Test SEAT Arona Xperience: Facelift prináša ešte lepši experience z jazdy

Najmenšie mestské SUV od Seatu, teda Arona, nie tak dávno prešla faceliftom. A ten je vždy dôvodom na test a praktické preverenie zmien. V prípade Arony ide najmä o dizajnové vylepšenia v exteriéri a kabíne. My sme na náš test dostali pekne nakonfigurovaný model vo výbave Xperience, ktorý pod kapotou ukrýval malý benzínový trojvalec 1.0 ECO TSI so 110 koňmi.

Náš testovací kus bol lakovaný do úplne novej zelenej farby Dark Camouflage, ktorá najmä na priamom slnku vyzerá vynikajúco a draho. Dopĺňala ju biela strecha, ktorá je tiež faceliftovou novinkou. Na individualizáciu kladie SEAT skutočne vysoký dôraz. Z toho je jasné, že sa snaží osloviť najmä mladých mestských ľudí, ktorí si zakladajú na image a dizajne. Ďalším novým prvkom Arony sú okrúhle hmlovky pod svetlometmi. Tie ale mať nemusíte, nami testovaný kus nimi však vybavený bol a páčili sa nám. Skvelou voľbou boli aj 18” disky kolies Performance, ktoré do celkovej vizáže auta sadli tiež vynikajúco. Na dverách kufra už po novom nájdete nápis Arona v retro fonte, čo je spoločným menovateľom viacerých nových SEATov a my túto zmenu v podobe elegantného detailu schvaľujeme. Ďalším naším obľúbeným detailom je dvojfarebný tretí stĺpik s X v striebornom poli. Ten jasne naznačuje, že ide o model vo výbave Xperience. Arona je inak stále kompaktným a dynamicky strihaným mestským SUV. V tejto farebnej kombinácií vyzerá super a hodnotne. Do celkového farebného kontextu dobre ladí aj strieborné oplastovanie spodných častí oboch nárazníkov. Celkový profil karosérie je veľmi podobný väčšiemu súrodencovi Ateca, avšak líšia sa nárazníkom, tretím stĺpikom a samozrejme veľkosťou a tak nie je tak ťažké ich rozlíšiť.

Kabína faceliftovanej Arony je ľahko rozpoznateľná podľa displeja, ktorý je po novom umiestnený na vrchu palubnej dosky a jemne vyčnieva nad jej úrovňou. Má 9,2”, veľmi príjemnú a prehľadnú grafiku a dostatočne rýchle reakcie. Naviac, Arona disponuje bezdrôtovým nabíjaním mobilu, čo v praxi znamená, že váš iPhone či Andorid viete k infotainmentu pripojiť aj bezdrôtovo a využívať tak Apple CarPlay či Andorid Auto. Tento systém má názov Wireless Full Link. Celkový dizajn kabíny je tvarovo skôr minimalizmus s funky prvkami. Medzi tie patria úplne nové kruhové výduchy ventilácie po bokoch a ich lemovanie s výstupkami, ktoré môže meniť farbu podsvietenia. Farebne zaujímavé sú aj petrolejové dekoračné obklady. V strede nižšie je tradičný a preverený panel s fyzickými ovládačmi klimatizácie a malým displejom. Nechýbajú ani tlačidlá vyhrievania sedadiel a smerovania vzduchu. Toto riešenie nám vyhovuje. Esteticky neruší a je ergonomicky dobré, keďže nájsť a stlačiť dedikované fyzické tlačidlo je vždy rýchlejšie ako preklikávať sa displejom, nech je akokoľvek rýchly a presný. Ešte nižšie je malá prepážka s dvoma USB-C konektormi a štartovacie tlačidlo. Sedadlá sú pohodlné aj na dlhšie trasy, ale ich šedé sfarbenie a celkové prevedenie pôsobí trochu fádne a príliš konzervatívne. Niekomu sa ale práve takáto extrémna nenápadnosť môže páčiť. Volant je ale pekný a moderný, s rovnou spodnou časťou a strieborným spodným dvojramenom. Multifunkcia na ňom je intuitívna a dostatočne veľká. Za ním sú klasické analógové budíky s dobre známymi červenými ručičkami a prehľadnými bielymi ciframi. Za príplatok ale môžete mať moderný, 10.25” digitálny štít. My by sme volili skôr ten, ale ani na klasických budíkoch nie je nič zlé, ak ich niekto preferuje a postačujú mu. Chválime vrchnú časť palubnej dosky z mäkkého, na dotyk príjemného plastu. Toto auto má inak aj parkovací asistent a tak dokáže samo zaparkovať do parkovacieho miesta. Je síce veľmi kompaktné a parkuje sa s ním aj tak ľahko, ale keď už ide o mestské SUV, nebránime sa ani takémuto pomocníkovi. Priestorovo je na tom Arona na pomery mestského auta úplne v poriadku a niet sa na čo sťažovať. Dokonca aj vzadu sa odvezú na dlhšie trasu dve dospelé osoby a nebude to predstavovať zásadné utrpenie ani pre ich kolená. Je to ale mestské auto a nie plnohodnotné rodinné vozidlo pre štyri dospelé osoby na dovolenku k moru. V rámci segmentu je teda všetko v najlepšom poriadku a pohodlí. Objem kufra 400 litrov tiež nemôže uraziť, dokonca ide o veľmi dobrú hodnotu.

 

Malé litrové ECO TSI s výkonom 81kW/110 koní je tu kombinované so šesťstupňovým manuálom. Krútiak dosahuje 200 Nm. Nič z toho nie sú žiadne dych vyrážajúce hodnoty, avšak vzhľadom k segmentu a zameraniu auta bohato dostačujú na adekvátnu dávku dynamiky. Na stovke je táto Arona za 10,6 sekundy a v nízkych mestských rýchlostiach nemá problém svižného rozhýbania sa zo semaforov. Nestratí sa ani na diaľnici, pri väčšom zaťažení už samozrejme chýbajú kone naviac ale v dvojici ide o auto, s ktorým nie je problém v pohodlí zvládnuť aj dlhší diaľničný presun. Samozrejme, silné 150 koňové TSI by to zvládalo o kus lepšie, avšak aj 110 koní malého trojvalca úplne dostačuje, ak auto jazdí prevažne v meste či s jedným alebo dvoma pasažiermi. Myslíme si, že ide o veľmi rozumný a kompromisný motor s príjemných chodom a prejavom. Dobre si rozumie aj so šesťstupňovým a presným manuálom. Chápeme ale, že do mesta sa viac hodí automat. Ak ste ale stará škola a baví vás radiť, s touto kombináciou chybu neurobíte. Po týždni predpisového, aj keď skôr svižného jazdenia po Bratislave a diaľničných pár stovkách kilometrov tempomatovou 140 sme skončili na výslednom priemer 5,5l/100km. To sa rozhodne nedá označiť ako smäd po palive a s kľudným srdcom môžeme konštatovať, že tento malý motor nikoho nezruinuje. Nie je to žiaden silák ani športovec ale do malého SUV prevažne do mesta je úplne fajn, čo sa výkonu, prejavu aj spotreby týka. Jazdné vlastnosti Arony sú skôr pevné a sebaisté než prehnane húpavé a na 18” kolesách je to ešte výraznejšie. Samozrejme, Arona nie je prehnane tvrdá ani uskákaná ale kombinácia polotuhej nápravy a veľkých kolies nie je žiadnou žehličkou. Na hladkom asfalte s týmito kolesami ale drží stopu a jazdí výborne. Až tak, že by kľudné zvládla aj o kus výkonnejší motor.

Vo výsledku je Arona stále veľmi silným hráčom na poli mestských SUV. Facelift jej prospel, pretože vyzerá modernejšie a pri troche snahy jej viete nakonfigurovať skutočne funky a štýlovú vizáž, čo bol príklad práve nášho kusu. Dobrý ťahom faceliftu je aj moderný a dobre fungujúci infotainment a podsvietené výduchy v kabíne zasa zaujmú ľudí, ktorí idú po individualizácií. Z toho nám jasne vyplýva, že SEAT týmto autom mieri hlavne na mladú komunitu zákazníkov, ktorí tieto prvky určite ocenia. Malý litrový trojvalec tu stačí, pre väčšinu vodičov netreba viac. Ak ale máte športovejšie ambície a chcete využiť potenciál podvozku, silnejších 150 koní je nekompromisná a správna voľba. Arona vo výbave Xperience s týmto motorom a manuálnou prevodovkou začína na akciovej sume 19 200 eur s DPH, čo je podľa nás fajn pomer ceny a úžitku.

SEAT Arona Xperience 1,0 TSI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k)
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4153 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1532 mm
Rázvor osí kolies 2552 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1235/1730 kg
Batožinový priestor 400/? l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP komb) 5,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 120-121