Seat Arona sme už niekoľkokrát skúšali. Na začiatku to bola úplne najvymakanejšia verzia oranžovej farby s výbavou FR a 1,5 TSI. Potom sme mali verziu Beats s litrovým trojvalcom a tretia bola hybridná benzín/CNG. Všetko boli super autá, ale prečo znova Arona? Prečo je stále tak zaujímavá?
Lebo má edíciu Silver Cross a stále má veľký potenciál aj v porovnaní s modernejšími bratmi, či konkurentami. Cenovo a teraz aj vizuálne. A séria Silver Cross pridáva niečo naviac. Schopnosť bojovať s upírmi. Veď striebro im blíži, svetlo, ktoré vyžarujú predné LEDky tiež a drevené koly cez srdce… Vlastne tie nemá. A sú to skôr strieborné náboje ako kríže, ale keď funguje náboj, tak prečo by nefungoval aj kríž. Dobre, poďme k autu.
Pár vylepšení
Čierna téma, do ktorej vstupujú strieborné detaily? To vyzerá naozaj dobre. A k tomu 18-palcové zliatinové disky? Fakt, táto Arona je jedna z najkrajších, ktoré sme videli a vlastne aj testovali. Monochromatická téma jej pristane. Predná imitácia plechu siahajúceho pod motor ako ochrana je potiahnutá až nad spodnú mriežku a rovnaké strieborné obkolesenie majú aj hmlovky.
Vlastne jediný a najväčší kameň úrazu nie je zvonka vizuálny, ale finančný. Disky s osemnástimi palcami sú naozaj pekné, ale nie je problém ich niekde škrtnúť a ak by to príliš nevadilo, tak je tu aj druhý aspekt. Oproti sedemnásťpalcovým pneumatikám sú osemnástky o niečo drahšie. Pri Vredesteine sa bavíme o 4 stovkách za sadu, pri Micheline a Continentale až o 600 eurách. Ale za krásu sa platí a toto je malá daň za to ako famózne Silver Cross na Arone vyzerá.
Dôležitý je aj lak. Čierna má metalické čiastočky, čo znamená, že na slnku naozaj žiari. Naviac, karoséria je dvojfarebná, čo príliš nie je vidieť. Strecha je antracitovo sivá. A ako predel je logo X na poslednom stĺpiku karosérie, takže musí každému byť jasné, že Arona je predsa crossover s veľkým X. V slove žiadne nie je, ale samotné písmeno je taká križovatka.
Na Seatoch treba vždy vyzdvihnúť svetlá, teda na tých nových. A na Arone svietia parádne. Nemajú síce adaptívne lúče a nastaviteľné svetelné kužele, majú len diaľkové a stretávacie, ale stále vyzerajú výborne a ešte viac potešia v noci, keď budete naháňať upírov. Tí automaticky začnú tlieť po strete s týmito svetlami, teda vo filme Blade to tak bolo.
Tradície interiérové
Priestor je to správne slovo, ktorým sa dá označiť interiér Arony. Má nahradiť aj kombi Ibiza ST, teda Sports Tourer, lebo Ford mal trochu s označením trochu problém. No, náhrada to je dobrá a pocitovo dokonca väčšia ako bolo kombi. A je krajšia, o tom sa netreba veľmi hádať. Vnútro je Seatom so všetkým, čo k tomu patrí.
Kufor je fakt obrovský, teda na takto malé auto, veď má celých 400 litrov. Zadná lavica tiež nemá problém, zmestia sa aj vyšší ľudia. Sedadlá majú vzpriamenejšiu chrbtovú časť, ale aj napriek tomu je miesta nad hlavou dostatok. Dobre, na 180 centimetrového figuranta je to v pohode, dvojmetrový človek však môže mať trochu problém. Avšak stále sme vo vyššom malom aute, čo je výborný výsledok.
Prístrojová doska už videla aj časy kedy bola modernejšia a nemá možnosť napríklad Virtual Cockpitu, avšak, vadí to niekomu? Takto sú prístroje prehľadné, funkčné a vyzerajú stále dobre. Stredná časť so samostatnou klimatizáciou je tiež použiteľná. Vlastne tá samostatná klimatizácia je perfektná. Displej však tak perfektný už nie je.
Na displeji je stále rovnaký systém ako kedysi, ako keď Seat s takýmito displejmi začínal. Funguje, všetko je logické, ale už sú niektoré konkurenčné riešenia, možno aj koncernové, trochu ďalej. Nie je to hodnotené v zlom, toto sa skôr naučí aj menej technicky zdatný človek. Apple CarPlay však funguje, Android Auto asi tiež, ale to nemal kto vyskúšať. Všetka komunikácia prebieha káblovo, bezdrôtová možno príde do inovovanej verzie. Ak by sa do nej dostala aj nová verzia z Leonu, tak by Arona naozaj poskočila vpred.
Liter stačí
Litrový motor pod kapotou má tri valce. A má 85 kW (115 k). V tomto prípade je kombinovaný so šesťstupňovým manuálom. Do mesta, mimo mesta, všade funguje v pohode. Dynamika auta je naozaj dostačujúca a dalo by sa povedať, že nadpriemerná. A spotreba je tiež v poriadku.
Ak jazdíte s ľahkou nohou, tak päťlitrová spotreba nie je vôbec problém. Teda ak nejazdíte diaľnice. Nám to vychádzalo 6 litrov a kúsok v priebehu celého týždňa aj po meste a občas po diaľniciach. Na malé auto s takou dynamikou to nie je zlé. Horšia správa prichádza pri pohľade na objem nádrže. Má 40 litrov. Nie je to málo, pri pohľade na spotrebu, ale takých 8-10 litrov naviac by nebolo na škodu. Teda na Seat.
Dôvod na dobrú spotrebu a dynamiku asi Seatu prezradil Colin Chapman. Nízka hmotnosť je kľúčom. Arona s manuálom a touto výbavou dosahuje na ručičkách váh hodnotu pod 1,2 tony. Neznie to šokujúco, ale to už je hmotnosť so 75-kilovým vodičom. Vyššia stavba karosérie a takáto nízka hmotnosť síce zhoršuje stabilitu pri bočnom vetre, ale veď môžete spomaliť a auto neodfúkne. Nie je to Tico a už vonkoncom nie Matiz, ktoré boli ako detskí draci na špagáte, len bez toho špagátu.
Podvozok má tuhšie nastavenie, ktoré je dané najmä použitím veľkých kolies. Osemnástky sú menej komfortné ako sedemnástky, ale stále je všetko v norme a tu žiadnu daň neplatíte. Takto je to úplne v poriadku a nič okrem ceny pneumatík vás nebude štvať. Avšak trochu väčší priemer a šírka zase zabezpečujú, že sa tak rýchlo nezoderú a na zimu si stále môžete kúpiť nejaké pekné disky s menším priemerom.
O čom je teda Silver Cross?
Silver Cross je o výzore. A to hlavne vonkajšom. Podsvietené prahové lišty až také wau efekt nemajú ako práve strieborné doplnky karosérie. Cena za tento balík je 2 255 eur, čím sa táto Arona dostala niekde tesne nad 20-tisíc eur. To je vlastne cena nedávno testovaného Peugeotu 208, len za väčšie auto s lepšou výbavou. V každom prípade sa Arona oplatí, ale musíte si ju pekne nakonfigurovať, inak bude vyzerať ako chudobný príbuzný. Táto verzia pekná je a, vzhľadom na to, čo ponúka, je naozaj za rozumnú cenu.
Okrem 1,0 TSI Xcellence s výkonom 85 kW (115 k) je Silver Cross kombinovateľný s výbavou Style, môže mať aj DSG a prípadne aj slabšiu verziu na plyn s výkonom 66 kW (90 k). Na výber je aj 1,6 TDI dosahujúci 70 kW (95 k) a môže mať šesťstupňový manuál, alebo znova sedemstupňové DSG. Najvýkonnejší motor 1,5 TSI EVO je iba pre výbavu FR, čo znamená, že takto výkonný Silver Cross nebude.
Seat Arona 1,0 Eco TSI 115 Xcellence Silver Cross
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4138 mm |
Šírka | 1780 mm |
Výška | 1552 mm |
Rázvor osí kolies | 2566 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1189/1625-1710 kg |
Batožinový priestor | 400 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (komb.) | 5,6-6,5 l/100km |
Emisie g CO2/km | 128-148 |