Renault Mégane čaká v blízkej dobe generačná obmena. Ale súčasná má stále čo ponúknuť, veď za rozumné peniaze kombinuje praktickosť, úsporné motory a dostatok priestoru. Lenže Mégane nie je len o úsporných kombi a hatchbackoch. Vrchol ponuky je vrcholom súčasných predokoliek na Nürburgringu.
Mégane RS 275 Trophy-R je aktuálnym držiteľom rekordu, lebo Honda Civic Type-R to nedala oficiálne ako produkčné auto. Zosadil aj Seat Leon Cupra 280. Buďme k sebe úprimní, znamená to v reálnom svete niečo? Kedy je potrebné mať auto, ktoré je najrýchlejšie na pretekárskej trati? A nie je to už priveľa?
Je na denné jazdenie?
S Mégane RS 275 Trophy sme skúšali ako by fungoval každodenný život. V prvom rade je stále hatchback. Kufor má adekvátny objem, len veko kufra je užšie. Využiteľnosť však kritizovať nemôžeme. Priestor vpredu tiež odchádza so známkou výborný. Vzadu ho, logicky, trochu chýba, najmä pre hlavy cestujúcich. Naznačuje to aj bočný profil karosérie.
Nasadanie a vysadanie tiež nebude obľúbenou činnosťou. Sedadlá Recaro s vysokou bočnicou nie sú len na okrasu. Tie bočnice, čo držia zadok sú naozaj tuhé a ak na ne hupnete, tak získate pekné modriny na stehnách.
Kormidlo je znova iné ako v ostatných Méganoch RS. Je potiahnuté alcantarou. A to znamená dve veci. Prvá je, že sa vám viac budú potiť ruky. A tá druhá? No, keď sa už spotia, tak sa bude povrch volantu šmýkať. Aspoň posilníte svaly prstov a zápästia, keďže ho budete zvierať celou silou.
Motor v normálnom režime, na prekvapenie, nie je žiadnou krvilačnou beštiou. Ani benzínolačnou. Ak sme nenaháňali a šli s rozumom, tak sme nemali problém dostať sa tesne nad 8 litrov. Ani titanový Akrapović sa príliš neozýval.
Len ten tvrdý podvozok s brutálnymi semislickami s tvrdými bočnicami od Michelinu nie je úplne kompatibilný s cestami v našej krajine. A ešte tuhé Recará k tomu… Máte pocit, že sa okamžite chcete odsťahovať do krajiny, kde sa cesty robia trvácne, niekam, kde si môžete užívať poriadne auto a nie sa len vyhýbať jamám. A ešte vlastne pri cúvaní budete zakaždým preklínať LSD. Nie to, ale samosvorný diferenciál. Budete až cítiť ako pri cúvaní do parkovacieho miesta trháte pneumatiky.
Celkovo sa s Mégane RS 275 Trophy dá jazdiť každodenne, ale nie je to bez obetí. My by sme ich bez problémov priniesli. Trojdverový hatchback má dostatok praktickosti a prijateľnú spotrebu. Ostatné vás pri aute na každý deň trápiť nebude, veď sa budete tešiť na každý lepší kúsok cesty.
Kde je doma?
V mestách si s ním až tak neužijete. Teda, aspoň si to myslíte. Realita je iná. Zapnete režim Sport, nastavíte športovú odozvu pedála a zaručene budete podraďovať tak často, ako sa to len zdá. Pri každom podradení, či prešliapnutí plynu vystrelíte dávku ako zo samopalu. Ideálne pri čakaní pred prechodom. Alebo miesto klaksónu.
Vyjdete za tabuľu ukončujúcu mesto, či dedinu, dáte dvojku a katapultujete sa do iných sfér. Ak ste na trati s dobrým povrchom, tak ste vyhrali. Tieto momenty pre vás budú znamenať viac ako výhra niekoľkých stoviek v tipovacej súťaži. Automaticky v prvej zákrute dostávate dávku do žíl. Ako závislý potrebuje svoj heroín, vy budete potrebovať túto dávku čoraz častejšie. Našťastie sa to neodrazí na zdraví, ale na stave palivovej nádrže.
Motor sa rozbieha a cítite všetkých 201 kW. Akoby sa aj ten Slovinec vzadu pod autom prebudil a vydáva krajšie zvuky. Nehučí, ale len príjemne masíruje bubienky. Zákruta predvedie, čo zač sú tie čierne obruče na diskoch Speedline Torini. Michelin Pilot Sport Cup 2 sú po zahriatí neuveriteľne lepivé, k autu sa hodia a držia úplne brutálne, len my by sme asi uprednostnili Yokohamy AD08R. Lenže sto ľudí, sto chutí. Öhlins tlmiče odvádzajú svoju prácu dokonale a nič nenechávajú na náhodu. Prepruženia okamžite vyrovnávajú a stabilizujú auto, tak ako by to malo byť.
Samostatnou kapitolou sú brzdy. Použité brzdové doštičky hrajú úplne inú ligu ako na „bežnej“ RS265. Jednoducho sa lepšie dávkujú a lepšie brzdia. Dokonca k tomu nepotrebujú ani vŕtané, či drážkované brzdové kotúče (Edit: Tie brzdové doštičky sú vraj, podľa VIN, rovnaké ako v RS265, ale akosi sú lepšie zladené).
Adam Slobodník – Automotive photo
Na brutálnu jazdu sa hodí viac ako na každodenné jazdenie. Jedine, že by ste každý deň jazdili brutálne. Zo začiatku sa to síce bude zdať ako nonsens, ale postupne začnete jazdiť naozaj drsnejšie každý deň, len aby ste si odôvodnili, prečo Trophy. RS265 je civilnejší, ale hlboko v srdci viete, že teraz je tu niečo viac.
Nepotrebujete okruh, stačí lepšia cesta s dobrým povrchom. Na nej sa Mégane RS275 Trophy cíti naozaj doma a budete využívať jeho potenciál vždy, keď to len bude trochu možné. Láska sa bude prehlbovať každou streľbou do výfuku, každým šliapnutím na plyn a každou zákrutou. Prepáčite mu jednoducho všetky neduhy, veď poskytuje také uspokojenie určitých zmyslov, ako máloktorý konkurent.
Je tých 10 koní rozdiel?
Tých 10 koní je brutálny rozdiel, najmä ak je na ne naviazaný podvozok s nastaviteľným tlmičmi Öhlins, či 19-tkami so semislickami. Aby ste vedeli, čo sa deje, tak treba ešte R.S. Monitor 2.0. A potom z auta bude naozaj brutálne náčinie. Pocitovo je úplne niekde inde ako RS265, aj keď je na devätnástkach. Keď to zhrnieme, tak by sme na ňom nakoniec menili len jednu vec. Teda menili… Dali by sme dole tie sivé nálepky nad zadným kolesom. Nech vynikne dokonalá žltá Sirius. A vlastne ešte tie Yokohamy. Akurát za dažďa by aj s nimi bol celkom problém, ale zase ani Pilot Sport Cup 2 nebudú na zvládanie monzúnových fáz roka.
P.S.: Na čo je R.S. Monitor 2.0? No jednoducho, na to, aby ste vedeli, kedy máte zahriaty olej, aby ste mohli začať tlačiť na pedál. Druhou vecou bude kreslenie. Diagram preťaženia budete sledovať a skúšať kresliť. Buď to bude meňavka, alebo falický útvar.
Odporúčame:
Test Renault Mégane RS 265 Red Bull RB7
Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Renault Mégane RS 275 Trophy
Motor | R4 |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 201 kW (275 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 360 Nm pri 3000-5000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4312 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1423 mm |
Rázvor osí kolies | 2640 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1462/1835 kg |
Batožinový priestor | 344/991 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 255 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,8/6,2/7,5 |
Emisie g CO2/km | 174 |
kormidlo?
to je snáď auto a nie loď!
😀 ano, je to auto, ale na ozvlastnenie textu dobre. Par ludi volant bezne kormidlom vola.