Seat Leon nedávno prešiel faceliftom, ktorý si na prvý pohľad všimne len skutočný znalec. Väčšina zmien sa totiž udiala v interiéri a pod kapotou. Samozrejme, zmeny sa týkajú aj kombi verzie ST, ktorú sme testovali v základnej konfigurácií s 1.5 litrovým, benzínovým štvorvalcom s výkonom 85kW/115 koní.
Nuž, zmeny exteriéru priniesol Leon v podstate žiadne a týkajú sa iba novej opcie maticových LED svetiel ako prvku výbavy. Inak ide o totožný dizajn ako pred faceliftom. A ani to nevadí, lebo Leon, či už ako hatchback alebo testované kombi ST stále vyzerajú k svetu a moderne. My sme jazdili výbavou Style so 17″ diskami kolies a nenápadnej modrej farbe Fiord, ktorá je základná a vôbec nič jej nechýba. Leon ST má typicky seatovský vzhľad podtrhujúci dynamický image značky a je super, že aj v základnej špecifikácií auto vôbec nepôsobí lacným dojmom kompromisu. Mimoriadne pekná je zadná časť so spojenými koncovými svetlami a ich moderným svetelným podpisom. Predok v tejto nenápadnej výbave možno až tak nevynikne, stále má ale pekné zatmavené svetlá. Auto aj z profilu pôsobí zaobelne a svalanto, aj keď pri výkone 115 koní sa rozhodne o nejakom športovom potenciáli hovoriť nedá. Každopádne, na kombi v základnej výbave ide o veľmi podarený kus.
Väčšie zmeny sa udiali v kabíne a jednou z nich je napríklad aj to, že už základný displej infotainmentu má uhlopriečku 10,4″. Tým bol vybavený aj náš kus a musíme povedať, že veľkosť bohato postačuje. Nový je aj jeho software a funguje pekne plynulo a rýchlo a tiež ergonómia a ovládanie sú veľmi zrozumiteľné a intuitívne. Základné sedadlá sú sivé a farebne pôsobia trochu nudne, ale vždy lepšie ako nejaké divoké experimenty s farbami. Disponujú vyhrievaním a slušným bočným vedením a to sa ráta. Fyzické tlačidlá v kabíne už takmen nenájdete a práve cez displej sa ovláda v podstate všetko, vrátane klimatizácie. Naľavo od volantu však nájdete dotykové tlačidlá pre vyhrievane skiel a hmloviek, čo dáva zmysel, keďže k aktivácií týchto funkcií sa vám proste nechce prehrabávať cez menu displeja. Plne digitálny je po novom aj prístrojový štít, takže na ručičky zabudnite. A je to fajn, keďže displej je to prehľadný. Skvelé je, že aj základná výbava ma tri zóny klimatizácie a tak si teplotu vedia nastaviť aj cestujúci vzadu. Konektivita pre Apple aj Android funguje aj bezdrôtovo cez bluetooth. Sivo-strieborná obkladová lišta má jemnú textúru a pôsobí kvalitne a osviežujúco. Povedzme si rovno, celkové farebné vyznenie tohto interiéru je veľmi konzeravtívne a skôr striedmé ako nápadné a hrá to hlavne na kvalitnú ergonómiu a slušnú kvalitu materiálov aj spracovania. A na priestor! Ten je v Leone Sportstourer vážne na veľmi vysokej úrovni a treba uznať, že v rámci svojej triedy patrí medzi tie najštedrejšie autá. Kolená aj hlavy, všetko v pohode. Akurát stredné sedadlo je tradične bez bočného vedenia a na nohy prekáža tunel. Avšak, pre dve osoby úplne super. Do kufra naložíte 620 litrov a to je tiež viac než dosť.
Až doteraz bol najslabším motorom pre Leon trojvalec s výkonom 110 koní. Facelift ale priniesol jeden valec naviac a plus päť koní. Objem 1.5 litra ostal a produkuje teraz zo seba 85kW/115 koní a 220Nm, čo je o 20 viac ako tomu bolo u trojvalca. To sú celkom obstojné čísla, avšak najmä na pokľudné jazdenie. My sme jazdili vo dvojici a prevažne v meste a na diaľnici a v takom prípade je motor úplne dostačujúci. Nečakajte od neho vôbec žiadne športové sklony, ale ak používate auto úplne racionálne a pragmaticky iba ako presúvadlo, nebudete sa sťažovať. Pri štvorici s plným kufrom bude už dynamika citeľne letargickejšia, ale veľmi kľudným vodičom to aj tak bude stačiť a na diaľnici v ustálenej rýchlosti to až taký problém nebude. V tomto prípade nám dáva celkom dobrý zmysel aj šesťstupňový manuál, ktorý mal aj náš kus a nižšiemu výkonu viete dobre pomôcť citlivým radením. Kultúra chodu je rozhodne vyššia ako v prípade trojvalca a prejav je menej hlučný. Spotreba sa pohybovala v kombinovanom režime na úrovni 5,6 litra, čo je veľmi príjemná hodnota a ešte kľudnejším jazdným prejoval by šla skresať aj niekde nad hranicu piatich litrov. Nový štvorvalec je teda oproti predcohodovi s trojicou valcov rozhodne krokom vpred, čo sa týka kultúry ale aj mierneho nárastu výkonu. Vďaka tomuto všetkému je ľahšie aj jazdiť za nižšiu spotrebu, keďže sa motor menej namáha. Za nás ide rozhodne o veľmi príjemný základ, avšak na nejakú športovejšiu dynamiku a ostré zrýchľovanie zabudnite. Podvozok je pomerne sebaistý a trochu tuhší, čo vychádza z platformy MQB a dá sa konštatovať, že by s prehľadom zvládol aj viac ako 115 koní. Naladenie vás ale rozhodne nevytrasie a je dobré vedieť, že sa naň dá spoľahnúť.
Seat Leon ST Style s novým, 115 koňovým motorom je fakt výborným a dôstojným základom. Nielenže má slušnú výbavu v kabíne, na ktorej sa facelift podpísal naviac, ale aj motor sa posunul smerom k lepšiemu. Pre pragmatického vodiča má dostatok výkonu a jazdí za málo. No a toto celé viete mať teraz v základe za akčnú cenu 21 990 eur s DPH. To nám vzhľadom k výbave a veľkosti auta príde ako perfektný deal za nové auto!
Seat Leon ST 1.5 TSI Style
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 85 kW/115 k |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4642 mm |
Šírka | 1799 mm |
Výška | 1448 mm |
Rázvor osí kolies | 2866 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1392/1930 kg |
Batožinový priestor | 620 l |
Palivová nádrž | 45 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 197 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Spotreba (WLTP) | 5,7-6,3/100 km |
Emisie g CO2/km | 129-143 |