Test Renault Laguna Coupé 2,0T Monaco GP – Aston Martin Light

Vozidlá Aston Martin sú tie športové autá, ktoré si kúpite, keď nechcete Ferrari, keď chcete pôsobiť dospelejšie, keď nechcete pútať tú negatívnu pozornosť. Väčšina ľudí okolo nad ich úžasnými líniami zostane s otvorenými ústami, alebo sa minimálne obzrie. A to nepadla reč na zvukový doprovod. Preto najmenší Aston Martin Cygnet nie je Aston Martin. Je to iba výstrelok pre funkcionárov Európskej únie, kvôli znižovaniu priemerných emisií.

Renault však vytvoril vlastný Aston Martin so všetkým čo k nemu patrí. Že neveríte? Pozrite si auto zozadu. Neprešiel náhodou dizajnér Ian Callum do Francúzska? Zadné úzke svetlá vyniknú na bielom perleťovom laku. Úžasný detail je aj tvar veka kufra, tak zložitý, že naň musí byť použitá technológia lisovania za tepla. Ak by sme len zakryli znak výrobcu a názov modelu, iste by sa našli ľudia, ktorí by auto hádali úplne odlišným výrobcom. A určite z prémiového segmentu.

Bočný pohľad zase ponúka improvizácie na tému, či to vôbec Renault je. Tvar oblúka strechy by sedel aj na Mercedes triedy E s karosériou kupé. K dokonalosti mu chýba iba jedna vec. Možno puntičkárska úvaha, ale bez B-stĺpika so stiahnutými oknami by krčné stavce boleli viacerých ľudí. Stĺpiky sú samozrejme kvôli tuhosti a nech radšej zostanú tam, kde sú. Hlavne, že sa podarilo použiť bezrámové dvere. Tie vytvárajú výborný efekt pri otvorení.

Presun dopredu však trocha sklame. Nie, nie je to kvôli svetlám, nie je to kvôli nárazníku s obrovským nasávacím otvorom. Tu sme stále v sférach britských športových áut z Gaydonu. Znak je tiež do pekne tvarovanej kapoty zasadený veľmi dobre. Jediným problémom prednej časti je ohyzdná značka. Prečo nemôžeme mať také malé ako Švajčiari? Alebo lepšie, na biele kupé by sa hodila malá čierna z Lichtenštajnska. Ak si toto auto kúpite, choďte si ho zaregistrovať do Lichtenštajnska, len kvôli tomu, aby nejaká obrovská plechová tabuľa nekazila úžasné línie samotného auta. Pre nič iné.

Ak by sme hodnotili ako v škole, auto by dostalo jednotku, dokonca aj s hviezdičkou, pluskom a včielku k tomu. Dizajn je naozaj strhujúci. Nekazí ho ani anténa, ktorá vie ostatné autá trochu degradovať. Je to kvôli faktu, že svoje miesto našla v okne.

Otvorenie dverí je prekvapivo jemné, podobné sa dá očakávať od veľkých kupé iných značiek. Vonkajšia čierno-biela farebná kombinácia pokračuje aj vo vnútri. Čierna prístrojová doska, jej biele prešívanie, biele lišty, čierne čalúnenie sedadiel s bielym prešívaním, biele nápisy Monaco GP. Prešívanie prístrojovej dosky bielou niťou neznamená automaticky, že je potiahnutá kožou. Je to len efekt na mäkkom plaste. Zato sedadlá kožené sú.

Aj napriek vnútru z obyčajných verzií sedan a kombi interiér nepôsobí nepatrične. Pri veľkej snahe by sme mohli vytknúť plast okolo rádia, ktorý by sa mohol poškriabať, ale ináč je všetko tak, ako má byť. Vlastne ešte jeden bod nás zarážal. A to rukoväť dverí. Nielen, že bola nalakovaná čiernou lesklou farbou, ktorá bude automaticky plná odtlačkov prstov a dlane, ale spojenie nebolo veľmi šťastné, pretože už od začiatku trochu vŕzgala. To ale dokáže vyriešiť každý, čo i len trochu zručný človek.

Miesta vpredu je kráľovsky a nájsť si polohu vôbec nie je problém. Platí to o vodičovi aj spolujazdcovi. Široké dvere majú snahu poskytnúť dostatok miesta aj pre nastupovanie dozadu. Pri takomto štýle karosérie to aj tak vyžaduje trocha akrobatických schopností, ako pri každom inom kupé. Ak už sa tam ale pasažier dostane, tak bude mať relatívne dosť miesta. Do výšky 180 centimetrov to vonkoncom nie je zlé. Síce trasa dlhšia ako 400 kilometrov môže poriadne unaviť, ale cestovať sa dá aj vo štvorici. Tomu zodpovedá aj batožinový priestor. Objem 423 litrov a pravidelný tvar sú veľkými lákadlami. Niektorí by mohli argumentovať tým, že má malý nakladací otvor a nemôžu tam potom vopchať nejakú opachu. Keby sa vyklápal aj s oknom, tak by asi zadným pasažierom za dažďa tiekla voda za krk a dostali by ranu od uchytení. A naviac by tam istotne napratali niektorí jedinci malú chladničku, alebo podobnú komodu, čím by doškriabali a zničili interiér. Takže otváranie iba veka je výborný ťah.

Problém nastane, ak si budete chcieť niečo počas jazdy odložiť. Mobil? My sme ho mali v držiaku na nápoje v stredovej konzole. Ináč sa dá odložiť do lakťovej opierky. Načo ho mať vonku, keď Bluetooth funguje ukážkovo? Fľaša s vodou je druhým nepriateľom. Tú musíte nechať napospas odstredivým silám pod nohami spolujazdca. Ale tri vínové dáte v pohode do schránky pred spolujazdcom.

Pozícia za volantom na výbornú, dokonca aj ten má adekvátny priemer a hrúbku. Po vzore športových áut dostal zo spodnej strany sploštenie, ktoré má uľahčiť nasadanie do hlbokých škrupinových sedadiel. Laguna má pohodlné kreslá, takže jediný efekt, ktorý zrezanie má je, že do auta nastúpia aj veľmi, veľmi obézni ľudia. Radiaca páka má presne tú vzdialenosť od lakťovej opierky, akú by sme čakali. Štýlový povrch z hliníka je v lete horúci a v zime studený, ale aj napriek tomu stále efektný.

O interiéri by sa dalo pokračovať do nekonečna, o tom, že biela lišta vo farbe karosérie vytvára pekný kontrast a oživuje interiér, o tom, že rovnako sfarbený stredový tunel nemá tendenciu špiniť sa a subjektívne celok pôsobí výborne aj so zakomponovaným ovládaním navigačného systému TomTom. TomTom je vynikajúci, ale nie vždy sa dá podklad z mapy zosúladiť s realitou. Za všetko jedna z ciest. Tu odbočte vľavo! Kam? Doľava? Cesta tam je, ale sú cez ňu postavené zvodidlá. Prepočítavanie a znova. Ak vám je situácia povedomá a hádate obchvat Budapešti, tak ste na správnej adrese. Teda nesprávnej, podľa toho, ako sa na to pozeráte.

Naštartovanie tlačidlom, samozrejme bezkľúčovo, či bezkartovo prebudí štyri valce a dva litre objemu. Prevádzková hmotnosť 1503 kilogramov nepatrí do kategórie superlight, ale aj napriek tomu je auto vyvážené a pôsobí isto. Výkon 150 kW (204 k) motor ponúka zásluhou prepĺňania. Preto je aj krútiaci moment 300 Nm. Dynamiku autu uprieť nemožno. Cez šesťstupňovú prevodovku sú poháňané predné kolesá. Prevodovka by si možno zaslúžila jemné doladenie, pretože pôsobila gumovo. Znova, bežný šofér to nespozná, pretože dráhy sú primerané a nejde tuho, ale taký zvláštny pocit okolo dorazov sa natíska stále.

Zrýchlenie na stovku za 7,8 sekundy papierovo nevyzerá na športové auto, ale v praxi a reálnom svete je pružnosť motora kvôli prepĺňaniu na výbornej úrovni. Dokonca ani turboefekt nie je poznateľný. Spotreba patrí jednoznačne medzi plusy. Pri normálnom zachádzaní sa dá jazdiť za papierových 8 litrov. Skúsili sme aj cestu, na ktorej sme sa dostali s Mégane 1,2 TCe na spotrebu 5 litrov. Laguna to zvládla za 5,7 litra, čo je vynikajúci výsledok.

Motoru vynikajúco sekunduje podvozok. V prípade tohto kusu je naviac príplatkový 4control. Hovoríte si, že 1600 eur za iný podvozok je veľa? Nie. Natáčanie zadnej nápravy vás o tom presvedčí hneď v prvej zákrute, hneď pri prvom kruhovom objazde. Pri nízkych rýchlostiach sa zadná náprava natočí v opačnom smere ako predná a zmenší polomer otáčania. Klasicky je to pozorovateľné na kruhovom objazde. Pri vyšších rýchlostiach zase zatočí v rovnakom smere ako predná, čím zvýši stabilitu auta. To z Laguny Coupé robí aj zábavné auto na kľukaté cesty. Najskôr síce budete mierne v šoku, čo sa deje, ale potom keď zistíte, že to je vlastne pomocník pri jazde, budete si jazdu naozaj užívať.

Tienistí stránka auta pri určitom uhle pohľadu cena. Ak na ňu hladíte a porovnávate ju s klasickou päťdverovou Lagunou, tak áno, je vysoká. Ale keď ju porovnáte s autami GT, tak sa tak vysoko nejaví. Plusom aj mínusom auta je imidž. Veľa ľudí autom opovrhuje, lebo kedysi sa niekto sťažoval, že Renaulty nie sú spoľahlivé. To už dobre dlho neplatí a môžeme povedať, že Laguna Coupé je žiarivý príklad, ako by malo auto vyzerať. Nielen od Renaultu. Celkovo. Ak by zákazníci zabudli na predsudky a ohraničené myslenie tak by pokojne mohli ušetriť polovicu obstarávacích nákladov na obstaranie veľkého kupé. Naviac v dobách zmietaných ekonomickými problémami a bankrotmi štátov získajú bonus. Budú mať auto, ktoré je nápadné, ale vďaka znaku na kapote neprovokuje. Namiesto nevraživých pohľadov budú získavať skôr tie uznanlivé. A to ešte kým dotyčného odvezú. Renault, bravo, to kupé je úžasné.

Motor
Objem 1998 cm3
Výkon 150 kW (204 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 3000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4643 mm
Šírka 1812 mm
Výška 1398 mm
Rázvor osí kolies 2694 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1503/420 kg
Batožinový priestor 423 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 232 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 10,8/6,5/8,0

 

Čo sme v aute počúvali? Fun.: We Are Young ft. Janelle Monáe