Mercedes triedy E je výrazne zaujímavým vozidlom, ktoré dokáže svojimi elegantnými líniami prilákať nejednu pozornosť očí. Ale to sa stále bavíme o základnej verzii, ako napríklad E220d, ktorú som testoval dávnejšie. Lenže v ponuke sú aj prevedenia, ktoré sú o niečo brutálnejšie. Konkrétne môžu byť brutálnejšie o viac ako bol výkon kedysi BMW M5 E39. Výkonové rozpätie tohto modelu je totiž od 12 kw (163 k) po 450 kW (612 k) v E53 od AMG. Zatiaľ…
Toto je aktuálny vrchol, E53 Hybrid 4Matic+ kombi s pohonom všetkých 4 kolies, ktoré dokážu spôsobiť zaujímavé dynamické parametre a dokonca aj výraznú radosť z jazdy. A k tomu sa pridáva ešte aj namakaný vzhľad a brutálny interiér. E53 od AMG je auto, ktoré si zaručene všimnete.
Predná kapota E53 ukrýva radový šesťvalec s objemom 3 litre. Ten, sám o sebe, dosahuje výkon 330 kW (449 k), ale sekunduje mu elektromotor a celkovo sa vozidlo dostáva na 430 kW (585 k), ale krátkodobo, v tom najdynamickejším štartovacom režime, dokážete výkon zvýšiť až na 450 kW (612 k). Len pre informáciu, to je cifra, ktorou disponoval aj dvanásťvalcový prepĺňaný model kedysi. Od AMG, samozrejme.
Toto je plug-in hybrid, takže ho budete určite aj nabíjať. Má batériu s kapacitou 28,6 kWh a využiť viete 21,22 kWh. Prečo taký rozdiel? Aby ste vždy mali dostatočne nabité na využitie každého jedného výkonového koníka. Začnem ale najskôr tou batériou.
Dá sa nabíjať aj jednosmerným prúdom, ale štandardne je obmedzený na 20 kW. Ak chcete viac, tak musíte povoliť výkonnejšie nabíjanie v infotainmente. Mne občas ukazovalo, na stojane, až 57 kW výkonu nabíjania. To znamená, že plnú batériu máte kľudne do pol hodiny. V papieroch je až 60 kW, čo je v zime pekný výsledok.
A keď už raz máte plnú batériu, tak určite prejdete minimálne 65-70 km aj v horších poveternostných podmienkach. Veď ja som mal okolo nuly a sneh! Takže AMG E53 dokáže fungovať relatívne zdarne aj ako elektrické auto a zapínať spaľovací motor len zriedka.
Lenže to by ste si mohli kúpiť aj E300de, ktorý kombinuje dvojlitrový štvorvalec na naftu s elektromotormi. Toto auto, E53, si kupujete kvôli niečomu inému. Kvôli masívnemu výkonu a ten je cítiť. V momente, ako prepnete športové jazdenie, tak cítite, že stovka za 3,9 sekundy nebude len marketingový ťah a E53 dokáže zrýchľovať fakt extrémne. Na zimných gumách je záťah dokonca až tak extrémny, že cítiť ako trochu nestíhajú. Ale to nie je záležitosťou pneumatík, ani auta, je to záležitosťou faktu, že toto auto má extrémne veľa výkonu.
Ak by ste jazdili so výlučne spaľovacím motorom normálne, tak sa viete držať na hodnotách spotreby okolo 9 litrov, možno 9,5 litra. Vzhľadom na celkový potenciál auta to rozhodne nebude šialená suma, ale nižšie budete chodiť málokedy. Veď nie nadarmo sa hovorí, že plug-in hybrid si treba kupovať až v momente, že ho dokážete využiť. A je jasné, že ho dokážete využiť kvôli tomu extrémnemu výkonu.
Nemecká automobilka zapracovala aj na podvozku, 4Matic+ má stále prioritu zadnej časti, preto nie je problém auto rozhodiť do pretáčavého šmyku, najmä v športovejších režimoch a s obmedzenou trakciu. Športový režim prepínate satelitným tlačidlom na volante a trakciu vypínate tiež na druhej strane, kde je prepínač s rôznymi funkciami. Stláčaním malého displeja ich meníte. Aj to je všetko podriadené dotykovému ovládaniu a dotykové sú aj lúče na volante, ale aj samotný centrálny systém.
Samostatne ostalo už len pár tlačidiel, čo sa ale v tomto interiéri stratí. Interiéri je spracovaný kvalitnejšie ako v minulej generácii a úplným šokom sú pre mňa sedadlá s dierami v opierke chrbátu, ktoré asi zlepšujú ventiláciu. Mimochodom, aj ventilácia je v nich prítomná, ale aj vyhrievanie. Masáž by ste asi od AMG E53 Edition 1 nechceli. Potrebujete cítiť všetko priamo.
Zaujímavé to začne byť, keď sa dostanete do zákrut. Pri hmotnosti takmer 2,4 tony E53 zvláda jazdu bravúrne. Nehovorím, že to prežijú pneumatiky nejako extra dlho, ale snažia sa a držia sa cesty najlepšie ako sa to dá.
Na hrane a pri vysokých rýchlostiach možno cítiť, že auto sa snaží byť aj komfortné, ale zároveň pevne držať a nepôsobí úplne drsne športovo. Veď E53 stále plánuje mať možnosti jazdy každý deň bez kompromisov. A bez kompromisov určite bude aj svetlá výška vozidla. Tu automobilka udáva 149 mm. Lenže to je v najnižšom bode a pod prahmi je to kľudne aj skoro 20 cm.
Vďaka vyššie posadenému podvozku vyzerá E53 trochu ako All Terrain, ale zároveň má svoj vlastný charakter. Výhodou podvozku, ktorý je osadený systémom AMG Grip Control, čiže nastaviteľnými tlmičmi, je, že nemáte problém s tým, že by ste niekde ostali visieť na bruchu pri nájazde do umyvární, alebo do garáží. Možno by tu bol rozumný vzduch, ale ten by rozhodne nemal také dobre jazdné vlastnosti ako klasická kombinácia spomenutých adaptívnych tlmičov a pružín.
Povedzme si to na rovinu, vzhľadom na veľkosť a hmotnosť, veľkosť predvádza predsa dĺžka takmer 5 metrov, jazdí toto E53 brutálne. A brutálne je aj vnútri, ak beriem do úvahy prednú časť. V zadnej časti je akosi normálne miesta. Nikto neodpadne z priestorovej ponuky, tá je skôr normálna rozumná ako rozľahlá až príliš. Ale komfort sedadiel je bez kompromisov. A sám za seba si sadnem aj trochu ležérnejšie. No a dosť bolo velebenia, najhoršia vec na celom Mercedese-AMG E53 je batožinový priestor.
Kým normálne má Trieda E objem batožinového priestoru 615 litrov, E53 AMG má vzadu batériu, takže je objem zmenšený na 450 litrov. To by stále bolo dostatok, ale ešte v kufri môžete nosiť nabíjacie káble, lebo sa nikde nezmestia, ale ani to nie je problém. Problém začína byť, keď sa pozriete na podlahu jemne vyspádovanú smerom von a na nakladaciu hranu za nakladacou hranou.
Nakladacia hrana samotného priestoru je jedna vec, druhá vec je, že vyvýšenie v kufri zase znamená, že čokoľvek okrúhle vám okamžite z kufra vypadne, lebo je jasné, že to jednoducho vyskočí von z obalu a dostane sa ku zadnej hrane. Nie je to ako štandardný batožinový priestor, kde máte istú hranku, ale opačnú ako tu.
Mercedes-AMG E53 s karosériou kombi a pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic+ je jedným slovom výborné auto, ktoré dokáže reálne pracovať s hmotnosťou, aj keď ju nechce veľmi maskovať a vy ju nechcete rozhodne vedieť. Priznáva koľko váži a cítite to aj v rukách. Dôležitejšie je, že sú jeho výkony priam zdrvujúce vďaka kombinácii spaľovacieho trojlitra a elektrického motora. Veľkou výhodou E53 môže byť, že sa s ním viete pohybovať okolo 26 až 27 kWh na 100 km, čiže prejdete na nabitie reálne veľkú porciu kilometrov.
No a veľkú porciu si musíte pripraviť aj pri kúpe. Takto nakonfigurované E53 zo série Edition 1 stojí takmer 170 000 €, teda presne stojí 168 708 €. Je to veľa, či je to málo? Zdá sa, že to je akurát. Akurát, že konkurencia nespí a za podobné peniaze môžete mať aj mníchovského protihráča s označením jedným z písmen (M) a číslovkou (5). Rovnako v prevedení kombi.
Lenže Mercedes bude vždy unikátnejší, lebo ich nebude vo svete až tak veľa, čo je rozhodne škoda. Je to schopné a brutálne jazdné náčinie. A to som ešte nepovedal nič o Superscreen, o troch displejoch na prístrojovej doske a prídavnej kamere na videokonferencie. Ešte matrac a môžete predať byt a bývať v rovnako drahom kombi, veď na homeoffice máte prípravu! A to nedokáže žiadny z konkurentov. Ani RS6.
Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic Kombi
Motor | R6 benzín + elektro |
Objem | 2999 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 330 kW (449 k) pri 5800-6100 ot/min Elektromotor: 120 kW (163 k) Celkovo 430 kW (585 k), LC 450 kW (612 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 560 Nm pri 2200-5000 ot/min Elektromotor: 480 Nm Celkovo: 750 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4958 mm |
Šírka | 1902 mm |
Výška | 1483 mm |
Rázvor osí kolies | 2961 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2435/540 kg |
Batožinový priestor | 460/1675 l |
Palivová nádrž | 50 l, batéria 28,6 kWh brutto/21,22 kWh netto (dojazd EV 90-97 km) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 275 km/h (140 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Spotreba (WLTP) | 0,9-1,1/100 km |
Emisie g CO2/km | 21-24 |