To bolo spočiatku reči, keď Mercedes predstavil nový model C43 iba s dvojlitrovým agregátom a následne keď sa dostal do fázy, kedy rovnaký objem motora vtlačil aj prevedeniu C63. Auto vtedy išlo na polovicu valcov a polovicu objemu. Lenže nikto netušil ako sa s týmto monštrom bude jazdiť. Mne sa podarilo dostať práve k modelu Mercedes-AMG C63 S.
Áno, jazdil som v minulosti aj na iných prevedeniach, na minulých generáciách, ale verne to neviem posúdiť, lebo to bolo trochu dávnejšie. Otázka ani tak nie je, či C63 novej generácie bude mať dostatok výkonu, ale ako obstojí v porovnaní s konkurenciou. Má predsa niečo cez 2 tony, ale hromadu výkonu a s matnou čiernou farbou vyzerá ako gangsterské auto.
Očividné zmeny
Toto pred susedmi neutajíte. Nemôžete im nahovoriť, že je to obyčajné Céčko s balíkom AMG. Alebo áno? Veď je to stále dvojliter so 4 valcami, takže niektorých môžete presvedčiť o tom, že máte vlastne bežné auto. Ale každý, kto niečo o autách vie, bude vidieť ten obrovský náduch, bude vidieť rozšírené blatníky, agresívne tvary zadnej časti, difúzor, výfukové koncovky, odtrhovú plochu a to aj ako odstránite nápis C63.
Plnohodnotné AMG od klasických verzií s nižšieho výkonového spektra a dokonca aj od C43 určite rozoznáte. Veď má všetky parametre potiahnuté do extrémov. Vidíte širšie nápravy, vidíte masívne kolesá, ale aj obrovské brzdy za nimi. Toto je kompletne iný živočíšny druh schovaný v rovnakom kabáte. Kým štandardné verzie sú obyčajné domáce mačky, toto je gepard. Tiež je to mačka, ale mačka Pro Max Ultra.
A ak k tomu pridáte ešte aj nápaditú farebnú schému, tak máte stredobod pozornosti zaručený. Nedávno som testoval CLA35 AMG a to kričalo modrou až tyrkysovou farbou. C63, tento konkrétny kus, kričí úplne iným gangsterským štýlom. Matná čierna s týmito diskami? Úplný strop. Akurát by som nechcel tú farbu udržiavať. Ja by som určite zvolil niečo veselšie a menej mafiánske. Lenže keď s týmto vozidlom zaparkujete akokoľvek hlúpo, nikto sa neodváži nič povedať ani to spraviť, lebo to sa jednoducho nerobí.
Tvary nového C63 sú dotiahnuté do extrému rovnako ako je do extrému dotiahnutý štýl tohto kusu. Stále to je sedan, stále sa s ním dá jazdiť každý deň, ale bude pútať pozornosť viac ako akékoľvek iné vozidlo.
C63 S kašle na váš priestor
Čo je najväčší šokom pri tomto aute? Batožinový priestor predsa. Z normálneho sedanu, ktorý má objem kufra 455 litrov sa pridaním batérie a elektrickej sústavy stal sedan, ktorý má objem kufra menší ako Škoda Fabia, či Renault Clio. Veď 280 litrov nie reálne málo. Aspoň že je tvar rozumne využiteľný. Ja som doňho zbalil všetko pre 4 ľudí na predĺžený víkend. Kufre, batohy, absolútne bez problému. Niekto by problém mohol mať, ale to už je skôr otázka nutnosti 18-tich outfitov na 3 dni.
Ale šťastie, že C63 S tieto zmenšovania priestoru podstúpilo v kufri. Zadné sedadlá nie sú dotknuté a vďaka škrupinovým predným s tenšou operadlovou časťou je vzadu na nohy asi ešte viac priestoru ako v štandardnom prevedení s klasickými slabšími spaľovacími motormi. Dva isofixy sú štandardom, troch ľudí vedľa seba budete dávať trochu ťažšie, ale stále to nie je nemožné. Budú sa len trochu viac tlačiť a možno budú frflať, čo dokážete veľmi ľahko vyriešiť letmým pohybom pravej nohy.
Vzadu ale asi nechcete sedieť. Predné sedadlá síce vyzerajú extrémne športovo, ale zároveň sú dostatočne pohodlné a príjemné aj na dlhšie cestovanie. Dokážu dokonca odfiltrovať aj to, čo si pripraví naozaj tuhý podvozok. Odfiltrujú nerovnosti s gráciou a zároveň zvládnu podržať telo v zákrutách. Podarilo sa im v C63 skĺbiť komfort sedenia s dynamickou jazdou. Akurát bude horšie vystupovanie, ja som si nastavil volant do svojej polohy a reálne mi zhoršoval nastupovanie a vystupovanie. Ešteže je elektrický a dá sa nastaviť komfortná funkcia automatického vyklopenia.
AMG verziu C63 S odlíši od ostatných prevedení špeciálny volant so satelitnými tlačidlami a iným zobrazovaním displeja pred vodičom. Inak môže zobrazovať aj head-up displej. Isté jedinečnosti sa dajú nájsť aj pri pohľade na stredový displej, ale to už malo aj CLA. Je to akurát v úplne inej forme a klimatizácia má samostatnú časť displeja v spodnom páse. Mercedes sa veľmi snažil, aby bolo nové C63 S príjemným miestom na život. Musím konštatovať, že sa to podarilo v akomkoľvek ohľade.
Čo tie dva litre v C63 S?
Krčmové reči sú jedna vec, druhá vec je to ako auto jazdí. A povedzme si základ. Dvojlitrový spaľovací agregát s elektrickým turbom s veľkosťou mopsa, ale takého riadne prerasteného, dáva sám o sebe výkon 350 kW (476 k). Môžem veselo konštatovať, že tí, ktorí na toto najviac nadávajú v podobnom aute ani sedieť nebudú. Krčmové reči sa hovoria chleba sa je. To, že výkon je rovnaký ako mal 5,5-litrový motor V8 s kompresorom v E55 AMG z roku 2004 vôbec nie je relevantné.
Relevantné je to, že celkový výkon, vrátane elektrického motora, je až 500 kW (680 k), čo sa skôr približuje Lamborghini Aventador v prvom prevedení s motorom V12. A rovnako šialený ako výkon je aj šprint. Papiere hovoria, že je na stovke za 3,4 sekundy, čomu nemám dôvod neveriť. Ja som radšej tento údaj nemeral, ale viem, že kolegovi z Petrolissimo sa podaril takmer ešte lepší. Áno, toto auto je šialené, toto auto je extrémne, ide proti prúdu. Je to plug-in hybrid, takže ho môžete nabíjať.
Hybrid využíva batériu s kapacitou 4,84 kWh, čo vyzerá ako málo. Ale C63 S má elektrický dojazd iba 12 km, pričom sústava plní skôr podobnú funkciu ako vo Formuli jedna. Je to KERS s možnosťou rýchleho dobíjania a rýchleho vybíjania, čiže rýchleho použitia maximálneho výkonu. Je to plug-in hybrid, ktorý plug-in hybridom ani nechce byť. Ukazuje všetkým vztýčený prostredník a predvádza, že aj s hmotnosťou 2,1 tony dokáže robiť absolútne zázraky.
No a podvozok 4Matic+ zase ukazuje, že vie s prehľadom poslať všetok výkon C63 S na zadnú nápravu a vytvoriť pretáčavú beštiu na počkanie. Zrazu sa z univerzálneho auta stáva čert na pravom ramene, ktorý anjela na tom ľavom nechá odletieť do komory so zaviazanými ústami a očami. A samozrejme aj rukami za chrbátom priviazanými o znefunkčnené krídla.
Prvé zákruty predvádzajú, že pneumatiky musia trpieť, ale C63 S si dokáže absolútne dokonale držať svoju stopu. Až neuveriteľne sa snaží chytiť cesty a nepustiť. Darí sa mu to. A darí sa mu aj slušne ťahať z malej nádrže. Napriek tomu, že je plug-in hybridom sa pod 10 litrov dostanete málokedy. Veď na úspornú jazdu si C63 S asi kupovať nebudete. Mne sa raz podarilo zvládnuť trasu s priemerom pod 8 litrov, ale aj to bola skôr náhoda a veľká snaha.
Komu je toto auto určené?
Mercedes-AMG C63 S 4Matic+ je určený absolútne pre každého. V režime komfort zvláda jazdu s obmedzeným výkonom a tupými reakciami absolútne každý. Otočný ovládač pod pravým palcom ale nabáda k inej jazde. K takej, ktorá nie je úplne štandardná. A to je na aute nádherné. Môže jazdiť príjemným tempom a zároveň je v ňom skrytý absolútny extrém. Práve toto je najšialenejší hybrid. Je to práve tento dvojliter, nie osemvalec s podobným elektrickým ústrojenstvom v AMG GT63 S. V tomto aute má plug-in hybrid zmysel.
Jedine je škoda, že málokto dokáže tento extrém pochopiť. Málokto dokáže absorbovať holý fakt, že toto môže byť budúcnosť. Málokto zvládne v mysli odôvodnenie použitia štyroch valcov a extrémneho výkonu miesto toho, čo je zaužívané. A preto existujú konkurenti, ktorí možno majú väčší úspech, ale pokrokovosť a brutalitu tohto auta určite nikdy neprekonajú.
Mercedes-AMG C63 S 4Matic+
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1991 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 350 kW (476 k) pri 6750 ot/min Elektromotor: 150 kW (204 k) Celkovo 500 kW (680 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 545 Nm pri 5250-5500 ot/min Elektromotor: 320 Nm Celkovo: 1020 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4842 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 11458 mm |
Rázvor osí kolies | 2875 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2090/560 kg |
Batožinový priestor | 280/- l |
Palivová nádrž | 60 l, batéria 4,54 kWh (dojazd EV 12 km) |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 280 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,4 s |
Spotreba (WLTP) | 6,9/100 km |
Emisie g CO2/km | 156-167 |