Test Mercedes-Benz A180 CDI: Diamanty sú večné, či hviezdy sú večné?

Mercedes triedy A sa v čase svojho predstavenia preslávil. A poriadne. V roku 1997 dokázal spraviť salto na losom teste. Keby losí test bola súťaž v gymnastike, bola by to známka minimálne 10, ale o efekt príliš nešlo. Preto sa vtedy malý model s pohonom prednej nápravy a sendvičovou konštrukciou musel vrátiť do dielní a prišiel s rozšírenými nápravami a sériovým ESP. Druhá generácia už taký rozruch nevzbudila. Bola dobrá. A tiež mala sendvičovú konštrukciu. Ale po mediálnej masáži prvej generácie pôsobila skôr nenápadne.

Zlom zase priniesla tretia, súčasná generácia malého Mercedesu. Dospela? Vyzerá to tak. Už sa nesnaží konkurovať karosériou miniauta s interiérom veľkosti Golfu. Už konkuruje Golfu. Aj zvonka aj zvnútra. Z miniMPV sa zmenila na normálny hatchback. Sendvičová karoséria, jeden z najviac ospevovaných bezpečnostných prvkov prvých dvoch Áčiek sa stal minulosťou. A táto konštrukcia je jednoznačne pozitívna. O tom hovoria aj predaje, ktoré sú v rámci Európy vyššie ako predtým.

Tým, že sa z Áčka stal hatchback si mohli konštruktéri dovoliť použiť výrazne dynamickejšie línie. Takže keď si vedľa seba predstavíte A, BMW radu 1 a to auto, ktoré v niektorých slangoch dalo meno triede, Volkswagen Golf, vyzerá to, že Golf spí, BMW plače a jediný dravý výzor ponúka Mercedes. To vháňa vodu na mlyn tvrdeniu, že BMW sa postupom času stáva komfortnejším a Mercedes zaberá priestor v športovej sekcii.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zozadu už A-klasse pôsobí jemnejšie, teda ak to nie je práve AMG. Síce má dve koncovky výfuku, ale tvar svetiel nenaznačuje také ambície ako predná partia. Auto, ktoré sme testovali my malo šedú metalízu a sedemnásťpalcové kolesá. Priemer diskov by mal byť pri kúpe minimálny, pretože na čomkoľvek menšom pôsobí A nemiestne.

Presun do interiéru tiež ukazuje generačný rozdiel. Do predchodcov bolo treba liezť, do posledného stačí vkĺznuť. Vkĺznete do kožou čalúnených sedadiel, pozriete na prístroje, rovnaké ako v CLA, a rozmýšľate, že toto auto vnútri vyžaruje exkluzivitu. Dokonca by to tak bolo aj keby sedíte v menej vybavených verziách. My sme mali po ruke ovládanie navigačného systému a systému Command. Asi jednou vecou, ktorá trochu kazila dojem z prednej časti interiéru bola práve obrazovka multimédií. Ak prehltneme fakt, že vyzerá ako keby bola odnímateľná, alebo ako tablet v stojane, tak nám vadilo ešte niečo. V dobe iPhonov 5 a Retinových displejov bola grafika poriadne zrnitá. Každý jeden pixel bolo vidieť. Možno je to dôvod na priplatenie za lepší, ale to je zase otázka financií. Aj grafiku sme prehrýzli, zapojili USB a vyrazili. Ovládanie systému je absolútne intuitívne a naučí sa ho bez návodu aj lepšie cvičený orangutan. Nehovoríme, že hneď, ale zvládne to. Točenie a stláčanie kolieska a šípka naspäť sú všetko, čo potrebujete k šťastiu a použitiu navigácie, audia a telefónu.

To, že vpredu je dostatok miesta netreba ani spomínať. Slabšie povahy sa môžu cítiť stiesnene, ale to je spôsobené len úzkymi oknami. Vzadu bude problém rovnaký, hlavným dôvodom frflania budú úzke okná. Ale treba povedať, že žiaden z konkurentov ich nemá širšie. S kolenami väčšina populácie problém mať nebude, skôr to vidíme na dotyk hlavy a strechy u vyšších jedincov. A tiež odporúčame jazdu iba dvom na zadných miestach. Síce to vyzerá, že je Áčko stavané pre tri osoby vedľa seba, ale Mercedes je o komforte, a ten si traja veľmi neužijú.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viac výčitiek ako na miesto pre cestujúcich pôjdu na adresu kufra. Je síce využiteľný veľmi dobre vďaka tvaru, ale… Ale je malý. Kompenzáciu ponúka dvojité dno, avšak na rodinnú dovolenku s nátierkami a rezňami môže šporovlivá rodinka zabudnúť. Jaj vlastne áno, tí nesiahnu po Áčku, ale po božskom manažerskom megasedane, Škode Octavia, najlepšie vo verzii kombi. Všetkým ostatným, ktorí majú záujem o toto auto takáto drobnosť prekážať nebude. A keby náhodou áno, tak stále existuje alternatíva s väčším kufrom, CLA.

Po všetkých aspektoch karosérie sme sa dopracovali k tomu, čo drieme pod kapotou. Dáme niekoľko nápovied, Dacia Lodgy, Renault Mégane, Nissan Juke… Nič? Práve od aliancie Renault-Nissan pochádza 1,5-litrový motor s pôvodným označením dCi a novým CDI. Ak máte voči tomu predsudky, tak odporúčame studenú sprchu a ak hovoríte sprosté vtipy o francúzskych vozidlách, tak sa kopnite do zadku. Tento motor je fakt vynikajúci. Ponúka výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 260 Nm. Okrem toho, že ťahá výborne a je pružný ukrýva jeden fantastický párty trik. Nám sa po ceste zo Žiliny do Ilavy podarila spotreba, ktorá núti k vážnemu zamysleniu, či vôbec má zmysel vyvíjať hybridy. Pri dodržiavaní rýchlostí, alebo inak, v obci poslušne 50-55 a mimo nikdy pod 90 sa nám na merači priemernej spotreby podarila rozsvietiť cifra 3,0 litra. A to sme mali pôvodný plán dostať sa na 4,2-litrovú hranicu.

Jasné, potom pri rýchlejších prejazdoch a agresívnejších štartoch stúpla. Dostala sa na 4, slovom štyri, litre. A to sme jazdili naozaj tak ako sa patrí. Veď v Mercedese rýchlosť necítite. Platí to vo väčších modeloch, ale ani Áčko nie je pozadu. Idete 100 a cítite sa ako pri 70. Máte 180 a pocit 130. Klamlivo sa ukazuje Áčko aj v zákrutách. Myslíte si, že idete pomaly, myslíte, že máte príliš nízku rýchlosť, ale vôbec to tak nie je. Idete minimálne tak rýchlo ako dovoľujú limity a vnútorný pocit umožní. Trieda A je stabilná, ale niekedy trochu poznať, že má usporiadanie všetko vpredu. Ľahký motor samozrejme posúva nedotáčavosť omnoho ďalej, ako keby tam bol dvojlitrový naftový agregát. Možno, keby malo pohon zadných kolies bola by s ním väčšia zábava, ale takto ponúka nezáludné jazdné vlastnosti, ktoré dokáže zvládnuť aj ten, čo do Áčka sadá ako do prvého auta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na záver sa dostávame k tomu, čo bude každého trápiť asi najviac. Má to štyri písmená a je to spojené priamo s bankovým účtom, či peňaženkou. Samozrejme cena. Cena A180 CDI začína na 24 348 eurách. Porovnateľný Golf 1,6 TDI Comfortline so slabšou výbavou síce stojí 18 510 eur, ale Mercedes má výhodu v spotrebe, servise na šesť rokov zadarmo a poistení na tri roky v cene, havarijnom aj zákonnom. Súčet, servis 2000 eur, poistenie 1800 eur. To dostáva rozdiel na dve tisícky a rozdiel v hodnote auta po troch rokoch je väčší ako táto suma. Čiže teoreticky kúpou drahšieho človek ušetrí. Teraz naviac, keď do konca roka Mercedes ponúka financovanie na tretiny bez akéhokoľvek navýšenia. Tak čo? Idete do toho? Áčko je vynikajúce auto a ak sa niekomu zdá, že má malý kufor, nič mu nebráni kúpiť si CLA, ktoré má o dosť väčší.

P.S.: Gratulujeme Marekovi a Mirke, ktorí nám vo svoj svadobný deň zapózovali s testovacím autom, a prajeme veľa lásky aj naďalej!

Partner testu: Mercedes-Benz Žilina

1305521_10200558123459092_102305714_n

Motor
Objem 1462 cm3
Výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750-2500 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4292 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1430 mm
Rázvor osí kolies 2699 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1255/565 kg
Batožinový priestor 341/1157 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,5/3,3/3,8