Sú všade, pocitovo je ich dokonca viac ako Suzuki Vitár, na každom rohu vidno Peugeot 2008. A aký je na to dôvod? No predsa vyzerá ako SUV, je rozmerovo vhodné do mesta a nestojí veľa. To znamená veľa imidžu za málo peňazí. A tiež väčšiu svetlú výšku na lepšie parkovanie oproti chodníkom s obrubníkmi.
Medzi dostupnými malými crossovermi tváriacimi sa ako SUV však má niekoľko konkurentov. Prekvapivo tých ale nevídať až toľko na cestách. Reč je o Renaulte Captur, Citroëne C4 Cactus a dokonca aj o Fiate 500X. Posledný má v ponuke aj štvorkolku a je o niečo väčší.
Facelift mu sekne
Peugeot spravil s malým oplastovaný a zvýšeným Peugeotom 208 dobrý ťah už na začiatku a dizajn sa zapáčil naozaj mnohým. Lenže po polovici životnosti bolo treba niečo spraviť. A znova to je zásah do správnych sfér. To, čo bolo celkom pekné sa podarilo ešte zlepšiť.
Predná časť získala novú masku chladiča, ktorú vo výbave Allure lemuje chrómová lišta a rovnaký povrch majú aj čiastočky rozhádzané vnútri. Prednú masku nie je možné hodnotiť inak ako podarenú. Vlastne taká je celá predná časť. Aj so svetlami a nárazníkom s plastovou spodnou časťou. Aby to nebol úplne fádny, oživujú ho dve lesklé krivky okolo hmloviek a niečo, čo má pripomínať ukončenie spodnej ochrany motora.
Bok sa takmer nezmenil. Všetko ladí, ale tvar boku má asi pripomínať staršie Land Rovery Discovery. Veď línia strechy stúpa nad stredovým stĺpikom. Znie to všetko ako super nápad, že bude viac miesta nad hlavou. Lenže zdanie klame a vyvýšené sú len časti na boku. Tá sekcia, pri ktorej by pár centimetrov naviac zavážilo je vysoká tak ako určuje predpoklad. Priestorová výhoda sa nekoná.
V zadnej časti sú najvýraznejším prvkom, najmä keď svietia, zadné svetlá. Tri mačacie drápy, ako to kedysi bolo kdesi uvedené sú naozaj v poslednej dobe poznávacím znamením Peugeotov. Druhým výrazným prvkom je oblý prelis od jedného svetla k druhému. Nie je iba vizuálnym vylepšením, ale dáva plechom stabilitu. Peugeotu sa naozaj podarilo vizuálne príťažlivé auto. A je také najmä v červenej farbe Ultimate, ktorá nad nevýraznými monochromatickými naozaj žiari. Rovnakú má aj Peugeot 308 GTi.
Stále dominuje dvojka
Aj keď je Peugeot 2008 na pohľad veľké auto, tak stále využíva platformu PF1, ktorú využívajú menšie autá koncernu Peugeot-Citroën. Na rovnakom základe stojí Peugeot 208, Citroën C4 Cactus, či Peugeot 301. To predurčuje aj priestorové pomery v interiéri. Nie je veľký, ale ani malý.
Na predných sedadlách môžete pocítiť menšiu šírku, alebo absenciu lakťovej opierky. Ale nič z toho nie je výrazný problém. O poznanie menej miesta je vzadu. Pre dvoch síce stačí, ale na kolená tiež nebudú mať príliš luxusný pocit. Aj napriek tomu, že strecha nestúpa, ako naznačuje bočná línia, na hlava netrpí nárazmi od častí stropu. Pozitívom vyššej stavby karosérie je väčší batožinový priestor ako má 208mička. Priemerný rozmer však ukrýva rezervu, ktorá určite poteší v niektorých prípadoch.
Všetko vpredu však vyzerá väčšie vďaka malému volantu. Peugeot 2008 bol prvým modelom automobilky s malým volantom a rozložením i-Cockpit, ak sa to teda tak volalo. Druhá verzia je v 3008mičke. Na volant si zvyknete, na prístroje tiež, ale chce to cvik. Možno budete mať problém vidieť na spodný riadok displeja, ale na ňom sú aj tak len informácie o odjazdených kilometroch, ktoré nepotrebujete nutne k životu.
Skôr vás naštve, že kúpite auto od mainstreamovej značky a nemá Slovenčinu. Komunikuje s vami po česky. Nie je to úplne problém, ale z pohľadu predajov Peugeotu by asi nebol zlý nápad poskytnúť aj preklady. Veď napríklad Cadillac Slovenčinu má a Escalade sa asi nepredá viac ako 2008mičiek. Napriek tomu je systém celkom príjemný, hlavne je logický a intuitívny. Všeko nájdete aj bez prezerania návodu na obsluhu. Len reakcie displeja by mohli byť trochu lepšie.
Ak cestujete na dlhšiu trasu, tak okrem absencie lakťovej opierky vám možno nebude sedieť tvar sedadiel. Raz darmo, 2008 asi nikto neplánoval na kontinentálne presuny a po 300 kilometroch fakt neviete obsedieť. Dovtedy však zvládate celkom slušne. Keď sme pri tých sedadlách, tak sú čalúnené látkou s akýmisi lesklými kryštálikmi. Nevyzerajú zle, ale budia dojem, že sa môžu po čase začať uvoľňovať. Ale tu sa možno mýlime. Teda určite sa mýlime, nič zo sedadiel nebude odpadávať, len ten prvý dojem je zvláštny.
Predok musí stačiť
Súčasný trend crossoverov velí, že pohon všetkých kolies je pre túto triedu asi prežitkom. Veď aj Jeep Renegade je v ponuke s pohonom prednej nápravy. Pri Peugeote 2008 je to jediná voľba. Štvorkolku do neho nerobí ani Dangel 4×4.
Ale aj napriek tomu sa s autom dá všeličo vyjsť. Veď má systém Grip Control. To znamená, že ESP má niekoľko nastavení pre rôzne podmienky. V praxi sme skúsili nastavenie sneh na, prekvapivo, snehu. A 2008 išla aj hore zasneženým kopcom. Len chýbala tá istota, ktorú poskytuje reálny pohon všetkých kolies.
Do terénov však s autom asi neplánuje chodiť nikto. Takže štvorkolku reálne netreba. Zato motor Peugeot použil naozaj výborný. Naftový BlueHDi s výkonom 88 kW (120 k) je naozaj výborný. Dokážete s ním jazdiť so spotrebou 5,5 litra. Keby ho nenaháňate, tak dokážete apetít udržať do 5 litrov. Motor je spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. V podstate je to rovnaká kombinácia ako napríklad v Citroëne Berlingo, ale radiaca páka má v 2008 omnoho lepšie dráhy a má naozaj fantastickú kovovú hlavicu.
Ovládanie predurčuje vyššia stavba karosérie a vyššia svetlá výška. Trochu viac sa, celkom logicky, nakláňa. Ale to nie je výrazný problém. Tým najväčším sú pneumatiky s celoročnou špecifikáciou. V lete sa v blate dá uvažovať o adekvátnosti. Ale v zime predsa treba asi zimné. Toto je ako keď žena povie, že si kúpila róbu na ples v opere, ale môže v nej ísť aj na hríby do lesa. Jednoducho to nefunguje ani tam, ani tam. Takže na zimu rozhodne odporúčame aj napriek celoročnosti prvovýrobových pneumatík zvoliť tradičné zimné kúsky.
Medzera na trhu
Po zmene generácií, keď sa z Peugeotu 207 stal 208 sa kombi 207SW pretransformovalo práve do crossoveru 2008. Vyšlo to ako výborný ťah automobilky, naskočila na vlnu terénnejšie vyzerajúcich áut. Len do terénu príliš vhodné nie je. Forma je povznesená nad funkciu. Peugeot 2008 je ako keď vidíte krásnu zmrzlinu dokonale nastajlovanú, ale skúsite ju a je iba vodová. Nemá kalórie, ale vyzerá veľmi dobre. Ak si však 2008 kúpite v správnej farbe, tak budete mať radosť vždy, keď ho na parkovisku zaparkujete a pokocháte sa ním. Malá nápoveda, biela, ani čierna to nie je. Asi sme to zakončili kriticky. Nie je to tak čierne, 2008 je dobré auto a ako je vidno na cestách, osvedčil sa v mnohých prípadoch. Len výrazné emócie z neho nesršia.
Avšak ak chcete naozaj zdolávať terénne nerovnosti, tak za menej peňazí môžete mať auto, ktoré to zvláda. Dacia Duster sa na 22 500 eur cenovo asi ani nedá dostať. Ale nemá v ponuke panoramatickú strechu s elektrickou a veľmi pomalou roletou. Zato má štvorkolku a naozajstné terénne schopnosti. Zase na ceste sa komfortu v 2008 nevyrovná a v meste aj tak štvorkolku potrebovať nebudete. Naviac s levíkom na kapote budete mať väčšiu dávku imidžu ako s Dusterom.
Peugeot 2008 BlueHDi 120 Allure
Motor | R4 nafta |
Objem | 1550 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4159 mm |
Šírka | 1739 mm |
Výška | 1570 mm |
Rázvor osí kolies | 2537 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1350/1726 kg |
Batožinový priestor | 350/1172 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,3/3,3/3,7 |
Emisie g CO2/km | 96 |