Test Peugeot e-Expert Furgon: Toto je budúcnosť v mestách

Kde majú elektromobily najväčší zmysel? No predsa v mestách. Vtedy majú najväčšiu efektivitu a v rýchlostiach, ktorými sa pohybujú sú naozaj neprekonateľné. Presne toto isté platí aj pri dodávkových vozidlách na elektrickú energiu. My sme si skúsili Peugeot e-Expert, ktorý by sa mohol stať optimálnym zásobovacím autom v urbanizovaných lokáciách.

Každému je okamžite jasné, že toto vozidlo patrí do koncernu PSA rozšíreného o mnoho ďalších automobiliek. Ale neodchádzame od automobilky Peugeot. e-Expert je v ponuke s dvomi dĺžkovými verziami, aj keď v technických údajoch je aj najkratšia alternatíva, a s dvomi veľkosťami batérií, čo znamená, že je viacero aj nastavení samotného dojazdu.

My sme si vyskúšali alternatívu s označením L3H1 a s väčšou kapacitou batérie. Tá má až 75 kWh, ktoré sú pre mesto naozaj ideálne. Aj napriek zvýšenej pohotovostnej hmotnosti, ktorá dosahuje s touto batériu až 2,2 tony je možné stále odviezť 835 kilogramov. To je o poznanie menej ako ponúkajú úžitkoví bratia so spaľovacími agregátmi. Len pre porovnanie dĺžka L3 a výška H1, podobne ako má toto vozidlo má pri využití spaľovacieho agregátu užitočnú hmotnosť, ktorá dosahuje o 130 kilogramov viac pre základný 1,5-litrový motor a pre dvojliter zvláda až 1218 kilogramov. Pre mestskú premávku, kam je táto dodávka spaľujúca výlučne elektrickú energiu určená, je to však úplne dostačujúce.

Rozdiel medzi dvomi, či dokonca tromi verziami, z ktorých sú u nás dostupné len L2 a L3 je vo vnútornej a v celkovej dĺžke. Kým L1, tá, ktorá u nás nie je, má vnútornú dĺžku v oblasti podlahy 2,1 metra, L2 má už 2,5 metra a L3 má takmer 2,9 metra. Ak chcete nakladať veci mechanizáciou a na paletách, tak do oboch aktuálnych modelov v cenníkoch vojdú až tri palety štandardu eur. Za nemožnosťou umiestniť štyri palety do najdlhšej alternatívy sú aj menšie bočné dvere, ktoré zďaleka nemajú 1,2 metra a na šírku sa cez ne palety jednoducho nedostanú. Avšak problém pre takéto rozloženie je aj celková šírka podlahy 1632 milimetrov. Samotné bočné posuvné dvere majú šírku 941 mm a preto je najjednoduchšie nakladať palety len úzkou stranou. Toto auto však môže perfektne slúžiť ako údržbárske vozidlo, či lokálne presúvadlo majstra montujúceho vodné, plynové a kúrenárske rozvody. V rámci kraja má jazdy úplne bezproblémové a vnútri zadnej časti takto veľkého modelu e-Expert dokáže previezť všetky potrebné materiály a môže si v týchto priestoroch spraviť aj vlastnú pojazdnú dielňu s nevyhnutným drobným materiálom a náradím.

O tom, že e-Expert si najviac rozumie s mestom hovorí aj fakt, že v ňom spotreba dosahuje kľudne hodnoty okolo 20 kWh na 100 kilometrov. Dosiahnuť v meste dojazd 300 kilometrov teda nie je vôbec problematické. Takto teda vyzerá budúcnosť mestského zásobovania bez lokálnych emisií. Výhodou e-Expert v mestskom prostredí bude určite aj celková výška vozidla, ktorá sa dostala na 1935 milimetrov, čo znamená, že elektrický e-Expert dokáže vojsť do štandardných garáži úplne bez problému.

Zásobovanie obchodov v obchodných centrách bude teda úplne bez starostí a takisto aj využitie v mestských aglomeráciách. Ale určite príde čas, kedy sa aj takýto nádherný elektrický e-Expert s doplatenými lakovanými nárazníkmi a peknou striebornou farbou vyberie na diaľnice. V takom prípade dokáže bez problému vyvinúť rýchlosť až 130 km/h a na stovku zrýchli za 11,9 sekundy, ak je prázdny. Avšak nechcete to s ním robiť. Toto odvážne tvrdenie je z dôvodu, že v takom prípade extrémne klesá dojazd a ešte extrémnejšie stúpa spotreba elektrickej energie. Reálne sa dostáva nad 30 kWh úplne s prehľadom a auto dokáže prejsť, prázdne, už iba vzdialenosť v regióne do 200 kilometrov. Môže za to veľká čelná plocha a veľký odpor vzduchu.

Dlhšie cesty si treba teda poriadne naplánovať a na tie je stále optimálnejšia voľba spaľovací agregát. Toto auto má najväčší potenciál v mestskej doprave, kedy prejde naozaj veľmi rešpektu hodnú vzdialenosť. Jazda v meste je okorenená tuhšou zadnou nápravou, ktorá pri prázdnom aute trochu poskakuje. Je to úplne logické a dá sa to očakávať aj vzhľadom na umiestnenie batérií v zadnej časti v podlahe. Pri naložení nákladu je naladenie zrazu omnoho komfortnejšie.

A keď už sme pri komforte, tak o tom rozhodne nemôže hovoriť ten z trojice v kabíne, ktorý sedí v strede. Pred ľavým kolenom má ostrovček s radením prevodovky a sedák je extrémne krátky. Je pod ním ale aj odkladací priestor a z chrbtovej časti sa vyklápa prakticky stolček. Toto auto nie je úplne trojmiestne, ale je skôr 2+1. Pod úplne pravým sedadlom nie je odkladací priestor prístupný zhora, ale je tam možnosť prestrčiť niečo dlhšie, až štvormetrové, cez deliacu stenu až do priestoru nôh v kabíne.

Nech to znie akokoľvek hlúpo, tu je najdôležitejší vodič, tie dve miesta napravo od neho sú len do počtu. Veď aj tak v aute cestuje najčastejšie úplne sám. Toho rozhodne poteší, že nemusí mávať s radiacou pákou a zároveň má dostatočné zrýchlenie. Trochu zaujímavo a zvláštne pôsobí výbava tohto kusu, kde nájdeme navigačný systém na displeji, ktorý zobrazuje aj toky energie a informácie o spotrebách, ale pod ním je iba manuálna klimatizácia. Tou horšou správou môže byť, pre vyšších, nemožnosť posunúť sedadlo viac dozadu kvôli prítomnosti pevnej deliacej mreže a tiež krátky sedák aj na sedadle vodiča. Nie je to nič, načo by sa nedalo zvyknúť, ale stále to je to pre určité konfekčné veľkosti menej pohodlné riešenie.

Nech sú detaily akokoľvek dobré a akokoľvek menej dobré, tak je toto auto naozaj budúcnosťou mestského zásobovania, kedy aj kuriér zvládne svoju dennú porciu kilometrov bez nutnosti priebežného dobíjania a to dokáže zabezpečiť cez noc, počas nakladania v depe.

Výrazným hendikepom elektrickej verzie oproti tej spaľovacej je stále cena. Základná cena verzie e-Expert Furgon L3H1 s batériou s kapacitou 75 kWh je 37 720 eur bez DPH (45 264 eur s DPH). Pritom L3H1 so spaľovacím dvojlitrom a väčším dojazdom je za 27 690 eur bez DPH aj s automatickou prevodovkou. Lenže to sme v sekcii akciových cien, reálna cena, tá základná cenníková je 41 000 eur pre e-Expert a 35 500 eur pre Expert 2,0 BlueHDI 150 EAT8. Všetko bez DPH, lebo toto si asi naozaj budú kupovať len firmy.

Peugeot e-Expert Long (L3H1) 75 kWh

Motor

elektrický

Kapacita batérie 75 kWh
Výkon 100 kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická prevodovka s pevným prevodovým stupňom

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5309 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1935 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 2220/835 kg
Batožinový priestor 6,0-6,6 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,9 s
Spotreba (kWh/100km) 26,1-21,7
Dojazd 330 km