponuke skončí, ale každý vidí akým smerom sa uberajú aktuálne trendy a štýly. Preto by som bol prekvapený, keby sa toto auto dožije budúcej generácie. Síce sa to podarilo Superbu s motorom s výkonom 195 kW, či 265 konských síl, ale Octavii sa to nemusí podariť. Preto je za 45 000 € veľmi zaujímavú ponukou a v cene je zarátaná aj žiarivá žltá farba.
Škoda Octavia RS 2,0 TSI
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 k) pri 5000-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1600-4300 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4702 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1476 mm |
Rázvor osí kolies | 2681 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1520/2038 kg |
Batožinový priestor | 600 l/1550 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Spotreba (WLTP) | 6,5-6,6 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 149-151 |