Škoda má v ponuke hneď tri SUV, ktorých názov začína na K. My sme testovali ten najmenší, ktorým je model Kamiq, postavený na podvozkovej platforme Scaly. Testovaný kus mal výrazný, typicky škodovácky zelený lak a výbavu Scoutline. Pod kapotou mu pracoval benzínový, 110 koňový trojvalec.
Výraznú zelenú farbu tohto Kamiqu nemožno prehliadnuť a tak naň hneď padne pohľad. Auto pôsobí na prvý pohľad veľmi kompaktne a vďaka tomu na ňom výborne vyniknú veľké 18” hliníkové disky kolies. Súčasťou výbavy Scoutline je strieborné oplastovanie na prednom a zadnom nárazníku. Lemy blatníkov a prahov sú zasa chránené čiernym plastom. Rozmerná predná maska je lemovaná chrómom a kontrastuje s tenkými pásikmi LED svetiel, pod ktorými sú zatmavené reflektory. Aj keď je predná čast Kamiqu pomerne extravagantná, nepôsobí príliš komplikovane a prehnane. Vzadu zasa zaujme vystúpený prelis piatych dverí so zalomenými svetlami. Treba uznať, že Kamiq v tejto farbe a výbave pôsobí skutočne hodnotne a drahšie, než je jeho cenovka. Punc kvality dodávajú aj chrómové strešné lyžiny a lemovanie bočného okna vzadu. A aj táto zelená farba je dobrým ťahom. Nesplýva s davom a pritom si stále zachováva vkus a nepôsobí gýčovito či “kolotočiarsky”. Za vzhľad dávame Kamiqu Scoutline plný počet bodov, po tejto stránke nemáme čo vyčítať.
Interiér je taká klasika moderných škodoviek. A to je dobre, pretože to znamená kvalitné spracovanie a ergonómiu a žiadne nepríjemné prekvapenia. Scoutline sa vyznačuje dreveným obkladom palubnej dosky. Teda, drevo to úplne nie je. Ide o plast, ktorému síce chýba vystúpená štruktúra dreva, avšak na pohľad pôsobí presvedčivo a tak nemáme nič proti. Dvojramenný volant poznáme aj z iných škodoviek. Drží sa dobre, má vyhrievanie a aj multifunkciu. Na tú si síce treba chvíľu zvykať, ak to ale zvládnete, vzájomné súžitie už bude fajn. Dokonca mu nechýbajú ani pádla pre manuálne radenie sedemstupňového automatu, čo sa vzhľadom k relatívne slabšiemu motoru občas hodí. Auto má mechanickú ručnú brzdu a klasickú páku automatu, ktorú by sme v ideálnom svete nahradili za minimalistickú páčku z novej Octavie. Interiér Kamiqu je inak veľmi príjemným miestom. Prevažne kvalitné materiály, dobré sedadlá z látky Thermoflux a slušná výbava s modernými prvkami. Prístrojový panel pred vodičom patrí medzi jedny z najlepších, čo sa grafiky a možností zobrazenia týka. Kým si zvolíte preferovaný vzhľad presne podľa vašich predstáv, musíte sa preklikať tlačidlami na volante, avšak to je vecou zvyku. Samotná grafika a spracovanie sú špička. Rovnako tak centrálny displej infotainmentu je super. Ponúka parkovaciu kameru, navigáciu a plnú konektivitu Apple aj Android. Zobrazenie, rýchlosť aj presnosť sú rozhodne z kategórie tých najlepších v triede. Toto auto má, okrem iného, aj bezdrôtové nabíjanie mobilu a krásne levitujúce kľučky dverí. Vpredu je miesta viac než dosť a vďaka kvalitne spracovanej kabíne má človek pocit, že sedí v aute o triedu väčšom. My sme s Kamiqom najazdili úctyhodnú porciu kilometrov na diaľniciach aj vysokohorských cestách a cítili sme sa v ňom vždy pohodlne. Je to síce primárne mestské a prímestské auto, ale je prekvapivo schopné a príjemné aj na dlhé trasy. Vzadu je miesta už trochu menej, aj keď je rázvor oproti Scale natiahnutý, fyziku nemožno oklamať. Stále je tam ale dosť miesta na to, aby sa deti odviezli aj na dlhé trasy v úplnom pohodlí a tiež priemerne urastení dospelí to zvládnu na stredne dlhé vzdialenosti. Kufor má objem 400 litrov, čo nie je na takéto kompaktné auto zlá hodnota. Je ale plný rôznych háčikov, sieťok či závesných roliet. Využiteľnosť je teda priam geniálna.
Ako sme spomínali, pod kapotou sme mali malý litrový trojvalec s objemom 1.0 litra, spaľujúci benzín. Výkon 81kW/110 koní a 200 Nm na prednej náprave sa síce javí skromne, ale realita vôbec nie je taká zlá. S Kamiqom sme vyrazili do Slovinska a tak nás čakal dlhý diaľničný prejazd. Auto s dvojicou na palube a plným kufrom batožiny bez problémov dokázalo udržovať tempomatových 140 km/h a ochota zrýchľovať nebola, vzhľadom k výkonu, vôbec tragická. Jasné, stále je to iba 110 koní, pocitovo je to ale minimálne o 10 či 20 viac. Dynamika teda bola síce priemerná, ale lepšia, než by sme podľa papierových hodnôt čakali. Je ale samozrejmé, že ideálom by bol silnejší, 150 koňový motor. S autom sme vystúpali aj na najvyššie položenú cestu v Slovinsku, kde bolo stúpanie v niektorých miestach až 14%. Ani tu nepôsobil motor vyslovene podvýživene. V niektorých miestach iba dlhšie váhal s podradením na nižší stupeň, čo sa dalo čiastočne riešiť športovým režimom prevodovky a držaním trojvalca vo vyšších otáčkach. Samotné sedemstupňové DSG, okrem takýchto extrémnych situácií, inak radí hladko a presne bez väčších zaváhaní. Ak ste skôr pokojný vodič a nevyhľadávate nadpriemernú dynamiku, je aj tento 110 koňový motor úplne fajn voľbou. My sme Kamiq ťahali do výšok, diaľok aj svižných diaľničných presunov a pri plnom využívaní výkonu sme sa po týždni dostali na spotrebu 7,2l /100km. Sme si úplne istí, že pokojný vodič s ľahšou nohou v nížinách sa dostane aj niekde nad hranicu 6,5 litra. Ako sme spomenuli, Kamiq je síce skôr mestský živel, ale je prekvapivo schopný aj na dlhý roadtrip. Vôbec sme nemali pocit, že by sme výrazne potrebovali väčšie či výkonnejšie auto. Hluk bol aj vo vyšších rýchlostiach primeraný a aj keď je podvozok na 18” kolesách skôr tvrdší, stále je to úplne v norme. Prejazdy dier síce nie sú mäkké ako v perinke, lenže Kamiq má 18” kolesá a tie pridávajú skôr na jazdnej istote než na komforte. O palec menšie kolesá by boli z hľadiska komfortu lepšou voľbou. Nám sa ale tieto väčšie páčia, keďže vyzerajú lepšie, sú istejšie v zákrutách a pohodlie je stále v pohode.
Škoda Kamiq Scoutline nás úprimne milo prekvapila. To, že vyzerá dobre a hodnotne, nám bolo jasné už pred testom z fotografií. Avšak fakt, že toto malé SUV s malým motorom je použiteľné aj na veľké výlety a ani ten malý motor nie je až tak slabý, ako by sa zdalo, je novým zistením. Zelená farba Kamiqu fakt sedí, výbava a spracovanie sú na veľmi slušnej úrovni, ako je to u moderných škodoviek zvykom. Ak ste skôr pokojná povaha, malého trojvalca sa fakt netreba báť ani na dlhších trasách. Ideál pre výkonovú rezervu a viac pasažierov má ale 150 koní. Cena za auto na obrázkoch je 28 100 Eur s DPH, čo je už predsa len dosť. Avšak majte na pamäti, že v jeho výbave bolo nemálo príplatkových položiek a v základe stojí 22 590 Eur s DPH, čo znie lepšie. Tak či onak, toto je jedno z najlepších áut svojej triedy a tak má určité právo aj na vyššiu cenu.
Škoda Kamiq Scoutline 1,0 TSI DSG
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k) pri 5000-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4241 mm |
Šírka | 1793 mm |
Výška | 1531 mm |
Rázvor osí kolies | 2651 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1256/1676 kg |
Batožinový priestor | 400/1395 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 193 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 5,5 -6,8 |
Emisie g CO2/km | N/A |