Porsche 911 Targa 4

Test Porsche 911 Targa 4: Už viem čo chcem v blízkej dobe

Priznám sa bez mučenia, Porsche 911 bol dlhodobo môj sen. Pamätám si ako som mal model verzie 993 v čiernej farbe s béžovým interiérom. Vlastne bol svetlo sivý. A to odštartovalo snahu raz vlastniť tento automobil. Ak nie vlastniť, tak aspoň sa na ňom občas odviezť. Kedysi sa mi podarilo dostať sa za volant rôznych generácii, vlastne od 993, poslednej vzduchom chladenej až po tie najnovšie som skúsil generácie všetky.

Ale po naštartovaní úplnej novinky, keď vyšla na trh, 911 992 som trochu na novšie modely zanevrel. Potvrdila ma v tom zelená 911 S. Vlastne asi chcem verziu 991, ale teraz sa mi trochu opravili chute. Mám predsa v rukách kľúče od 992, ale s prevedením Targa.

Targa má za sebou veľmi zaujímavé životné cesty. To, čo máme na trhu teraz je pocta a odkaz pôvodnej Targe s výrazným oblúkom a zaobleným zadným oknom. Je to pocta pôvodným Targám a odklon od obrovského preskleného strešného panelu niektorých z predchodcov. Vlastne sa môže stať mojím najobľúbenejším Porsche 911. Najobľúbenejším z hľadiska dizajnu. Všetko ostatné ide asi bokom, toto auto jednoducho vyzerá vynikajúco! Ja by som mu dal maximálne športový predný nárazník, ale aj tento je výborný.

Či už sú to charakteristické okrúhle svetla, alebo prepojený zadný pás evokujúci práve generáciu 993, všetko je na svojom mieste, všetko je ideálne navrhnuté, dokonale, ale trochu lenivo, základný tvar karosérie sa nemení od prvej generácie. Vadí to? Vôbec nie, práve naopak. Porsche 911 takto získava akýsi status univerzálnosti a dokonalosti v čase.

Porsche 911 Targa 4

Jediné, čo ma trochu zaráža je ako veľmi auto narástlo. Teraz už má dĺžku 4,5 m, ale ja si pamätám, že málo minimálne o pár centimetrov menej. Veď predchádzajúca generácia 993 mala 4 250 milimetrov na dĺžku a šírka sa tiež od posledného vzduchom chladeného kusu zväčšila o 200 milimetrov. Stále nie je obrovským autom, ale už vám môže spraviť trošku škrt cez rozpočet pri parkovaní v testných garážach a následnom vystupovaní. Je to dvojdverové auto a veľmi nízke. Každý, kto si vedľa mňa sadol bol prekvapený, že sadá až tak hlboko. Neznalosť neospravedlňuje a to, že sú ľudia zvyknutí na SUV je vlastne ich problém. Mne sa nasadalo dokonale a perfektne a aj posed bol presne taký, aký by som od auta v mojom veku očakával. Nie som prílišný zástanca vysokých vozidiel, skôr si viem predstaviť kombináciu limuzíny a tohoto. BMW radu 7 a Porsche 911 v garáži sú pre mňa ideálnym splnením každodenných požiadaviek a víkendovej zábavy. Ale mám pocit, že tá sedmička mi až príliš často v stála nevyužitá v garáži.

Poviem to inak, počas celého času, čo som mal doma 911 Targa 4 som v garáži parkoval dve ďalšie omnoho praktickejšie a nenápadnejšie auta. Ale na čom som jazdil? Predsa na Porsche! Má všetky atribúty, ktorými disponujú autá na každý deň. Má komfort, má výkon, má zážitok. S 911 Targa mám pocit, že nezažívam klinickú smrť a že dokážem vyťažiť z každého momentu maximum. Za volantom Porsche 911 mám pocit, že ešte žijem. A to sa pri mnohých SUV a MPV, či kombi už povedať možné nie je. Jasné, sú svetlé výnimky, ktoré aj do bežných kategórií prinášajú trošku vzrušenia, dávku adrenalínu a šialenstva, ale je ich málo a rozhodne nie sú na každom kroku.

Ak by som hovoril niečo o interiéri, tak by o veľa svedčilo, že keď som si auto prevzal a instantne som musel ísť nakúpiť nejaké potraviny, tak som zaparkoval na konci parkoviska. Vždy tak parkujem. Vždy som ten posledný v rade, na miestach, kde už nikto nechce parkovať, lebo sú extrémne ďaleko od všetkého. No a hádajte čo! Vrátil som sa k autu a prekvapenie, Superb prvej generácie natisnutý ako pes k vašim nohám pri silvestrovskom ohňostroji! Krvi by sa mi nedorezal, nie kvôli tomu by som chcel chodiť okolo celého obchodu, aby sa na mňa niekto lepil. Nevadí, aspoň mal človek peknú fotku na socky.

Ale nie o tom som chcel. Porsche 911 Targa má motor vzadu a batožinový priestor vpredu. Je relatívne hlboký a zbalíte sa do neho kľudne na dvojtýždňovú dovolenku vo dvojici. Štvorica nemá zmysel, lebo zadné sedadlá sú fakt núdzové a vyžadujú si buď veľmi nízkeho vodiča a spolujazdca, alebo veľkú dávku sebazaprenia a diskomfortu pri šoférovaní. A to rozhodne nechcem. Toto auto je dvojmiestne aj napriek dvom malým sedadlám. Tie môžu slúžiť ako dodatočný batožinový priestor. Vlastne 911 Targa má ešte jeden priestor pod masívnym zadným oknom, ale tam môžete dať maximálne peknú koženú tašku. Nemôžete tam dať žiadne nákupy, lebo by ste vyzerali dosť hlúpo. A v lete musí sklo pôsobiť ako klasický skleník.

O pôvabe tejto verzie hovorí kombinácia bieleho laku so zlatými kolesami a hnedým interiérom. Hnedý interiér mi síce spočiatku prišiel ako dôchodcovský, ale nie je to klasická čierna a je to praktická alternatíva. Takže víťazná situácia na všetkých frontoch. Pri svojej konfigurácii by som ale znova siahol po Heritage dizajne s odtieňom Tan a šachovnicou v strede sedadiel.

Porsche 911 Targa 4

Dobre, dobre, už štartujem. Klasické štartovanie spínačom vľavo je prítomné aj ak máte bezkľúčové ovládanie. Nemusíte nič nikam pchať, veď aj tak nemáte kde. Ja som napríklad telefón nosil v držiaku na nápoje a bol som šťastný za Apple CarPlay bezdrôtovo. Celkovo, informačno-zábavný systém je úžasne jednoduchý. Porsche predsa vie, že jeho zákazníci nepotrebujú žiadne výrazné extrémy a výrazné zložitosti. A často na next gen ovládanie nemajú vek.

Motor po naštartovaní znie veľmi zvláštne. Až dokým sa ustáli na normálnych otáčkach je zvuk skôr horší. Toto jediné vyvoláva smútok za atmosférickými agregátmi z minulosti. Tie mali jednoducho lepší zvukový prejav.

Lenže po ustálení a zohriatí trojlitrového základného motora, prípadne po následnom prepnutí do športového režimu je všetko o niekoľko kategórií lepšie. Zvuk je viac naliehavý, strieľanie do výfuku prichádza v športovom režime celkom často, toto je soundtrack, ktorý som očakával a bolo mi dopriaty. Aj keď trochu neskôr. Musím však skonštatovať, že toto auto má príplatkový výfukový systém s klapkami, ktorých funkciu je naozaj počuť.

Vzadu, za zadnou nápravou je trojlitrový motor so šiestimi valcami umiestnenými pekne v jednej rovine. Nie je to radový šesťvalec, má dva rady valcov, ale sú na plocho, nie sú v štýle Boxer, lebo to má inak nastavené odpaľovanie a kľukovka strieľa rozdielne. Aj kvôli tomu má Porsche úplne iný zvuk. Zvuk, ktorý je charakteristický a chrapľavý. Zvuk, ktorý je skôr Joe Cocker ako Justin Bieber. Zvuk, ktorý by mohol byť ústrednou postavou v Pulp Fiction a s takýmto chrapľavým hlasom by sa dala nadabovať nejedna scéna kultového filmu.

Dosť bolo omáčok, rozbieham sa. Chýba mi manuálna prevodovka. Táto dvojspojka je síce rýchla, ale má niektoré stavy klasických dvojspojok. Má predsa štandardne občasné trhnutie a to najmä pri prehadzovaní z cúvania na jazdu vpred. Znova je to niečo, čo mi až tak nevadí. Som ochotný tú polsekundu počkať, kým si prevodovka nájde svoj štýl.

Porsche 911 Targa 4

Po zahriatí začínam tlačiť na akcelerátor. Mám pocit, že toto auto ide lepšie ako som čakal. Rozhodne ide lepšie ako napovedá úplne základná špecifikácia motora s výkonom 283 kW (385 k). Podľa prejavu som čakal, že toto je minimálne verzia 4S. Ale verzia S má zase taký výkon ako 911 Turbo v generácii 996, v tej prvej s chladením vodou.

Veľký prúser je, že nedávam dole strechu. Nedávam je dole kvôli tomu, že sa bojím väčšieho vŕzgania a rozhodne kvôli tomu, že mi celý test prší. Aj za dažďa ale dokážem s 911 Targa 4 jazdiť vyvážene a bez zbytočných preklzov a extrémnych šmykov. Áno, viem to rozhodiť bokom, ale je to skôr Powerslide s pripojením prednej nápravy ako čistá driftérska šialenosť.

Po jemnom vyjasnení a vetre sú cesty suché, takže skúšam, kam ma až pustia pneumatiky. Toto Porsche 911 Targa je, aj napriek nesprávnemu umiestneniu motora, ako povedal napríklad James May, stabilným a neutrálnym autom. Je skôr na čistú stopu ako na flambojantné prejazdy bokom s rukou s drahými hodinkami vystrčenou von. Toto je náplasť na akúkoľvek krízu stredného veku. Štvorkolka výrazne pomáha krotiť vrodené nedokonalosti nastavenia usporiadania. Pomáha fungovať v akomkoľvek počasí. Toto auto je optimálne na každý deň!

Prvé zákruty mi okamžite hovoria, že zábava je presne to, čo ma dokáže vytiahnuť z každodenného stereotypu. Na rožky chodím skratkou viac ako 30 km, mám stretnutie v 10 km vzdialenom meste? Nájazd je znova 35 km. A pritom trvá jazda rovnako ako keby idem klasickým nudným SUV, prípadne niečím sterilným ako doktorské vybavenie pred operáciou.

Áno, chcem Porsche 911. Môže to byť Targa, môže to byť Targa 4, ale skôr s vyšším výkonom verzie S. Ale optimálne? Optimálne si viem predstaviť zadokolku kupé so sedemstupňovým manuálom. Bez akýchkoľvek presklených striech a otváracích nezmyslov. Pekne pevné kupé, ktoré je ľahké a aj ľahké na ovládanie. Už mi chýba len 200 000 €, prípadne štvrť milióna eur na verziu GT3 Touring. Konfigurátor už mám prejdený. Asi založím crowdfundingovú kampaň.

Porsche 911 Targa 4 PDK

Motor Flat 6 benzín
Objem 2981 cm3
Výkon 283 kW (385 k) pri 6500 ot./min.
Krútiaci moment 450 Nm pri 1950-5000 ot./min.
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4519 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1297 mm
Rázvor osí kolies 2450 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1665/395 kg
Batožinový priestor 132/- l
Palivová nádrž 67 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 289 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,4 s
Spotreba (WLTP) 9,8/100 km 
Emisie g CO2/km 223