Test Peugeot 2008 GT: Konkuruje aj vlastnému súrodencovi

Peugeot prešiel za posledné roky poriadny kus cesty. Výsledkom je dizajnová atraktivita a odvaha experimentovať, čoho dôkazom je aj nová generácia SUV 2008. Kým predošlá verzia bola skôr umiernenejšia, novinka je autom, ktoré na seba púta pozornosť. My sme ju testovali v atraktívnom prevední GT s výkonným, 155 koňovým trojvalcom PureTech.

Oproti nenápadnej predošlej generácii nová 2008 narástla. Skoro až tak, že začína fušovať do remesla väčšiemu súrodencovi 3008, s ktorým je aj tvarovo podobná. Sme si takmer istí, že dilema 2008 vs 3008 bude prebiehať v hlavách mnohých zákazníkov. Náš testovaný kus mal atraktívnu oranžovú karosériu Fusion a čierne 18” disky kolies. Ich lúče sú pomerne husté a tak ich tvar trochu zaniká, avšak táto farebná kombinácia ako celok funguje bravúrne. Karosériu dopĺňa strieborný podnárazník a bočné lišty dverí, blatníky sú zasa lemované čiernym plastom, ktorý vzadu prechádza do spodnej časti nárazníka. Na jeho vrchnej časti je tiež strieborná lišta. Dominantou prednej časti je jednoznačne obrovská maska, nad ktorou je emblém 2008 na kapote. Perfetkne vyzerajú aj svetlá. Denné LED svietenie má tvar kolmého pásiku v nárazníku a aj samotné hlavné svetlomety sú zatmavené a obsahujú trojicu led pásov. Vyzerá to veľmi dynamicky a rafinovane. Zadnú časť zasa treba pochváliť za čiernu hranu s nápisom Peugeot, spájajúcu zatmavené zadné svetlá, ktoré taktiež obashujú trojicu LED diód v tvare pásov. A keďže pásiky sú super, ich jemná grafika sa nachádza aj na čiernom c stĺpiku. Všimnite si tiež trojuholníkové zalomenie zadných dverí, ktoré je skvelou ukážkou toho, ako si dizajnéri Peugeotu dali záležať. Peugeot určite nie je prémiovou značkou, avšak mimoriadne nápaditý spôsob, akým navrhuje dizajn svojich nových áut, by sa za prémiový označiť dal. Nová 2008 proste vyzerá vynikajúco z každého uhla, najmä v špičkovej výbave GT. Skvelá práca, Peugeot!

Odvaha a moderna pokračuje aj v interiéri, kde sa Peugeotu aj v 2008 podarilo zosúladiť množstvo zalomených liniek s príjemnými a na pohľad kvalitnými materiálmi. Malý volant, ktorý buď milujete alebo nenávidíte, dôverne poznáme aj z iných modelov. My sa vo vzťahu k nemu radíme do prvej skupiny. Rovnako tak minimalistický joystick osemstupňového automatu je už dobre známy a aj krásne tvarované kožené sedadlá s prešívaním a masážou pre vodiča sme už v minulosti skúšali. Úplnou novinkou je 10,25” displej s 3D grafikou pred vodičom. Už 2D displeje v Peugeotoch boli graficky skvelé a tento ponúka  ešte krajšiu úroveň zobrazovania. Krajšia ale nie nutne znamená prehľadnješia a v tomto ohľade o kúsok vyhráva starší displej. Ak máte radi volant vysoko, môže sa vám stať, že si ním budete displej zakrývať. My sme ale tento problém nemali a našli si vyhovujúcu polohu. Inak, za volantom nechýbajú ani pádla radenia. Lesklé plasty a obklady v imitácii karbónu sú tiež fajn, pre oživenie je na palubnej doske prítomné aj prešívanie výraznou zelenou niťou a tiež ambientné osvetlenie v rôznych farbách. Prepínače v štýle klavírnych kláves vyzerajú perfektne a ovládajú kúrenie a vyhrievanie okien. Nad nimi sú dotykové prepínače, ktoré ale reagujú celkom svižne a presne. Nechýba štartovanie tlačidlom či prepínač jazdných režimov. Interiér skvelo presvetľuje presklená otvárateľná strech. Vďaka nápaditosti a solídne vyzerajúcim materiálom je pocit z kabíny skoro až prémiový, čomu určite dopomáha aj výborné audio Focal. Centrálny 10” displej mierne prečnieva nad hranou palubnej dosky a opäť má krásnu grafiku. Na logiku jeho ovládania si musíte chvíľu zvykať, keďže obashuje pomerne veľa sekcií. Našťastie sú tu ale pre niektoré funkcie už spomínané fyzické tlačidlá. Aj keď priestorovo nová 2008 narástla a interiér má v monohom podobný väčším súrodencom 3008 a 5008, priestoru je tu predsa len pomenej a je cítiť,  že to je o niečo kompaktnejšie auto aj v porovnaní s 3008. Kufor má však slušných 405 litrov a aj vzadu je na auto danej triedy dosť miesta. Ak ide o zákazníka, pre ktorého je 5008 príliš veľká a za normálnych okolností by si siahol po 3008, môže sa stať, ze sa rozhodne práve pre 2008. Je to síce o niečo menšie auto, ale z hľadiska vizáže, spracovania, výbavy a použiteľnosti veľmi podobné.

Verzia GT sa výlučne kombinuje s najsilnejším motorom, ktorý pre 2008 predstavuje trojvalcový benzín Pure Tech s objemom 1.2 litra a výkonom 114kW/155 koní a 240 Nm. Jedinou variantou prevodového ústrojenstva je hladko pracujúci osmestupňový automat. Pri rozbiehaní ale treba mať citlivú nohu, keďže prevodovka vie nepríjemne cuknúť pri trochu prudšom stlačení plynového pedála. Tento motor je na trojvalec mimoriadne kultivovaný a pružný a dokonca má aj príjemný zvuk. Jeho 155 koní dáva kompaktnému SUV nadpriemernú dynamiku a to najmä v režime Sport, kedy sa aj prevodovka snaží držať motor vo vyšších otáčkach. Odozva na plyn je výborná a aj zvuk vás bude baviť. Na stovke je za 8,2 sekundy čo je veľmi slušný údaj. Napriek takýmto chvályhodným výkonom a jazdnému prejavu nie je problémom ani spotreba. Po celom týždni sme sa dostali na 6,3 litra aj pri relatívne častom využívaní plného potenciálu motora. V režime Eco s ľahkou nohou by to kľudne šlo aj pod 6, čo je vzhľadom k výkonu a malému objemu motora určite super. Kolesá verzie GT majú síce pomerne veľkých 18” ale aj napriek tomu je komfort veľmi slušný aj na rozbitejších cestách. Naladenie podvzoka teda nie je žiadno extrémene športové a aj keď malý volant a pomerne výkonný motor lákajú k rýchlej jazde, 2008 je skôr priemerným vymetačom zákrut. Podvozok je proste kompromisný a nechce príliš uberať pohodlie na úkor športovosti. Za bežných okolností ale nebudete mať žiaden problém so sebaistotou jazdných vlastností, bavíme sa o hraničných situáciách a limitoch.

Nový Peugeot 2008 môžeme s kľudom nazvať aj zmenšenou 3008. Obe autá vyzerajú výborne a odvážne, najmä vo vrcholných špecifikáciách GT. Prinášajú nápaditý interiér aj exteriér a kvalitné spracovanie. V prípade testovaného modelu 2008 GT aj pomerne výkonný, kultivovaný a vcelku hospodárny benzínový motor. Priestorovo je model 2008 oproti väčšiemu súrodencovi predsa len o niečo kompaktnejší, avšak pre určitú skupinu zákazníkov to nemsuí byť zásadný problém a aj menšie auto im môže poslúžiť rovnako dobre. Testovaný kus 2008 GT začína na sume 28 400 Eur s DPH, 3008 v o stupeň nižšej výbave GT Line a so slabším 130 koňovým motorom má cenovku 30 890 Eur s DPH. Je teda dosť možné, že tieto dva modely si budú čiastočne konkurovať. 

Peugeot 2008 GT 1.2 Pure Tech

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1770 mm
Výška 1530 mm
Rázvor osí kolies 2605 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1344/1748 kg
Batožinový priestor 405l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (WLTP) 6,2
Emisie g CO2/km 140