Po prvom stretnutí s Kodiaqom, konkrétne so Sportline, sme očakávali, čo vlastne bude ten plnohodnotný, športový RS. Automobilka ho oznámila už dávnejšie a potom to prišlo. Je naftový. Je najrýchlejšie sedemmiestne SUV na Nürburgringu. Teda, toto sa možno už zmenilo, podľa toho, kedy test čítate. Alebo ešte nikomu nenapadla rovnaká šialenosť?
Marginálne kategórie na známom okruhu sa dajú vytvárať donekonečna, ale otázka znie, či to má nejaký reálny efekt na každodenný jazdný rituál, alebo je to len hra na večernú krčmovú seánsu? Jedno však Kodiaqu RS uprieť nemožno. Spravíte s ním väčšiu šou, vizuálnu, ako s veľa inými SUVčkami. Predčí ho hádam len Bentayga, či Urus.
Strháva na seba pozornosť
Keď chcete byť nenápadní, tak potrebujete iné auto ako Kodiaq RS. Alebo aspoň inú farbu ako žiarivú modrú. Zastavili sme na fotenie? Prišiel sa niekto pýtať na auto. Nevyhodili nás ani z akéhosi areálu v centre Prahy, pán z vrátnice len dorazil a skonštatoval, že to je „parádní auto“. Kodiaq RS má zjavne nejakú zvláštnu pozitívnu auru a ak ste nesmelý mladý muž, tak si vďaka nemu užijete mnoho konverzácie. Akurát sa naň pýtajú vždy muži.
Veľké SUV sa nestratí nikde. Avšak rozmery tohto sú celkom prijateľné. Na sedemmiestne vozidlo sú dokonca celkom príjemné aj z pohľadu parkovania v podzemných garážach nákupných centier. Akurát si vtedy musíte dať pozor pokiaľ sa otvára veko kufra, prípadne ho zastaviť tesne pred nárazom do stropu. Tento problém však budete mať s väčšinou SUVčiek.
Tvary Kodiaqu sme zhodnotili pozitívne už keď sme skúsili Sportline. RS oproti tomu pridáva pár odlišovacích prvkov. Kompletné lakovanie s čiernymi prvkami podporujú dojem športovosti. Ten podporujú aj enormne veľké disky. Nie sme si úplne istí, ale práve Kodiaq by mal byť prvým autom z produkcie českej automobilky, ktorý má verziu so sériovo ponúkanými 20-palcovými diskami.
Z čiernyc detailov, ktorými Kodiaq RS oplýva a ktoré nahradili prvky z chrómu, najzaujímavejšie pôsobí predná maska. So zatmavenými prednými svetlami dáva autu sebavedomý výraz. Taký, ktorý sa ukáže ako príjemný bonus, aj keď ho niekto vidí v spätnom zrkadle na diaľnici. Zozadu po predbehnutí dotyčný zbadá, že v nárazníku sú dva otvory na koncovky výfuku. Ale len jedna je pravá.
Šport vnútri?
Interiér Kodiaqu je obrovský, to je bez diskusie. Vpredu to je každému samozrejmé, ale vzadu je miesta naozaj na rozdávanie. Nohy nemajú problém, nad hlavou je veľa miesta tiež. Traja pasažieri sú obmedzení tvarovaním sedákov, ale priestorovo budú na tom celkom dobre. O dvoch zadných sedadlách rekordného Kodiaqu RS hovoriť nebudeme, lebo sme ich v testovanom kuse nemali. Miesto nich sme mali megalomansky veľký batožinový priestor. Mohli sme ho dokonca zväčšiť posunutím zadných sedadiel dopredu.
Sedem miest, vraj najrýchlejších v SUV na Nürburgringu, nemusíte mať. Ani si ich nešpecifikujte, ak ich zúfalo nepotrebujete. Ako päťmiestny je Kodiaq ľahší a použitelnejší. Dosť o priestore, poďme sa sústrediť na tie RS gény, ktoré by predsa mal mať aj Kodiaq RS.
Po otvorení dverí, disponujúcimi gumovou vysúvateľnou ochranou s mechanickým princípom vysúvania, je všade logo RS. Na volante, na sedadlách, na hlavici radiacej páky, dizajnéri na nič nezabudli. Výrazne športovo sú tvarované predné sedadlá. Majú dokonca aj integrovanú opierku hlavy. A vyzerajú, že budú dokonalé. Nevieme ale čím to bolo, nemohli sme sa v nich nájsť, možno to bolo zlým nastavením sedadla, alebo samotného tela, ale pri ceste do Prahy sa už pri prechode hraníc ozval bolesť chrbta. Veríme, že toto bolo spôsobené práve testovacím kusom vodiča, nie sedadlami.
Volant tiež získal športové ladenie, zrezanie v spodnej časti o tom hovorí celkom jasne. Aj keď, ten kto vie históriu zrezaných volantov len zakrúti hlavou. Za volantom je však displej miesto ručičkových prístrojov. A ten je super. Zobrazuje aj mapy, asistentov, palubný počítač a ponúka viacero usporiadaní. Tu nemôžeme mať námietky, rovnako ani pri stredovom displeji. Na nich si automobilka dala záležať. Akurát mohlo ostať aspoň jedno koliesko na ovládanie hlasitosti.
Športový zvuk je imitácia
Športový výzor, veľké kolesá, športovo sa dokonca tvári aj itneriér. Pod kapotou čakáte nejakú obdobu VR6, alebo aspoň štvorvalca z Octavie RS245. Ale mýlite sa. Výkonovo je síce na tom podobne ako práve RS245 v Octavii, ale to a objem sú jedinou spoločnou charakteristikou. Škoda stavila na naftový motor pod kapotou. Už počujeme tie nesúhlasné výkriky. Ale prečo? Veď aj prvá Fabia RS bola naftová a je stále obľúbená. To je ako vlna nesúhlasu s oturbenými Ferrari, keď už F40 bola oturbená. Nie je to samoúčelné, má to nejaký zmysel. Ale aký?
Biturbo má 176 kW (240 k). Taký výkonný naftový motor má Škoda prvýkrát. Výkon prechádza cez sedemstupňový automat s dvomi spojkami na všetky štyri kolesá. Primárne teda na predok, zadok sa pripája Haldexom. Najdôležitejšie je však, že motor má 500 Nm krútiaci moment. To dokáže už slušne zamávať aj s 1,9-tonovým autom. Zrýchlenie trvá len 6,9 sekundy. Tomu však výrazne pomáha režim Launch Control. Dobre, skúsite ho raz a už ho necháte asi tak, až tak dych neberie, nie je o toľko lepší ako štandardné zrýchlenie, len prevodovka dostáva na hubu. Tu je Urus určite niekde inde.
Lenže Kodiaq RS aj počuť. Nie je to klapkami vo výfuku a zvuk má taký hutný päťvalcový a benzínový prejav. Jasné, ten je falošný ako tá blondýna v Giraltovciach na diskotého v kultúrnom dome, ktorá balí všetkých a každému hovorí, že je jej prvý. Za zvukom je niečo iné ako reálne prepojenie na výfukovú sústavu a jej doladenie. Dynamic Sound Boost je reproduktor za pravou koncovkou výfuku. Podobne to má aj Audi SQ7. Takže reproduktory nie sú len vonku, ale aj vnútri. Zvuk ide aj dnu, ale tu majú zážitok aj chodci. Či príjemný musíte posúdiť sami, nám veľmi nesedel a preto sme boli radi za režim Individual, v ňom si viete zvuk utlmiť. Po každom naštartovaní si ho však musíte nanovo zvoliť, lebo prednastavený je úplne iný režim.
Ku poriadnemu autu musí patriť aj poriadny podvozok. Na prvý pohľad všetky ilúzie o komforte padajú, lebo Kodiaq RS stojí na 20-palcových diskoch. Tie sú štandardne. Lenže nie je všetko zlato, čo sa blyští a napriek nepraktickosti veľkých je tento RS model prekvapivo komfortný. Samozrejme, keď na DCC nezvolíte režim Sport. Je to obrovský rozdiel. Do režimu Individual si dáte práve nastavenie Comfort, Sport nepotrebujete stále. Pritom, ak máte hladký asfalt, tak Sport dokáže s väčším SUV čarovať. Dokážete prechádzať zákruty naozaj rýchlo. Nám v tom trochu bránili pneumatiky, ale ak dáte poriadne letné, tak budete dokonca až nadšení. Trochu nedotáčavosti prichádza, ale dá sa ľahko korigovať a všetko prichádza pekne postupne bez zákerných podrazov.
Asi aj cenu chcete vedieť
Takto vybavený Kodiaq RS stojí 52 267 eur. To je, vzhľadom na výbavu obsahujúcu aj nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, adekvátna cena. Otázka je, či si vezmete túto červenú tabletku od Škody, alebo druhú červenú od Seatu s logom Cupra a menom Ateca. Obe stoja priližne to isté a sú úplne odlišné, ale o tom niekedy inokedy. Spoločné majú, že sú obe športovejšie ako by táto trieda mala byť.
Kodiaq RS je dobrý na dlhé presuny s pasažiermi, má veľký kufor, spotrebu tesne nad osem litrov a už základná výbava je tak bohatá, že jú nemusíte takmer ničím obohacovať.
Škoda Kodiaq RS
Motor | R4 nafta |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 176 kW (240 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 500 Nm pri 1750-2000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4699 mm |
Šírka | 1882 mm |
Výška | 1685 mm |
Rázvor osí kolies | 2790 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1880/2421 kg |
Batožinový priestor | 520-715/1950 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 221 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Spotreba (WLTP komb) | 7,6-8,3 |
Emisie g CO2/km | 200-217 |