Test Renault Twingo GT: Mestský nácvik

Minulá generácia Twinga mala v ponuke aj výkonnú verziu RS. Ale uloženie motora v tej súčasnej akosi naznačovalo, že až také extrémy to nebudú. Renault tak spravil druhú najlepšiu vec, čo mohol a predstavil malé a nasrdené, aj keď nie veľmi, Twingo GT.

Motor vzadu takmer na plocho a pohon zadnej nápravy okamžite vytvárajú paralely medzi týmto a jedným zo stuttgartských koní. Ale nie je to celkom tak. Renault Twingo stále ostáva najmä mestským skokanom, tam sa mu páči najviac, aj keď ani mimo mesto sa nestratí.

Čísla neoklameš

Motor v Twingu GT je potunený trojvalec s objemom deväť deci. Malý objem a turbo sú schopné odovzdať celkovo 81 kW (110 k). Poviete si, že super, na tak malé auto. Ono, malé je, to je pravda, ale trochu iné to je s hmotnosťou. V osvedčení o evidencii svieti údaj 1125 kilogramov. Rozhodne to nie je málo, veď Clio RS Trophy má len o 150 kíl viac.

Výhodou Twinga GT je niečo iné. Jeho manévrovateľnosť je priam neuveriteľná. Vďaka voľnej prednej náprave sa dokáže otočiť naozaj na kúsku. V rukách vôbec nemáte pocit, že by auto malo až toľko kilogramov. Aj keď podvedome viete, že by si zaslúžilo dostať hmotnosť pod jednu tonu. To sa však ale nepodarilo ani Volkswagenu up! GTI, ktorý má tiež takmer rovnako kilogramov. Jediný, kto bude operovať s naozaj nízkou hmotnosťou je tak Suzuki Swift, ktorý s výkonom 103 kW (140 k) bude ťahať len 875 kilogramov.

Poviete si, že pri Twingu GT  to vychádza takmer na sto koní na tonu, čo vôbec nie je zlý výsledok. Naozaj, nie je. S manuálom sa síce uradíte do vyčerpania, ale budete mať živé a až trochu šialené auto. Akurát, že my sme na test dostali verziu s dvojspojkovým automatom. Znova to na papieri vyzerá veľmi dobre. Lenže hneď prvé, čo musíte spraviť je vypnúť režim ECO. Okrem klimatizácie radí príliš skoro, čo síce nevidíte na otáčkomeri, lebo v Twingu GT nie je, ale cítite to.

Prevodovka ako keby bola lenivejšia a neradila úplne podľa toho ako potrebujete. Ak sa šuchtáte po meste, alebo idete ležérne mimo neho, je to úplne v poriadku. Ale akonáhle chcete ísť ostrejšie, musíte siahnuť po manuálnom režime. Prevody radíte posúvaním páky vpred a vzad. Pádla tiež nie sú na programe. V tomto nastavení dokážete z Twinga GT naozaj vyžmýkať slušné prejazdy. Pod tie sa podpisujú aj enormné 17-palcové zliatinové disky. Pri dochádzaní do zamestnania po mestských komunikáciách ich budete preklínať, ale v momente ako nájdete tú správnu cestu, nebude vám ani tuhosť nastavenia vadiť.

Nás zahnala cestou do Bratislavy navigácia cez Pezinskú babu. Povrch nie je úplne zlý, jazdiť sa na ňom dá slušne, tak prečo nie? Je lepšie ušetriť 20 minút času, aj za cenu 20-kilometrovej zachádzky. Najskôr sa Twingo správalo nedôverčivo, ale potom dvorozmer s šírkou 185 mm vpredu a 205 vzadu získal trochu teploty a všetko začalo fungovať. Radenie prevodov ručne ukázalo, že takto sa to robí, s Twingom GT je zábava aj v nižších rýhlostiach, vždy máte dostatok času na vykrúženie ideálneho oblúku, vždy máte istotu, že keď by niečo zlyhalo, najskôr však vodič, tak nejdete príliš rýchlo, aby to bolo fatálne.

Prechádzate jednu zákrutu za druhou a stále sa cítite lepšie. Až potom zasiahne ESP. Ale to sa nedá vypnúť, tak musíte balansovať na hrane toho, kedy sa púšťa do korekcií. Nie, vážne, Twingo GT je naozaj zábavné. Síce trochu zaostáva za predchádzajúcim Twingom RS, ale stále s ním dokážete dosiahnuť stav, kedy sa len usmievate a užívate si zákruty.

Pre ideál veci by mohlo byť ľahšie a mať výkon 96 kW (130 k). Ale to už by asi nebolo Twingo GT, skôr Twingo RS. Otázka je, ako by sa mohlo vôbec konštruktérom podariť dotlačiť malý motor k takým výkonom. Ak by sa to podarilo a podarilo by sa im aj znížiť hmotnosť pod tonu, tak by to bolo jedno z najšialenejších mestských áut.

Malý motor, malé auto, to je asi znak teda nízkej spotreby. Nie sme si tým takí istí. My sme sa dostali na 6,5 litra na sto kilometrov. Ale väčšinou sme boli nad 7. Priznáme sa, s manuálom by sme mali tak o 7 deci až liter spotrebu nižšiu. Relatívne vyššia spotreba má síce následok úsmevu, ale aj úsmevu obslúh na pumpách. Nádrž má len 35 litrov a rezerva začína prekliato skoro. Reálne sa na 500 kilometrov na nádrž dostanete málokedy. Choďte do manuálu, tam nie je 500 kilometrový dojazd z riešte sci-fi.

Malé auto nemusí byť úplne malé

Vnútro Twinga je väčšie ako naznačuje exteriér. Je to kvôli umiestneniu kolies až v rohoch karosérie. To so sedemnástkami pôsobí trochu úsmevne, ale pri tvrdej jazde funguje. Vpredu je jediné obmedzenie to šírkové. Ale ani vzadu nie je málo miesta. Za vodiča si ešte jeden človek sadne, na krátku trasu aj pohodlne. Na dlhšej už môže mať trochu problém. Renault auto označil ako štvormiestne, čo je celkom logické. Traja by sa na zadné sedadlá nemali šancu vopchať.

Samostatná téma je kufor. Keď je motor vzadu, očakávate ho vpredu, po zvyku so Škodoviek, nie? Nie! Tam je náprava a prevádzkové kvapaliny. Špeciálnym trikom zhodíte kapotu, ktorá ostane visieť na šnúrkach a dolejete si napríklad kvapalinu do ostrekovačov. Batožinový priestor je nad takmer plocho umiestneným motorom. Nie je malý, zameraniu auta stačí. Ale odporúčame nevoziť v ňom čokoládu. Aj napriek izolačnému kobercu je vnútri dostatok tepla zospodu, aby ju roztopil.

Vekľomeststký pán

Stále rozmýšľate kam by sa Twingo GT hodilo? Do veľkých miest. Zaparkujete všade, otočíte sa na kúsku, výkonu má na rozdávanie, je síce trochu tvrdý, ale to nie je problém. V meste sa dá rátať aj s automatom, ak po každom naštartovaní vypnete režim ECO. Ale aj tak odporúčame manuálu prevodovku. A čo ušetríte za automat, vrazte radšej do plátenej odsúvacej strechy. Tým naberie Twingo GT novú dimenziu. To je vlastne optimálna konfigurácia auta. V takej forme by sa dalo označiť za výborné mestské presúvadlo s potenciálom nahnevať niekoho na každom semafore.

Renault Twingo GT EDC6

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3595 mm
Šírka 1646 mm
Výška 1554 mm
Rázvor osí kolies 2492 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1103/1412 kg
Batožinový priestor 188/219 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,9/5,1/5,8
Emisie g CO2/km 132