Renault Espace bol zakladateľom triedy MPV. A vydržal to v nej štyri generácie s rovnakým rozvrhnutím a vzdialene podobným tvarom. Piata etapa s názvom Espace už nie je tradičným MPV, ako bola doteraz. Sedem miest môže byť, vyššia stavba karosérie tiež. Ale vyzerá inak ako kedykoľvek predtým.
Piata generácia určite sklame tých, ktorí model mali za prepravnú dodávku. Je štýlovejšia, dokonca sa nebojíme povedať, že je jedným z najštýlovejších crossMPV tejto veľkosti. To tiež znamená, že väčšej verzie Grand sa nedočkáme, asi by vyzerala divne.
Parížske iniciály
Pokiaľ môžete, vyberte si rovno výbavu Initiale Paris. Nebudeme klamať a obkecávať. Najvyššia výbava je v tomto prípade najlepšia. Už to musí byť jasné pri pohľade zvonka. Okrem samotnej nadčasovosti a moderny vyžaruje čierna s fialovými odleskami a názvom Améthyste aj tajomno.
Predná časť zakomponovala naozaj veľké logo Renaultu a chrómové lišty medzi svetlami. Obrovské, ale znova elegantné. Pri Initiale Paris viete aj v prednej časti identifikovať verziu, vďaka malému odznaku v spodnej časti masky.
Zboku sa skôr tvári ako crossover, nie ako MPV pre siedmich. Skôr by sme ho zaradili do triedy tesne nad posledný Nissan X-Trail. Profil akoby odkazoval na úžasný model Avantime. Vzadu sú však svetlá v poslednom stĺpiku. Tie svetelné trubice sú naozaj efektné najmä v noci.
Nech rozmýšľame akokoľvek, asi neexistuje v súčasnosti žiadne MPV, ktoré by zvonka vyzeralo tak moderne. Len pri Initiale Paris budú mať viacerí pozorovatelia problém s identifikáciou modelu. Nápis Espace tam jednoducho nikde nie je. To znamená, že konverzácia môže vyzerať takto:
– Aké auto si to videl?
– Veľký Renault.
– Ale aký?
– No, Renault Initiale!
Presne to je totiž napísané na kufri. Nápis Espace tam majú iba výbavy Life a Zen. Parádnym detailom je čierne okolie snímačov za spätným zrkadlom. Tvári sa ako ryba s úmyslom zožrať rakúsku diaľničnú známku.
Luxus ako v prémiových autách
Interiér treba najskôr porovnať s predchodcom. Hmm, je v ňom len 5 sedadiel. Ale to je len špecifikum konkrétneho kusu. V príplatkovej výbave figurujú aj ďalšie dve miesta v kufri. Nutné poznamenať, že crossoverový nižší vzhľad sa trochu prejavuje aj v interiéri pri kontrole miesta nad hlavou.
Espace už nie je tradičným MPV ani v interiéri. Variabilita zostala, rovnako ako zostala relatívne veľkorysá ponuka priestoru. Len akosi je všetko dynamickejšie. A vlastne okrem moderného vzhľadu je faktom, že niektoré prístroje získali tradičnejšie umiestnenie.
Po dvoch generáciách s chaoticky rozmiestneným ovládaním klímy a centrálnym tachometrom sa tieto prvky dostali na naozaj tradičné miesta. Ukazovateľ rýchlosti je pred vodičom, klimatizácia sa ovláda v strede pred radiacou pákou. Tradičné miesta však neznamenajú úplne tradičné formy.
Veľkostne trochu ubudlo z vnútornej výšky, to sme už spomenuli. Vpredu to nebudete pociťovať, budete sa kochať naozaj dlhou prístrojovou doskou. Zadné miesta tiež nie sú problematické, pokiaľ máte nad meter-deväťdesiat. Ak zvolíte iba päťmiestnu verziu, tak zostane naozaj obrovský batožinový priestor. V ňom sa nachádzajú štyri tlačidlá. Naľavo máte možnosť na diaľku zložiť samostatne každé zo sedadiel, alebo všetky tri naraz. Teda naraz úplne nie, ako stlačíte to s nápisom ALL, ide najskôr ľavé, následne stredné a nakoniec pravé. Celá operácia vyzerá naozaj efektne.
Presklená strecha opticky zväčšuje miesto vnútri auta. Ale realita je opačná a ukrajuje pár centimetrov, kvôli koľajničkám a mechanizmom na otváranie, či na elektricky ovládanú roletu. Reálne v interiéri neoceníte iba niekoľko detailov. Teda vlastne najmä to, že ak máte priemerné USB, tak bude trčať z priečinku vedľa voliča radiacej páky.
Detaily však celkom berú dych. Kožené čalúnenie Nappa s kombináciou hnedej a bielej farby vyzerá aj s pretlačenými nápismi Initiale Paris takmer dokonale. Podobne ako spomenutá páka prevodovky, či stredový panel prechádzajúci z čiernej do sivého dreveného looku. Na pocit pôsobí všetko kvalitne a trvácne. Jedinou výnimkou sú opierky hlavy, ktoré v testovanom kuse trochu drnčali. To však berieme iba ako jemnú nedokonalosť konkrétneho kusu. V momente ako zapnete výbornú aparatúru Bose to počuť nebudete.
Viac zmyslov
Celé ovládania auta sa točí okolo prepínača Multi-Sense. Malý kvietok určuje, v akom režime máte nastavené auto. Nejde však iba o somariny, ale mení sa kompletne všetko.
Sport – Názov režimu hovorí asi za všetko. Obsahuje najostrejšie nastavenie prevodovky a motora. Ale rovnako najakčnejšie zasahuje podvozok 4Control a podvozok je najtvrdší. S režimom prichádza aj športové zobrazenie prístrojov pred vodičom s malými grafmi využitia výkonu a krútiaceho momentu. Ku všetkému sa pridáva aj emulácia športovejšieho zvuku cez reproduktory. Ale vedzte, že v noci ho nebudete často používať kvôli ambientnému osvetleniu v sýtej červenej farbe.
Eco – Ekologický režim samozrejme obmedzuje výkon. A nie iba motora. Klimatizácia tiež ide v úspornom režime, čo v lete nie je práve vhodné. Celé nastavenie auta sa tiež posúva smerom ku komfortu, ale v prvom rade ide o nízku spotrebu. Nám na režime najviac vadilo ostré zelené osvetlenie. Našťastie sa dá stlmiť, či úplne vypnúť. Prístroje pred vodičom sú tiež iné. Na otáčkomer sa nedostali žiadne čísla a jediné, čo na ňom svieti je ideálne rozpätie na dobrú spotrebu.
Neutral – Režim je pre nerozhodných. Všetko sa dostane do sekcie tak v strede medzi športom a komfortom. Ukazovatele však vyzerajú asi najlepšie. Klíma fičí, 4Control zasahuje len jemne, motor je kompromisom, ale práve žltá, či skôr bledohnedá farba ambientného osvetlenia je tou najpríjemnejšou a môžete ju mať aj v noci zapnutú na najväčšiu intenzitu.
Comfort – Názov režimu najviac vystihuje, čo sa deje. Motor ide zamatovo, rovnako ako prevodovka, auto sa vlní na komfortnom podvozku a 4Control je naozaj jemné. Ale vonkoncom komfortné nie je modré podsvietenie nepriameho osvetlenia. To až príliš ťahá oči.
Perso – Posledná voľba predstavuje dokonalú možnosť prispôsobiť auto priamo sebe. V prvom rade dáte žlto-hnedé podsvietenie. Režim prístrojov pred vodičom nebude ani eko, ani športový, bude s veľkými číslami otáčkomera a digitálnym tachometrom. Zvuky motora z reproduktorov vypnete úplne, motor dáte športovo, prevodovku komfortne, 4Control naplno, podvozok komfortne a klímu tak, aby aj v lete chladila. A nakoniec auto necháte práve v tomto režime skoro stále.
Najšportovejší crossover medzi MPV
Espace je naozaj veľký. V meste sa s ním spočiatku budete cítiť ako vorvaň v obchode s brúseným sklom. Teda až do bodu, keď nastavíte MultiSense poriadne. 4Control pomáha aj tu a o parkovanie sa stará automatický systém, takže ideál.
Relatívne veľké auto má pod kapotou štvorvalec s objemom 1,6 litra. V každej verzii zatiaľ. Predchodca mal síce aj 3,5 V6, ale piata generácia nie. Naftová jedna-šestka s dvoma turbami má slušných 118 kW (160 k). Na auto je to ideál a vyšší výkon budete potrebovať len občas. A automatická dvojspojková prevodovka tiež nespôsobuje žiadne problémy.
Horšie je to so spotrebou. Jasné, budete mať okolo 6, čo vôbec nie je veľa, ale v technickej dokumentácii má napísane kombinovaných 4,7 litra. Na tú hodnotu sa tak ľahko nedostanete. Najmä nie v noci, lebo tú zelenú na podsvietení zapínať nebudete ani náhodou. Ale úprimne, Espace štýlom vyváži aj vyššiu spotrebu.
To, v čom naozaj exceluje, je ovládanie. Podvozok 4Control v nízkych rýchlostiach natáča zadnú nápravu proti natočeniu tej prednej, čo umožňuje agilitu a manévrovateľnosť ako majú menšie autá. Naopak pri vyšších rýchlostiach sa natáčajú rovnakým smerom, aby zlepšili prejazdy. Takto napísané to vyzerá divne, ale funguje to dokonale. V rukách máte ten najlepšie ovládateľný crossover s ambíciami MPV.
Berte plnú
Nádrž nie je tým, o čom chceme. Berte si rovno Initiale Paris. Interiér je takmer dokonale zladený, dvojfarebná kombinácia sedadiel sa tvári luxusnejšie ako by sa na Renault patrilo. Spracovanie nám prišlo minimálne tak dobré ako na Mercedese triedy E. Intiale Paris má okrem toho aj špeciálnu farbu Améthyste Black. A najmä podvozok 4Control v základe. Ten vrelo odporúčame. Je asi ešte lepší ako v Lagune Coupé, či Lagune GT. Ak teda potrebujete veľké auto so siedmimi miestami, nemáte radi obyčajné SUV a chcete trochu štýlu, tak Espace je správnou voľbou.
Hlavne ho nevolajte MPV. Volajte ho luxusné auto, volajte ho crossover, volajte ho akokoľvek, len nie MPV.
A skúste porozmýšľať aj nad TCe 200 z Clia RS.
Renault Espace Energy dCi 160 EDC Initiale Paris
Motor | R4 |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Dvojspojkový automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4857 mm |
Šírka | 1888 mm |
Výška | 1677 mm |
Rázvor osí kolies | 2884 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1734/2035 kg |
Batožinový priestor | 680(785)/2101 l podľa posunutia |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 202 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,0/4,4/4,6 |
Emisie g CO2/km | 120 |