Tretia generácia Leonu je iná. Je hranatejšia, je výraznejšie tvarovaná. Nie, predchodca vyzeral veľmi dobre, Walter de Silva spravil na druhej generácii vynikajúcu prácu, lenže problémom bolo, že rovnako v tej dobe vyzerali všetky autá od Španielov. Alebo, buďme k sebe úprimní, od prezlečených Nemcov. Spredu sa tak Altea a Leon dali rozoznať len podľa výšky.
Tretia generácia s výraznejšími ostrými hranami priniesla viac športového vzhľadu do modelového radu. A o šport sa Seat naozaj zaujíma, veď s Cuprou zvládol na chvíľu ukoristiť titul najrýchlejšej predokolky na Nürburgringu. A vraj sa to chystá spraviť znova. Ešte lepšou správou je, že pripravuje vraj aj kombi Cupra, čo bude naozaj výrobný hotwagon, súdiac podľa slabšej 1,4 TSI.
Správna veľkosť
Seat Leon ST, ako kombi automobilka pomenovala sa dá zaradiť do rovnakej triedy ako Renault Mégane Grandtour a Ford Focus kombi, ale najviac potenciálnych zákazníkov ho bude porovnávať so sesterskou Škodou Octavia Combi.
Konkurentov by sme mali, ale aký je najzásadnejší rozdiel oproti predchodcovi? No, zmenené je kompletne všetko, asi okrem páčok pod volantom, ale tou najzásadnejšou novinkou je použitie normálne umiestnených stieračov. Tie, čo boli v odloženej polohe zvislo na bokoch okna asi boli krokom vedľa a robili prvý stĺpik karosérie hrubším.
Leon vo verzii kombi vyzerá ako jeden celok. Ani sa nezdá, že by Seat ponúkal aj inú karosériu, nie ešte dve. Predný previs je len o niečo kratší ako zadný, čo pri pohľade zboku vytvára vyrovnané proporcie kombi. K nim sa hodia aj disky. Celkovo, testovaný model bol vhodne konfigurovaný, možno mu netreba ani o palec väčšie disky, sedemnástky s týmto dizajnom sú akurát.
Kompaktnosť dizajnu vytvárajú aj strieborné pozdĺžne strešné nosiče. Vynikajúcim detailom, ktorý si nevšimnú všetci na prvý pohľad je prelis v strede kapoty motora. Jediné, čo by sa vonkajším tvarom dalo vytknúť sú väčšie medzery medzi kolesami a blatníkmi. Ale 30 milimetrov dole by spravilo tú správnu mágiu. Avšak ostatné prvky by sme brali presne takéto. Aj s červenou farbou. Dizajnom niektorých prvkov sa podobná na Audi A6 Avant poslednej generácie.
Rodina, batožina aj pes
Dvere s príjemným zvukom pri otvorení a zavretí otvárajú fádnejšie pôsobiaci čierny interiér. Zachraňujú ho však ostré hrany, čo je tiež úplný kontrast oproti predchodcovi. Každý, kto má skúsenosti s poslednými autami z koncernu Volkswagen, nadobudne familiárny pocit. Aj Seat používa tie isté páčky pod volantom, rovnaké ovládanie tempomatu, či MaxiDot displej medzi kruhmi pred vodičom.
Rýchlomer aj otáčkomer majú v druhej štvrtine stupnice ďalšie informačné údaje. Zobrazujú teplotu motora a stav paliva. Ručičky sa v tomto prípade stratili a odčítavanie majú na starosti digitálne stupnice.
Okrem MaxiDotu sa údaje z palubného počítača môžu zobrazovať na displeji v strede prístrojovej dosky. Ten je však malý. A veľmi. Tri a pol palca uhlopriečky sú menej ako majú niektoré mobily. Je to ako taká lepšia navigácia, ale bez navigácie, s dotykovým ovládaním telefónu, audia a niektorých nastavení. Palec naviac a jemnejšie zobrazenie by neboli na škodu. Ak niekedy budete sedieť v Leone a budete chcieť pustiť hudbu z USB kľúča, tak ho môžete pripojiť v schránke pred spolujazdcom. My sme na zistenie zobrali do rúk návod.
Výčitka ohľadne veľkosti displeja je však jedinou veľkostnou pripomienkou, ktorá sa dá na adresu interiéru vzniesť. Vpredu nedostane klaustrofóbiu nikto, rovnako ani vzadu. Len na šírku sa traja profesionálni wrestleri asi pobijú. Dostatok priestoru v kabíne ešte naviac dopĺňa obrovský kufor s dvojitým dnom.
Spotreba šokuje
Po kapotou Leonu ST pracoval motor 1,4 TSI. Výkon 90 kW (122 k) je na veľké kombi akurát. Možno trochu horšie bude pôsobiť, keď bude na palube plná zostava aj so psom a batožinou, ale ak vtedy stačí voľnejšie tempo, nebude mať problém ani s takýmto nákladom.
Čo nás však naozaj šokovalo bola spotreba. Seriózne, spotreba bola o pol litra nižšia, ako na konkurentoch s podobným výkonom a koncepciou motora. V reálnej premávke s diaľnicami a mestami sa kľudne a s prehľadom dá jazdiť pod 6 litrov. Pri úspornej jazde dokonca možno atakovať hranicu piatich. No a pri naháňaní zase cucne niečo cez sedem.
Akcelerácia sa prejavuje ako vlažnejšia, ale za to môže aj slabší akustický prejav agregátu, alebo skôr odhlučnenie. Lepší zvuk počuť až pri dosiahnutí hranice 5000 otáčok. Radenie rýchlostí sa zdá veľmi presné a prevody akurát zvolené. Spotrebe vôbec nevadí, že pri 130 auto točí skoro 3000 otáčok na šestke.
Správanie sa v zákrutách dosť predurčuje motor pred prednou nápravou. V hraničných situáciách sa tak prejaví nedotáčavosť, ale nič, čo by sa nedalo vyriešiť povolením plynového pedála. Pri horšom povrchu zase cítiť, že tvrdší podvozok má tendenciu občas odskočiť, najmä ak sú nerovnosti v zákrutách. Ale celkovo sa dajú zhodnotiť jazdné vlastnosti auta ako veľmi dobré.
LED svetlá nevyhnutnosťou
Seat boduje pri Leone ST aj cenou. Tá dokonca podliezla aj auto, ktoré je v mysliach občanov tejto republiky najlacnejšie. Okrídlený šíp kombi stojí pri základnej výbave asi o tisícku viac. Ak si teda budete Leon ST špecifikovať, tak disky a farba testovaného kusu vyzerajú naozaj vynikajúco. Určite však treba priplatiť za fantastické LED svetlá, tie sa oplatia, lebo svietia lepšie ako halogénové, či xenónové reflektory. Aj s nimi stál testovaný kus 18 244 eur.
Motor | R4 |
Objem | 1395 cm3 |
Výkon | 90 kW (122 k) pri 5000-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 1400-4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4535 mm |
Šírka | 1816 mm |
Výška | 1454 mm |
Rázvor osí kolies | 2636 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1275/1810 kg |
Batožinový priestor | 587/1470 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 202 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,6/4,6/5,3 |
Emisie g CO2/km | 123 |