Škoda Kodiaq Sportline iV

Test Škoda Kodiaq Sportline iV: Novoročné predsavzatie

Škoda Kodiaq v novej generácii, teda už druhej, je autom s mnohými pohonnými sústavami. Okrem klasického dvojlitrového TDI so štvorkolkou má možnosť aj plug-in hybridu s 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom doplneným o masívnu baterku a o veľmi slušný elektrický motor. No a okrem toho je v ponuke klasický benzín, na ten sa nedá zabudnúť, najmä v prípade verzie RS.

Lenže pre tých, čo chcú normálne auto na bežné jazdenie je možno RS trochu veľa, aj keď vyzerá dobre. Tí majú možnosť zvoliť si prevedenie Sportline. Presne toto je Sportline s najnovšou generáciou plug-in hybridu, ktorú koncern v ponuke má. A naviac je odetý do tej najlepšej modrej farby.

Je Kodiaq Sportline najkrajší?

Pre Škodu Kodiaq zvolila Česká automobilka veľmi zaujímavý štýl dizajnu. Kodiaq prišiel vlastne naraz so Superbom, ale vyzerá trochu kontroverzné. Môžu za to nielen dvojdielne svetlomety, ktoré už mala aj predchádzajúca generácia, ale teraz sú trochu iné, ale aj celkový tvar karosérie. Tá sa predĺžila a Kodiaq vyzerá natiahnuto kvôli možnosti ďalších sedadiel. Áno, Škoda Kodiaq môže byť stále sedem miest, ale nie táto, ktorá má plugin hybridné ústrojenstvo. Veď logicky je baterka vzadu, takže by nebolo kam dať sedačky.

Obyčajný Kodiaq, ktorý testoval kolega Peťo, vyzerá síce fajn, ale zadok je zaujímavý. Je taký hypermilingový. Čo to znamená? Mne pripomína autá, ktoré si majitelia upravovali pre čo najnižšiu spotrebu. No a Kodiaq sa tiež zužuje nielen z horizontálneho hľadiska, ale aj z vertikálneho. Lenže na prevedení Sportline to nie je až tak očividné. Je to vidieť, ale nesústredíte sa na to ako na obyčajnej verzii s plastovou spodnou častou nárazníka.

Koncovky výfuku budete síce hľadať na Škode Kodiaq Sportline márne, ale v nárazníkoch sú aspoň chrómové náznaky. Vzadu ešte púta ešte široký nápis Škoda, tu nie je znak automobilky a ak by som pokračoval ďalej, tak by som nesmel opomenúť nové svetlomety s prepojením v spodnej časti. Vyzerajú veľmi dobre aj v noci, ale spodná časť nesvieti.

Škoda Kodiaq Sportline iV

Škoda spravila dizajn modelu Kodiaq tak, aby stále patril do rodiny, ale dával najavo svoju novú veľkosť, ktorá je ešte o kúsok masívnejšia ako bola doteraz. Našťastie, prevedenie Sportline toto trochu skrýva veď má lakovanú spodnú časť nárazníkov, ale aj bočné lišty. Pôsobí dynamickejšie a fakt pripomína model RS. S touto farbou Race Blue je dokonca aj dobrý pohľad.

Je omnoho lepší ako základné prevedenia. Najhoršie, čo som videl, bolo úplne obyčajné biele monštrum s úzkymi kolesami vsadenýmí do vnútra karosérie ako električka. Taký lízingový operatívny špeciál. Áno, vnútri je fajn, ale zvonka vyzerá úplný základ dostatočne. Na štvorku. Tento Kodiaq Sportline vyzerá prinajhoršom na 1/2. A ak si niekto dal na nový rok predsavzatie vyzerať lepšie, tak sa mu to darí s takýmto Kodiaqom. Nehovorím to často, ale hodila by sa mi naň čierna farba, kedy by ešte viac kričala predná podsvietená maska chladiča.

Priestor v každom spektre

Interiér Škody Kodiaq musí spĺňať niektoré parametre. Pri automobilke sme zvyknutí na masívne vozidlá a hlavne interiérový priestor s atribútmi, ktoré sú bežné o triedu až dve vyššie. Preto ma Kodiaq aj ako plug-in hybrid obrovský batožinový priestor s objemom 745 litrov, ale tie ďalšie dve sedadlá do neho naozaj nemáte kam dať. Je to kvôli batérii. Je obrovská a k tomu sa ešte dostanem. To ale značí, že nemusíte posúvať zadný rad sedadiel. Ten druhý. Automobilka postavila priestranné auto s veľkou porciou miesta pre nohy pasažierov.

Zadní pasažieri môžu byť aj vyšší a môžete mať aj panoramatickú strechu, stále bude miesta dostatok, ale v tomto kuse nie je. Zadné sedadlá sa najviac dajú naklápať v smere operadiel, ale aj posúvať sedáky. Sú delené v pomere 40:20:40, čo je geniálne na zlepšenie variability. Variabilitu rovnako zlepšujú aj priečky na suchý zips. Tie som ospevoval už v Superbe, ale tu sú ešte lepšie, lebo sú trochu masívnejšie, dokážu udržať aj ťažšie predmety.

Háčiky sú v kufri taktiež, držiaky na tablety pre zadných pasažierov tiež, dokonca v športových sedadlách. Toto auto je stále Simply Clever a má dokonca aj predĺženie stredovej konzoly až ku úpätiu zadných sedačiek. Automobilka svoje heslo naplnila do bodky.

Ale ak chcete Kodiaq Sportline, tak je vám jasné, že najlepšie sedadlá budú vpredu. A aj sú. Sú anatomicky tvarované, majú vstavanú opierku hlavy a mne sadli dokonale. Sú dostatočne široké, ale nie príliš. Majú dostatočne dlhý sedák, ale netlačia. Majú ideálne nastavenú opierku hlavy a do toho všetkého sú rozumne nastaviteľné.

Škoda Kodiaq Sportline iV

Rovnako je to aj s volantom, tiež sa dá považovať za dobrý, lebo má klasické tlačidlá a kolieska. Automobilka Škoda pri modeli Kodiaq neriešila žiadne dotykové plochy v tomto bode.

Prístrojová doska je viac-menej čistá bez výrazných výstrelkov a našťastie si necháva Smart Dails, ktoré sú na ovládanie klimatizácie a mnohých ďalších vlastností auta. Krajnými ovládačmi prepínate medzi teplotou, vyhrievaním, ale aj ventiláciou, ak ju auto má. Stredný ovládač toho zvládne viac a okrem klimatizácie dokáže meniť aj nastavenie jazdného režimu. Áno všetko vyzerá ideálne a vlastne aj ideálne je.

Interiér je omnoho lepší pre prevedenie Sportline ako bolo v Kodiaqu v momente predstavenia. Vtedy si auto vedelo trocha vrznúť a nebolo to úplne príjemné. Ale teraz je všetko už pevné a v stredovej konzole, po otvorení rolety, nájdete aj kváder, ktorým dokážete vyčistiť nielen displej, ale aj plochy z lesklého čierneho plastu.

Ale poďme na to dôležité. To že auto nevŕzga je fajn, a fajn bude aj fakt, že v tomto modeli zažijete extrémne veľkú stredovú konzolu s obrovským priestorom vďaka presunutiu radiacej páky pod volant na pravú stranu. Postupne sa to deje väčšine koncernových áut a evokuje to americké vozidlá spred mnohých rokov. Všetko je znova v znamení priestoru.

Druhá generácia PHEV dokáže sto kilometrov

Dobre, dobre, upokojíme sa, ešte pred tým, než začneme nadávať na to, že má toto auto pod kapotou iba 1,5-litrový štvorvalec. Musíme si uvedomiť, že doba pokročila a aj takýto motor samotný má taký výkon ako mali kedysi dvojlitre. Lenže nie je všetko zlato, čo sa blyští a nie je všetko málo, čo sa tak javí. Veď toto vozidlo má ako doplnok elektrický motor s výkonom 85 kW (115 k), čo dáva spoločný výkon 150 kW (204 k). A to znamená papierové zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy. V reálnom svete je pružnosť použiteľná.

Lenže aj keď máte Sportline, tak si Kodiaq s plug-in hybridom nekupujete kvôli tomu, že by mal výrazné dynamické parametre. To by ste siahli po prevedení RS s dvojlitrom a výkonom 195 kW (265 k). Toto auto si kupujete, lebo ho máte kde nabíjať, pričom viete, že budete jazdiť väčšinou na elektrickú energiu. Ako to môžem tvrdiť? Jednoducho. Toto auto má kapacitu batérie 25,7 kWh, z čoho využiteľných je 19,7 kWh.

To znamená, že Kodiaq dokáže s prehľadom prejsť na nabitie takmer 120 km podľa papierových WLTP údajov. Kolegom sa podarilo dokonca aj jemne cez 100 km v reálnom svete, ale v lepších poveternostných podmienkach. Mne moje snahy trochu ničila zima. Ale aj tak je 80 km, lebo aj 75 km výborným výsledkom. Pritom nabíjanie je možné výkonom až 50 kW jednosmerného prúdu. Áno, toto auto má aj väčší konektor, takže za pol hodiny na nabíjačke dokážete vlastne doplniť celú kapacitu.

Škoda Kodiaq Sportline iV

Ďalším bodom auta je podvozok DCC Plus. Tento prichádza s možnosťou regulovania a dvomi ventilmi na každý tlmič. Aj tu sa udiali rôzne zmeny a kým spočiatku sa všetci sťažovali na búchanie náprav, po pár mesiacoch výroby to automobilka takmer celkom vychytala a buchnutie sa ozýva len občas. A pritom si môžete zvoliť, či chcete hlavnú a komfortnú jazdu, alebo sa skôr zhostíte ostrejšej a tuhej podvozkovej epizódy.

Aj tu to vyzerá, dokonca tak, že niečo kritizovať. Aj s vybitým akumulátorom viete po diaľnici jazdiť do 8,5 litra spotreby na sto kilometrov, čo je znova výrazná výhoda, lebo toto auto dokážete používať denne. Čo je jeho najväčšou nevýhodou? Najväčšou nevýhodou môže byť, že oproti spaľovacím verziám má o jeden prevodový stupeň menej a druhou nevýhodou môže byť, že nemá pohon všetkých štyroch kolies. Ale čo nie je môže byť. Veď koncern má systém pohonu všetkých štyroch kolies aj pre plug-in hybridy tejto generácie.

Adekvátne pre PHEV

Základná cena modelu, pred zvýšením DPH, bola 50 500 € a cena tohto konkrétneho 58 186 €. Ale to už nie je pravda, lebo len základná cena skočila na 51 760 €. Takže cena tohto auta bude veľmi v blízkosti 60 000 €. Pred tým než začnete obviňovať výrobcu, tak porozmýšľajte, kto má v tomto prsty. A taký malý náhľad do budúcnosti. Týmto zvyšovanie cien nekončí, ešte pribudnú rôzne iné poplatky, ale to už ako uvedomelí občania viete.

Naspäť ku Škode Kodiaq. Vlastne výbava Sportline je tá najlepšia, ktorú môžete mať, ak nechcete Kodiaq RS. Len pre porovnanie, ten stojí 59 790 € v základe, už s 23-percentnou DPH. Lenže Kodiaq Sportline iV pritom nie jediné podobne veľké auto. Keďže nemôže mať 7 miest, tak je vlastne konkurentom aj pre Volkswagen Tiguan, Peugeot 5008, Renault Espace, ale aj mnoho ďalších áut. Vozidiel, ktoré dokážu ponúknuť veľa priestoru za podobné peniaze je veľa. Škoda tu s modelom Kodiaq stavila hlavne na možnosti servisnej siete a tiež na 5-ročnú záruku (100-tisíc km) a 5-ročný servis v aktuálnej cene.

Škoda Kodiaq Sportline iV

Motor R4 benzín + PHEV
Objem 1498 cm3
Výkon ICE: 110 kW (150 k) pri 5500-6000 ot/min
Elektro: 85 kW (115 k)
Celkovo: 150 kW (204 k)
Krútiaci moment ICE: 250 Nm pri 1500-4000 ot/min
Elektro: 330 Nm
Celkovo: 350 Nm
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4758 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1656 mm
Rázvor osí kolies 2791 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1917/590 kg
Batožinový priestor 745/1945 l
Palivová nádrž 45 l /25,7 kWh brutto/19,7 kWh netto
Nabíjanie 11 kW AC/50 kW DC
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (WLTP komb.) 0,4-0,5 (17,3-18,7 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 9-12