Renault má od roku 2015 v ponuke aj veľké SUV, ktoré sa nazýva Kadjar. Tento rok sa do neho začal montovať preplňovaný 1.3 litrový štvorvalec TCe v dvoch naladeniach výkonu. Slabší so 140 koňmi, silnejší so 160. Práve ten výkonnejší sme testovali a to v takmer vrcholnej výbave Intens, nad ktorou stojí už len špičkové Initiale Paris. Naviac, testovaný kus bol vybavený pomerne špecifickým lakom aj prevedením interiéru.
A čo myslíme tým špecifickým lakom? Krásny zelený odtieň, ktorý pripomína slávny British Racing Green. Snáď sa Francúzi neurazia, ale výber tohto laku je rozhodne skvelým ťahom. Na cestách nestretnete extrémne veľa áut v podobnej farbe a na slnku vyzerá proste super. Kadjar má inak pekne zaoblené tvary a pôsobí mohutne ale nie neobratne. Disky majú 18” palcov a vysoký profil, čo prospieva komfortu. Stále sú ale dosť veľké a ani na pomerne veľkom SUV nepôsobia utopeno. Osvetlenie je kompletne v réžii LED technológie, vpredu aj vzadu. Vpredu naviac s automatickým prepínaním diaľkového svietenia. Najvýraznejšími prvkami karosérie sú obrovská predná chrómová maska a otvory s hmlovkami pod ňou, vzadu je zasa veľký difúzor s otvormi pre výfuky. Tie v ňom ale nie sú. Inak je Kadjar veľmi pekný, zaguľatený a vyvážený, nech sa naň dívate z hociakého uhla. Nám sa napríklad páči chrómové lemovanie okien s pekným zalomením spodnej línie zadných dvier, ktoré plynule prechádza ďalej. Spodná časť dverí je oplastovaná a doplnená chrómovou lištou, čo spĺňa praktické požiadavky a zároveň je to elegantné. Namiesto antény je tu iba malá a nerušivá plutva, čo je tiež bod naviac.
Akú farbu interiéru by ste v tomto Kadjare čakali? Čiernu či šedú? Alebo možno hnedú? Omyl, dominuje tu žiarivo biela, aj keď v kombinácii s čiernou. Biela koža na sedadlách nie je až tak úplne častá, aj keď to samozrejme nie je žiaden unikátny jednorožec. Vyzerá to luxusne, aj keď o praktickej stránke pomlčíme a necháme ju na zvážení kupcov. Sedadlá sú rozložité a veľmi pohodlné, nastaviteľná je aj ich predná časť a nastavujú sa elektricky. Majú aj vyhrievanie, ale na pomerne netradičnom mieste pod lakťovou opierkou. Biela je aj veľká lakťová opierka v strede s úložným priestorom a tiež lakťové opierky vo dverách. Interiér teda pozostáva z bielej kože, čiernych plastov a strieborných obkladov. A to je našťastie vyvážená kombinácia, ktorá spolu ladí veľmi dobre. Pekným prvkom je “držadlo” pri ľavej nohe spolujzadca. Naopak, menšia a modernejšia by mohla byť kulisa a páka automatickej prevodovky. Dlhá a veľká páka bez manžety v klasickej zubatej kulise je už trochu archaické riešenie, aj keď stále hojne používané. Digitálna prístrojovka síce nemá až toľko možností náhľadov a zobrazení ako niektorí konkurenti, je na nej ale všetko čo potrebujete a prehľadnosť je tiež fajn. Rovnako je na tom centrálny displej infotainmentu. Nie je to vrchol svojej kategórie, ale nemá ani zásadné nedostatky, ktoré by vám vyslovene prekážali. Teplota sa dá nastavovať vlastnými kruhovými ovládačmi, čo je vždy dobrá správa, keďže sa netreba preklikávať displejom infotainmentu, u Renaultu nazývaného R-Link. Navigáciu, hlasitosť audia či automatické parkovanie však ovládate dotykom. A nechýbajú parkovacie kamery, čo sa v prípade veľkého SUV vždy hodí. Priestor v kabíne je samozrejme veľmi štedrý vpredu aj vzadu. Testovaný Kadjar mal naviac presklenú strechu. V kombinácii s bielou kožou tak pôsobí kabína extrémne vzdušne a priestranne. Batožinový priestor má slušných 472 litrov a dobré možnosti segmentovania vďaka dvojitému dnu.
Ako sme spomínali, pod kapotou bol 1.3 litrový benzín s turbom a výkonom 118kW/160 koní a 260 Nm. To znie ako celkom patričný motor pre takéto auto, žiadna výkonová podvýživa. Zladený bol so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom EDC a táto spolupráca fungovala hladko. Dokonca si myslíme, že automat pasuje k pohodovému a rodinnému charakteru Kadjaru viac ako manuál. Výkon je posielaný iba na predné kolesá. Ruku na srdce, kto skutočne potrebuje v SUV štvorkolku? Jedine ak bývate v oblasti, kde je v zime fakt veľa snehu a kde cesty nepoznajú radlicu odhŕňača. Za studena má motor pocitovo trošku drsnejšiu charakteristiku, ktorú však budete registrovať iba ak sa na ňu veľmi sústredíte. Inak má príjemný ťah a akurátny výkon s dostatočnou rezervou. Hodnota 160 koní je pre Kadjar rozhodne adekvátnejšia než slabších 140. Ak chcete benzín, chcite túto silnejšiu verziu. Ani tá vás pri plnom zošliapnutí plynového pedálu neprišpendlí do sedačky, ale je dostatočne dynamická a svižná a nezadýcha sa pred prvým kopcom ani keď budete mať plné auto. Veľa sme jazdili po meste, po kopcoch a zákrutách a niečo aj po diaľnici. Spotrebový priemer bol ľahko nad 7 litrov. Ale za to môže práve to mesto. Vzhľadom k veľkosti auta a obstojnému výkonu je to potešujúca hodnota. Na 18” jadzí Kadjar vyslovene komfortne, ale ani v zákrutách sa nemusí hanbiť. Na pomery SUV nemá vôbec zlé jazdné vlastnosti a ani náklony v zákrutách nie sú nijak zvlášť dramatické. Za príplatok sú možné aj 19” kolesá, čoho výsledkom budú mierne istejšie jazdné vlastnosti a o rovnkaý kúsok nižšie pohodlie. To je vyslovene vec preferencií.
Za cenu 25 990 Euro s DPH tu máme pomerne veľké SUV so schopným benzínovým motorom a veľmi slušnou výbavou. Tento konkréteny kus je naviac našpecifikovaný veľmi neopozerane, teda v zelenej farbe exteriéru s bielym interiérom. Dobre vyzerá, pohodlne jazdí a odvezie vás kráľovsky priestorne. Štovrkolku vám netreba, jedine že by ste pochádzali zo skutočne špecifikcého kútu Slovenska. Ale odporučíme vám automat, ten ku Kadjaru pasuje a radí precízne. Samozrejme, ak jazdíte najmä dlhšie trasy mimo mesta, väčší zmysel vám asi bude dávať naftový motor. Ak však máte uplatnenie práve pre benzín, tak vedzte, že tento je dobrá voľba. Má adekvátny výkon aj prejav a spotreba je tiež slušná. Za cenu ani nie 26 tisíc Euro s DPH toho Kadjar ponúka viac než dosť.
Renault Kadjar TCe 160 Intens EDC GPF
Motor | R4 benzín |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | 118 kW (160 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4489 mm |
Šírka | 1836 mm |
Výška | 1613 mm |
Rázvor osí kolies | 2646 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1471/1918 kg |
Batožinový priestor | 472/1478 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (WLTP) | 6,4 – 6,6 |
Emisie g CO2/km | 133-137 |