MINI Countryman nikdy nebol taký obrovský ako je teraz. Oproti predchodcovi narástol na dĺžku o 120 milimetrov a aj na šírku sa zväčšil. Pre automobilku je to pozitívna správa, lebo malé modely si necháva také, ako sú štandardne a Countryman je vlastne veľmi dobre použiteľný crossover, ktorý zvládne aj rodinné požiadavky.
No a MINI je, v aktuálnej generácii, aj o rôznych možnostiach pohonných sústav. Okrem tých spaľovacích, na ktoré sa pozrel kolega v najvýkonnejšom prevedení, auto bolo v naj výkonnejšom prevedení, kolega je normálny, má v ponuke aj rôzne elektrifikované prevedenia. Už niektoré spaľováky majú mild hybrid, prípadne PHEV, ale ja som sa posadil za volant prevedenia Countryman SE, ktoré ma čisto elektrický pohon oboch náprav.
Countryman ukazuje novú tvár MINI
Nebudem klamať, na tomto MINI mi chýbajú okrúhle svetlá, ale tie nemal vlastne ani predchodca. Nový MINI Countryman vystavuje ostrejšie črty v prednej časti, ale základná filozofia ostáva stále rovnaká, rovnaká ako v minulosti a pri menších modeloch. Countryman je stále pevnou súčasťou rodiny aj vizuálne a musí byť predsa trochu odlišný!
V predných svetlách sú maticové systémy a pri obhladke pôsobí nový Countryman masívny. Veď tak má aj pôsobiť, lebo masívny aj je. Na dĺžku má predsa 4 433 milimetrov, šírka dosahuje až 1 843 milimetrov. Keď by som použil klišé slová, tak toto MINI už rozhodne nie je mini. Je reálnym veľkým autom, ktoré sa môže postaviť proti akémukoľvek SUV zo segmentu C.
Tak ako pôsobí moderne predok nového modelu MINI Countryman, takisto pôsobí aj zadok. Na zadných svetlách máte dokonca, podľa výbavy, aj možnosť zmeny osvetlenia a svetelného podpisu. Môžete mať buď dynamicky vyzerajúce prevedenie pre John Cooper Works, alebo klasickú vo forme vlajky. Všetko toto je príjemným bonusom k vlastníctvu auta a pridáva to niekoľko stupienkov imidžu. Imidž určite pridáva aj výbežok zo strechy na úrovni tretieho stĺpika karosérie. Práve na tomto mieste je nielen informácia o pohone všetkých 4 kolies, ale aj efektná samolepka.
Ak by ste rozmýšľali akú farbu na Countryman zvoliť, tak zelená by mala byť jednou z tých, ktoré budú v primárnom hľadáčiku. Vyzerá totiž výborne a doplňujúca čierna farba strechy a kolesá s nádychom do zlata, rovnako ako znaky a nápisy s rovnakým odtieňom dávajú autu neskutočnú auru. Ten, kto špecifikoval konkrétny Countryman spravil kus dobrej roboty. Až tak dobrej, že tu nedokážem nič kritizovať.
Veľa miesta vo veľkom aute?
MINI Countryman SE je elektrické auto, čo by mohlo znamenať, že vnútri bude menej miesta, ale nie je to tak. Pre všetkých je miesta dosť a dokonca aj batožinový priestor ostáva rozumný. Ja som v aute viezol aj päť ľudí, takže aj to sa dá, ale skôr bude vhodné pre štvoricu, prípadne pre dvoch dospelých predu a dve deti vzadu v detských sedačkách, tých masívnych.
V štandardnom nastavení je batožinový priestor s objemom 460 litrov, ale dokážete ho ešte meniť posúvaním zadných sedadiel delených v pomere 1:2 a operadiel delených na 3 časti. Tie dokážete aj naklápať. MINI Countryman je rozhodne variabilným vozidlom.
Vzadu majú pasažieri reálne dostatok priestoru na kolená aj na hlavy. Z MINI Countryman sa stalo reálne použiteľné auto, ktoré dokáže univerzálne zastúpiť viacero úloh v životnej hre. Countryman už nie je len módny doplnok, dá sa využívať na dennej báze a to aj napriek umiestneniu batérie. Batéria by mala byť pod podlahu, takže nezasahuje príliš do objemu batožinového priestoru.
Vnútro MINI Countryman vyzerá skvostne s bledou farbou čalúnenia. Nebojím sa, že by sa vnútro príliš špinilo, tieto materiály sú odolné a do interiéru nechcete ponurú atmosféru. Chcete niečo výrazné a to rozhodne bledá sivá, skoro biela je. Je našťastie iba na sedadlách, nie je na kobercoch, práve to by bol kameň úrazu, ale doplnok predstavuje látka na prístrojovej doske s výraznými efektami ťahajúcimi sa až do dverí. Mini využíva aj dva projektory na ambientné osvetlenie smerujúce spod okrúhleho displeja práve na látkovú prístrojovku.
Vlastne celý interiér je minimalisticky a minimalistická je aj predná časť. Prístrojová doska má vlastne len jeden okrúhly ukazovateľ, ktorý ale zvláda aj bezdrôtové prepojenie cez Apple CarPlay a Android Auto a okrem toho Countryman má aj výklopný head-up displej. Ten vlastne asi potrebujete, aby ste nemuseli stále pohľadom utekať do dolnej časti, teda do stredu.
Štartovanie je vtipné, otočným kľúčikom v strede, a hneď vedľa je prepínanie režimov a prevodovky. Dokonca je aj miesto na odloženie mobilu a zatváracia krabička, toto auto je praktické, použiteľné, ale aj pekné vďaka svojmu minimálnemu využitiu všetkého možného. Sústreďuje sa iba na to dôležité a azda jediná výčitka môže smerovať k zložitosti vstavaného informačno-zábavného systému. No a niektorým subtílnejším rukám nesadne príliš hrubý volant s látkovým pásikom v spodnej časti imitujúcim spodné rameno.
Koľko zájde?
MINI Countryman SE využíva pohon elektrickou energiou. Má dva elektrické motory a jednu baterku s kapacitou 66,5 kWh. Dva elektrické motory zase prinášajú vysoký výkon. Vyskakuje až na 230 kW (313 k), čo z neho robí najvýkonnejšie prevedenie v ponuke a aj od John Cooper Works má elektrický Countryman SE o 4 kW (6 k) viac.
Lenže výkon na papieri jedna vec, Countryman s elektrickými motormi pôsobí dostatočne dynamicky a tak, že zvládne akúkoľvek situáciu. Veď krútiaci moment sa celkovo vyšplhal až na 494 Nm. Pritom je jasné, že väčšinou bude jazda zameraná na rozumnú spotrebu. Veď nechcete nabíjať každú chvíľu, aj keď to môžete výkonom až 128 kW. Mne sa darilo dosahovať až okolo 137 kW pri rýchlom nabíjaní na Ionity, takže neviem, ale Mini vyrazilo vrchný dekel, zjavne.
Možno ešte dôležitejšie ako výkony sú pri elektrických autách spotreby. Za takmer 1 000 km som zvládol dostať spotrebu na 21 kWh na 100 km s výrazným využitím diaľnic. Po diaľniciach, pri diaľničnom tempe, bez obmedzovania a vypínania klimatizácie, či kúrenia jazdí CountryMan za 22 až 24 kWh a mimo diaľnic vie mať okolo 16 až 17 kWh na 100 km. Je to aj kvôli výške a veľkosti auta. Inak by boli spotreby omnoho nižšie.
Ale ešte väčšie prekvapenie prichádza pri adaptívnom podvozku. V štandardnom režime je totiž príjemný a použiteľný aj na našich cestách. Je komfortný a vôbec nedáva najavo, že by chcel presadzovať nejakú masívne športovú tému. Možno sú za tým aj relatívne rozumné disky s priemerom 19 palcov. Tie tiež s prijateľným profilom pneumatiky dokážu spraviť jazdu komfortnejšou.
Cena ako za elektromobil
Takto vybavené MINI stojí 62 761 €. Nechám už na vás, či to je veľa, alebo málo, ale takto schopný elektromobil budete hľadať dlho lepšiu ponuku. Veď MINI okrem toho, že ukazuje kompetencie v elektrickom pohone, ukazuje aj obrovský vnútorný priestor, či imidž s ktorým nedokáže bojovať takmer žiadny konkurent.
Áno MINI Countryman SE využíva platformu, čo má aj BMW X1, X2, ale tá karoséria je možno ešte lákavejšia a vytvára pozitívnejšie reakcie okolia. Aj preto potrebujete na MINI Countryman určite výraznú farbu, potrebujete žiariť a zelenou si takúto pozornosť určite zaobstaráte.
MINI Countryman SE ALL4
Motor |
elektromotor |
Kapacita batérie | 66,5 kWh brutto/64,6 kWh netto |
Výkon | 230 kW/313 koní |
Krútiaci moment | 494 Nm |
Prevodovka |
jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4433 mm |
Šírka | 1843 mm |
Výška | 1635 mm |
Rázvor osí kolies | 2692 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2000 kg/570 kg |
Batožinový priestor | 460/1450 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Spotreba (kWh/100km) | 16,8-18,5 |
Dojazd | 433 km WLTP kombinovane |