Segment SUV je mimoriadne obľúbený a tým pádom aj doslova prepchatý modelmi od väčšiny značiek. Koncernový obľúbenec Škoda sa nedal zahanbiť, má v ponuke väčšie aj menšie SUV, obe v mnohých variáciách. Menší Karoq je okrem klasickej varianty k dispozícií aj vo verzií Scout, terénnejšej a odolnejšej, s pohonom všetkých štyroch kolies, dvojlitrovým dieslom a 7-stupňovou automatickou prevodovkou.
Pomocníci mimo cesty
Ak obľubujete víkendové výlety mimo mesta, niekam na chatu, opekačku, v zime na bežky alebo skialp, pri výbere vozidla narazíte aj na Karoq Scout. Je to štvorkolka, svetlá výška niečo málo cez 18 cm, efektné, ale aj užitočné ochranné lišty na exponovaných miestach, interiér z odolných materiálov, off-road režim k dispozícií na osobitnom tlačidle.
Naftový motor s objemom 2,0 litra podporený turbom produkuje výkon 110 kW (150 k) s krútuacim momentom 340 Nm je v podstate nevyhnutné minimum, aby vozidlo spoľahlivo zvládlo aj vyhrotené situácie, ktoré môžu mimo spevnených ciest nastať. Karoq Scout ale dostal dobrú automatickú prevodovku so siedmimi stupňami, silu z motora k nápravám prenáša spoľahlivo a optimálne. Do kopca potiahne aj na rozmočenom povrchu z blata a trávy, ak sa chcete na rovinke trochu vyblbnúť, aj takúto požiadavku dokáže uspokojiť. Stačí trochu skúseností, cit pre akcelerátor a o zábavu je postarané. Len majiteľ rozrytej lúky sa pravdepodobne veľmi smiať nebude, takže, ako by povedal Jeremy, „poweeeeer“ a rýchlo preč.
Ak ale skúseností veľa nemáte, žiadny problém. K dispozícií je až 7 jazdných režimov, vrátane off-road módu, ktorému patrí aj vlastné tlačidlo mimo ponuky na displeji infotainmentu. S týmto elektronickým pomocníkom sa skôr či neskôr dostane do cieľa v primeranom teréne naozaj každý. Po zvolení režimu len vozidlu udáte maximálnu požadovanú rýchlosť stlačením akcelerátora, môžete nohy odložiť pod sedadlo a venovať sa len volantu. Brzdiť, pridávať a zapájať haldex spojku už vyrieši elektronika. Pre skúsenejších je tu z jazdných režimov do terénu ešte mód Snow, snehová a blatová pokrývka tak bude pokorená. Adaptívny podvozok je do terénu vyladený tak priemerne, trochu tvrdší, ale stabilný.
Keď sa vrátite na asfaltovú istotu, v ponuke zostávajú režimy Eko, Comfort, Normal, Sport a Individual. Najmarkantnejší je, prirodzene, rozdiel medzi Eko a Sport. Pri nutkaní šetriť naftu a znižovať spotrebu je tu režim Eko. Prekvapením ale je, keď pri pohľade na ukazovateľ rýchlosti a zapnutom tempomate zistíte, že rýchlosť klesá. Môže za to stúpanie reliéfu, vozidlu tak treba mierne pomôcť a akcelerátor pretlačiť až na podlahu. Agilita je veľmi chabá, no kto chce šetriť zhnité paprade, musí s lenivosťou vozidla rátať. Režim Sport takéto nepríjemnosti neponúka, naopak, pre naše prijemné prekvapenie je Scout-ík vcelku svižný a dravý. Stvrdne aj riadenie, adaptívny podvozok drží fakt dobre, aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut. Naše ementálové cesty ale pri vývoji asi vynechali, komfort mohol byť o niečo väčší. Prevodovka sa ale so šporovým módom kamaráti o niečo menej, v obci je najčastejšie zaradený tretí prevodový stupeň, motor sa mierne trápi, často mu treba pomôcť páčkou prevodovky pod volantom smerom nahor.
Brzdy sú optimálne, príjemne vyladené, či na ceste asfaltovej, prašnej alebo zablatenej. Žiadne dramatické okamihy nečakajte, pokiaľ samozrejme nestretnete na diaľnici umelca, čo sa zrazu zľakne rýchlosti a v 160 km/h pred vami dupne na brzdu. Pri kombinovaní jazdných režimov, občasnom výlete mimo cesty a tiež nejakom tom dotyku akcelerátora s podlahou sa so spotrebou dlhodobo Karoq Scout drží na hodnote 8,7 litra nafty na sto kilometrov. Dlhodobé používanie režimu Eko, čiže tak pol dňa, lebo potom už stratíte nervy a prst vyletí k ikone Sport, udržíte sa na hodnote 8,3 l/100 km, no je to skutočne len dočasné. Deklarovaných 6,0 litrov je proste nereálny cieľ. Pri parkovaní asistuje sústava senzorov a zadnej kamery. Má dobré rozlíšenie, aj zorný uhol, no senzory majú trochu dlhšiu odozvu, na akcelerátor tak treba ísť veľmi jemne, aby sa náraz do prekážky neozval skôr, ako pípanie senzorov.
A čo originalita?
V Mladej Boleslavi pracujú dizajnéri pravdepodobne len na polovičný úväzok. Keď prichádza nová generácia štandardného modelu, je to vždy krok vpred. Nová línia, keď v septembri 2016 predstavili Kodiaq ako prvého člena SUV rodiny, bola fakt vydarená. No mladší brat je v podstate len „copy – paste“ dizajn v zmenšenej mierke. Dokážeme však pochopiť, že vsadili na overený úspech. Typická Scout farba pre Karoq je Zelená Emerald. Zapadá tak do prostredia, pre ktorý je vozidlo určené, zemité decentné odlesky sa medzi stromami maskujú. Strieborné detaily ako lišty nárazníkov, lyžiny na streche, prahy, spätné zrkadlá, kontrastujú a vytvárajú elegantný dojem. Bi-color disky kolies s rozmerom 18 palcov potvrdzujú fakt, že kolesá dokážu doladiť aj nudný dizajn. Interiér je na tom podobne. Zmes obyčajného s vydareným. Imitácia dreva na dverách vyzerá fakt skvele, graficky aj materiálovo je detail prevedený na výbornú. Ani svetelné lišty vo dverách a na palubovke nám nevadia, aj keď to možno ovplyvňuje aj zvolená zelená farba, ktorá moc neudiera do očí. Trojramenný volant sa drží príjemne, radiaca páka má typické Škoda prevedenie, široká, s poistkou na boku. Obklopujú ju tlačidlá jazdných režimov a elektronická ručná brzda. Kombinácia materiálov je skutočne bohatá, od lesklých prvkov, chrómu, imitácie dreva, cez mäkké plasty až po nie moc príjemné tvrdé plochy.
Sedadlá dostali čalúnenie z odolnej látky, boky sú tlmene oranžové, rovnako aj logo vyšité na operadlách, sedacia a operadlová časť je antracitová. Tvarované sú príjemne, aj keď sedacia časť je dosť dlhá, vodič nižšej postavy tak má trochu problém s optimálnym nastavením a pohodlným usadením sa, pri dlhých cestách trpí najmä pravé koleno. Sedadlá sú nastaviteľné len manuálne, aj napriek slušnej výbave na elektrinu zabudnite. Pasažieri na zadných sedadlách VarioFlex by mohli mať výhrady čo sa týka priestoru. Operadlá sa síce dajú nastaviť do dvoch polôh, čo sa týka sklonu, aj posunúť pár centimetrov vpred a vzad no sú krátke, nízke, priestor nad hlavou je nižší a kolenami budú atakovať sedadlá vodiča a spolujazdca. Cestu na dovolenku do Bari si v pätici neužije nikto, pri plnom obsadení kabíny tak radšej zamierte tak maximálne len do baru. Podľa polohy zadných sedadiel varíruje objem batožinového priestoru od 479 litrov po maximum 588 litrov, čo je celkom slušná hodnota. Mierne nadbytočný je prvok „pozri na mňa“, v preklade to znamená projekcia loga značky na cestu spod dverí. Nielen vodičových, ale aj spolujazdca. V temnom parkovacom dome sme tak zažili okatý výbuch smiechu od okoloidúcich post-pubertálnych užívateľov otcovho bavorského produktu.
Pripisujte na zoznam
Koncernové vozidlá majú jednu špecifickú črtu. Aj pri špeciálne zameraných verziách, ako je aj Scout, je zoznam štandardnej výbavy slabší. Začnete tak automaticky pri konfigurácií vozidla zaškrtávať jedno políčkom za druhým. Za príplatok je aj Virtual cocpit, veľmi pekne spracovaný, prehľadný a príjemne variabilný. Grafika je na výbornú, rovnako aj na paneli infotainment systému. Cez dotykový displej s lesklou obrubou sa ovláda prakticky všetko. Rádio a ponuka zábavy cez USB vstup alebo SD kartu je samozrejmosťou, môžete použiť aj ovládače na volante, produkovaný hudobný zážitok je kvalitný. Konektivita s mobilným zariadením dokáže ponuku ešte rozšíriť. Mobilný telefón je možné nabíjať aj bezdrôtovo, uzatvárateľná priehradka v stredovom paneli ukrýva priestor s wireless nabíjačkou. GPS navigácia má dobrú grafiku, presnosť aj ovládanie, je intuitívne a ovládateľné aj hlasom. No keď si zvolíte zobrazenie navigácie na virtuálnom kokpite pred vodičom, mapa zo stredového displeja zmizne. Na ňom si môžete zvoliť ale napríklad zobrazenie informácií off-road, okrúhle ukazovatele tak zobrazia natočenie kolies, azimut a nadmorskú výšku. K dispozícií sú ale aj klasické tlačidlá pre ovládanie klimatizácie. Z pomocníkov bezpečnosti je k dispozícií kvalitne vyladený adaptívny tempomat. Zasahuje plynulo, aj keď v Eko režime je zrýchľovanie len veľmi ležérne.
Full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel si držia štandard, ktorý v Škodovke v posledných modeloch nastolili, teda na výbornú. Udržiavanie v pruhoch je zasa štandardne otravné a agresívne, preto aj často deaktivované. Po ceste do terénu treba ale zamieriť rovno do umyvárky, nie kvôli rečiam susedov, ale kvôli oznamu na palubovke „rozpoznávanie značiek/sledovanie mŕtveho uhla/adaptívny tempomat nie sú k dispozícii pre znečistenie snímačov“. Prvkov komfortu je tu hojný počet. Trojstupňové vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu, aj keď pri zapnutí vodičovho sedadla sa automaticky zapne aj vyhrievanie volantu, ktorý musíte deaktivovať na dotykovom displeji, čo mierne odvádza pozornosť pri šoférovaní. Nezávislé kúrenie na diaľkové ovládanie by sme odporučili ako povinnú výbavu do všetkých vozidiel. Automatický cyklovač stieračov cez dažďový senzor má jednu „vychytávku“. Zapne sa aj stierač zadný, no nie vždy máte mokré aj zadné okno, občas teda budete musieť pretrpieť škrípanie gumičky po suchom skle. Veko batožinového priestoru je elektrické, no bezpečnostná poistka je spoľahlivá, hlavu nikomu neutrhne. Zabudnite tak ale na natlačenie nadrozmerného nákladu, elektronika vrecia zemiakov do kufra nasilu nevtlačí.
S dĺžkou 4,4 metra to ale proste nákladiak nikdy nebude. Odkladacie priestory v interiéri sú veľkorysé, do dverí natlačíte aj niekoľko fľašiek s nápojom vedľa seba. Zlepšovákom je kôš na odpad vo dverách vodiča. Je vyberateľný a má dokonca vrecko, ktoré len vymeníte a nemusíte vyškrabovať roztopenú čokoládu niekde z útrob popolníka. Držiaky na nápoje sú pod lakťovou opierkou, tam sa skrýva variabilný hlboký odkladací priestor. Nevýhodou je, že je v podstate stále otvorený, keď máte lakťovku vysunutú. Preto sa treba naučiť vždy ju sklopiť a zatiahnuť, keď odchádzate od vozidla.
Pre koho teda je?
Poďme si to spočítať. Karoq Scout je menšie SUV, so štvorkolkou, priemerným priestorom, dobrým motorom, fajn podvozkom a pri doplnení do konfigurátora aj slušnou výbavou. Mladá rodina s malým dieťaťom, prípadne starší užívatelia chodiaci na chatu, to vyzerá na cieľové skupiny. A teraz cena, v základe je to 32 600 EUR, testovaný kus s doplatkom za nezávislé kúrenie, Virtual Cockpit, Vario Flex sedadlá, adaptívny podvozok a ešte 14 ďalších položiek vrátane predĺženej záruky sa vyšplhal na 38-tisíc EUR. A to je mierne prestrelená suma, za toľko alebo aj menej máte aj terénnejších konkurentov.
Škoda Kodiaq Scout 2,0 TDi 4×4
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (147 k) |
Krútiaci moment | 340 Nm |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4399 mm |
Šírka | 1841 mm |
Výška | 1626 mm |
Rázvor osí kolies | 2630 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1591 kg |
Batožinový priestor | 479 – 588 l (sedadlá VarioFlex) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spotreba | 5,0 – 6,3 |
Emisie g CO2/km | 144 |