Mercedes-Benz triedy GLK sa objavil, aby konkuroval úspešnému BMW X3. Prvá verzia bola prísne hranatá a tvárila sa ako pravý brat ozajstného off-roadu, triedy G. Práve to bol možno dôvod, prečo sa niekomu nemuselo páčiť. Ale facelift GLK dostal medzi naozaj pekné autá. Možno to na fotkách nie je až tak vidno, ale naživo budí pozornosť a páči sa skoro každému.
Do redakcie sa dostal so základnou naftovou alternatívou, ktorá ponúka pohon všetkých kolies. Už označenie GLK 220 CDI 4Matic skrýva zašifrované slušne veľa. GLK poháňa 2,2 litrový motor so štyrmi valcami. Práve toto je asi jediné číslo, ktorým sú označené modely Mercedesu, ktoré reálne značí objem motora.
Testovaný kus bielej farby vyžaroval veľkosť, zdalo sa, že je obrovský. Malo to jednoduchý dôvod, farba spolu s menšími sedemnásťpalcovými kolesami a zníženým podvozkom z diaľky pôsobili naozaj majestátne. Naozaj, biela sa na GLK hodí viac ako čierna. Každá jedna línia je presne tam, kde má byť. Tvar predných svetiel a väčšia maska GLK po facelifte dostala znova do rodiny. Aplikácia lesklého kovu zvyšuje dojem prestíže. Predná nájazdová lišta nárazníka, bočné ochranné lišty, lišta zadného nárazníka a aj strešné nosiče by inej farby ani nemohli byť. Napríklad v čiernej farbe by na bielom aute neobstáli, lebo lacný výzor k tomuto autu nesedí. V podstate cítite, že auto je niečo viac ako obyčajný priemer a to ste ešte ani nenastúpili dnu. Ako jediná pripomienka vyskakujú vizuálne malé disky. Možno by osemnástky boli lepšie, možno aj devätnástky by GLK znieslo, ale zase sedemnástky sú jednoduchšie na každodenné mestské používanie a parkovanie pozdĺžne pri obrubníku.
Najviac však odhraňovacia kúra účinkovala v interiéri. Po facelifte je všetko akosi príjemnejšie na pohľad, okrúhle výduchy klimatizácie lepšie ladia s celkom ako hranaté pred faceliftom. Po úvodnom bleskovom prezretí samozrejme nastavíte sedadlo. Nesedíte ako v nízkych autách, poloha sedenia patrí jednoznačne do sfér SUV. Vyššie umiestnenie tela zase prináša lepší výhľad. Vidíte presne kde končí kapota, smerom dozadu zase viete odhadnúť vzdialenosť aj bez parkovacieho senzora vďaka skoro kolmej zadnej časti. Kde máte okno, tam končí auto. Na parkovanie ideál. Presné cúvanie ešte naviac podporujú aj veľké spätné zrkadlá. Rozhliadnete sa a automaticky chytíte otočný ovládač systému Command pred lakťovou opierkou. Ovládanie nenecháva vzniknúť žiadnym kauzám, dá sa povedať, že je úplne jednoduché a dá sa naučiť za pár minút aj bez použitia príručky. Na celom systéme vás bude mrzieť len slabé rozlíšenie displeja v strede. Ten má naozaj hrubé zrno. V dobe Retina displejov by ste čakali jemnejšie zobrazovanie. Displej v strede tachometra má omnoho jemnejšie pixely. Pokračovanie obhliadky prezradí naozaj pekný kontrast celočierneho interiéru, vrátane stropu a štruktúrovaných hliníkových líšt na prístrojovej doske.
Zo všetkého najviac pripomína interiér GLK vnútro Géčka. Ani miesta v ňom nie je málo. Vpredu sa nebude sťažovať naozaj nikto. Ale treba vopred rátať s tým, že fľaša s objemom liter a pol sa do dverí nevopchá, vlezie jedine vedľa kolieska informačno-zábavného systému, kde ale trocha zavadzia. Logiku sme hľadali aj v zámku na priečinku pred spolujazdcom. Veď GLK má predsa elektronický kľúč! A ten treba rozobrať, aby sa ukázala čepeľ kľúča. Aj tak ho asi nikdy nepoužijete. Takže ako zásadný problém sa tento nelogický nedostatok hodnotiť nedá. My by sme zámok nahradili skenerom odtlačkov prstov.
Galéria od Cypodesign:
Cestujúci vzadu tiež budú mať priestoru na rozdávanie. Ako na kolená, tak aj nad hlavou, čomu prospieva rovná strecha na štýl hranatého praotca. Veľkorysý priestor sa však končí na zadných sedadlách. Kufor je možné označiť maximálne slovom priemerný. Je asi tak akurát na výbavu troch fotografov bez štúdiového vybavenia. V preklade akurát na letnú dovolenku štyroch ľudí.
Interiér je síce pekný, ale auto nie je socha a musí sa hýbať. Prebudiť sa dá veľmi ľahko otočením kľúčika. Štartovanie tlačidlom nie je dostatočne mercedesovské, aspoň zatiaľ. Radiaca páka automatickej prevodovky nie je na stredovom tuneli, ale pod volantom, ako je pri automobilke zvykom. Najväčšie pozitívum automatickej prevodovky je jej chod. Pod názvom 7G-Tronic Plus sa skrýva, podľa očakávaní, sedem stupňov. Čo však názov neprezradí je vynikajúci hladký chod. Nerušia žiadne trhnutia, žiadne dlhé rozmýšľania, je to jedna z najlepších bežne dostupných automatických prevodoviek súčasnosti. Popri hladkom radení registrujete ešte jeden vnem. To, že vám netrhá zadkom ani ostatnými časťami tela je fajn, ale ani zvuk naftového motora nie je tragédiou pre uši. Motor 220 CDI musí byť minimálne v top 10 najlepšie znejúcich naftových štvorvalcov na svete. Ak si pomyslíte, že jednooký medzi slepými, ste na omyle. Tento diesel má lepší zvuk ani niektoré benzíny. Bonus je potom už len spotreba. Celkový výkon 125 kW (170 k), pohon všetkých kolies, automat… Málokto by uhádol, že s autom sa reálne dá v bežnom svete jazdiť okolo 6 litrov. Samozrejme v komforte a tichu. Motor je síce počuť, že má pekný zvuk, ale ten nijako neotravuje.
Od auta sa jednoznačne nedá očakávať, že bude na kľukatých cestách naháňať hothatche, ale práve nenútenosť celého nárastu rýchlostí odhalí, že až príliš často sa rozbehnete nevedomky nad povolené limity. O tom je Mercedes, aj GLK, o ľahkom hltaní kilometrov v kľude a pohodlí. Teda až na výnimky.
Pre veľa ľudí najväčším problémom GLK ostane cena. Za 50 tisíc eur sa dá kúpiť aj iné auto, to je fakt, ale GLK je aj napriek tomu vynikajúce SUV, ktoré sa len tak nezľakne presunu cez pol Európy, ani jemnejších terénov. Možno by sa nezľaklo ani ťažších skúšok, ale tie s ním absolvuje málokto. Vo vyššej cene je samozrejme zahrnutý servis na 160000 km alebo 6 rokov a poistenie PZP aj havarijné na 3 roky. Len tie by samotné vyšli okolo 5000 eur. V súčasnosti (do konca roka 2013) ešte naviac Mercedes pripravil financovanie na tretiny bez navýšenia, čo zase zlepšuje finančnú stránku. Plus s rovnakou platnosťou je akcia ponúkajúca balík výbavy v hodnote 4050 eur len za 999 eur. Zrazu sa to GLK nezdá také drahé, však?
Partner testu: Mercedes-Benz Žilina
Motor | |
Objem | 2198 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k) pri 3200-4200 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1400-2800 ot/min |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4536 mm |
Šírka | 1840 mm |
Výška | 1669 mm |
Rázvor osí kolies | 2755 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1845/580 kg |
Batožinový priestor | 450/1550 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,4/5,1/5,6 |