Väčšinou teraz počúvate o novom BMW radu 5. Lebo v týchto dňoch vychádzajú články z prvých jázd. Ale čo konkurencia? Najdôstojnejším konkurentom je predsa niečo z mesta o pár kilometrov západnejšie. Zo Stuttgartu. Najnovšia trieda E, model W213, je znova o kus ďalej a ponúka… K tomu sa postupne dostaneme.
Pri predstavení Mercedes apeloval možnosťou parkovať bez toho, aby ste museli byť vo vozidle, tým, že auto samo zastaví, tým, že dokáže ísť takmer autonómne po diaľnici a mnohými inými špecialitami. Všetky tieto vymakané veci naozaj uľahčujú život.
Nepodceňujte kombináciu
Červený Mercedes? To vážne? Berte ho ako odkaz do histórie na Červené prasa, pretekárske auto zo sedemdesiatych rokov. Naviac táto červená Éčku pristane a spôsobí to, že nejeden krk ostane po prejdení vykrútený. Veď búra tradičnú monochromatickú schému našich ciest. Modrá je fajn, v bielej je Éčko tiež super, ale naozajstnú charizmu mu dodáva metalická červená.
Pozornosť určite púta aj kvôli balíku AMG. Nie je pre auto nutný, ale ako to povedať? Jedoducho s ním vyzerá agresívnejšie a športovejšie. V balíku sú aj AMG kolesá. Tie sú asi najkrajšie, ktoré model aktuálne ponúka. Ak nemáte tak extrovertné záujmy, tak môžete skončiť aj s bežnou výzorovou verziou a so striebornou farbou. Ale obávame sa, že aj tak bude Éčko celkom neprehliadnuteľné kvôli celkovému dizajnu.
Po hranatej generácii W212, ktorú musel zjemniť facelift je nová W213 oblá. Mercedes šiel na istotu a pustil sa do tvarov, ktoré jasne zapadajú medzi triedy C a S. Princíp korporátneho tvarovania už dávnejšie presadzovalo Audi a pripájalo sa k nemu BMW. V prípade Mercedesu boli stále triedy ľahko odlíšiteľné. Teraz už netrénované oko môže dôjsť k mylnému záveru a E považovať za C, prípadne za S.
S dizajnom je to trochu ťažšie. Teraz trieda E vyzerá ako auto, ktoré presne sadne medzi Céčko a eSko. Ale keď sa naň pozriete iba ako na samostatný model a na ostatné zabudnete, oceníte štýl a tvary, ktoré Éčko má. Keby bolo prvé, tak ho budete považovať za perfektné. Každá línia má svoj vizuálny zmysel a predchodca popri novom modeli vyzerá zrazu trochu staro.
Návrat späť
Hnedá farba interiéru bola výsadou prvých kusov Škody Favorit. Len ak budeme úprimní, tak musíme konštatovať, že nás už trochu unavujú celočierne interiéry. Červený interiér je výrazným oživením, ale tu by nesedel k zovňajšku. Takže bledá, ktorá je nepraktická? Nie, hnedá. A kľudne bez kože, len s kombináciou syntetickej kože a látky. Výzoru kombinácia vôbec neuberá a v lete nie sú nutnosťou ani ventilované sedadlá. Teda, nieže by sme v lete s autom jazdili. Ba vlastne hej, na akcii Mercedes Star Experience!
Keď na miesto vodiča a spolujazdca pozeráte zvonka, máte pocit, že vnútri nie je nejako extra veľa miesta. Ale sadnete si a máte ho viac ako potrebujete. Toto je jedno z tých áut, do ktorých ani nenasadáte, toto si obliekate. Ako keď si dáte najlepšiemu krajčírovi v krajine ušiť oblek na mieru. Nie je to konfekčná veľkosť, je špeciálne pre vás. Takto sa dá pocit z interiéru vyjadriť najlepšie.
Miesta je všade dostatok, aj na zadných sedadlách a v kufri. Jedým kufrovým zádrhlom, keď nebudeme riešiť klasické sedanové mindráky je kopček smerom ku zadným sedadlám začínajúci v dvoch tretinách dĺžky kufra. Pevnosť karosérie nepustí. A ak chcete prevážať aj v takomto aute viac, stále máte poruke pekné kombi.
Naspäť na vodičovom mieste máte naozaj mercedesovský pocit. Radíte pákou pod volantom, v strede je na výber ovládanie kolieskom, alebo dotykovou plochou. Všetko intuitívne, všetko úplne logické. Zobrazovanie údajov je pritom na dvoch veľkých širokouhlých displejoch. Pred vodičom má tri témy, ale reálne budete mať asi najčastejšie tú úplne tradičnú. Stredný displej nie je dotykový, čo znamená, že nechytá žiadne odtlačky prstov. Zobrazuje aj údaje klímy, ale ovládanie zostalo normálne tlačidlové. Samostatnou kapitolou sú výduchy klimatizácie. Kruhy sú perfektné a ich zatváranie/otváranie náprstkom na šitie prilepeným na obklade je priam lahôdkou.
Volant našťastie nemá sploštenie, aj keď aj taký je v ponuke. Bez ohľadu na veniec má každý dotykové ovládacie plochy. Najskôr sme k nim pristupovali trochu s nedôverou, ale už po pár dňoch vyzerali ako dokonalé riešenie. Nepostrehli sme žiadne mylné voľby, znova všetko fungovalo ako malo, skôr až prekvapivo dobre.
Ak musíte ísť niekam kam sa netešíte, tak asi nebudete chcieť ani vystúpiť.
Perfektný motor
Prechádzate cenník a rozmýšľate, aký motor do triedy E potrebujete. Ak, z akéhokoľvek dôvodu, zavrhnete benzínové agregáty, máte niekoľko možností. Vo finále sa však budete rozhodovať, či E350d so šesťvalcom, alebo E220d a viac výbavy.
Nový dvojliter je výborný agregát, ale trojliter je niečo úplne iné. Má lepší zvuk, má viac výkonu a má výlučne, teda zatiaľ pohon zadnej nápravy. Režim Sport+, ESP off a… Prečo si ten taxikár klope na čelo, prečo sa čuduje, keď má niekto radosť z jazdy (teraz nie na BMW). Auto je beštia, krútiaci moment 620 Nm dokáže nakopnúť zadok, dokáže ho poslať do boku v podstate kedykoľvek a na mokrej ceste dokonca rozmýšľate, či táto kombinácia nie je nebezpečná. Často tak radšej prepnete do režimu Comfort, ktorý dokáže eliminovať čerta skrytého v sedane vyššej strednej triedy. Zrazu nemáte čerta, ale anjela.
Na komfortnom režime je to stále to isté auto, ale neriešite, čo s plynom, len normálne idete, deväťstupňový automat radí dokonale, nemáte šancu postrehnúť moment preradenia. Podradenie je trochu pomalšie ako pri Sport a Sport+, ale zároveň je jemnejšie. Máte civilizované auto, s ktorým prejdete tisíc kilometrov. Ale zároveň dokážete po tých 1000 kilometroch nájsť horský prechod, kde si jazdu užijete. S veľkým sedanom to je trochu zvláštne tvrdenie, ale s motorom označeným 350d má dostatok sily a maskuje svoju veľkosť a hmotnosť.
Možno ten prísun sily nebude pre každého a niekomu bude stačiť aj E220d. Nehádame sa, aj nám by stačil. Len s tým, že ten horský prechod nebude až taká pasia ako so silnejším motorom. A ak sa pýtate na spotrebu, tak počas týždňa sa ustálila na ôsmich litroch. Lenže jazdou, ktorá naozaj ponúkala tú často skloňovanú radosť za volantom.
Keď dorazíte do cieľa, máte v ponuke automatické parkovanie. Spárujete mobil/tablet, nastavíte kam chcete ísť autom a vystúpite. Naozaj. Vystúpite! Následne len točíte prstom po displeji a auto sa samo zaparkuje. Cool! Lenže kto by chcel stáť vonku v -6 stupňoch Celzia? Radšej budete sedieť pekne vo vyhrievaných sedačkách a nájdete miesto, kde je viac priestoru okolo auta. Zaparkovať medzi tesne zastavené autá je síce paráda, ale tak, ako sa vy nedostanete z auta sa majitelia tých áut okolo nedostanú dnu. A prinajlepšom vám obijú dvere. A to už cool nie je. Alebo sme jediní, ktorí parkujú na opačnom konci parkoviska a radšej o kus ďalej prejdeme?
Najlepšie Éčko
Nebudeme sa baviť o ponuke diskoték. Nová trieda E sa nám pod kožu dostala viac ako tá predchádzajúca. Môže za to fantastická kombinácia farieb, tvarov a pohonného ústrojenstva. Možno by sme nepotrebovali napríklad strešné okno za 1350 eur a parkovanie cez aplikáciu. Ale všetko ostatné je nutne potrebné a za ušetrené peniaze si môžete dopriať ešte lepšiu aparatúru Burmeister. Nové Éčko je naozaj perfektné. Ani jediným náznakom nedáva cítiť, že by vôbec mohlo byť niečo v neporiadku.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Mercedes-Benz E350d
Motor | V6 nafta |
Objem | 2987 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k) pri 3400 ot/min |
Krútiaci moment | 620 Nm pri 1600-2400 ot/min |
Prevodovka | Automat 9 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4923 mm |
Šírka | 1852 mm |
Výška | 1468 mm |
Rázvor osí kolies | 2939 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1800/2440 kg |
Batožinový priestor | 540 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,6/4,9/5,5 |
Emisie g CO2/km | 144 |