Test Peugeot 308 BlueHDi 130: Malými krokmi vpred

Niektoré modely áut sa nám dostali do redakcie už niekoľkokrát. Podobne to je s modelom 308 od Peugeota. Aj napriek tomu, že je na trhu už dlhšie vyzerá nadčasovo, kvalitne a elegantne. Optický facelift mu nedávno pomohol s výzorom, teraz prišla na rad jeho pohonná jednotka 1,5 BlueHDi S&S 130. Ide o jemný objemový downsizing, preto sme zvedaví ako sa nový motor podaril.

V ostatnom čase sa veľa rozpráva o obmedzovaní naftových motorov a niektoré automobilky jeho výrobu už začali pomaly vypúšťať. Vo Francúzsku sa naopak konštruktéri a manažéri rozhodli, že mu ešte skúsia dať šancu a pripravili nový naftový motor s objemom 1499 cm3 a výkonom 96 kW (130 k). V posledných rokoch sa okrem výkonu všetci výrobcovia sústredia na dosiahnutie čo najnižších emisií. Pri tomto motore sa podarilo udržať emisie CO2 na úrovni 93 g/km. Pri jazde viac budete ale cítiť jeho praktický krútiaci moment 300 Nm.

Nami testovaný model mal bol spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jediná výhrada mohla byť len k hliníkovej hlavici riadiacej páky, ktorá bola počas chladných dni dosť studená na dotyk. Inak sa ňou radilo výborne a padla pekne do ruky. Niekedy treba dať prednosť dizajnu, ktorý sa, na druhú stranu, v interiéri 308 vydaril. K dispozícií je ešte aj 8-stupňová automatická prevodovka so zaujímavým voličom, ako má aj model 3008 a vlastne aj 308 GT. Asi by sme pri konfigurácii vlastného auta dali prednosť automatu. Jeho výhody sa prejavia hlavne pri pravidelnej jazde mestom, kde sa 308 cíti ako ryba vo vode. Má praktické tvary a veľkú obratnosť, čo oceníte pri parkovaní, alebo kľučkovaní po úzkych uličkách.

Nový motor v 308 ukázal svoje kvality aj počas našej testovacej jazdy. Má príjemný a kultivovaný prejav. Zvukovým prejavom sa už takmer približuje benzínovým motorom. Pri bežnej pohodovej jazde ani nemáte pocit, že by ste mali pod kapotou naftový agregát. Oceníte ho ale hlavne pri tankovaní do 52,5-litrovej nádrže. Tabuľkovú spotrebu 3,5 litra na sto kilometrov sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, pri kombinovanej jazde po meste aj diaľnici sme sa pohybovali na rozumnej úrovni 5 litrov. Pri výlučne mestskom režime nám mierne stúpla spotreba na 5,8 litra, ale hneď ako sme vyšli na vedľajšie cesty nebol problém klesnúť naspäť pod 5 litrov na 100 kilometrov.

Po usadení na miesto vodiča výborne padne do rúk menší, ale praktický volant. Aj keď pri svojom objeme motor nemá žiadne športové ambície, v kombinácii s manuálnou prevodovkou a krútiacim momentom 300 Nm si môžte za mestom užiť dostatok zábavy. Hliníková riadiaca páka padne tiež presne do ruky. Rýchlosti sa radia celkom presne a k vyváženiu auta pomáha aj nastavenie podvozku, ktoré je nastavené skôr neutrálne. So zrýchlením 9,8 sekundy na 100-kilometrovú rýchlosť ale veľké zázraky nečakajte. Maximálna rýchlosť sa zastaví na 204 kilometroch za hodinu. Na bežnú jazdu po našich cestách je to ale viac než dosť.

Zvláštnosťou 308 je otáčkomer, ktorý sa pohybuje presne opačne ako ste zvyknutí pri iných autách sprava doľava. Nie je to nič rušivé, skôr to každého, kto si prvýkrát zasadne za volant zaujme. Je to takmer ako na Astonoch. Rozloženie ovládacích prvkov je, aj napriek dotykovému displeju, logické. Treba si ale zvyknúť, že množstvo ovládacích funkcií ako napríklad ventiláciu a kúrenie nastavujete práve cez veľký centrálny dotykový displej. Nie každému tento trend vyhovuje. Úprimne, aspoň je takto celá palubná plocha pekne čistá a prehľadná. Mechanické je asi len ovládanie zvuku rádia, výstražný trojuholník, vyhrievanie okien a sedadiel. Na druhú stranu by sme privítali možno trošku väčší displej medzí budíkmi. To sme ale asi už rozmaznaní z áut vyššej cenovej kategórie. Praktické je štartovacie tlačidlo, ale na elektronickú ručnú brzdu sme si trošku museli zvyknúť. Pri jazde určite oceníte adaptívny tempomat. Jeho adaptívnu funkciu dokonca dokážete v menu vypnúť, čo je ojedinelé riešenie.

Aj keď je interiér praktický a funkčný, chýbalo nám počas dlhšej cesty miesto na uloženie dvoch pohárov na nápoj. Jeden pohár je možné uložiť do flexibilného držiaka v stredovej konzole, miesto na odloženie druhého nápoja sme, žiaľ, počas testu nenašli. Možno je držiak niekde praktický ukrytý, nám sa ho ale počas testu nepodarilo nájsť.  Inak by sme počas testu mohli 308 ťažko niečo vyčítať. Nakoľko sme už mali 308 niekoľkokrát, asi nemá význam sa viac o jeho interiéri rozpisovať.

Počas týždňového testu sme sme mali dostatok času spoznať kvality, ktoré modernizovaná 308 ponúka. Výborne jazdné vlastnosti, ktoré sme mali možnosť preveriť už v predchádzajúcich testoch sa znova potvrdili. Volant, ktorý výborne padol do ruky zabezpečuje skvelú komunikáciu s dobre nastaveným podvozkom. No dobre, komunikácia je hlavne smerom od vás ku kolesám, naspäť sa toho veľa nedostáva.

Aj keď nový 1,5-litrový motor nemá veľké ambície uspokojiť cestných pirátov, na ceste sa s ním dokážete slušne zabaviť. Na druhú stranu sa vám odvďačí kultivovaným chodom a rozumnou spotrebou. Za volantom sa dobre cíti aj vodič vysoký 190 centimetrov. Horšie to už bude za ním, s miestom na zadných sedadlách. S tým už ale každý vysoký muž musí pri autách tejto triedy vopred počítať. Aj napriek tomu dokáže byť 308 výborný každodenný spoločník na cestovanie do práce aj s rodinou.  Aktuálne Peugeot 308 začína na cene 13 990 eur s výbavou VIP a zárukou 4 roky alebo 80 000 kilometrov. Za túto cenu získate benzínový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 81 kW (110 k. S nami testovaným motorom 1,5 BlueHDi a manuálnou prevodovkou je akciová cena 15 890 Eur. Pri najvyššej výbave Allure s 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa zastavíte na cene 22 390 eur. A to si myslíme, že je stále veľmi zaujímavá ponuka na kvality auta, ktoré 308 nesporne ponúka.

Peugeot 308 BlueHDI 130 Allure

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4253 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2620 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1373/1810 kg
Batožinový priestor 420/1228 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,1/3,2/3,5
Emisie g CO2/km 93