Gladiator

Test Jeep Gladiator: Ešte lepší ako si myslíte

Jeep Wrangler je pojem a rovnako je pojem aj Gladiator. Je to z dôvodu, že v domácej Amerike si vybudovali určitú priazeň už na základe dlhodobých predajov a využitia. Jeep Gladiator je aktuálne dostupný aj na Slovensku, aktuálne ale znamená, že s naftovým motorom ho kúpite do konca roka a potom… Potom sa uvidí.

Rozdiel medzi Jeepom Wrangler a Jeepom Gladiator je, že Gladiator je pick-up. To už ste si asi všimli a vyzerá to, že je rovno jeden z tých najlepších na našom trhu. Má na to predsa všetky predpoklady. Priestor, cenu, ale aj schopný motor. Vo verzii Overland sa dostal aj k nám do redakcie. V tom konkrétnom týždni ale bola ťažká voľba, či Jeep, alebo Ioniq 6. Zvíťazila moja redneck stránka a hi-tech si užíval kolega.

Gladiator sa s ničím nedá pomýliť

Predok síce vyzerá ako Wrangler, ale stačí, keď prídete kúsok ku pohľadu na bok auta a vidíte, že toto je niečo iné. Toto nie je klasický Wrangler s normálnymi bežnými proporciami. Toto je pick-up Gladiator, ktorý predvádza všetko len to najlepšie z pôvodného modelu a pridáva predpoklady na zmenu triedy. V rámci určitých naj má aj veľmi vysokú priečku v dĺžkových parametroch súčasných pick-upov dostupných u nás. Veď ma takmer 5,6 metra.

Gladiator šiel na cestu dizajnu veľmi jednoducho. Predĺženie rázvoru, useknutie kabíny, ale dvere ostávajú rovnaké. Prečo? Lebo sú použiteľné aj z Wranglera. To predsa znižuje náklady na výrobu aspoň o kúsok. A možno náklady na výrobu znižuje aj použitie plastovej strechy. Ale to má svoj hlbší zmysel, rovnako ako tie dvere.

Gladiator

Gladiator totiž ponúka niečo, čo neponúka žiadny iný pick-up v Európe a dokonca ani na svete. Veď Bronco pick-up zatiaľ nemáme a ani nebude, inak by konkurovalo Rangeru. Aby som sa dostal k samotnému dôvodu odlíšenia, Jeep Gladiator predvádza možnosť plážového usporiadania. Panely nad vodičom a spolujazdcom sa dajú odpojiť absolútne jednoducho držia totiž iba na štyroch pripevňovacích bodoch. Každý.

Časť za vodičom nad sedadlami pasažierov však už ide trochu horšie. Tam treba úkonov spraviť viac, ale to nie je všetko. Stále dokážete zhodiť dvere, čo znamená povolenie jednej skrutky torx 90 a odpojenie kábla. Ešte keď sklopíte čelné sklo, tak máte auto, ktoré nemá v súčasnom svete obdobu a odkazuje priamo na klasický Wrangler a ešte aj Willis. To je malý doplnok ku charizme, ale tieto plastové diely strechy dokážete nahradiť látkou, takže v lete máte jednoduchšiu manipuláciu a vlastne pick-up kabriolet, čo je úplný unikát.

Zadná časť tiež predvádza niečo zaujímavé. Kryt ložnej plochy nie je klasická roleta ako pri konkurentoch, ale plachta so špeciálnym naťahovaním a jednoduchou manipuláciou. Odklopíte koniec, potiahnete lanko a zrolujete. Zadné veko sa ale zamyká spolu s karosériou. Dokonca táto plachta predstavuje ešte zaujímavejšie riešenie ako rolety, lebo cez ňu dovnútra preniká absolútne minimum vody. Ani pri vysokotlakovom umývaní nie je nutné riešiť prílišné nalievanie do boxu vzadu. A ak plachtu zrolujete, tak máte stále dosť priestoru na naloženie čohokoľvek na plochu s dĺžkou 1 531 mm a šírkou 1 442 mm, medzi blatníkmi 1 137 mm.

Ani priestoru nie je málo

Oproti konkurentom vyzerá Jeep Gladiator trochu subtílnejšie a trochu menšie v interiéri. Ale nie je to úplne tak. Pasažieri vpredu absolútne nemajú žiaden problém a majú dokonca celkom širokú lakťovú opierku, pričom ale aj zadní pasažieri majú dosť miesta. A teraz to zásadné prekvapenie. Na zadných sedadlách sa kľudne dokážu vysporiadať s miestom aj traja ľudia. Lenže čo ďalej?

Dôležitým faktorom, pri podobných vozidlách, je veľkosť batožinového priestoru a možnosť odkladania vecí. Znova tu využijem porovnanie s iným autom, konkrétne s Toyotou Hilux, ktorá má ložnú plochu. To je všetko. Ale Gladiator má niečo naviac. Prináša možnosť vyklopenia zadného sedáku a zároveň odklopenia zadného operadla. Obe dve miesta prinesú možnosť odloženia niektorých vecí, ktoré by inak boli priamo na očiach. Toto je jedna z hlavných výhod Gladiatoru v interiéri.

Práve možnosť schovať batožinu pre dvoch na týždeň, prípadne fotoaparát, alebo aj notebook a iné ploché predmety. Vyššie veci vopcháte pod sedadlo, druhé, ploché, na lištu za odklopným operadlom. Alebo využijete časť odkladacej plochy so zadného boxu a pridáte do nej uzamykateľnú krabicu priskrutkovanú ku podlahe a budete mať batožinový priestor tam.

Gladiator

Batožinový priestor je teda vybavený, rovnako vybavený aj priestor pre pasažierov. Vpredu sú však klasické odkazy na Jeep Wrangler vrátanie rovnakej prístrojovej dosky s ovládaním okien v strede. Prístrojová doska je tvarovaná skôr klasicky a historické náznaky z dôb prvých Wranglerov sú až očividné. Pozrite sa na okno a uvidíte tam ešte dokonca Willis v pravej časti pod stieračom. Zaujímavosťou interiéru nie je využitie informačno-zábavného systému uConnect s celkom rozumným ovládaním, ale skôr možnosť využitia odtokov v priestore pre nohy pasažierov. Dokonca sú tomu prispôsobené aj gumové rohože s dinosaurovou lebkou. Takúto extrémnu formu odlíšenia nemá absolútne žiadny z konkurentov. Toto je pracovno-dobrodružné auto už v základe. A je svojim vlastným spôsobom dokonalé.

Trojliter s talianskymi koreňmi

Ku pick-upom sa akosi automaticky hodí celkom rozumný naftový motor. A Volkswagen Amarok minulej generácie začal zaujímavú tendenciu s trojlitrovým šesťvalcom. Keďže Jeep také niečo v ponuke nemal, spolupracoval na tejto pohonnej jednotke s talianskou firmu v VM Motori. Je to približne rovnaká pohonná jednotka aká poháňa aj Maserati Levante.

Má slušný výkon 194 kW (264 k) a štandardne poháňa zadné kolesá. Na pripojenie prednej nápravy musíte posunúť masívnu páku. Máte z nej pocit, že ňou môžete prehodiť rýchlosť otáčania Zeme. To je najväčší rozdiel oproti prepínacím kolieskam, ktoré vôbec nepôsobia tak mocne. Zrýchlenie na stovku má Gladiator za 8,6 sekundy, čo predstavuje veľmi slušný čas znova aj v konkurencii. Vlastne, toto je asi najvýkonnejší pick-up, ak nerátame špecialitu vo forme Fordu Ranger Raptor. Hovoríme stále o našom trhu, aby sa nezabudlo.

Gladiator

Motor má pekný beh a masívny prejav pri opätovnom naštartovaní na semaforoch a zobudení v systéme štart stop. Vnútri nie je hluk ani pri vyšších rýchlostiach, čo je pozitívne a celkom prekvapivé. A čo je ešte lepšie? Ak si pamätáte, nedávno som mal na test Toyotu Hilux, kde bola priemerná spotreba s diaľnicami a so všetkým 9,7 litra. Tento trojliter v Jeepe Gladiator s výrazne menej aerodynamickou karosériou a výrazne vyšším výkonom, zvláda rovnaké trasy za 9,8 litra. Keď som sa fakt snažil, tak som sa vedel dostať na 7,3-litrovú spotrebu, ale to asi bude robiť málokto.

Spotreba je teda fajn a ako je na tom jazda? S Gladiatorom sa dá jazdiť aj každý deň. Aj napriek tuhým nápravám vpredu a vzadu je stále relatívne pohodlný. Je pohodlný v rámci možností triedy pick-upov. Tu nemôžete čakať žiadne jazdy ako v Rolls-Royce Cullinan, toto je pracovný nástroj, ktorý musí veľa odviezť a preto zadná náprava môže trošku skákať. Predná náprava je tiež nastavená trochu tuhšie a s autom sa dá teda jazdiť naozaj všade. Jediným faktorom v zákrutách, ktorý ho výraznejšie obmedzuje, sú pneumatiky. Štandardne na leto sú iné, v tomto prípade sú však použiteľné. Michelin Pilot Alpin 5 dokážu auto držať v smere aj počas jazdy dynamickejším tempom. Dynamika dokáže prekvapiť nejedného pretekára s načipovaným štvorkovým Golfom.

Rozumná cena

Jeep Gladiator so všetkými doplnkami, ktoré vidíte na fotkách, vrátane plátenej strechy schovanej pod zadnými sedadlami, stojí 72 000 €. S daňou. To znamená, že je jedným z najrozumnejšie ocenených vozidiel pick-up. Je lacnejší ako Ford Ranger, je podobne cenovo usporiadaný ako GR Sport Hilux a zároveň dokáže ponúknuť niektoré špecifikácie omnoho lepšie. Jediný problém je, že táto verzia sa už onedlho u nás prestane predávať. Ak ho chcete, tak sa naozaj pohnite, budete mať niečo, čo je absolútna ikona.

Aby som nezabudol, Gladiator mi na fotenie pripravili chalani v Level UP Detailing Center.

Jeep Gladiator Overland 3,0 V6

Motor V6 nafta
Objem 2987 cm3
Výkon 194 kW (264 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 600 Nm pri 1400-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5591 mm
Šírka 1894 mm
Výška 1843 mm
Rázvor osí kolies 3488 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2478/2925 kg
Batožinový priestor nekonečno nad plachtou (50 l za sedadlami)
Palivová nádrž 71 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (WLTP) 9,5-9,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 244-257