Test Mercedes-Benz C220d: Eliminácia návštev na pumpách

Idete na naozaj dlhú trasu a Google Maps ukazuje, že to bude trvať 8 hodín. Ale nie je to tak, musíte predsa ešte tankovať, musíte sa zastaviť na pumpe. Aj ak by ste to zvládli na jeden raz, tak práve palivo vo väčšine áut vytvorí prekvapenie vo forme nutného zastavenia. Nádrže sú čím ďalej, tým menšie. Avšak stále existuje možnosť ako prejsť dlhú trasu na jedno natankovanie, C220d.

Tým vozidlom však nie je len Renault Trafic, ale dá sa siahnuť aj po osobáku. Bežné autá to ale asi nebudú, veď 50-litrové nádrže sú vhodné maximálne na testy spotreby, kedy nemajú zbytočne veľa paliva a zbytočne veľa hmotnosti. Avšak ku Mercedesu Triedy C je možné priplatiť aj väčšiu nádrž, ktorá s motorom v C220d znamená dojazd takmer 1300 kilometrov.

Corporate Identity

Autá jednej značky by sa mali dať rozoznať. A pri Mercedese to platí z každej strany. Veď hneď po predstavení tejto Triedy C sa hovorilo, že vyzerá ako vrchol ponuky Trieda S. Jasné, pre toho, kto autám veľmi neholduje, tak sú tie rozdiely naozaj minimálne, avšak sú očividné a tiež je očividné, že tá podobnosť tam je. Korporátne tvary sú tu úplne dokonale predstavené.

Základ majú predsa všetky Mercedesy rovnaký, charakteristická maska chladiča s veľkou hviezdou je naozaj poznávacím znamením už roky. To, čo kedysi mala aj Trieda C, aj C220d, hviezdu na paličke ako zameriavač už nie je v ponuke. Kvôli bezpečnosti chodcov. Miesto neho je na hrane ešte pred kapotou malý okrúhly znak s čiernou témou.

Predné svetlá majú osadenie LEDkami a tak detailnými, že naozaj brutálne dokážu vyrezať autá tak, aby vodiči nenadávali na oslepenie. Tieto svetlá sú naozaj brutálne a dokážu svietiť tak, aby osvetlili všetko potrebné. Lenže toto C je iné ako bude väčšina. Toto C je sedan a nie kombi. Vlastne kombi má tiež jednu novinku, ktorú je dobré zvážiť, ponúkne verziu All-Terrain so zvýšenou svetlou výškou a terénnejším vzhľadom.

Sedan však prezentuje eleganciu. A na to mu netreba ani balík doplnkov AMG Line. Balík Avantgarde stačí a k nemu niečo iné ako čierna, či biela farba. Vlastne tento kus dokonale spĺňa jednoduchú a peknú kombinovateľnosť detailov. Modrá spektrálna metalíza a k nej 18-palcové zliatinové disky, ktoré vyzerajú väčšie ako naozaj sú mu sadnú dokonale.

Displeje v C220d

Paralela s Triedou S, áno. Ale aj tak super, že tu nemôžete mať Hyperscreen, tie displeje sú možno až príliš veľké a sem by sa nehodili. Takto dva displeje sú omnoho lepšie. Pred vodičom je skôr štandardný, vlastne tretí je head-up displej. Ale to hlavné treba povedať o stredovom. Má najnovšiu verziu MBUX a štandardne fixné zobrazenie klimatizačného panelu. A tiež dvoch tlačidiel na prehadzovanie skladieb. Super!

A to, čo je naozaj veľký skok je absencia externého ovládania informačno-zábavného systému. Nie je tu koliesko, čo je logické, to zmizlo už dávnejšie skoro zo všetkých modelov, ale nie je tu ani dotyková plocha touchpadu. Už musí stačiť samotný dotykový displej. A viete čo? Je to lepšie ako touchpad. A ku hlasovému ovládaniu sa možno ani nedostanete, všetko je tak intuitívne a logické, že nebude treba. Skôr budete používať ovládač na pravej strane volantu. Tým dokážete ovládnuť celý infotainment. Avšak dotykové plochy treba vedieť používať. A treba si na ne zvyknúť. Nám viac sedela kombinácia dotykového posuvného ovládača a fyzických tlačidiel v predchádzajúcej generácii.

To, čo však nadchne ešte viac ako fakt kvalitné displeje, kľudne aj s mapou z fotografií, je ambientné osvetlenie. Možno si poviete, že to je blbosť, ale dvojfarebná kombinácia s postupným menením naozaj nie je kolotoč. Naozaj nie. Dobre, možno trochu, ale najmä nastavenie Súmračná Miami vyzerá tak ako neóny v osemdesiatych rokoch. Dáva interiéru až taký farebný nádych Cyberpunku v noci.

Veľkostne je to presne to, čo môžete očakávať. Rozmery sú v strednej triede, stále, ale už sú väčšie ako bývali, čo znamená, že aj vzadu je dostatok priestoru, pokiaľ teda nemáte nekonfekčne veľké rozmery. Do 190 centimetrov výšky je problémov naozaj málo a to nielen v oblasti kolien, ale aj v oblasti hlavy. Popri tom ešte aj batožinový priestor postačuje. Veľkostne je teda, aj v interiéri, Trieda C naozaj veľmi zdatná.

Treba viac výkonu?

Po kapotou malého Mercedesu… Dobre, tak ešte raz. Pod kapotou Mercedesu Triedy C môže byť naozaj všeličo. Aj benzín, aj nafta, ale nafta len s objemom dva litre a viacerými výkonovými stupňami. Pritom práve C220d je v strede ponuky. To však neznamená, že musíte automaticky siahať po C300d. Aj C220d má veľmi pekných 147 kW (200 k), ale aj 440 Nm.

Tieto výkony, v prípade zadokolky, postačujú, spolu s 9-stupňovým automatom, na stovku za 7,3 sekundy. Výkonu je teda dosť, nielen na jazdu samotnú, ale aj na predbiehanie ak je treba. Motoru a prevodovke sa naozaj nedá nič vytknúť. A to ani pri pohľade na spotrebu. Tá by mohla byť aj rovno v nadpise. A vlastne tam je, ale nepriamo.

Pri preberaní auta svietil na displeji dojazd 1250 kilometrov. No jasné, asi šiel niekto dôchodcovským tempom. Alebo nie? Po 900 kilometroch sme auto vrátili a ešte stále svietil dojazd 400 kilometrov. Toto je extrém! Celková spotreba 5,5 litra je fajn, ale to je aj s využívaním výkonu motora. Pri ležérnejšej jazde sa dá veľmi ľahko dostať na hodnoty pod 5 litrov. A prečo má tento kus teda tak dobrý dojazd na nádrž? Lebo má zväčšenú palivovú nádrž. Kým bežne má Céčko 40 litrov, za príplatok má 66 litrov, ktoré vrelo odporúčame.

A ležérne tempom dokáže podporiť aj podvozok. Je stavaný hlavne na komfort a nie na šport. Ale zase, môžete priplatiť za adaptívny, ktorý aj športové jazdné vlastnosti a tuhosť poskytnúť dokáže. Plus si môžete, čo určite spravte, priplatiť za natáčanie zadnej nápravy. To zväčší agilnosť a zlepší manévrovateľnosť auta. Nie je veľké, ale aj tak je super, že môže mať naozaj malý polomer otočenia.

Pohodlie a hviezda na kapote

Aj keď sú časy, kedy mal Mercedes na kapote zameriavač preč, tak nič nie je dlžný povesti komfortného vozidla. Ale je aj autom mnohých tvárí, záleží na tom ako si ho nakonfigurujete. Tento kúsok C220d, ktorý sme testovali stojí 63 510 eur. To znamená, že aj napriek striedmej výbave má za 10-tisíc eur. V cene má štandardne 6 rokov servis (160-tisíc kilometrov) a všetky ostatné výhody, ktoré Mercedes ponúka bežne. Za dané peniaze je naozaj výborné auto. Síce má niektoré detaily, ktoré vedia potrápiť, ako napríklad tie dotykové plochy na volante, ale inak je skonštruované naozaj veľmi schopne.

Mercedes-Benz C220d

Motor R4 nafta
Objem 1993 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 4200 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1800-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4751 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1437 mm
Rázvor osí kolies 2865 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1680/2380 kg
Batožinový priestor 455/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 245 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (WLTP) 5,0-5,2
Emisie g CO2/km 131-138