Najväčšie SUV od Lexusu s menom RX je tu už od roku 1998. Z toho je jasné, že ide o jeden zo základných modelov, na ktorých značka stavia svoju identitu. Piata generácia má v ponuke aj hybridný štvorvalec, ktorý je základnou pohonnou jednotkou tohto veľkého SUV. Po novom ho viete skombinovať s atraktívnym balíkom F Sport Design, ktorý sme mali na týždenný test. Ak sa chcete pozrieť späť na predchodcu, prečítajte si aj náš test štvrtej generácie.
RX je veľký! Tak veľký, že vo farbe Sapphire Blue určenej práve pre balík F Sport medzi inými autami doslova žiari práve kvôli kombinácií mohutnosti a laku karosérie. Farba krásne hrá a mení odtieň podľa intenzity svetla a tieňa, čo samo osebe pôsobí luxusne a výnimočne. RX s dĺžkou 4890mm je kusiskom auta. Jeho typickými črtami sú dlhá kapota s kolmou prednou časťou a zároveň pomerne nízka strecha s masívne širokým C stĺpikom v čiernej farbe a chrómovu líniou. Samotná kolmá predná maska sa vyznačuje aj obrovskou mrežovanou tlamou a postrannými otvormi. Blatníky sú široké a v nich sa ukrývajú matné, 21″ sivé disky kolies. Sú obrovské, ale úprimne, menšie tu nechcete. Je to mohutné a veľké auto, naviac so športovým balíkom a menšie kolesá by tu vyzerali nedôstojne. Balík F Sport sa vyzančuje výmenou niektorých chrómových prvkov za čierne, čo je aj prípad masky. V decentnej miere je ale chróm stále prítomný. Zadná časť zaujme difúzorom a zatmavenými prepojenými svetlami. Musíme povedať, že RX s balíkom F Sport je veľmi peknou kombináciou japonského prístupu s tým európskym. Auto je rozhodne odlišné od európskej, najmä tej nemeckej konkurencie. Niekomu môže možno prekážať dlhší predný previs, lenže aj to je črta, ktorou sa Lexus odlišuje. Celkovo RX už na pohľad pôsobí luxusným a majestátnym dojmom s primeranou dávkou dynamiky, vďaka balíku F Sport a tiež nízkej streche a širokým blatníkom.
Kabína je zhmotnením luxusu a pokoja a teda, žiadne športové prvky tu nečakajte. Bledé kožené sedadlá sú skôr rozložité a pohodlné ako športové a disponujú vyhrievaním, ventiláciou a plne elektrickým nastavovaním. Na dverách je mäkká hnedá koža a špecialita Lexusu, ktorou sú kľučky. Tie tu fungujú na magentickom princípe a tak stačí jemne zatlačiť páčku namiesto tradične mechanického ťahania kľučky. Interiér pôsobí mimoriadne bezpečným a útulným dojmom, za čo môže aj masívny stredový tunel. Ten sa skladá zo širokej lakťovej opierky obšitej kožou a prednej časti s joystickom prevodovky. Ten je obložený lesklým dekorom s textúrou dreva a skladá sa z dvoch držiakov na nápoje, prepínačov jazdných režimov a veľkou prepážkou s dvierkami na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Pozitívom je, že RX ponúka kombináciu USB C aj A. Displej infotainmentu tu má 14 palcov a krásnu grafiku aj bleskovú reaktivitu a presnosť. Vstavaná navigácia funguje výborne a tiež prijíma aktuálne informácie o doprave prostredníctvom internetu. Niekomu ale môže vadiť, že nie je možné mať na jednej ploche zapnutých viac funkcií naraz. Veľmi sa nám páčili okrúhle ovládače nastavovnia teploty s farebným displejom. Digitálny je aj štít pred vodičom, na naše prekvapenie ale neponúka príliš veľké možnosti personalizácie zobrazovaných údajov. Graficky je ale slušný. Doplnený je o head up displej, ktorý komunikuje s tlačidlami na volante a chvíľu trvá zvyknúť si na ich logiku. Volant je tu prísne tradicionalistický bez žiadnych sploštení, ale drží sa výborne a v zime poteší aj vyhrievanie. Kvalitne pôsobia aj pádla manuálneho radenia. Materiály aj spracovanie kabíny sú na tej najvyššej úrovni a v ničom nezaostávajú za európskou konkurenciou. Len samotná logika ovládania a prístup je iný, japonský. Svojský a tradicionalistický, čo ale nie je výčitka, len poznámka, že Lexus robí niektoré veci trochu odlišne ako konkurencia. Vo výbave nechýba nič, čo v aute tejto kategórie a ceny čakáte. Vyzdvihneme ale, že Lexus RX patrí medzi jedno z najbezpečenjších áut, aké si viete kúpiť. Sleduje mŕtve uhly, vybočenie z pruhu, dokáže núdzovo brzdiť a prevziať riadenie či upozorniť vás na prekážky. Audio má 12 reproduktorov a udržiavanie úrovne hlasitosti a spomeňme aj panoramatickú strechu s roletou vo farbe bledého stropu. Práve táto strecha a bledý interiér, objektívne obrovský, ho robia ešte priestrannejším a vzdušnejším aj opticky. Keď si do RX sadenete, máte pocit odizolovanosti od vonkajšieho sveta a zároveň vysokého bezpečia. Autu proste dôverujete, kvôli jeho rozmerom, pocitu masívnosti aj všetkým tým asistentom a materiálom. Priestor je ale aj fakticky masívny a to aj vzadu, či už na kolená alebo na šírku sa budete cítiť kráľovsky. Jedine veľmi vysoké postavy môžu mať pocit nižšieho stropu. Do kufra k tomu naložíte štedrých 612 litrov a komu nestačí, ešte niečo ukryje pod podlahu.
Základný motor v prípade RX je hybridný štvorvalec s objemom 2.5 litra, doplnený o dvojicu elektromotorov. Turbo tu budete hľadať márne, ide o tradičnú japonskú atmosféru s celkovým výkonom 184kW/250 koní. Spaľovák má 140kW/ 190 koní a 239Nm. Predný elektromotor má 134kW/182 koní a ten zadný 40kW/54 koní. Už z tohto logicky vyplýva, že RX je štvorkolka, avšak drvivá väčšina výkonu ide primárne na predné kolesá. V nižších rýchlostiach vie ísť auto na čisto elektrický pohon, avšak dojazd je zanedbateľný a tak je najlepšie nechať všetko na plne hybridný pohon. Vďaka pomoci elektromotrov zrýchľuje aj takáto masívna hmota svižne a plynulo, reakcie na plyn sú veľmi príjemné a viete ich ešte vylepšiť voľbou jazdného režimu šport. Lexus RX vo výbave F Sport ale rozhodne nie je športovým SUV. Výkonu má akurát dosť na to, aby ako luxusné SUV jazdil s veľmi slušnou rezervou a dôstojne bezpečne a svižne zrýchľoval a udržiaval tempo. Na stovke je za 7,9 sekundy a to je, podľa nás, veľmi slušné a adekvátne. Jazda je aj v diaľničných rýchlostiach extrémne tichá a kultivovaná. Motor sa výraznejšie ozve iba pri prudkom stlačení plynového pedálu a to kvôli bezstupňovej prevodovke E-FOUR, ktorá krátkodobo vyženie otáčky nahor. Cestovný komfort a prejav pohonného ústrojenstva sú ale na extrémne vysokej úrovni a máloktoré auto je na dlhej diaľničnej trase príjemnejšie než toto RX. A to aj na veľkých, 21″ kolesách. Výkon je úplne dostatočný a naviac, motor má skvelú spotrebu. My sme s RX prešli na diaľnici takmer 900km v tempomatovej stoštyridsiatke a dostali sa aj tak na spotrebu 7,7 litra. Vzhľadom k veľkosti auta, výkonu aj cestovnému komfortu je to úplne super. V kombinácií, podľa trasy a toho, ako ťažkú máte nohu, sa viete pohybovať aj niečo ľahko nad 7 litrov. Tento motor je podľa nás dokonalým kompromisom medzi dostatkom výkonu a prevádzkovými nákladmi. Rozhodne to nie je športovec, ako napovedá názov výbavy, ale ak vám stačí hlavne dynamický vizuál a nie ohrujúce jadzné výkony, odporúčame ho všetkými desiatimi. RX je v prvom rade dokonalý diaľničný krížnik. Super tichý, pohodlný, bezpečný, dostatočne rýchly a veľký. Tomu zodpovedá aj naladenie podvozka, ktorý síce nedisponuje žiadnym pokoročilým nastavovaním ale aj tak je nadmieru pohodlný a zároveň nie gaučovo mäkký a neistý. Podľa nás taktiež super kompromis.
Zhrňme si to tak, že Lexus RX 350h je v prvom rade luxusné a priestranné SUV. Objektívne nezaostáva v ničom za európskou konkurenciou, iba robí niektoré veci po svojom. No a čo, veď je z Japonska a tamojšia kultrúra a zvyky sú iné. Vy si vyberte, či sa vám to páči, alebo nie. Nám sa s ním za ten týždeň podarilo zžiť a nastavili sme sa na jeho vlnu. V kabíne čakajte luxus a obrovský priestor, materiály vysoko kvalitné na pohľad aj dotyk a logiku ovládania, ktorá vyžaduje trochu zvyku. Výbava F Sport aj modrá farba Sapphire sú vizuálne atraktívne a nápadné. Opäť je to vec vkusu, ale nám sa tento balík páčil aj v kombinácii so základným hybridným motorom. Ten športové ambície síce nemá, ale zato má absolutny dostatok výkonu pre bežné použitie, príjemný prejav a vynikajúcu spotrebu. A že máte vizuál športovejší než motor? No a čo, je to kombinácia rozumu pri voľbe pohonu a emócií pri vizuáli. Za nás je Lexus RX 350h F Sport krásnym a, svojím prístupom, originálnym luxusným SUV. So všetkými príplatkami sa cena testovaného kusu dostala na 87 100 eur s DPH. Základ stojí menej bolestivých 74 900 eur, ten ale samozrejme nebude vizuálne tak atraktívny. Nuž ale, tu sme v prémiovom svete a zákazníci kupujúci v týchto hladinách spravidla nemusia počítať každé euro, takže výber je často vyslovene na vkuse a chuti si zaň priplatiť.
Lexus RX 350h F Sport
Motor | R4 benzín + elektromotor |
Objem | 2487 cm3 |
Výkon | systémový 184 kW (250 k), benzín 140kW (190k), p. elektromotor 134kW (182k), z.elektromotor 40kW (54k) |
Krútiaci moment | 239 Nm pri pri 300-4500 ot/min |
Prevodovka | Elektronická bezstupňová E-FOUR |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4890 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1695 mm |
Rázvor osí kolies | 2850 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1965/2660 kg |
Batožinový priestor | 461/612 l |
Palivová nádrž | 65 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (WLTP) | 6,6-6,3/100 km |
Emisie g CO2/km | 149-142 |