Škoda Octavia RS 265 Cosmic Green

Test Škoda Octavia RS 265: Diesel chýba, ale RS je ešte lepšia

Pamätám si to, akoby to bolo teraz, tešil som sa z toho, že som mohol testovať Škodu Octavia RS 230 tretej generácie so zvýšeným výkonom 169 kW (230 k). Potom som mal extrémnu radosť z predmodernizačnej štvrtej generácie so žltou farbou a teraz? Teraz prichádza štvrtá generácia s modernizáciou a lepšou pohonnou sústavou ako kedykoľvek mala. Má najviac výkonu a najlepšie jazdné vlastnosti v histórii. A vyzerá dobre.

Legendou, ktorá bude toto auto sprevádzať je, že už nebude môcť používať naftový motor. Aspoň aktuálne v cenníku nie je. Ak chcete naftové športové prevedenie, tak Sportline môže naplniť vaše požiadavky. Ale RS je, odteraz, alebo aspoň teraz, prísne športovým vozidlom, ktoré má štýl GT. Čiže má benzínový motor. Tak som myslel to prísne športové. S vôňou benzínu a všetkým, čo bolo kedysi základom športovosti. Je to v podstate návrat ku prvej generácii, máte jeden motor a hotovo.

Octavia RS si výraznú farbu, ale aj nie

Octavia RS má stále v ponuke dve karosárske verzie. Jednou je tradičný liftback a druhou ešte tradičnejšie kombi. Veď sa len zamyslite, koľko kusov Škody Octavia RS ste videli s karosériou liftback a koľko s karosériou kombi. Myslel som si. Kombi je rozšírené kvôli praktickosti, ale má menší nakladací otvor a vyzerá menej dynamicky.

Povedal som to, je to tak. Práve znižujúca sa strecha v zadnej časti dáva autu akýsi čiastočný vzhľad kupé, ktoré by ste vlastne ako športové auto chceli mať. Ale dôležitejšie je, že toto auto vôbec máte a máte ho bez akýchkoľvek hybridných špásov.

Tak ako sa zmenila klasická Octavia, tak sa zmenila aj Octavia RS. Má nové predné svetlá s maticovým usporiadaním, ktoré svietia až prekvapivo dobre. Ale má aj inú masku chladiča a zmenené kontúry nárazníka. Napríklad vzadu je tiež niekoľko zmien. Znak automobilky ale ešte vpredu nájdete. Ešte sme sa nedostali do bodu, kedy by ho Škoda vymenila za nápis ako je tomu na modeli Elroq. Aj keď ten zadný nápis už o transformácii hovorí.

Škoda Octavia RS s karosériou liftback je v podstate veľmi pekné auto s dobrými proporciami, s veľmi príjemným pomerom prednej a zadnej časti. Dokonca aj rázvor je dostatočne dlhý, veď auto má 4,7 metra celkovo. Škoda pri modeli Octavia a aj Octavia RS ponúka ale niečo špeciálne. Tým špeciálnym prvkom je fleetová ponuka farieb. Škoda Octavia sa tým pádom stáva vozidlom, ktoré ma najširšiu paletu už od základu a v konfigurátore. Príplatok za špeciálnu farbu je pritom celkom rozumný, 1 200 € približne.

Škoda Octavia RS 265 Cosmic Green vs Slovenský rozhlas

Toto je kus nalakovaný odtieňom Cosmic Green, ale ja by som kľudne siahol aj po tmavšej Highland Green, prípadne po žltej. Na výber je toho extrémne veľa a všetky farby vyzerajú výborne. Teda väčšina z nich, tie, ktoré som videl. Jedinou nevýhodou tohto je, že sa musíte nájsť dvaja na svete, aby vám auto nalakovali požadovaným odtieňom.

To je rozdiel oproti štandardnej škále. Ale Škoda predáva auto v takých krajinách, že sa určite niekto nájde, kto má objednanú podobnú farbu. Alebo presne tú vašu vybranú. Na Octavii RS vyzerá výrazná farba výborne. Ale ostatní si vás ľahko zapamätajú. Možno má tá Highland Green najväčší zmysel.

Jediným negatívnym potom dizajnu môžu byť, pre niekoho, zliatinové disky. Prečo? Veď vyzerajú vynikajúco! Akurát tou nevýhodou môže byť fakt, že majú štandardne plastové dekle kvôli aerodynamike. Možno to spotrebu znižuje, ale aj charizmu to trošku dáva do úzadia. Hliníkové disky s plastovými deklami sú ako zateplené Crocsy na zimu. Viem si na Octavii RS predstaviť nejaké pekné disky aj z druhovýroby. Napríklad ak BBS vstane z popola ako Fénix, alebo Recaro.

Stále priestorový šampión

Škoda Octavia už balansuje na hrane toho, či je v segmente C, alebo v segmente D. Veď väčšie vozidlá mali kedysi takúto veľkosť, ale rozhranie tried sa postupne posúva. Škoda Octavia RS ale nič nestráca zo svojej štedrosti v interiéri. Môže za to rázvor 2 681 milimetrov, ktorý je dostatočný na to, aby pasažieri na zadných sedadlách netrpeli a mali vlastne dostatok miesta na pohyb a na cestovanie. Nevadí dokonca ani zvažujúca sa strecha, aj keď tá rozdeľuje kombi a liftback. Liftback má na hlavu o pár milimetrov menej.

A dokonca trochu menší je aj kufor, ale naozaj iba trochu. Má totiž objem 600 litrov, čo je o 40 litrov menej ako má prevedenie kombi. Kufor je ale ešte lepšie použiteľný, lebo veko batožinového priestoru je výrazne väčšie a vďaka tomu dokážete cez obrovský otvor naložiť aj väčšie predmety. Také, s ktorými by ste mali v kombi možno problém. Tu problém mať nebudete. Jednoducho povedané, Škoda Octavia, aj prevedenie RS, má praktické obe karosárske prevedenia.

Lenže Octavia RS je aj o vylepšeniach interiéru. Veď predné sedadlá sú reálne dobré a vynikajúco sa v nich sedí. Ja mám asi ideálnu postavu na tieto fotelky, lebo sú dostatočne priestranné aj na šírku. Keby mám o 15, až 20 kg viac, asi by ma tlačili do bokov. Sú športovo zamerané so vstavanými opierkami hlavy. Nie sú ale úplne tuhé a extrémne, sú použiteľné na každodenné cestovanie.

Škoda Octavia RS 265 Cosmic Green

A keďže RS sa má líšiť viac, nie iba sedadlami, tak automobilka prichystala aj možnosti na ďalšie zmeny. Tými môže byť napríklad použitie alcantary na prístrojovej doske a hojnejšie v interiéri celkovo. Výraznou zmenou oproti modelu pred modernizáciou môže byť aj fakt, že automobilka výrazne zapracovala na kvalite.

Pamätám si ako na vozidlách po 10 000 km už pomaly začínali vŕzgať plasty, tu sa nič podobné nekoná. Plus ako bonus dostáva ku kvalite aj špecifický volant s tretím lúčom. Ale tento má ešte stále znak automobilky. Ak si Škodu Octavia RS objednáte teraz, tak už budete mať iba nápis. Zoberte to ako chcete, toto auto je aj vnútri veľmi podarené a znova dokáže skĺbiť priestorové podmienky s požiadavkami na ostrejšiu jazdu. Tí vzadu ale budú trochu lietať zo strany na stranu, ale majú sa predsa pripútať!

Aj benzínový dvojliter môže byť racionálnou voľbou

Škoda Octavia RS dostala, pri modernizácii, úplne navlas rovnaké pohonné ústrojenstvo ako má aj Golf GTI v základnom prevedení. Má teda výkon 195 kW (265 k) a krútiaci moment 370 Nm, ktoré doluje z dvojlitrového benzínového štvorvalca. Krútiaci moment je naviac dostupný v relatívne širokom rozmedzí otáčok od 1 600 do 4 500. To znamená, že Octavia RS má aj nadpriemernú pružnosť.

V praxi ešte viac ako nový výkon oceníte elektronicky riadený predný samosvorný diferenciál. Funguje na princípe podobnom ako Haldex medzinápravová spojka. Jednoducho, keď zacíti preklz jedného kolesa, posiela výkon na druhé koleso a naopak. Octavia RS s ním funguje až magicky dobre. Je až prekvapením ako dlho dokáže byť Octavia RS neutrálna, kým príde vrodená nedotáčavosť, ktorú ale ľahko dokážete eliminovať a odvrátiť.

Negatívom vozidla môže byť azda iba trochu väčšia hlučnosť podvozku. Pri prejazde nerovností máte aj vďaka veľkým kolesám namáhaný nápravový systém, čo sa do interiéru dostáva prostredníctvom tlmeného buchnutia. Nie je to nič zásadné, čo by auto znehodnocovalo, ale ten, kto jazdil s viacerými autami si tento fakt určite všimne. Akurát ho môžete ľahko prehlušiť aparatúrou Canton.

Škoda Octavia RS 265 Cosmic Green

Vďaka adaptívnemu podvozku je Octavia RS autom na ostrý štýl jazdy, ale aj na komfortné presuny. Tu sa fakt ťažko hľadajú nevýhody, okrem zvýšeného hluku. A nevýhody Octavia RS neprináša ani pri pohľade na spotrebu. Diaľnica vie byť s prehľadom okolo 7,5 až 7,8 litra, mimo diaľnic sa viete pohybovať okolo sedmičky, prípadne jemne pod ňou.

Ak však budete s autom jazdiť extrémnejšie a drsnejšie, tak sa ľahko dostanete ku 15 litrom. Všetko je to o nastavení mysle a o tom aké máte aktuálne priority. Mne sa dokonca zdalo, že na začiatku týždňa som nevedel auto dostať poď deväťlitrovú spotrebu, ale akonáhle som nastolil môj štýl jazdy, tak som sa dostal na celkový priemer pod 8 litrov so všetkým komplet. Na rozumne veľké auto s benzínovým dvojlitrom a takýmto výkonom? Výborne!

Kompletný balík za kompletnú kompetentnú sumu

Škoda Octavia začína na 21 980 eurách. Je celkom logické, že práve prevedenie Octavia RS bude na opačnom konci cenového spektra. A tak to aj je. Začína na 40 960 eurách s dvojlitrom a rozumnou výbavou. Lenže ak chcete niečo viac, tak si musíte ešte niečo priplatiť. Cena testovaného kusu sa tak dostala na 48 950 eur. Lenže si za podobné peniaze kúpite?

Veď napríklad najbližší konkurent, BMW 430i Gran Coupe má o 10 kW (15 k) menej, ale cenovku vyššiu o 26-tisíc eur s podobnou výbavou, ale zase so štvorkolkou. Čiže áno, Octavia RS je stále relatívne jedinečná a stále za rozumnú sumu.

V Škode Octavia RS nemôžete čakať absolútnu drsnú športovú jazdu. Na to sú predsa iné vozidlá. Čo ale môžete čakať je príjemné vozenie, ktoré je skôr o nastavení GT allrounder na každé prostredie a na všetky dni. Vôbec by som sa nedivil, keby je pre veľa ľudí so športovým duchom ideálnym vozidlom. Dokáže totiž odviezť rodinu, odviezť náklad, odviezť s rozumnou spotrebou, ale potom sa môže premeniť na konkurenta hothatchom. Veď je hotlift!

Škoda Octavia RS 265

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 195 kW (265 k) pri 5250-6500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4709 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2681 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1520/590 kg
Batožinový priestor 600/1555 l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,4 s
Spotreba (WLTP komb.) 6,7-7,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 153-161