Každý vie, že Tesla Model Y je jedným z najpredávanejších vozidiel globálne. V roku 2023 dokonca dosiahol na vavríny v predajoch. Ja mám na to ale vlastnú teóriu, ktorá hovorí, že automobilka síce auto predstavila v roku 2019, ale odvtedy len brala objednávky a všetky tie 3 roky sa pretavili do štvrtého rekordného, kedy dodala čakajúcim najviac vozidiel. Lenže od roku 2019 už ušlo zopár časových jednotiek a preto je vhodné vozidlo modernizovať, aby bolo stále zaujímavé.
Prichádza Tesla Model Y prevedenie Juniper, ktoré sa začne predávať v Číne a pre Európu zatiaľ predstavené nebolo. Automobilka zvolila princíp, že predná časť bude vyzerať podobne ako vyzerá predná časť modelu Cybertruck. V praxi môžeme hovoriť o LEDkovom páse na hrane kapoty a tiež o logu nad týmto pásom. Pod týmto pásom bude dvojica hlavných svetiel a ornamentov v tvare písmena C smerujúcich ku strednému otvoru na prívod vzduchu na chladenie batérií a elektromotorov. Toto by bola predná časť, ktorá môže byť nalakovaná taktiež novou farbou Glacier Blue, čiže modrou, ale bledou a príjemnou.
Bočný profil určite odhalí, že tu sa niečo zmenilo. Zmenila sa tá predná časť, ktorá posunula celkovú dĺžku Tesla Model Y z hodnoty 4 751 na hodnotu 4 797 mm. Áno čítate správne, pribudlo takmer 5 cm dĺžky. Pritom šírka ostáva rovnaká, aj výška, takže je jasné, že toto auto je len modernizáciou toho pôvodného. Zboku dokonca ani nevidíte, že sa trochu zmenila zadná časť.
Vzadu sa najviac zmenili svetlá. Tie časti, čo zasahujú do boku sú rovnaké, ale medzi nimi je úplne všetko inak. Medzi krajmi svetlometov je prepojovací pás, ktorý žiari červenou farbou a zároveň sa zmenila aj plocha veka batožinového priestoru. Už nepotrebuje poskytovať miesto pre evidenčné číslo, to sa posunulo do nárazníka a vyzerá trochu zvláštne.
Aj toto sú ale zmeny, ktoré treba rešpektovať a určite sa stane, že aj toto auto bude stále úspešné. Veď sa to pomaly stáva faktom. Vôbec nevadí, že majiteľovi automobilky nejako zvláštne vychádzajú veci, autá sa predávajú stále, aj keď si myslím, že rok 2024 bude v znamení pádu z prvého miesta z roku 2023.
Interiér sa tiež trošku zmenil a Tesla Model Y ukazuje, že má novú stredovú konzolu medzi sedadlami a zároveň ukazuje nové volantové logo. Teda ani nie logo, ako nápis Tesla. Pre čínsky trh bude pod volantom aj páčka, o ktorej sa všetci domnievajú že bude na prehadzovanie blinkrov.
Ale pokračujeme ďalej. V strede prístrojovej dosky bude štandardne 15,4-palcový dotykový displej s vylepšenými reakciami a ešte výkonnejším procesorom. Je výkonný natoľko, že na displeji si môžete zahrať aj nejakú výraznejšie zložitú hru. Ale tú môžete hrať aj na zadnom displeji s uhlopriečkou 8 palcov, ktorý dokáže takto zabaviť posádku zadných sedadiel na dlhších trasách. Tesla Model Y stále dokáže priniesť veľký interiérový priestor, veď má takmer 4,8 m!
O konkrétnych výkonoch, ani o kapacitách batérie sa nehovorí, vzhľadom na fakt, že zatiaľ je známy len čínsky štýl vozidla. Základom bude prevedenie s pohonom zadnej nápravy, ktoré bude mať zrýchlenie na stovku za 5,9 sekundy a podľa čínskeho, veľmi optimistického cyklu merania CLTC, bude mať tento Model Y dojazd veľmi pekných 590 km. U nás to bude ale skôr tak 520 km.
Prevedenie Long Range bude mať 2 verzie. Na výber je znova z pohonu zadnej nápravy, alebo štvorkolky. S pohonom zadnej nápravy sa na stovku dostane za 4,3 sekundy a na nabitie sa má toto prevedenie Model Y dostať až do vzdialenosti 715 km. Automobilka ešte nepovedala o tých kapacitách batérií, ale jasné, že budú využívať technológiu LFP.
Uvedené prevedenia sa budú líšiť aj výkonom, ktorým ich môžete nabíjať. Kým štandardné základné prevedenie bude mať výkon nabíjania maximálne 170 kW, Long Range sa môže dostať na 250 kW. Tesla ešte nepotvrdila kedy bude prevedenie Performance v Číne a vlastne nepotvrdila ani kedy bude Tesla Model Y predstavená v Európe. Jedno je však jasné, na čínskom trhu, z fabriky v Šanghaji bude mať cenu 35 000 €, približne. Realita je taká, že bude stáť 263 500 čínskych Juanov. To je zruba 5-percentné zvýšenie ceny oproti predchádzajúcej verzii.