Áno, priznám sa hneď úvodom, predchádzajúcej generácii Mercedesu Citan som uštedril niekoľko nelichotivých slov. Ale mala ich začo mať, lebo nie všetky detaily boli úplne dokonale prevedené. Na dokonalosť sa určite nebude hrať ani v tomto prípade, ale to ako sa prezentuje je extrémne odlišné a brutálne posunuté vpred.
Tentoraz mám na test Citan vlastne rovnakej farby, s podobnými diskami, s podobným objemu motora, teda úplne to isté len modernejšie. Vidno to už na samotných tvaroch a vidno to aj na interiéri, kde nastal posun úplne najdrastickejší.
Citan opeknel
V Mercedese Citan druhej generácii si automobilka vytvorila auto, ktoré je naozaj konkurencieschopné a jeho konzervatívne línie dokážu osloviť naozaj väčšie publikum zákazníkov ako tomu bolo doposiaľ. Predné svetlá dokonca môžu byť osadené Full LED technológiou, ktorá dokáže vozovku osvetliť lepšie ako predchodcove halogény. Na prednej maske sa logicky vyníma klasická hviezda a jedno menšie logo Mercedes je aj na vrchnej časti nárazníka pred začiatkom kapoty.
Bok predvádza klasickú hru normálnych a posuvných dverí, akurát tie predné sú omnoho zaujímavejšie. Majú totiž otváranie do šialeného uhla takmer 90 stupňov. To, čo však treba hneď pri posuvných poznamenať je, že v každom prípade treba objednať posuvné dvere na jednej aj na druhej strane. Takto sa dá uľahčiť nastupovanie pasažierom na zadné sedadlá a nikto sa nebude cítiť ukrátený.
Vzadu je toho tiež na výber viacej z pohľadu dverí. Buď môžete zvoliť klasické výklopné dvere, alebo siahnuť po praktickejších dvojkrídlových, ak chcete niečo nakladať aj paletovým vozíkom. Citan túto možnosť ponúka vo všetkých verziách, vrátane tejto nazvaného Tourer. Nie je to označenie výbavy, ale skôr označenie verzie pre pasažierov.
Citan nikdy nebude nápadným autom a bude vždy patriť skôr do úžitkovej sekcie ponuky automobilky. Vidno to aj na spomenutej konzervatívnosti a tiež na ponuke komfortných prvkov. Veď osobná má byť trieda T. V rámci farebných možností Citanu je práve sivá naozaj celkom dobrou voľbou. Auto pôsobí elegantnejšie ako s klasickou bielou, alebo nebodaj čiernou a nutne potrebuje, pre osobnú verziu lakované nárazníky. Tu sa neoplatí špekulovať a nech si každý vyberie to, čo sa mu páči. Zaujímavejšiu paletu však ponúka práve trieda T.
MPV aj vnútri
Citan nezaprie svoju snahu dostať sa medzi MPV s veľkosťou pôdorysu nižšej strednej triedy. A presne táto snaha je viditeľná aj v interiéri. Naviac mu nemožno odškriepiť úžitkový základ, keďže nad hlavou všetkých piatich cestujúcich je taká extrémna výška, za ktorú by sa ani dodávky nemuseli hanbiť. Aj človek vysoký 1,8 metra si dokáže úplne vystrieť ruku nad hlavou.
Obrovský priestor stropovej oblasti automobilka využila na jeden široký a segmentovo celkom štandardný odkladací priestor pod strechou a nad čelným oknom. Ak niečo v aute stratíte a budete to hľadať, tak je naozaj obrovská pravdepodobnosť, že to bude práve na tomto mieste. Ďalšie odkladacie priestory sú pod lakťovou opierkou, pred spolujazdcom, nad prístrojovým štítom a vo dverách. Naozaj sa tu dá hocičo a kedykoľvek stratiť, alebo tiež odložiť.
Odkladací priečinok pred vodičom nad prístrojmi je zaujímavý aj tým, že po vylomení jednej z dvoch krytiek sa dá do konektoru nainštalovať držiak telefónu. Takto je mobil v zornom poli a ak nechcete využiť vstavaný systém MBUX a zrkadlenie cez ktorýkoľvek zo systémov, tak práve toto by mohla byť ďalšia voľba. O zjednodušenie používania sa starajú aj zásuvky, ktoré sú priamo v tomto odkladacom priestore, aby bolo možné mobily nabíjať za jazdy a nebolo nutné ťahať káble zo stredu okolo volantu.
No a teraz tá najdôležitejšia Interiérová charakteristika. Zadné sedadlá delené 1:2 sú veľkostne skôr priemerom a priemerom je aj miesto na kolená. Miesta na hlavu je naozaj extrémne veľa, ale to sa dá ľahko dedukovať už pri pohľade na auto zvonka. To, čím však naozaj zaujme je batožinový priestor. Je priam obrovský a ponúka objem 517 litrov. Po sklopení sedadiel vzrastie až na 2 390 litrov. A to sa bavíme o krátkej verzii. Mercedes má v zálohe pre budúcnosť aj predĺženú alternatívu, ktorá príde s ešte štedrejšími pomermi.
Prázdny ide
Pod prednou kapotou Citanu je motor zo spolupráce s jedným nemenovaným koncernom, s ktorým auto zdieľa viacero riešení. Agregát s objemom 1,5 litra dosahuje, v prípade verzie 110, výkon 70 kW (95 k). Krútiaci moment je 260 Nm a je dostupný pri 1 750 otáčkach. Agregát je štandardne spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale pre výkonnejšiu verziu môže byť aj sedemstupňový automat. Je až prekvapivé ako dobre sa s manuálnou prevodovkou radí. Nie, nemá chod ako Civic Type-R, ale ani to nepotrebuje. Má chod taký, že sa nezmení po dobu najbližších 300 000 kilometrov, čo je asi tá dôležitejšia charakteristika.
Motor s nižším výkonom je na auto adekvátny, pokiaľ ho plne nezaťažíte. Ak má byť len služobným autom s občasným prevezením väčšieho predmetu, tak je 70 kW (95 k) úplne v poriadku. Ak však chcete občas auto zaťažiť na maximálnu povolenú celkovú hmotnosť, tak určite zvoľte 85 kW (115 k) verziu. Odvďačí sa dynamickejšou jazdou aj v prípade ozajstného naloženia ťažších prepravovaných materiálov. Ja som naložil 400 kilogramov a auto celkom zlenivelo. Jasné, možnože to bolo aj tým, že som do neho presadol z vozidla s výkonom vyšším 4,5-násobne, ale stále by si to, aj pri obsadení 5 pasažiermi, pýtalo trochu lepšiu dynamiku.
Dôležitým prvkom pri jazde je podvozok. Už to nie je výlučne dodávkový špeciál, už ponúka naozaj osobné naladenie. Za ním je schovaná aj nižšia užitočná hmotnosť ako majú plechové alternatívy. Veľmi dobre dopadlo aj odhlučnenie podvozka. Celkovo pôsobí Citan ako dospelé auto, ktoré dokáže fungovať ako pracovné cez týždeň a rodinné počas víkendu.
Nízka výkonová rezerva má však jeden pozitívny efekt. Toto auto nebude chcieť nikto naháňať. A z toho vyplýva aj nízka spotreba. Pri troche snahy sa dá s Citanom dostať pod hranicu 4,5 litra nafty na 100 kilometrov. S diaľnicami je to trošku viac, skôr je to 5,5 litra. Avšak aj tak je to stále veľmi nízka a príjemná hodnota. Pri absencií spaľovacích konkurentov od niektorých novátorských značiek je práve Citan akýmsi balzamom na ranu, ktorá vznikla na trhu.
Realita
Mercedes stvoril nový Citan a ukázal, že vie spraviť takéto vozidlo omnoho lepšie ako sa mu to podarilo prvýkrát. Je kompetentným hráčom medzi malými dodávkovými vozidlami s možnosťou prepravy piatich cestujúcich. Keď som porovnával ceny podľa cenníka hneď po uvedení vozidla, tak som zistil, že Citan je dokonca možno o niečo lacnejší ako bolo osobné Berlingo. Teraz už je to jednoznačné a ako najväčšieho konkurenta, aktuálne, má Citan buď Volkswagen Caddy, ale skôr ešte úplne osobnú verziu samého seba, Mercedes triedy T. Aby ste mali aj jednu zásadnú informáciu, takto vybavený Citan stojí necelých 32-tisíc eur.
Mercedes-Benz Citan Tourer 110 CDI
Motor | R4 nafta |
Objem motora | 1461 cm3 |
Výkon | 70 kW (95 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4498 mm |
Šírka | 1859 mm |
Výška | 1852 mm |
Rázvor osí kolies | 2716 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1636/2174 kg |
Batožinový priestor | 517/2390 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 164 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 15,5 s |
Spotreba (WLTP) | 4,8-4,9 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 125-128 |