Test Mercedes-Benz GLA 250e: Takto sa to robí

Plug-in hybridy sú, spolu s elektromobilmi, najväčším automobilovým trendom súčasnosti a tak ich do svojho portfólia zaraďuje stále viac a viac automobiliek. Jedným z takýchto hybridov je aj stuttgartský crossover Mercedes-Benz GLA 250e, postavený na platforme hatchbacku triedy A, s ktorou zdieľa napríklad aj zhodne dlhý rázvor. Plug-in hybrid v podaní triedy GLA disponuje celkovým výkonom 160kW/218 koní, čo sa už na prvý pohľad javí viac než obstojne. Ako si ale tento výkon poradí s masou takmer dvoch ton a aké budú prevádzkové náklady? To napovie náš test.

Aj keď GLA vychádza z triedy A, dizajnovo nie sú identické a crossover si ide svojou vlastnou cestou. Čierna farba mu mimoriadne sedí a dodáva punc tej správnej prémiovosti a reprezentatívnosti. Aj keď ide o najmenšieho zástupcu SUV od Mercedesu, hanbiť sa nemusí ani vedľa väčších a drahších súrodencov. Exteriér pôsobí už na prvý pohľad hodnotne, vpredu má veľkú masku s chrómovou lištou a trojcípou hviezdou v strede. Spodná časť nárazníka vyzerá robustne vďaka kovovej ochrane, rovnako tak vzadu nájdeme kovový difúzor s dvojicou koncoviek výfuku. GLA jazdí na 18” päťlúčových kolesách a tie sú úplným ideálom. Celkovo pasujú do dizajnového kontextu a neuberajú na komforte. Ako bolo spomenutá, GLA síce vychádza z A ale zovňajškom má bližšie skôr k väčším súrodencom z kategórie SUV. Strieborné lemovanie okien a spodkov dverí je ďalším faktorom elegancie. Proste, ide o pekne tvarované a zaoblené kompaktné SUV, ktoré pôsobí už na prvý pohľad ako plnohodnotný Mercedes so všetkým čo k tomu patrí.

Rovnako tak v kabíne máte ihneď pocit, že toto je produkt automobilového priemyslu z kategórie tých prémiovejších. Interiér je mimoriadne útulný a prehľadný, všetko je poruke a intuitívne dostupné. Dominantou je celkom určite širokouhlý displej. Dal by sa charakterizovať aj ako dva v jednom, keďže pred vodičom ponúka graficky mimoriadne dobre spracovaný prístrojový štít a tiahne sa až do stredu kabíny, kde plní funkciu združeného infotainmentu. Grafické spracovanie je taktiež super a ovládanie prostredníctvom dotykov alebo touchpadu s prídavnými tlačidlami v strede aj na volante je bleskovo rýchle, presné a zvyká sa naň vskutku bezproblémovo. Sedadlá sú čierne v kombinácii kože a látky a voči takémuto prevedeniu nemáme výčitky. Naviac, sú vkusne prešité bielou niťou. Nechýba tu hliník na rukovätiach dverí a stredovom tuneli či pekne textúrovaný obkladový panel pred spolujazdcom. No a samozrejme, ambientné osvetlenie s možnosťou nastavenia si farby podľa vlastného vkusu či nevkusu 🙂 Skvelým prvkom sú, pre Mercedesy poslednej doby typické, výduchy vzduchu v tvare leteckých motorov. Pútajú pozornosť, sú tak trochu extravagantné a originálne. Ďalším špecifikom je malá páčka voliča osemstupňového automatu napravo od volantu. Na prvý pocit si na ňu možno treba trochu zvykať, avšak po pár dňoch vám príde úplne prirodzená a naviac nikde esteticky neprekáža. Výbava tohto GLA je samozrejme viac než slušná a prenáša sa aj do obstarávacej ceny. Skvelá navigácia obsahujúca nabíjacie stanice, vyhrievané sedadlá, parkovacie kamery a asistent, konektivita Apple aj Android, dvojzónová automatická klimatizácia, adaptívny tempomat a tak ďalej. No a hlavne na pohľad i dotyk príjemné a v drvivej väčšine kvalitné a odolné materiály. Vzhľadom k zaradeniu do triedy malých crossoverov ponúka kabína aj prekvapivo bohatý priestor a pocit priestrannosti v každom smere. Toto auto by sa dalo vlastne kľudne označiť ako rodinné. Bez problémov prevezie štyroch dospelých či rodinu s dvoma odrastenejšími deťmi. Na dva kočiare kufor predsa len úplne vhodný nie je, aj keď má stále dostatočných 385 litrov, ktoré síce vonkoncom neohúria ale na bežné účely postačia.

To hlavné je ale pod kapotou, teda benzínový štvorvalec skombinovaný s elektromotorom, produkujúci celkovo 160 kW/218 koní a 450 Nm. Rozmenené na drobné, ide o 1,3 litra objemu benzínového motora so 118kW/160 koňmi posilneného o elektromotor so 75kW/102 koňmi a 230 Nm. Samotná kapacita batérie je 15,6 kWh. Hneď ale začneme chválou, keďže tú si táto motorizácia jednoznačne zaslúži. Obrovským kameňom úrazu pri obdobných plug-in hybridoch býva rýchlosť nabíjania, ktorá vie zabrať aj hodiny a robí tak auto menej použiteľným. To ale nie je prípad GLA, ktoré je schopné sa na rýchlonabíjacej stanici nabiť z 0 na 100% v priebehu zhruba pol hodiny. Maximálna rýchlosť nabíjania je totiž úctyhodných 24 kW. Palubná nabíjačka má inak výkon 7,4 kW a plné nabitie sa dá stihnúť do dvoch hodín, čo je tiež úplne v pohode. Zoberme do úvahy, že dojazd v praxi sa pohybuje na úrovni medzi 56 a 63 km. My sme sa dostali na hodnotu 59 km v mestskej premávke, takže môžeme potvrdiť, že Mercedes neklame. Tým sa dostávame k tomu, že GLA 250 e vie na dennej báze jazdiť ako plnohodnotný elektromobil. Takýto dojazd totiž väčšinou na denné využitie stačí a v kombinácií s ultra rýchlym nabitím batérie sa vám môže stať, že bude v meste stále jazdiť na elektrinu. Z tohto pohľadu ide o vážne skvelé auto. Po týždni nám na displeji svietili nasledujúce údaje o spotrebe. 5,5 litra benzínu na 100 km a 5,2 kWh na 100 km. S vybitou batériou sme v kombinovanom režime jazdili ľahko nad 6 litrov benzínu, čo tiež vzhľadom k hmotnosti nie je vôbec zlé. A ako bolo povedané, treba brať do úvahy, že na dennej báze dokáže v určitých podmienkach jazdiť takmer úplne ako elektromobil. Samotná dynamika jazdy je aj napriek vyššej hmotnosti stále veľmi dobrá, na stovke je auto za 7,1 sekundy a vďaka elektromotoru je pružnosť a reakcia na plyn príkladná. Dokonca aj zvuk pri plnom zrýchlení je prekvapivo zaujímavý, dunivý ale nie otravný. Z hľadiska výkonu teda nie je čo vyčítať, aj pri vyššom zaťažení je auto dostatočne svižné a schopné manévrov predchádzania. Podvozok je naladený mierne tuhšie a dôvodom je vyššia hmotnosť oproti iným GLA. Utlmenie aj komfort sú ale stále na dosť dobrej úrovni, hanbu značke rozhodne nerobia. Športové ambície ale utlmí predsa len trochu citeľná vyššia pohotovostná hmotnosť, ale tu ide skôr o drsnejšie a extrémnejšie zaobchádzanie, akému sa aj tak väčšina majiteľov vyhne.

Mercedes GLA 250e je, pri všetkej skromnosti, jedným z najpoužiteľnejších plug-in hybridov na trhu. Má v sebe prémiovosť a vzhľadom ku kompaktným rozmerom aj prekvapivú priestrannosť. Pridáva dostatok výkonu, kultivovaný pohon, extrémne rýchle nabíjanie a možnosť čisto elektrického využitia. Jedinou nevýhodou je vyššia hmotnosť a tým pádom o kúsok menej isté jazdné vlastnosti na hrane. To je ale vec, ktorá väčšinu zákazníkov nemá dôvod odradiť, keďže za bežných okolností je takmer nepatrná. GLA vyzerá reprezentatívne zvonku aj zvnútra a jasne definuje, ako má vyzerať kompaktné SUV prémiovej značky. Cena 57 762 eur s DPH síce na prvý pohľad vyzerá hrozivo, avšak treba si uvedomiť, že elektromobily a hybridy sú stále o kus drahšie než čisto spaľovacie alternatívy. Tu ide naviac o slušne vybavený Mercedes a vážne vydarený plug-in hybrid v jednom, čo cenovku čiastočne ospravedlňuje.

Mercedes-Benz GLA 250e

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1332 cm3 / 15,6 kWh
Výkon (celkový) 160kW/218 koní
Krútiaci moment (celkový) 450 Nm pri
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4410 mm
Šírka  1834 mm
Výška  1611 mm
Rázvor osí kolies  2729 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1896 kg
Batožinový priestor 385 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Spotreba (WLTP) 1,8 – 1,6 l / 19,0 -17,0 kWh
Emisie g CO2/km 38-30