Test Lexus RC-F Track Edition: Znova mladý

Lexus má v ponuke model RC-F už nejaký čas. Prvýkrát sme sa s ním stretli pred piatimi rokmi. Krátke rande naznačilo, že s týmto autom bude zábava. Plnohodnotný test ukázal ako je to naozaj. Medzičasom sa model RC-F podrobil modernizácii, ktorá priniesla všeličo, ale najmä verziu Track Edition.

Toto nebude štandardný test, nebude to štandardný text, ktorý hovorí o úžitkových vlastnostiach, tie spomenieme asi len okrajovo. Veď toto auto si kvôli veľkému vnútornému priestoru a megalomanskému kufru nebude kupovať naozaj nikto. V tejto cenovej relácii sú aj trošku praktickejšie možnosti.

Začneme hneď z ostra. Po kapotou je vymakaný agregát. Päťlitový atmosférický osemvalec dokáže zvládnuť až 7500 otáčok. Miesto klasického hrubého zvuku ako má Mustang si budete užívať vo vyšších otáčkach ukričanú povahu. Najbližšie by sa dala táto orchestrová symfónia prirovnať ku tomu, čo v najlepších rokoch robila Formula 1. Máme na mysli éru niekde okolo prelomu tisícročí. Dobre, netočí až 19-tisíc, ale stále je to famózny zážitok. Len odporúčame nevypínať hneď trakčnú kontrolu a ani stabilizačný systém.

Práve trakčná kontrola má ťažkú prácu. A nie vždy to vychádza, k prešmyknutiu kolies prichádza celkom často a aj pri plnej elektronickej pomoci. Po zžití je už veľmi jednoduché vypnúť systémy. Za kolieskom na nastavenie režimu je priamo tlačidlo. Žiadne hľadanie v menu, žiadne prepínanie v menu tlačidlami na štýl cheatov na Playstatione. Jedno tlačidlo a hotovo. Toto je aj pre blbcov.

Ale pre blbcov vonkoncom nie je samotné ovládanie auta. Ktosi v medzinárodnom teste prehlásil, že toto auto je nedotáčavé. V akom vesmíre? Na spiatočke? To tvrdenie je nepochopiteľné, toto auto ide bokom ako máločo. A to musíme uznať, že pneumatiky fungovali výborne. Ešte zima spôsobila, že Michelin Pilot Alpin boli ideálnou voľbou. Mali sme ich ako poslední, čo tiež znamená, že o ich dezéne sa už dalo hovoriť len veľmi opatrne.

Track Edition je niečo, čo evokuje automaticky jazdu na okruhu. A podporujú to karbónové diely, ktoré hovoria tiež o jazde na okruhu, ale poriadne drsnej. To môže znamenať aj pevný podvozok na štýl Hondy Civic Type-R. Avšak nie je to tak. Najväčším prekvapením tohto kusu je jeho každodenná použiteľnosť. Výborné sedadlá s príjemným podvozkom nebudú nikomu spôsobovať bolesti chrbta a s RC-F Track Edition sa dá kľudne prejsť na šupu aj tisíc kilometrov. Track Edition si tea môžeme preložiť ako jazdu na Nürburgring, niekoľkodňové krúženie a následnú cestu naspäť. Najhoršia na všetkom by bola cesta domov. Aj to len z dôvodu pneumatík po životnosti, keďže okruh ich dokáže celkom dobre vyhrýzť. Brzdy problémom nebudú.

Najzásadnejším rozdielom medzi bežnými RC-F a týmto sú práve brzdy. Karbónové prvky karosérie sú len vizuálne prvky, ktoré síce uberajú hmotnosť, znižujú ťažisko, zvyšujú prítlak a zlepšujú aerodynamiku. To je celkom paradox. Ale vraj konštruktéri navrhli to obrovské krídlo tak, aby plnilo obe funkcie. My im teda budeme veriť, lebo netušíme ako to skontrolovať. Prítlak je ekvivalent 26 kilogramov. A celkové ušetrenie hmotnosti až 80 kilogramov. Ale to je všetko vedľajšie. Keramické brzdy tú tým správnym dôvodom prečo chcieť túto verziu. V bežnej premávke si síce trochu popískajú, ale na okruhu a pri ostrejšej jazde fungujú brutálne dobre. Inak, po odovzdaní RC-F sme presadli do Astry. A hneď prvé brzdenie bolo prekvapením. Oproti RC-F takmer nebrzdila. Jasné, autá sa nedajú porovnávať, ale na ilustráciu to vypovedá celkom dosť. RC-F Track Edition má brzdy lepšie ako 90 percent áut, ktoré po cestách behajú. No a aby bolo informácií o nich dostatok, tak ich vyrába špecialista Brembo.

Samotné naštartovanie prebúdza jeden z najlepších motorov, ktorý sme kedy testovali. Zvuk nie je vulgárny a napriek tomu ako auto vyzerá nie je prísne športovým náčiním. Je jednoducho extrémnejším GTčkom. Ani v režime Sport+ neobťažuje prílišným hlukom, ale do interiéru preniká len príjemný zvuk motora a vyladeného výfuku. Odhlučnenie je na výbornej úrovni. A dá sa ešte podporiť aparatúrou Mark Levinson. Avšak my sme ju mali takmer celý čas vypnutú.

Vynikajúce na aute je vyváženie. Vôbec nie je poznať, že auto má takmer 1,7 tony, pekne ju maskuje a do zákrut sa vrhá so slušnou vervou. A potom už nie je problém ho posunúť k jemnému driftu. Lenže to odporúčame iba pri známom prostredí a po dostatočnom zžití s autom, lebo riešiť čo s 110-tisícovým autom zaparkovaným v poli nemusí byť príjemnou kratochvíľou.

Dobre, nebudeme len ospevovať to ako sa s RC-F Track Edition famózne jazdí. Má aj niekoľko tienistých stránok. Jednou z nich je určite veľkosť palivovej nádrže. Na základné hybridy RC stačí. Dobre, nie je malá. Má 66 litrov. Ale zdá sa, že má menej. Celkovo sme mali priemer okolo 11 litrov. Vlastne je dostatočne veľká, ale v LC je väčšia. Takisto nie každému sadnú smerovky. Niekto ich nebude vyhadzovať vôbec a dá námet na vtipy, ktoré kolujú skôr o vodičoch BMW.

Najväčším problémom auta je veľké karbónové krídlo vzadu. Každý frajer dedinský, ktorý ho zbadá okamžite prepína mozog do režimu Sport++ a prvé čo spraví, tak sa na tlačí na kufor. Potom ešte v dedine začne predbiehať. Pritom stačí len jemné brnknutie do plynového pedálu a zmizne v spätnom zrkadle. Dokonca aj taký pretekársky automobil, akým štvorkový Golf s TDI s červeným Déčkom a Íčkom určite je. Ak zabudnete vypnutú trakčnú kontrolu, tak dokonca ešte popri tom pozametáte zadkom auta trochu.

Na záver sa hodí skonštatovať, že RC-F Track Edition je fantastické auto. Avšak ako to často býva, tak to má jedno ale. Toto auto je pre tých, ktorí si chcú ubrať pár rokov, lebo to myslia s jazdením na okruhu vážne, ale môžu mať len jedno auto. Inak by siahli po niečom vykuchanom. Keby tento kus nemá audio a klimatizáciu, prípadne zadné sedadlá, tak sa dá zhodiť ešte sto kíl. Dobre, dostávame sa k tomu. Aj napriek keramickým brzdám a karbónovým dielom je auto stále GT. A GT je aj LC500. Už viete kam mierime. Je to len o preferenciách a tom, čo sa komu páči. Avšak jedno je jasné, toto auto bude v Top 5 áut tohto roka. Je fantastické, je fantasticky zbytočné. Viete, že ho chcete a viete, že si o vás budú hovoriť všetci škôlkari. Je to vlastne rebel výzorom, ale zároveň dokáže pri samotnom cestovaní ponúknuť taký komfort ako autá, ktoré na okruhu jednoducho nefungujú.

Lexus RC-F Track Edition

Motor V8 atmosféra benzín
Objem 4969 cm3
Výkon 341 kW (464 k) pri 6400-7100 ot/min
Krútiaci moment 530 Nm pri 4800-5600 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4710 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1390 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1615/- kg
Batožinový priestor 366 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 285 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,3 s
Spotreba (WLTP) 11,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 268,3