Test Lexus LC500h: Takúto budúcnosť chceme

Každému hneď napadne otázka, že prečo by si niekto kupoval LC500h, keď LC500 stojí rovnako. Rozdiel medzi nimi je dosť výrazný, LC500h má hybrid so šesťvalcom a pohonom všetkých kolies, LC500 je osemvalec s pohonom zadných kolies. Hovorí sa, že osmevalec je priamy pokračovateľ toho, čo začal model LFA. Nejdeme sa hádať, to sme nemali možnosť vyskúšať. Ale LC500h sme prevetrali naozaj dostatočne.

Nehrá sa na superšport. Toto je GT so všetkým, čo k nemu patrí. A budí pozornosť naozaj všade tam, kde sa objaví. Zaparkujete pred obchodom, umývate wapkou, všade sa nájde niekto, kto je týmto autom zaujatý. Ale pritom ten záujem nie je závistlivý, ale práve toto auto vyvoláva asi iba pozitívne reakcie.

Všeobecná pozornosť

Naozaj nie je veľa moderných áut, s ktorými keď kadiaľkoľvek prejdete, tak zlepšíte ľuďom deň. Práve Lexusu sa podarilo spraviť kupé, ktoré má naozaj futuristické tvary, schopné zaujať každého, kto sa naň len pozrie. Pokiaľ nekráča a neberie auto binárne, čiže áno, je tam, je to prekážka, ale na sekundu sa zahľadí, tak je fascinovaný. Vôbec, ale vôbec sa tomu nečudujeme, vyzerá naozaj fantasticky.

Predná časť je nízka a predvádza charakteristickú masku chladiča v tej najlepšej forme. Presýpacie hodiny? Dajme tomu. Akurát v kombinácii s výrazne nízkou prednou časťou a ostrým tvarom svetiel pôsobí ešte agresívnejšie ako na sedanoch a SUVčkach.

Zboku máte jasné kupé, dvojdverové, žiadne prelínania tried. Aj napriek tvaru ako z budúcnosti, rozvrhnutie karosérie je prísne tradičné. Dlhá kapota, miesto pre pasažierov a kufor. Ten sa naviac neotvára s oknom, ale iba samostatne. Takto to má byť! Asi sme zaujatí, ale tento Lexus je úplne nádherný, vôbec nič mu nechýba.

Tvrdenie o kráse auta podporuje aj modrá metalíza. S inými farbami je LC tiež pekné, ale s výnimkou červenej a žltej, trochu zaniká. Toto auto vyzerá ako koncept, ktorý zdrhol z autosalónu a preháňa sa v divočine. Presne to vyjadrujú aj obrovské 21-palcové kolesá. Tie robia pozdĺžne parkovanie naozajstnou nočnou morou, ale za krásu sa platí. Budete parkovať aj tak mimo miesta, pretože šírka nepustí, tak pár centimetrov od obrubníka už neuškodí.

Interiér je tiež dychberúci

Oranžová, modrá a biela. Kombinácia farieb, ktorú si neviete predstaviť ako kombináciu vo svojom vlastnom aute. Možno funguje na niektorých vlajkách, ale v aute? Pozrite sa do interiéru tejto limitovanej série, funguje a čo viac, táto kombinácia je naozaj tá najlepšia, ktorú automobilka pre model kedy ponúkla.

Modré povrchy sú všade, okrem sedadiel, častí dverových výplní a vrchu stredovej konzoly. Keď otvoríte bezrámové široké dvere, tak sa musíte chvíľu len s nemým úžasom pozerať ako zjavne nezlúčiteľné farby fungujú dokonale spolu. Možno časom zistíte, že LC má usporiadanie 2+2, ale dozadu nikoho tlačiť nebudete. Zadné sedadlá sú fakt len núdzové.

Po chvíli nasadnete a zistíte, že sedíte naozaj nízko, tak ako si pri takýchto autách predstavujete. Sedadlá majú výborný tvar, ventiláciu a vyhrievanie. Ale márne budete hľadať masážnu funkciu. Tá nám vo veľkom GT naozaj trochu chýbala. A tiež nám ráno vadilo hľadať v menu displeja vyhrievanie sedadiel a volantu. Ale to je len vec zvyku.

Samotný informačno-zábavný systém je trochu ťažší na zvládnutie. Ale už sme sa počas predchádzajúcich testov Lexusov naučili celkom slušne ovládať dotykovú plochu, tak to nebolo vôbec utrpením. Veď medzi funkciami sa dá prepínať aj priamymi tlačidlami okolo ovládania hlasitosti. A dotykový panel má ideálnu citlivosť. Po pár minútach s ním odkážete ovládať všetko a poriadne.

Celkom šokom sú prístroje pred vodičom. Reálne máte pred sebou centrálny otáčkomer na displeji s fyzickým okrajom. Po bokoch sú doplnkové informácie. Ale pri prepnutí režimu sa kruh reálne posunie a zväčší sa priestor práve na doplnkové informácie. Ešte raz opakujeme, nie je to animácia, reálne sa pred displejom pohybuje kruh. Šialenstvo! Ale dokonalé šialenstvo.

O kufri sa baviť nebudeme, ten je malý. Na týždeň sa do neho zbalíte, ale veď máte aj platobnú kartu, nie? Majiteľ Porsche 911 Carrera 4S, v autoumyvárni zhodnotil, že na šírku by tam vošiel golfový vak. Neskúšali sme to, ale veríme mu. On by to do kufra Porsche veru nedal.

Nezatracujte hybrid

Aktuálne má ponuka modelu LC dve verzie, ale to už viete z úvodu. A obe stoja rovnako. Rozhodovanie je tak veľmi ťažké. Alebo nie? Už počujeme väčšinu ľudí ako zahlási, že prečo sa vôbec zapodievať hybridom, keď V8 je podobný ako bol v LFA. Ale má to zmysel.

Predstavte si situáciu, že auto si nekupujete ako garážovú kráľovnú, ale na reálne jazdenie. Teda, my sme za 3 dni spravili 1700 kilometrov, takže to je ekvivalent 200-tisíc kilometrov ročne. Toľko nikto nedá. Ale 20-tisíc by to mohlo byť kľudne. Rozdiel v spotrebe je minimálne 5 litrov. 5 litrov, čo je 7,5 eura. A tiež hybrid má štvorkolku. Naspäť ku kalkulácii, 7,5 eura na sto kilometrov robí rozdiel 1500 eur ročne len v benzíne, plus k tomu sa pridávajú aj nižšie dane, lacnejšie prihlásenie a mnoho ďalších výhod.

Ale viete, čo je najväčšia výhoda hybridu? Dojazd. Dokážete jazdiť aj okolo 7 litrov, ak chcete, ale skôr budete niekde okolo 10. Nám sa podarilo dostať na celkovú hodnotu 10,3 litra. To je, vzhľadom na zvolené trasy naozaj šialene dobrá hodnota. Úprimne, na Civicu Type-R by sme to nedali s nižšou spotrebou. No a LC má aj veľkú nádrž. Na natankovanie sme dali takmer 700 kilometrov.

LC je, v prvom rade, GTčko, ale nejaké športové gény mu ostali. Prvé zákruty prechádzate pomalšie, lebo šírku auta neoklamete. Ale ako viac tlačíte na akcelerátor, tak zisťujete, že LC perfektne maskuje svoju hmotnosť dve tony. Kombinovaný výkon 264 kW (359 k) s autom dokáže poriadne zamávať. Cítite trochu zmätenie, viete, že auto je ťažké, viete, že hybridné ústrojenstvo nemôže byť ľahké, ale v rukách tú hmotnosť necítite. Nemáte Caterham, ale zároveň ani neviete o tých viac ako dvoch tonách.

Klišé s lietadlom

Európa je malá, reálne, vzdialenosti do 1000 kilometrov zvládnete s LC naozaj bezproblémovo. A aj keď to tak možno nevyzerá, aj batožiny si môžete zobrať viac. Malý kufor je jediná výraznejšia slabina tohto auta. Ale tú mu prepáčite vďaka jeho vzhľadu.

No a táto verzia, ktorá nesie označenie Structural Blue je úplne dokonalá, má takú kombináciu farieb, ktorá neomrzí, práve naopak. pri každom nasadnutí za volant poteší. Modrý volant vôbec nie je bežný zjav. Cena auta je niečo cez 100-tisíc eur. Možno to znie ako veľa, ale takéto otáčanie hláv sme naposledy zažili s BMW i8, ktoré je ešte o polovicu drahšie. Ak má byť budúcnosť naozaj hybridnejšia ako doteraz, tak toto je príjemná cesta.

Lexus LC500h Structural Blue Limited Edition

Motor V6 Benzín + elektromotor
Objem 3456 cm3
Výkon 264 kW (359 k) pri 6600 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm
   
Prevodovka Multi Stage Hybrid
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4770 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1345 mm
Rázvor osí kolies 2870 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2020/2445 kg
Batožinový priestor 172 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,3/6,0/6,5
Emisie g CO2/km 148