Test Peugeot 5008: Nevtieravý šarm

Ak zmiešate chromozómy MPV a SUV, dostanete veľmi praktické a veľké auto, ktoré si berie to najlepšie z oboch kategórií. Taká je teória. Bude ale vyzerať k svetu a nebudú sa mu posmievať? Nebude to „mačko-pes“? V prípade Peugeotu 5008 celkom určite nie. O ňom je totiž reč. Toto auto sa nám dostalo do rúk na týždňový test. V tmavomodrej farbe s 1.5 litrovým naftovým motorom BlueHDI pod kapotou. Allure, teda takmer vrcholná výbava, nad ktorou je už iba GT a GT Line dávala tušiť, že komfort na palube  a vybavenie budú na veľmi slušnej úrovni.

Pôvodný model 5008 bolo MPV, ktoré nebolo vôbec škaredé, ale nedá sa ani povedať, že by vyslovene bodovalo svojím vzhľadom. Lenže jeho nástupca v kabáte SUV, to už je úplne iná pesnička. Vzhľadovo je takmer identický ako menší súrodenec 3008, avšak má dlhší rázvor, čoho výsledkom je viac miesta aj počet sedadiel. Model 5008 ich má až sedem. Je to podobná paralela ako v prípade Škody a modelov Karoq a Kodiaq. Tu však testujeme Peugeot 5008 a musíme povedať, že ide o vzhľadovo mimoriadne vydarené, elegantno-športové SUV. Tmavomodrý lak je skôr pre serióznejšie a menej výstredné povahy, nie je ale určite zlou voľbou.  Auto využíva v hojnej miere chrómové doplnky, ktoré sú prítomné na maske chladiča či rámovaní okien, ale aj v podobe dverových líšt. Vyslovene dymanicky pôsobiaci predok tvoria bixenónové svetlomety, mreža s veľkými okami a strieborný podnárazník. Zadok je pomerne kolmý a tak trochu vzdialene pripomína MPV gény. Aj tak je ale veľmi pekne spracovaný, zadné dymové svetlomety sú akoby súčasťou čiernej širokej lišty s logom Peugeot pod zadným sklom. Oceňujeme výber veľkých 18“ diskov kolies s piatimi lúčmi, ktoré vyzerajú dobre a k veľkému SUV je ich veľkosť adekvátna. Menšie nechcite, tieto vôbec neuberajú ani na komforte. Píšeme to vždy, ale nové Peugeoty dizajnom proste triafajú do čiernej. Napriek svojej veľkosti je 5008 veľmi elegantné a zároveň dynamicky vyzerajúce auto, ktoré nepôsobí neohrabane a ťažkopádne. Dizajn je skutočne vkusný a má nápad a šarm. Ak by ste siahli po úplne najvyššej verzii GT či GT Line, pekné krivky 5008 by boli ešte viac zvýraznené.

Taktiež interiér patrí medzi úplnú špičku svojej triedy, ak neberieme do úvahy modely prémiových značiek s cenovkou o niekoľko desiatok tísic vyššou. Ani medzi nimi by sa ale nestratil. Minimalistický vzhľad s orientáciou na vodiča, perfektný malý volant so sploštením v spodnej časti a ergonomicky aj vzhľadovo veľmi dobre vytvarované sedadlá. To sú základné charakteristiky tohto interiéru. Pred vodičom sa namiesto klasických budíkov nachádza i-Cockpit, teda digitálny displej, na ktorom si môžete zobrazované údaje rôzne nastaviť. Možnosti sú obrovské, grafika špičková. Máte možnosť sledovať tu mapu navigácie, jazdné údaje, ovládanie audia, tachometer či otáčkomer alebo takmer úplne displej vypnúť a sledovať iba minimalisticky zobrazené údaje o rýchlosti jazdy. Toto sa Peugeotu vydarilo. Tvar stredovej konzoly je krásne zalomený a lemovaný hliníkom. Našťastie bol nami testovaný kus vybavený automatickou prevodovkou s malým a vzhľadovo nerušivým joystickom. V prípade manuálu totiž trčí páka pomerno vysoko a nevyzerá to úplne vábne. Keď už je reč o prevodovke, spomeňme ešte, že má osem stupňov a možnosť radenia pod volantom. Nami testovaný kus bol naviac vybavený systémom Grip Control, uľahčujúcim jazdu na nespevnených povrchoch či v zime. Vzhľadom na to, že ide iba o predokolku, môže sa to celkom hodiť, napríklad v zime. Priestornosť interiéru je kráľovská, čo iné ale čakať od takto veľkého auta, ktoré má vo svojich génoch aj MPV predkov. V kufri pod podlahou sa skrývajú dve prídavné sedadlá, samozrejme skôr vhodné pre deti. Druhý rad sedadiel je ale posuvný, čo je veľmi praktické v prípade, že chcete napríklad trochu manipulovať s objemom kufra pri preprave väčších predmetov, ale nechete sklápať sedadlá.

Naftový motor BlueHDI disponuje výkonom 96kW/ 130 koní alebo v inom jazyku 300Nm. Čísla na prvý pohľad celkom sympatické, dokonca o 10 koní vyššie ako v prípade staršieho motora, ktorý sa do 5008 montoval. Realita je ale taká, že pri bežnom a kľudnom jazdení je výkon dostatočný. Auto nemá zásadný problém udržovať slušné diaľničné tempo, motor a prevodovka spolupracujú veľmi kultivovane a vzhľadom k podhovému charakteru auta odporúčame tento osemstupňový automat. Taktiež predbiehanie nie je dramatické a veľkým plusom je príjemne utlmená kabína, z motora sa dovnútra neprenášajú žiadne nepríjemné hluky. Stále ale hovoríme o jazdení, kedy sa na palube nachádzajú maximálne dvaja pasažieri. V prípade plného obsadenia piatimi ľuďmi s batožinou alebo využitia všetkých siedmych miest sa situácia už dosť zásadne mení. Vtedy je už nedostatok výkonu pomerne citeľný, krútiaci moment 300Nm je síce celkom obstojný, ale pri takomto zaťažení mu už dochádza dych. Ak chete 5008 využívať skutočne naplno a jazdiť s väčším množstvom pasažierov, z hľadiska dynamiky nemusí byť ťento motor úplne najlepšia voľba. Bohužiaľ, 177 koňové dvojlitrové HDI je dostupné iba pre vrcholné modely GT a GT Line. Vo verzii Allure je silnejšou alternatívou iba benzínový 1.6 liter so 180 koňmi. Ten je z hľadiska výkonu určite lepšou voľbou za takmer identickú cenu. Avšak čo sa týka spotreby, nemôže sa s BlueHDI porovnávať ani náhodou. Výkon síce nie je jeho najsilnejšou stránkou, spotreba je ale excelentná. Nám sa s takto veľkým autom podarilo dosiahnuť priemer tesne pod 6 litrov na 100 kilometrov. Jazdili sme v meste, po diaľniciach a veľmi často aj po okreskách a to tempom dynamickým s prudším zrýchľovaním.  Z tohto pohľadu je motor skvelou voľbou.

Aj napriek vyššej a rozmernejšej karosérii a pohodlnému naladeniu podvozka sa auto úplne nebojí zákrut. Leví podiel na tom majú veľké 18“ kolesá, ktoré neuberajú nič z komfortu, ale zato dodávajú istotu aj na zakrútenejších cestách. Malý a do rúk skvelo padnúci volant vás možno bude lákať k športovej jazde, ale vzľadom k výkonu motora sa nikdy nedostanete k žiadnym bláznivým rýchlostiam a dobrodružstvám. Je to veľké SUV, to sa od neho ani nečaká. Prvoradý je komfort a ten je perfektný.

Testovanú špecifikácia Allure s automatom si Peugeot cení na 29 990 Euro s DPH. Dostanete za ňu výborne vyzerajúce SUV s praktickosťou MPV s veľmi štedrou výbavou a imageovým interiérom. Osemstupňový automat je rozhodne tá správna voľba, radí veľmi kultivovane a k autu pasuje. Kontroverznou témou je motor, ak 5008 budete využívať a zaťažovať skutočne naplno, musíte počítať so zníženou dynamikou. Na druhú stranu vás ale poteší skvelou spotrebou a kultivovanosťou, takže zatracovať ho by bola veľká chyba. Ak sa zmierite s nižšou dynamikou pri plnom zaťažení, ide o rozumnú voľbu.

Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4641 mm
Šírka 1844 mm
Výška 1646 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1621/2210 kg
Batožinový priestor 702/1862  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,9/4,1
Emisie g CO2/km 108