Test Renault Symbioz: Captur po objemovke

Renault Symbioz je novinka, s ktorou sme sa prvý krát zoznámili minulý rok vo Valencii a následne na slovenskej premére v Stupave. Základom Symbiozu je menší model Captur, na ktorý sa veľmi nápadne podobá, avšak je väčší. Pri motoroch nemáte na výber a teda aj náš Symbioz mal pod kapotou full hybrid E-Tech s celkovým výkonom 143 koní. K tomu sme mali najvyššiu možnú výbavu Iconic.

Model Symbioz vychádza z  Capturu a je to vidieť. Predná časť áut je identická avšak zvyšok hrá esteticky jednoznačne v prospech Symbiozu. Teda, podľa nás 🙂 Pri modernizovanom Capture sme mali trochu rozpačitý vizuálny dojem, keďže predná časť je pomerne ostro rezaná a zadok zostal zaoblený. To v nás evokovalo nesúrodý dojem. Symbioz však túto chybu krásy úplne zmazáva a ako celok vyzerá vo vrcholnej výbave Iconic a modrej farbe Mercure vynikajúco a vyváženo. Predok tu výborne ladí so zadnou časťou, ktorá má tiež ostré a jemne avantgardné rysy. Predná maska je teda totožná s Capturom, kolmá a charakterizovaná zaslepenou líniou posadenou vysoko. Okolo nej diódové svetlá a tiež denné svietenie v tvare blesku, nižšie v nárazníku. Vzadu sú decentne zatmavené koncové svetlá s modernoi grafikou, doplnené o malé štrbinky po bokoch. Samozrejme, nechýba ani nový znak. Napriek tomu, že Symbioz vychádza z Capturu, dizajnovo pôsobí ďaleko prirodzenejšie a vyváženejšie až sa nám chce povedať, že skôr Captur je tým derivátom a Symbioz by mal byť základ 🙂 Veľkostne je tak akurát, zadný previs nie je vôbec rušivo veľký. K vyvážnému a maskulínnemu dojmu pomáhajú aj veľké, 19″ disky kolies s veľmi výrazným dizajnom šiestich lúčov so stirebornými geometrickým zakončeniami. Nuž, Symbioz sa Renaultu podaril. V tejto konfigurácií a farbe vyzera fakt výborne a ide z neho dynamika a iskra.

Interiér si môže podať ruku s Capturom, tu budete ťažko hľadať rozdiely. Tie nájdete iba ak budete porovnávať odlišné stupne výbavy. Kokpit je tu plne digitálny, s 10″ prístrojovým štítom a 10,4″ tabletom infotainmentu Open R-Link, orientovaným na výšku a presahujúcim hranu palubnej dosky. No a už tradične, levitujúci portál s voličom prevodovky v strede a odkladacím priestorom pod ním. Kokpit je síce plne digitálny ale Renault ponechal hardéverové tlačidlá pre ovládanie klimatizácie, čo je super. Predsa len je to funkcia, ku ktorej treba mať rýchly a presný prístup. Kvalitné sú aj materiály, páčil sa nám mäkký obklad z kože, zrejme syntetickej, na palubnej doske v kombinácií s tmavým prevedením imitácie hliníka. Prešívanie žltou niťou okrem palubky nájdeme aj na dverách a sedadlách. Tie sú mimoriadne pohodlné s dobre padnúcimi operadlami hlavy a slušným bočným vedením aj peknou textúrou. Volant je tak akurát, bez sploštených častí, ale obšitý kožou s veľkými a presnými tlačidlami. Displeje sú graficky vydarené, logika ovládania tiež nepotrebuje žiadne dlhé školenie a vlastne tak celkovo ide o veľmi príjemný interiér s kvalitným dojmom. Výbava je v najvyššom stupni Iconic samozrejme viac než dostatočná, od bezdrôtového zrkadlenia smartfónu cez navigáciu, kamery, panoramatickú strechu vyhrievanie sedadiel aj volantu či asistenty, ktoré sa dajú vypnúť. Možno iba trochu zarazí, že automatická klimatizácia tu má iba jednu zónu. Priestor v Symbioze je o niečo väčší ako v Capture. Tým myslíme vzadu, vpredu sú na tom rovnako a úplne dostatočne. Keď hovoríme o niečo, myslíme to doslova, lebo až tak výrazný rozdiel to nie je. Viete si síce pomôcť posunutím zadných sedadiel, ale tu ide skutočne skôr o trochu natiahnutý Captur než o výrazne väčšie a rozdielne auto. Captur na tom ale v rámci triede zasa nie je vôbec tragicky a tak netreba plakať ani nad Symbiozom. Treba ale priznať, že ten je v rámci kategórie skôr priemerom než nejakým zázrakom. Captur a Symbioz sa ale výrazne odlišujú objemom batožinového priestoru, ktorý je najväčším tromfom väčšieho súrodenca. Ten má 460 litrov, čo je o viac než 130 viac ako v Capture. To z neho robí výrazne všestrannejšie auto, ktoré znesie prívlastok rodinné.

Pod kapotou máte jedinú možnosť a to full hybridný pohon E-Tech. Tvorí ho štvorvalcový benzín s objemom 1,6 litra a k nemu elektromotor. Výkon spaľováku je 69kW/ 94 koní a elektromotor má 36kW/49 koní. K tomu je tu ešte štartér-generátor s 15kW/20 koňmi. Celkový výkon sústavy je dostatočných 105kW/143 koní a 250Nm. Toto všetko zladené s mutimódovou prevodovkou, ktorá má dva stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovák. Celé to znie pomerne komplikovane, ale vôbec nejde o novinku a tento pohon už Renault nejaký čas používa. A každým rokom je lepší a vyladenejší. Rozbiehanie prebieha elektricky, spaľovák sa priraďuje postupne a bez obťažovania. Opačné garde nastáva napríklad pri prudkom zrýchlení, kedy sa k benzínu priradí elektrika. Dynamika je obstojná a práve vďaka elektrickému dopingu sú rekacie na plyn svižné a okamžité, najmä v režime šport. Stovka síce trvá 10,6 sekundy, čo sa javí ako pomerne vlažné, ale pocitovo je Symbioz ochotný zrýchľovať a aj ako rodinné auto má relatívny dostatok výkonu.  Za 6,4 litra sme jazdili po diaľniciach, priemer sme ale nakoniec stlačili na 5,7, čo je na nie úplne malé rodinné SUV priaznivé a chvályhodné. Hybrid je tu teda kultivovaný, s dostatkom výkonu a obstojnou spotrebou. Dobíjaniu batérie viete dopomôcť rekuperáciou na voliči prevodovky, čo sme v meste aj robili a odporúčame to aj vám. Jazdné vlastnosti sú v podstate totožné s Capturom, keďže podovzok je rovnaký. Vôbec nie je extrémne mäkký, práve naopak. S veľkými 19″ diskami je niekde na pomedzí a ak chcete viac komfortu, treba menšie kolesá.  Tie ale zasa prispievajú k sebaistému správaniu na zakrútenej ceste. Nie, že by išlo o športové SUV, ale limity podvozku spoľahlivo zvládajú výkon motora. Proste, toto nie je typicky plavné francúzske auto ale skôr taký stred, ktorý môže mnohým aj úplne sadnúť.

Renault Symbioz je veľmi zaujímavou alternatívou ku Capturu. Cenový rozdiel medzi nimi síce nie je úplne malý, ale v našich očiach je Symbioz akousi nadstavbou či dospelšou verziou svojho základu. Kabína a technológie sú rovnaké, Symbioz ale pôsobí dizajnovo viac vyvážene a ponúka výrazne väčší kufor. Samozrejme, Symbioz v prvom rade nepotrebuje ataktovať predajné pozície menšieho súrodenca, ale segmentovej konkurencie. V tej sa nestratí, pretože má vyladený a úsporný hybrid, najmä vo vyšších konfiguráciach mimoriadne atraktívny image a podľa nás aj celkom rozumnú cenu. Auto na fotkách stálo totiž 35 100 eur s DPH, čo vlastne na hybrid v úplne najvyššej možnej výbave nie je tak veľa. A ak by bolo, základ je tu už od 27 500 eur s DPH.

Renault Symbioz E-Tech 145 Iconic

Motor R4 benzín + HEV
Objem 1598 cm3
Výkon ICE: 69 kW (94 k) pri 5600 ot/min
Elektro: 36 kW (49 k)
ISG: 15 kW (20 k)
Celkovo: 105 kW (143 k)
Krútiaci moment ICE: 149 Nm pri 3600 ot/min
Elektro: 205 Nm
ISG: 50 Nm
Celkovo: 250 Nm
   
Prevodovka Automatická multimódová (4 stupne ICE, 2 stupne elektro)
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4413 mm
Šírka 1797 mm
Výška 1575 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1498/449 kg
Batožinový priestor 460/624 l
Palivová nádrž 48 l /1,2 kWh batéria
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP) 4,6-4,8/100 km 
Emisie g CO2/km 105-108