Peugeot posledné roky dizajnovo boduje a výnimkou nie je ani vrcholný model, ktorým je 508. Ten nahradil pomerne nenápadnú 407 a poskočil vopred o míľový krok. Začiatkom tohto roka sme testovali krásne čierne kombi 508 SW, s koncom tohto zvláštneho roka sa zasa lúčime s červeným sedanom 508 GT. Pod jeho kapotou bol taktiež vrcholný naftový dvojliter Blue HDi so 177 koňmi. Motorizácia aj výbava teda na papieri vyzerajú viac než slušne, poďme sa pozrieť na realitu.
Peugeot 508 je svojím odvážnym a extravagantným dizajnom jednoznačne nápadné auto. A ak chcete tieto jeho vlastnosti ešte zvýrazniť, siahnite po červenej farbe Elixir. Presne tú totiž mala karoséria nášho testovaného kusu a sadla mu skvele. Veľké 19” disky kolies vyzerajú taktiež výborne a aj keď si poviete, že by stačili 18”, proste viete, že na toto auto chcete práve tieto väčšie, pretože dokonale pasujú k jeho sexy výzoru. Parkovanie v blízkosti obrubníkov je s nimi ale vždy mierne adrenalínová záležitosť. Toto auto vyzerá úžasne z každého uhla pohľadu, či už sa zadívate na jeho tenké predné LED svetlá, ktoré sa okrajmi dotýkajú zvislých pásikov denného LED svietenia alebo pozorujete zadnú časť s tmavými svetlami a čiernym pásom, ktorý ich plynule spája. Všade nájdete nejaký nevšedný detail a nápad. Takým sú aj bezrámové okná dverí, ktoré sú skôr zo sveta GT a športiakov než sedanov. Ale vlastne 508 je GT v tele sedanu a má to aj v názve. Celé farebné prevedenie sa nesie v kombinácii červenej a čiernej, strieborné je iba rámovanie a mrežovanie prednej masky. Auto je celkovo veľmi nízke a prikrčené, pôsobiace vyslovene atleticky. O tom, že ide o špičkovú verziu GT explicitne informujú iba dva znaky v C stĺpikoch. Peugeot 508 GT je vážne krásne auto, dovolíme si tvrdiť, že jedno z úplne najkrajších vo svojej triede a cenovej kategórií. Celkom určite je ale jej najodvážnejším predstaviteľom s najväčšou dávkou charizmy a dizajnérskej kreativity. Kvalitný, vkusný a odlíšiteľný dizajn sa teda zjavne dá robiť aj mimo vyslovene prémiového segmentu.
V kabíne platí to isté. Farebne tu síce dominuje čierna, ktorú dopĺňa medené prešívanie a tmavé drevo. Napriek tomu kabína vôbec nepôsobí ponuro. Sedadlá sú krásne krížovo prešívané, majú veľmi dobre padnúci tvar s dobrou oporou tela a naviac majú masážnu funkciu. Tá je jednou z najlepších, aké sme kedy skúšali. Vyhrievanie a elektronické nastavovanie s pamäťou nechýbajú tiež. Plne digitálny 12,3” prístrojový štít i-cockpit, v tomto prípade v prehľadnejšej 2D verzii, avšak s vynikajúcim nočným videním chodcov. Tento prvok výbavy celkom určite môže zachraňovať životy. Tmavé drevo je elegantné a nepúta na seba príliš veľa pozornosti, ktorá sa môže plne sústrediť na pozorovanie krásne zalomenej prístrojovej dosky. Displej infotainmentu tiež patrí medzi tie lepšie na trhu, ponúka samozrejme Apple aj Android konektivitu, parkovacie kamery, navigáciu aj prepínanie režimov masáže sedadiel. Pod ním sú krásne fyzické tlačidlá v štýle klavírnych klávesov pre vstup do jednotlivých častí menu a skvelou správou je, že aj dotykové tlačidlá vyhrievania sedadiel a vyhrievania okien fungujú presne a s rýchlou odozvou. Štartuje sa tlačidlom, vedľa neho sa prepínajú jazdné režimy. Mini volant z kategórie “láska-nenávisť” je aj v 508, my sme tím láska. Treba povedať, že testovaný kus mal najazdených už 23 tisíc kilometrov a v kabíne všetko výborne lícovalo, nič nevydávalo nežiadúce zvuky ani nevykazovalo známky opotrebenia či vôle. Dá sa teda predpokladať, že kabína 508 nielenže super vyzerá a vzbudzuje hodnotný dojem, ale je aj dobre dielensky spracovaná z dlhodobého pohľadu. Priestorovo je to vpredu veľmi dobré v každom smere. Profil karosérie je síce veľmi nízky, avšak taký je aj posed. Sedí sa tu takmer na zemi, preto nie je problém ani s priestorom na hlavu u vyšších jedincov. Vzadu je to tiež úplne dostatočné, aj keď treba uznať, že v danej kategórií sú aj autá, ktoré pre pasažierov vzadu ponúkajú lepšie priestorové podmienky. To je daň za dizajn a zvažujúcu sa strechu. Batožinový priestor má 487 litrov a to sa nám javí ako úplne dostatočná hodnota. Po sklopení sedadiel je to až 1536 litrov, čo robí z tohto atraktívneho GT sedanu aj dostatočne praktický prepravník rozmernejších nákladov.
Dvojlitrové Blue HDi pod kapotou má výkon 130kW/177 koní a 400Nm. Jeho štyri valce pracujú veľmi kultivovane a bez prílišného hluku prenikajúceho do kabíny. Výkon 177 koní je v podstate tak akurát na slušnú a dôstojnú dynamiku s rezervou pre takéto, pomerne veľké auto. Motor je dobrým kompromisom medzi slušným výkonom a nízkou spotrebou. My sme dokázali jazdiť prakticky stále pod 6 litrov nafty na 100 kilometrov. A to aj napriek častým jazdám v meste či svižnom tempe mimo neho. Pri troche snahy a za optimálnych podmienok by to určite šlo aj za 5,5. Dobrej spotrebe a kultúrnemu prejavu celkom určite pomáha aj vydarený osemstupňový automat, ktorý naviac ponúka radenie pádlami pod volantom. Tie využijete azda najmä v režime šport, kedy je reakcia na stlačenie plynového pedálu citeľne rýchlejšia než v iných režimoch. Samotný automat vtedy drží motor vo vyšších otáčkach a praje svižnej jazde. Nie však vyslovene športovej, keďže 508 GT je v prvom rade pohodlný diaľničný krížnik s obrovskou charizmou a šarmom. Vonkoncom to nie je žiaden športový sedan na zakrútené okresky. A to ani v režime šport, kedy je podvozok mierne tuhší. Najlepšie sa bude cítiť počas dlhého a rýchleho diaľničného presunu skrz Európu. Vtedy sa v ňom bude najlepšie cítiť aj jeho posádka. Nie že by bol podvozok vyslovene mäkký a vláčny, je však ladený primárne na pohodlie a dlhé trasy a tak sú jazdné vlastnosti skôr priemerné, čo sa jazdenej istoty týka. Avšak neberte to úplne doslovne, pri bežnej, aj dynamickejšej jazde, má stále dosť sebaistoty. Hovoríme tu o hraničných situáciách a vyslovene športove jazde na zakrútených cestách. Opäť chceme vyzdvihnúť, že aj napriek nájazdu viac než dvadsať tisíc kilometrov z podvozka nič nebúcha ani nerezonuje. Všetko je pevné a tuhé a ak by nám niekto povedal, že auto práve vyšlo z výroby, verili by sme mu.
Peugeot 508 GT boduje hlavne extravagantným a mimoriadne vydareným vzhľadom. Charizmu by mohol rozdávať lopatami. Výrazná červená farba, veľké 19” kolesá a krásny štíhly a prikrčený dizajn karosérie sú dokonalými ingredienciami na atraktívne a odlíšiteľné auto. Dvojlitrové HDi mu sedí, ma relatívny dostatok výkonu aj s rezervou a na dlhých trasách mu nebude chýbať dych ani obstojná dynamika. Naviac, jazdí veľmi úsporne. Ak sa chcete odlíšiť a príliš vás netlačí rozpočet ale nechcete prémiovku, je Peugeot 508 2.0 HDi GT s cenovkou 41 590 eur s DPH vskutku lákavou voľbou v kabáte dizajnérskej lahôdky.
Peugeot 508 GT 2.0 Blue HDI
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 133 kW (177 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4750 mm |
Šírka | 1907 mm |
Výška | 1420 mm |
Rázvor osí kolies | 2793 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1683/2200 kg |
Batožinový priestor | 487 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Spotreba (komb) | 5,6 – 6,3 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 146-165 |