Hneď v nadpise sme prezradili to, čo nás na aute najviac šokovalo. Začnime ale po poriadku. Po facelifte nazvanom Collection 2012, čo sa nám do nadpisu nezmestilo, odišiel z ponuky Renaultu najvýkonnejší naftový motor 2,0 dCi ostala práve alternatíva 1,6 dCi vrcholom ponuky spaľujúcej diesel. Sumarizácia celého názvu ukáže celoriadkové meno, Renault Mégane Grandtour Collection 2012 Dynamique Energy 1,6 dCi. Po benzínovom motore Energy 1,2 TCe sme teda čakali, ako sa nám potvrdí hypotéza, že reálna spotreba je v prípade najnovšieho naftového agregátu značky výrazne nižšia. Ale to až neskôr.
Renault Mégane Grandtour po úprave vzhľadu získal jemné retuše karosérie a vpredu hlavne denné LED svietenie. Testovaný exemplár žiaril medzi ostatnými autami úžasnou hnedou farbou s názvom Gaštanová Glacé. Nie je to len hnedá, v určitých uhloch akoby pod priamym slnkom hádzala odlesky červenej farby. Ak teda neviete, ktorú farbu zvoliť, aby auto bolo z diaľky nenápadné, ale zblízka zaujímavé, možno toto bude správna voľba. Opačná situácia nastáva pri diskoch kolies. K farbe sa príliš nehodia. A akoby im niečo chýbalo. Pozorné oko podľa fotiek zistí, že to je práve jeden palec priemeru, ideálne dva, aby celok pôsobil ešte lepšie. Ale z čisto praktického hľadiska môže práve vyšší profil pneumatík pomôcť pri tesnom parkovaní k obrubníku. Ako? Tým, že nie sú disky hneď ohryzené, akoby sa do nich pustili kuny.
Dvere nestratili ľahké otváranie a príjemný zvuk pri zavretí. Usadenie za volant ukáže novinku, ktorá v modeli pred faceliftom nebola. Digitálny ukazovateľ rýchlosti donútil klasický, analógový zbaliť si svoje veci a emigrovať preč. Aby to nebolo také jednoduché, ten zo sebou zobral na vandrovku aj palivomer a ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Preto nový digitálny musel prizvať aj dvoch digitálnych pomocníkov. Teplota je v poriadku. Skôr nám vrásky na čele robil ukazovateľ paliva. Analógový, postupne ubúdajúci dokáže sprostredkovať lepšie údaj o tom, koľko paliva sa v nádrži reálne nachádza. Pri digitálnom idete, idete, nič sa nedeje a zrazu skok a dielik dole. Stres je to hlavne ku koncu nádrže. Aspoň, že palubný počítač ukazuje dojazd. Nie je to ale jeho najlepšia funkcia. My ako top funkciu palubného počítača hodnotíme počítadlo minutých litrov paliva. Aj tu je kompenzácia digiukazovateľa stavu nádrže očividná. Stačí si pamätať, že plná má skoro 60 litrov a ľahko spočítate, koľko ešte ostáva.
Kombi Mégane má miesta na rozdávanie. Za vodiča s výškou 1,8 metra sa zmestí rovnako vysoký spolujazdec. Môže za to predĺžený rázvor oproti hatchbacku. Šesť centimetrov vyzerá ako výrazný skok. Šírka vyhovuje pre dvoch pasažierov na zadných sedadlách kráľovsky. Traja sa tiež odvezú, ale po tisíckilometrovej trase asi dvakrát nadšení nebudú. Aj napriek tomu sa môžu zbaliť na predĺžený víkend všetci piati. Každému prischne asi sto litrov kufra (491 l). Ak to vyzerá málo na papieri, tak to dobieha prísne kvadratickým tvarom, narušeným iba operadlami zadných sedadiel, ktoré nejaký sklon jednoducho mať musia. Pod podlahou sme dokonca našli plnohodnotnú rezervu. V dobe dofukovacích sád, runflatov a podobných vymožeností sme boli milo prekvapení.
Ak stačia dve sedadlá a treba previezť niečo väčšie, tak Mégane Grandtour poslušne splní požiadavky a nenechá majiteľa v štichu. Po sklopení zadných sedadiel vznikne možnosť naloženia vecí až do objemu 1567 litrov. Len netreba zabúdať na užitočnú hmotnosť. Skoro 500 kilogramov vyznieva ako výborný parameter. Ak by sa stále málilo, sklopiť sa dá aj sedadlo spolujazdca, vlastne preklopiť dopredu. Umožní prepravovať dlhšie predmety. Stredné kombi od Renaultu sa bezpochyby zapáči aj pašerákom. Ťukáte si na čelo, o čom vlastne píšem? Nemusíte. Pod nohami vodiča a spolujazdca sú schované dva otvory, kam môžete skryť napríklad kontraband nenaohýbaných banánov z Maďarska, či zopár ploskačiek liehoviny vypaľujúcej oči a leptajúcej plasty z Ukrajiny. Na toto francúzski konštruktéri mysleli, ale kam s mobilom ich nenapadlo. Najlogickejším miestom je priehlbina v spodnej časti prístrojového panelu, ale tam si už svoje územie bráni popolník v tvare, ehm, popolnice. Krátky proces presunutia do zadnej časti lakťovej opierky umožnil odložiť telefonický prístroj.
Sedadlá sa nám viac páčili pri použití balíka GT Line s výraznejším športovým vedením. Ale ani v rámci verzie Dynamique nesklamali. Okrem príjemného sedenia bol na ne aj príjemný pohľad. Operadlo so špecifickým vzorom pritiahlo zrak skoro okamžite. Vyhrievanie sme v lete nevyužili. Po nájdení správnej polohy vodič ocení najmä veľmi dobre tvarovaný veniec volantu, strategicky vhodne umiestnené ovládanie tempomatu na lúčoch a ovládanie rádia vpravo pod volantom na samostatnom výbežku.
Stredový panel z ergonomického hľadiska spĺňa požiadavky kladené postupným vývojom. Klimatizácia je dostatočne vysoko, aby sa dala skontrolovať a korigovať teplota jednoduchým spôsobom. V extrémnych teplotách (35+) sa nám zdalo, že klimatizácia má čo robiť, aby vychladila relatívne veľký interiér. Akonáhle sa teploty dostali na prijateľnejšie hodnoty (do 30), všetko fungovalo ako malo. Čo nám vôbec nesadlo bolo ovládanie rádia na samotnom paneli pod klímou. To by si vyžadovalo najdlhšie zvykanie. K dobrému pocitu z ovládania rádia neprispievalo ani umiestnenie portu na USB kľúč. Pri väčších externých jednotkách môže spôsobiť problém zaradenie piateho prevodového stupňa.
Naopak ovládanie navigačného systému je ukážkové. Jednoduché, so samostatným ovládaním v miestach, kde pristane pravá ruka po uvelebení lakťa na opierke. Mrzelo nás však, že práve slovenský hlas nahovorila asi bacharka z ženskej väznice na steroidoch. Radšej sme jazdili s českým hlasom. TomTom však ponúka možnosť stiahnutia nových hlasov, takže ani bacharka zo Slovenska nerobí výrazné problémy. Displej zobrazujúci navigačné údaje sa pri zaradení spiatočky prepol a ukazoval obraz zo zadnej cúvacej kamery. V kombinácii s parkovacími senzormi by s autom dokázal zacúvať medzi dve ďalšie aj lepšie vytrénovaný šimpanz, ak by dočiahol na pedále. Parkovanie je hračkou. Pri akejkoľvek príležitosti sme radšej zacúvali. Také jednoduché to bolo!
Ak si Mégane Grandtour budete kupovať kvôli dynamickej jazde, nesklame vás. Musíte si však priplatiť za väčšie disky. Šestnástky spôsobili menšie pohupy na pneumatike a tým pádom mierne kompromitovali inak veľmi dobré naladenie podvozka. Znova sa budeme opakovať, balík GT Line s osemnásťpalcovým diskami vôbec nie je zlým krokom, aj napriek cene 1490 eur.
Dosť bolo naťahovania, prichádzame k tomu najdôležitejšiemu na celom aute, k motoru. Nový naftový agregát 1,6 dCi Energy má presne rovnaký výkon ako 1,9 dCi v predchádzajúcej generácii Méganu. Zvuk hodnotiť nemá zmysel, je to moderná klasika naftových motorov, síce neurazí, ale bezsenné noci susedom tiež neprinesie. A nebude tým správnym faktorom, ktorý vás bude ťahať za volant. Ani výkon to nebude. Aj keď je auto dynamické a zvláda s 96 kW (130 k) a 320 Nm každú situáciu s prehľadom, vyslovene športové naladenie nemá. Čo je koniec-koncov rozumný ťah.
Kľúčovým faktorom radosti z jazdy bude stopercentne spotreba. Celkový priemer nám totiž vyšiel na 4,6 litra. Oproti papierovým štyrom je to o niečo viac, ale treba zohľadniť aj využívanie dynamiky agregátu. Keď sme sa však extrémne snažili, tak sa nám podarilo na vzdialenosti 50 km, pri priemernej rýchlosti 76 km/h dostať na hodnotu 3,3 litra nafty na sto kilometrov. A to v aute, merajúcom bezmála 4,7 metra a vážiacom skoro 1400 kilogramov. Úctyhodný parameter. Ak by ste tak jazdili stále, jedna nádrž by vydržala na skoro 1700 kilometrov. Pri normálnej jazde dokážete nad 1300 kedykoľvek.
Motor 1,6 dCi nás presvedčil o svojej dominancii v celom spektre agregátov v Mégane Grandtour. Nakoniec by sa asi stal aj našou voľbou, keby sme takéto auto brali pre seba. My by sme ale siahli po dvoch prvkoch príplatkovej výbavy, ktoré absentovali na gaštanovo-hnedom kuse. Bol by to balík GT Line, s výraznejším vonkajším tvarovaním, osemnásťpalcovými kolesami a tiež so športovými sedadlami. Druhou nami zvolenou položkou by sa stali adaptívne xenónové reflektory poskytujúce omnoho lepšiu viditeľnosť v noci, ako aj tak dobré halogény.
Rozdiel generácií
Renault Mégane Grandtour sme porovnali so starším bratom. Zhodou okolností bol výkon rovnaký, ale predchádzajúca generácia mala ešte stále vyšší objem, 1,9 litra. Novší motor jednoznačne dominoval v spotrebe. Pol litra bol rozdiel pri pokojnej jazde. Mohol sa ale vyšplhať až k jednému litru pri využívaní všetkých parametrov. O exteriéri si musíte spraviť názor sami, ale interiér poskočil dopredu. Kvalita spracovania a tvary radia tretí Mégane jasne do súčasnej konkurencie.
Mégane Grandtour II vs. Mégane Grandtour III
Motor | |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1750 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4567 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1507 mm |
Rázvor osí kolies | 2703 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1507/490 kg |
Batožinový priestor | 491/1567 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,8/3,6/4,0 |
Čo sme v aute počúvali?
http://youtu.be/QdP2q88rw3U
Mám toto auto v najvyššej výbave (okrem presklenej strechy, elektrickej ručnej brzdy, kožených sedačiek a kontroly tlaku v pneumatikách) a som s ním po najazdení 8500 km veľmi spokojný. Má síce drobné mušky, ale to asi každé vozidlo. Podotýkam, že jazdím už 35 rokov a vystriedal som veľa služobných aj súkromných áut. Takže moje hodnotenie vychádza aj zo skúseností z cca pol milióna km najazdených zhruba na zhruba 20 typoch vozidiel v cenovom rozpätí od 240 000 Sk (Škoda Forman) až po 1,5 mil. Sk (P607). Ak sa nebude kaziť, tak to bola dobrá kúpa.
Gratulujeme. Podobnu vybavu by sme volili aj my. Tiez nepotrebujeme kontrolu tlaku a elektricku rucnu. Tento motor je vynikajuci, v akomkolvek aute. My by sme zvazovali priplatok za balik GT, s ktorym auto vyzera sportovejsie.