Test Renault Arkana: Prémiový segment za cenu štandardu

Najnovším prírastkom do flotily značky Renault je model Arkana. Kupé SUV sú typické skôr pre prémiové značky, avšak ani Renault nechcel ostať pozadu a tak prišiel s Arkanou. Prekvapivým faktom ale je, že podobné auto s rovnakým názvom sa už dlhšie predáva na ruskom trhu, pre ktorý bolo pôvodne určené. S radosťou sme teda uvítali možnosť jeho uvedenia aj na európsky trh a s tým súvisiacu možnosť otestovania. Konkrétne sme jazdili bielym kusom v strednej výbave Intens so 140 koňovým motorom TCe.

Predná maska Arkany je čiastočne unifikovaná, teda zdieľa takmer identický design s inými modelmi Renaultu, ako napríklad Mégane či Captur. To znamená pretiahnuté a mierne šikmé svetlá doplnené o úzke LED “hokejky”. Vyzerá to super aj na iných modeloch a Arkana nie je výnimkou. Inak, celé auto je postavené na podvozkovej platforme Clia či Capturu, pôdorysom je ale samozrejme väčšie. Náš testovací biely kus mál krásny perleťový odtieň laku, ktorý sa skvele dopĺňal s čiernou strechou, chrómovými doplnkami a čiernymi lemami blatníkov a prahov. Rizikom pri podobných kupé SUV je navrhnúť dizajn tak, aby zadná časť nepôsobila ako nejaký nepatričný prílepok. To našťastie nie je prípad Arkany, ktorej zadná časť je mimoriadne elegantná a podarená. Na vrchu piatych dverí je krásny prelis prechádzajúci až nad zadný blatník. Hrana je tiež mierne vystúpená a svetlá sú prepojené, samotnú linku delí iba znak Renault v strede. Pridajte k tomu 18”, čierno-strieborné disky kolies s piatimi dvojitými lúčmi a máte tu vydarené kupé SUV neprémiového segmentu, ktoré sa vôbec nemusí hanbiť ani na parkovisku pri drahších, nepriamych, konkurentoch. Zámerne vravíme nepriamych, keďže Arkana celkom určite nechce konkurovať BMW X4 či 6 alebo Mercedesom GLC a GLE. Je ale skvelou a cenovou dostupnou alternatívou pre zákazníkov, ktorým sa páči tento typ karosérie a zároveň nechcú siahať po ďaleko drahších prémiovkách.

Prvý dojem z kabíny sprevádza pocit veľmi kvalitného spracovania materiálov, na pohľad aj dotyk. Veľmi pekná obkladová lišta s jemnou textúrou dominuje priestoru pred spolujazdcom. Rovnakú nájdeme aj na dverách. Sedadlá sú v kombinácii koža a textil, ale opäť mimoriadne vkusne zladené. Stredy sú z odolnej látky sieťovaného vzoru a prešívanie je biele. Kožený volant má zasa perfektnú hrúbku a veľmi intuitívnu multifunkciu. Plávajúca konzola, typická pre nové Renaulty, tu ale chýba. To by až tak nevadilo, je ale škoda, že tu kvôli tomu nie je kompaktnejší volič prevodovky Shift-by-wire. Ten je ale dostupný v hybridnej verzii E-Tech. Stredový tablet infotainmentu má fakt vydarenú grafiku, rýchle reakcie a nie je problém sa s ním veľmi rýchlo zžiť. Navigácia, parkovacie kamery aj asistnet tu nechýbajú, nehovoriac o Apple aj Android konektivit. Proste taký veľmi dobrý štandard lepších pomerov. Taktiež digitálny prístrojový štít poznáme aj z iných Renaultov, ale tiež je fajn. Možnosti zobrazenia sú dostatočné, grafika a čitateľnosť super. Asi by sa v danej cenovej kategórií našli aj displeje, ktoré ponúkajú ešte o kúsok viac možností náhľadov, avšak aj ten v Arkane bohato stačí a funkciu plní na výbornú. Vpredu sú priestorové pomery vo všetkých smeroch kráľovské, najmä v oblasti nôh a vďaka pomerne rozložitým sedadlám máte aj celkový pocit vzdušnosti vo všetkých smeroch. Autá typu SUV kupé trpia spoločným neduhom, ktorým je obmedzený priestor na hlavy pre pasažierov vzadu. Avšak u Arkany to nie je až tak signifikantné a ak dozadu neposadíte dvojmetrových basketbalistov, nikto sa nebude príliš sťažovať. Celkový priestor vzadu je totiž nadpriemerný, takže Arkana síce vyzerá štýlovo ale nestráca ani na praktickosti. Objem batožinového priestoru je 513 litrov, čo potvrdzuje slová o vysokej praktickej využiteľnosti.

Arkana v súčasnosti ponúka iba dve motorizácie. Hybridný E-Tech so 145 koňmi alebo klasické benzínové TCe so 140. My sme testovali tú druhú variantu. Výkon 103 kW/140 koní a 260 Nm z objemu 1.3 litra a štyroch valcov je skombinovaný so sedemstupňovým automatom EDC. Napriek športovému looku auta praje ale výkon skôr pohodovej jazde, aj keď je motor pekne odhlučnený a pružný a prejavuje sa sýtym zvukom pri plnom zašliapnutí plynu. Predsa len, 140 koní na pomerne rozmerné auto nie je žiadna, asfalt trhajúca porcia výkonu. Aj tak sa ale s Arkanou dá jazdiť vcelku svižne, nie ale vyslovene športovo. S motorom ale skvelo a hladko spolupracuje sedemstupňový automat, dokonca aj v nízkych rýchlostiach a pri rozjazdoch. Samozrejme, pri obsadení štyrmi dospelými osobami s batožinou je cítiť, že by to chcelo pár desiatok koní naviac. Avšak ruku na srdce, ako často jazdíte v takomto osadení? Na bežný deň stačí aj tých 140 koní. Pochváliť musíme aj hospodárnosť motora, keďže naše tradičné, prevažne mestské jazdenie skombinované s diaľničným presunom a nejakými okreskami zvládol po týždni s hodnotou 6,4 litra na 100 km bez výrazných snáh o nízku spotrebu. Tomu niet príliš čo vyčítať.

Veľkým prekvapením Arkany ale je, ako príjemne jazdí. Má veľké 18”, ktoré majú ale pomerne vysoký profil a tak prospievajú komfortu. Napriek tomu, že je väčšia ako Captur, nepôsobí spoza volantu neobratnejšie. Paradoxne, subjektívny pocit z jazdy je skôr obratnejši a mrštnejší. Podvozok je veľmi dobre odhlučnený a utlmený a do kabíny sa za bežných okolností dostávajú iba tlmené rázy. A bežnými podmienkami myslíme aj prejazdy električkových koľají či hrubý a rozbitý asfalt. Vlastne, Arkana má výborne naladený, kompromisný podvozok, keďže pri výkone 140 koní nemá zmysel, aby bol vyslovene tvrdý a naladený na super rýchle prejazdy zákrut. Je to SUV kupé, ale skôr pohodového a diaľničného než športového typu.

Nová Arkana je tak trochu jednorožec, keďže SUV kupé je segment, ktorý bol až doteraz revírom iba prémiových značiek. Konkurovať im nemôže a ani nechce, nemá na to ani dostatočne silné motory, avšak ponúka tento typ karosérie aj zákazníkom, ktorí si ho doteraz nemohli dovoliť. A to je vlastne super, veď vyzerá výborne a vo výsledku je aj praktická a použiteľná ako plnohodnotné rodinné auto. Prečo si teda nedopriať dávku štýlu za rozumné peniaze? So 140 koňovým motorom jazdí pohodovo, výkon vyslovene nechýba ale nie je ho ani prebytok. Na bežný deň to ale bohato stačí, aj keď si vieme predstaviť, že silnejší pohon by vedel pritiahnuť aj ďalšiu skupinu zákazníkov. V strednej výbave Intens s motorom TCe stojí toto auto 24 900 eur s DPH. Za dávku štýlu, ktorá neprišla o praktickosť a za slušnú výbavu to vôbec nie je premrštene veľa. Tento nový prírastok Renaultu teda, zdá sa, vôbec nie je zlým ťahom.

Renault Arkana TCe 140 EDC

Motor R4 benzín
Objem 1333 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 4500-6000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1267/1716 kg
Batožinový priestor 513 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (WLTP) 5,8-5,9