Test Škoda Fabia TSI: Najlepšia doteraz

Škoda Fabia je už dlhoročne najpredávanejším autom na Slovensku. Vlastne asi ani nebol rok, kedy by ním nebola. Dôvody? Prvá bola celkom revolučná. Ale revolučná z pohľadu predchodcu, Škody Felicia. Ako všetci vieme, tá bola vlastne len dôkladným faceliftom Favoritu.

Takže sme mali prvú Fabiu. A čo? Mala moderný dizajn a keď prišlo kombi, bola aj pekná. Lenže stále najlepšou verziou bola RS s ťažkým naftovým TDI s 96 kW (130 k) pod prednou kapotou. Tiež si vyslúžila aj zlú povesť kvôli prvému nasadeniu nie príliš podareného HTP. Lenže to už pokračovalo aj do druhej generácie. Dvojka vyzerala ako električka s kolesami vsadenými ku stredu karosérie. A najlepšia verzia? Podľa nás Monte Carlo. To je jedno s akým motorom. Ale tretia generácia sa ukazuje ako najlepšia zo všetkých. A asi aj najkrajšia.

Lepšie ako kedykoľvek predtým

Jazdné vlastnosti novej Fabie sme porovnávali priamo s predchodcom. Lenže nakoniec z toho vyšlo, že to bolo ako porovnávať zaocenánsky parník a nafukovací čln s veslami. Obe autá jazdia, obe sa držia cesty. Lenže druhá generácia s výbavou Monte Carlo mala nahodené sedemnástky s novými pneumatikami Dunlop SP Sport 9000 a najnovšia mala šestnástky so zimnými pneumatikami. Tie v plusových teplotách výrazne ovplyvnili výsledky porovnania.

Ak by však obe autá stáli na základných podvozkoch a na sedemnástkach, tak by nová Fabia vydržala výrazne viac ako predchodca. Stále však v určitom momente, ktorý samozrejme nedosiahne hocikto, pôjde po predku von. A čím ťažší motor vpredu, tým skôr. Inak to nebude, nedotáčavosť jednoducho dokáže stráviť omnoho viac šoférov ako pretáčavosť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Iba pozitívne hodnotenie sa dá hovoriť o malom turbomotore s objemom 1,2 litra. Netrpí nedostatkom výkonu a s ľahkou karosériou dokáže pekne cvičiť. Ani nemyslite, že by Fabia 1,2 TSI mohla byť hot. Ale aspoň označenie semiwarm by je sedelo. Už to nie je ten „spoľahlivý“ agregát s doživotnou reťazou, ale s rozvodovým remeňom. To znamená, že má väčšiu šancu dožiť sa veľkého počtu kilometrov.

Malý hatchback s pohotovostnou hmotnosťou pri jednej tone automaticky nemôže mať ani vysokú spotrebu. Ani nemá. Teda, ako sa to vezme. Priemerom sme sa dostali na úroveň podobnú ako sme mali s atmosférickým Hyundaiom i20 s 1,4-litrovým motorom. Takže ak porovnávať, tak asi tieto dva modely. S Fiestou s litrovým EcoBoostom sme tiež dosahovali podobné hodnoty. Veríme, že niekto bude na letných jazdiť aj za 5 litrov, prípadne za menej, ale to potom nepotrebuje najvýkonnejší ponúkaný model. My sme jazdili na zimných o pol litra menej šetrne.

Evergreen

Nová Fabia sa podarila. Hranaté prvky sú výrazne nadčasovejšie ako oblé. To sa potvrdilo aj pri väčšej Octavii. Jedine krátky päťdverový hatchback vyzerá ako odseknutý vzadu. Vyváženejšie sa tvári kombi, ale hatch dáva pocit väčšej drzosti. Najmä teda ak je lakovaný zelenou farbou a doplnený bielou strechou, zrkadlami a diskami.

Nie, vážne, Fabia, ktorú sme mali na test sa tvári naozaj výborne. Okrem farby k tomu prispievajú aj tmavé svetlá. Má to však jeden háčik. Takýchto veľa nebude. Ak ich dostane bežný zamestnanec ako služobné auto, tak budú väčšinou z operatívneho leasingu a v tom momente najčastejšie biele. Škoda. Veď Fabia ponúka naozaj slušné možnosti ako sa ukázať v najlepších farbách.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale poďme k bielym detailom. S inou strechou prišlo prvé Mini a odvtedy sa toho akosi všetci chytajú. Veď aj DS3 od Citroënu má viacero možností. Predchádzajúca generácia Fabie tiež nemohla schovať snahu o použitie dvoch tónov. Lenže znova, koľko kusov ste takých videli? Dobre, celkom dosť, ale koľko nebolo zo série Monte Carlo. Na tretej Fabii sa kontrastný lak strechy dokáže viac predať. Zrkadlá vyzerajú tiež dobre, ale kolesá majú jeden menší problém. Biely lak ich ukazuje ako skoro hračkárske.

Zaujímavé je, že aj keď sa táto Fabia tvári ako športovo zameraná, má schovanú koncovku výfuku. Za nárazníkom sa schováva malá trubička. Aspoň nenápadný ovál s chrómovým finišom by aj zadok vyzeral adekvátne. Aj napriek malým nezrovnalostiam sa dá tretia Fabia označiť za najlepšiu aká kedykoľvek bola. Ak budeme ešte trochu rýpať, tak navrhneme kratšie pružiny, alebo aspoň športový podvozok, aby krpec získal nasrdenú figúru.

Tvrdá realita interiéru

Výrazný tvarový pokrok sa predvádza aj vnútri. Čo sa dá hodnotiť ako ergonomicky najväčší skok oproti predchodcovi? No predsa premiestnenie rádia hore a klimatizácie dole. Dvojka to mala na opak a to bolo trochu šialené. Na rádio, najmä ak je spojené s navigáciou sa pozeráte omnoho častejšie ako na nastavenie klimatizácie.

Fakt, že koliesko ovládania hlasitosti otáča znakom vypínania bude privádzať niektorých jedincov k šialenstvu, ale postupne sa to stáva štandardom. Inak v interiéri nič nevadí. Vynikajúci je najmä pás imitujúci hliník tiahnuci sa stredom prístrojovej dosky. Pripomíname, že na jeho pravú časť pred spolujazdcom si za pár €€€ môžete objednať nálepku s vlastným obrázkom. Len voľte zodpovedne a nedajte tam úplnú volovinu. Pozrite si pár tipov, čo by ste mohli použiť v nedávnom článku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tvary sú naozaj nadčasové a vydržia aktuálne dosť dlho. Ale materiály… Mäkký plast sme nenašli. A v predchodcovi bol. Nie, že by to na prístrojovej doske vadilo. Vadí to jedine pri okne na výplni dverí, kam si niektorí vedia položiť lakeť pri šoférovaní. Ak sa k tomu pridá celkom ostrý tvar, tak lakeť radšej necháte nižšie, prípadne len tak visieť vo vzduchu bez opretia.

Priestorové pomery sú na triedu vynikajúce, aj napriek tomu, že Fabia má o 10 centi kratší rázvor ako konkurent s názvom i20. Ak je miesta na nohy trochu menej, tak to český automobil doháňa veľkým kufrom. Bez rezervy má objem 330 litrov. S rezervou treba odrátať 30 litrov. Miestu vzadu trochu neprospievajú inak výborné predné sedadlá s výrazným bočným vedením. Apropo, bočné vedenie je výrazné na pohľad, ale na pocit dostalo strašne mäkkú výplň. A že nič mäkké v interiéri nie je…

Za 15 litrov…

Za 15 litrov zájdete aj tristo kilometrov. Ale to nie je tou hlavnou témou. Pätnásť litrov stojí presne takto špecifikovaný model. A to je celkom slušná cena, lebo za takú sa dá kúpiť už aj Clio GT. Prípadne aj omnoho väčší Nissan Pulsar s 85 kW (115 k) turbomotorom a strednou výbavou. Lenže ani jedno zo spomenutých áut nespôsobilo taký rozruch okolia ako práve zelená Fabia. Nevieme čím to je, v podstate je to obyčajné auto s neobyčajnou formou. Nie je biele a je stále ešte novinkou. Má škrabku v nádrži, clever popolnicu vo dverách a držiak na telefón. Podobný rozruch vyvoláva už len Cactus od Citroënu, ktorý je tiež s PureTech 110 za podobné peniaze. Fabia stále zostáva stávkou na istotu a prikloní sa k nej veľa zákazníkov. Široká základňa servisov hovorí za, veľká základňa zlodejov proti. Naše odporúčanie? Poriadne zabezpečenie a najmä krikľavá farba. Autá, ktoré len tak nezapadnú nie sú také kradnuté ako tie, ktoré sa v monochromatickej škále stratia. Takže zelená s bielou strechou áno. Presne takáto, s takouto výbavou a takýmto motorom. Nie je to trojvalcová nafta, ale štvorvalec s turbom a príjemným zvukom, ktorý nezožerie extrémne veľa financií na čerpacej stanici.

Martin O. Gallery

Škoda Fabia 1,2 TSI Style

Motor R4
Objem 1197 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4600-5600 ot/min
Krútiaci moment 175 Nm pri 1400-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3992 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1467 mm
Rázvor osí kolies 2470 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1129/1584 kg
Batožinový priestor 330/1150 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) l/100km 6,1/4,0/4,8
Emisie g CO2/km 110