Test Mini Cooper C: Swag už od základu

Minulý rok Mini predstavilo novú generáciu svojho kultového Cooperu. Začali elektrickými verziami, avšak k ním sa tento rok pridali aj spaľováky v podobe štandardného modelu C a športového S. My sme jazdili základným C, avšak vo veľmi zaujímavej konfigurácií.

Mini

Mini je proste štýlovka a máloktoré iné auto sa vo všeobecnosti teší takej priazni a pozitívnym reakciám. Nie inak je tomu ani v jeho najnovšej generácií, ktorá sa nápadne podobá na predchodcov a predsa je úplne iná. A to je super, lebo odkaz pôvodného Mini je zachovaný a rokmi sa aktualizuje do modernej podoby. Novinka vyzerá proste skvelo! Áno, ide o základnú verziu, avšak v prípade našej testovačky s citom nakonfigurovanú s rozumnými príplatkami. Biela strecha a pastelovo zelená farba karosérie Ocean Wave spolu fungujú dokonalo. K ním mal náš Cooper 18″ disky kolies Slide Spoke v čierno- striebornom prevedení. A my chválime toho, kto túto kombináciu zvolil. Mini v nej pôsobí hravo a sviežo a ťažko si vieme vysvetliť, prečo by sa toto auto niekomu nemalo páčiť. Predné, tradične okrúhle LED svetlá, majú tentokrát čierne lemovanie, ktoré ladí aj s blatníkmi a stĺpikmi. Koncové svetlá majú grafický podpis v štýle vlajky Union Jack, čo je len jeden z mnohých detailov, ktoré robia Mini neobyčajným autom. Oproti predchodcovi zásadne nenarástlo, avšak vďaka pomerne širokej karosérií a veľkým kolesám pôsobí robustne a vôbec nie hračkársky. 

Mini

Kabína je poňatá super minimalisticky. V duchu mena značky 🙂 Prím hrá 9,4″ OLED displej v strede palubnej dosky. Ten zobrazuje úplne všetko, na čo si spomenite a zároveň viete jeho grafiku a celkové rozloženie meniť vďaka prepínaniu Experiences, ktorý je za príplatok. Displej a jeho logika zo začiatku pôsobia trochu zložito a chaoticky a priznávame, že treba dlhší zvyk. Ak si ale toto auto kúpite, tých pár dní, ktoré venujete zžitiu sa s ním nemá z dlhodobého hľadiska žiaden význam. Graficky aj rýchlosťou odozvy je displej výborný. Chýbajú aj tradičné „budíky“ za volantom a namiesto nich je tu iba head up displej. Vôbec nám to nevadilo, keďže tie najdôležitejšie údaje sú priamo v zornom poli a viete si nastaviť, čo chcete vidieť. Je to bezpečné, stačí to a všetko ostatné je aj tak na veľkom displeji v strede. Palubná doska je obložená odolnou textíliou, čo vyvoláva v kabíne dojem útulnosti. Volant má zasa textilné spodné rameno, čo je nová špecialita Mini a tiež sa nám to náramne páči. Biele kožené sedadlá s textilnými bokmi možno nie sú najpraktickejšia voľba, ale s modrým prešívaním so vzorom M skrátka vyzerajú vynikajúco. Audiofilov poteší audio od Harman Kardon, hravou a praktickou vychtávkou je zasa popruh s klipom v priečinku na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Štartuje sa otočným „kľúčikom“, podobný ovláda prevodovku a prepína aj režimy Experiences. Materiály sú kvalitné až prémiové a šokom je priestranný pocit z kabíny. Teda, vpredu. Môže za to presklená strecha, svetlé sedadlá ale aj stredový odkladací priestor. Miesto medzi sedadlami je tým pádom maximalizované a otvorené. Aj pocitom z jazdy a celkovým prejavom pôsobí nové Mini ako o triedu väčšie auto, k tomu sa ale dostaneme neskôr. V rámci príplatkového balíka L tu je spomínaná panoramatická strecha, audio Harman Kardon, Expriences, navigácia s rozširenou realitou, parkovací asistent či vyhrievané sedadlá. Veľmi štedrá výbava. Ako sme spomenuli, priestor vpredu je až prekvapivo bohatý. Vzadu je to proste skôr núdzovka, či už pre dvoch dospelých na veľmi krátku trasu a ani deti tu nebudú mať extra veľa miesta. To sa ale od Mini ani nečaká. Do kufra naložíte v základe 210 litrov, čo je tak nejak adekvátne triede a rozmerom aute. Lenže pozor, po sklopení sedadiel sme previezli  napríklad aj bicykel. Mini vie byť aj prekvapivo praktické.

Mini

Základom benzínového pohonu je 1,5 litrový trojvalec s turbom, produkujúci 115kW/156 koní a 230Nm. A to sú hodnoty, na ktoré nám asi najlepšie sedí anglické slovíčko „healthy“. Proste, tak zdravo akurát. Ani hothatch ale zároveň o dosť viac ako bežný priemer triedy. Na stovke je toto Mini za 7,7 sekundy a sekundy a po celý čas testovania sme nemali pocit, že treba viac výkonu. Už z podstaty veľkosti auta bude jazdiť maximálne s dvojicou na palube. A pri takom zaťažení je toto malé auto svižne zábavné a obratné. Ochotne zrýchľuje či už na okreske alebo diaľnici. Nie úplne hothatchovo, ale tak akurát, aby bolo zábavné aj bezpečné. Podľa nás Mini trafilo týmto motorom úplne skvelo. Nemá manuál a automatu chýbajú pádla pre manuálne radenie. To môže niekoho zamrzieť, za predpokladu že to myslí vážnejšie so športovým jazdením. Pre takých je tu ale S. Inak si ale nemyslíme, že chýbajú nejako zásadne. Nové Mini Cooper má síce relatívne tvrdší podvozok, čo ale kompenzuje skvelými jazdným vlastnosťami a ochotou vrhať sa do zákrut a poslúchať pokyny od volantu. Náklony sú minimálne a aj v novej generácií je Mini Cooper zrejme tým najzábavenjšie jazdiacim autom svojej triedy. A čo viac, pri jazde na diaľnici sme vďaka veľmi slušnému odizolovaniu a naladeniu podvozka mali pocit, že sedíme v aute vyššej kategórie a aj dlhé presuny nepôsobili únavne či nervózne. Po týždni nám na displeji svietil údaj o priemernej spotrebe 6,8 litra. Hej, to nie je úplne málo, ale vďaka zábavnému charakteru auta sme ním nejazdili úplne ekonomicky s dôrazom na spotrebu. Ono by to kľudne šlo zraziť aj niekde nad 6 litrov a naviac sme dosť času trávili na diaľnici. Reálna kombinovaná spotreba pri bežnom užívaní teda vie byť aj o pol litra nižšia než náš výsledok.

Mini

Nové Mini Cooper C je, aspoň za mňa, jedným z najpríjemnejších áut, akými som tento rok jazdil. V testovanej špecifikácií je extrémne sympatické už na prvý pohľad, jazdí svižne a hravo a prekvapí diaľničným komfortom. Výbava s balíkom L je štedrá a viac než dostatočná, umocňujúca prémiový a útulný pocit z kabíny. Prvé momenty môže dojem kaziť trochu chaotické ovládanie displeja, avšak zžitie sa s ním je otázkou pár dní. V testovanom kuse sa spojila výborná kombinácia farby exteriéru a kolies a tiež sviežeho interiéru. Základná cenovka Cooperu C 26 500 eur s DPH, čo sa nejaví nijak hrozne. Náš testovací kus ale poskočil na 36 443 eur s DPH. Nuž, a to nie je málo. Lenže, Mini nikdy nebola lacná značka, skôr štýlová prémiovka. Ak vás budget pustí, stále si myslíme, že auto an obrázkoch je hodné týchto peňazí. Sky is the limit 🙂 Ak máte ale rozpočet nižši, chybu neurobíte ani bez príplatkov a 26 tisíc znie celkom fajn.

Mini Cooper C

Motor R3 benzín
Objem 1499 cm3
Výkon 115 kW (156 k) pri 3000-3750 ot/min 
Krútiaci moment 230 Nm pri pri 1600-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická sedemstupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3876 mm
Šírka 1744 mm
Výška 1432 mm
Rázvor osí kolies 2496 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1335 kg
Batožinový priestor 210/725 l
Palivová nádrž 44 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (WLTP) 5,9-6,2/100 km  
Emisie g CO2/km 133-137