Test Hyundai i40 kombi DCT: Menej decibelov

S odstupom času sme dostali do redakcie ďalší z modelovej ponuky Hyundai i40 po facelifte. Po sedane pred aj po facelifte sme mali možnosť vyskúšať praktickejšiu verziu kombi.  A výhody nie sú len v prevedení karosérie. Počas spoločne strávených dní na cestách sme zistili hneď niekoľko ďalších výhod testovaného kusu.

Dizajnérom sa podarilo navrhnúť veľmi atraktívny tvar karosérie kombi, ktorý akosi nestarne. Pôsobí športovo, ale zároveň veľmi elegantne. K elegancii pomáha aj zvolená svetlá béžová farba. Tá okrem vizáže predstavuje asi najpraktickejšiu voľbu.  Testovanie prebiehalo počas sychravého jesenného počasia, ale znečistenie sa výrazne neprejavilo ani po niekoľkých dňoch jazdenia.

Výborne sa osvedčila 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka.  Radí hladko, a aj pri jazde v meste robí veľmi príjemného spoločníka.  Vzhľadom na chladné počasie a zápchy v mestách tesne pred Vianocami bola prijateľná aj spotreba.  Presuny po preplnenej Bratislave v najvyššej špičke sme zvládli okolo siedmich litrov. Hneď ako sme sa vymanili z vianočného stresu na diaľnicu spotreba klesla na okamžite o pol litra. Počas kľudných víkendových presunov po okreskách nebol problém dosiahnuť spotrebu dokonca až na hranici 5,5 litra. Na letných pneumatikách by sa dostala ešte o kúsok nižšie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po usadnutí za volant veľmi milo prekvapili pádla pod volantom, aj keď boli iba plastové, nie kovové, ako vyzerali. Pri aute s automatickou prevodovkou a športovým nádychom karosérie by to aj tak malo byť samozrejmosť.  Stupne sa radia adekvátne rýchlo, ale nie je to presne to, čo by ste od auta čakali. Prevodovka je výborná, ale čo keď jej chýba výkon? Naftový motor 1,7 CRDi s výkonom 104kW je žiaľ na rýdzo športový štýl jazdenia nedostačujúci. Škoda, že nie je v ponuke aj výkonnejšia verzia, ktorá by dokázala  napraviť tento nedostatok. Lepší by bol určite dvojliter z Tusconu. Ten má však problém so stavebnou výškou a pod kapotu i40 by nevošiel. Takže jedinou, aj keď nereálnou alternatívou by bolo druhé turbo k súčasnej špecifikácii, čo by teoreticky mohlo vyniesť benefit v podobe približne 35-45 kW.

Športové jazdenie ale nebolo pri výrobe auta hlavným zámerom. Hyundai i40 nás skôr presvedčil ako pohodlný a sebavedomý spoločník pre ľudí, čo si nepotrebujú nič dokazovať v podobe prémiových značiek. Výbava Premium uspokojí kvalitou spracovania aj výbavou mnohých náročných vodičov. Určite im bude robiť výborného spoločníka pri pracovných cestách, ale aj rodinných výletoch. Stačí sa usadiť do kožených vyhrievaných sedadiel s ventiláciou a vyraziť. Na ceste sa určite nestratíte. Navigácia je výborne umiestnená, prehľadná a ľahko ovládateľná. Cestou vám bude robiť spoločnosť príjemná hudba v podaní kvalitného audia Infinity.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak ste si našli správnu polohu vyhrievaného volantu, stačí stlačiť štartovací gombík s takmer dokonalým spracovaním. Naftový motor sa prebudí a po zahriatí ho je počuť len tlmene. Máme pocit, že je dokonca lepšie utlmený ako naftový motor v novom Superbe. Ten žiaľ asi musel ustúpiť v niektorých detailoch kvality koncernovému bratovi od Volkswagenu. Počas jazdy na i40-ke môžete využiť mnohé moderné prvky výbavy ako je sledovanie značiek alebo jazdných pruhov na ceste. Na diaľnici naozaj dokáže držať správny smer, treba ale držať stále ruky na volante. K úplnej spokojnosti nám chýbal vo výbave adaptívny tempomat, alebo napríklad head-up displej. Práve adaptívny tempomat by bol v kombinácii s automatickou prevodovkou, systémom štart/stop (nie je v štandardnej výbave) ideálnym doplnkom k úplnému komfortu na ceste.

V noci sme ocenili adaptívne bi-xenónové svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Svietia nadpriemerne a prepínanie diaľkových svetiel funguje tiež veľmi dobre. Ani raz sme neoslnili protiidúce auto. Množstvo moderných prvkov výbavy sa neustále hlási počas jazdy. Prekvapujúco potom pôsobí, že predný parkovací senzor sa nezapne automaticky ale treba ho manuálne spustiť tlačidlom na stredovom tuneli. Kúsok od tlačidla na spustenie predných senzorov sa nachádza ďalší zaujímavý prvok výbavy s názvom Drive mode. Po jeho stlačení je možnosť výberu Sport a Eco, kedy sa mení reakcia škrtiacej klapky, riadenia, volantu aj prevodovky. Výrazný rozdiel bol pri zmene na režim Sport na slávnej D1 pri ceste do Prahy. Zadné tlmiče výrazne stvrdli a bolo cítiť všetky nerovnosti na ceste. Vzhľadom na mokré cesty sme nemali možnosť vyskúšať ako sa zmení správanie pri zmene nastavenia podvozku pri rýchlej jazde na kľukatých cestách mimo mesto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O každodenný komfort sa stará systém automatického otvárania a zatvárania zadného kufra. Otvoriť ho ide na diaľku aj pomocou gombíka na kľúči. Druhá možnosť je, pri spustení funkcie cez palubný počítač, postáť za zadným nárazníkom s kľúčom v ruke. Kufor sa otvorí sám. Túto funkciu sme však nechali vypnutú, rovnako ako pri sedane. Ak sa náhodou s niekým zarozprávate, tak budete zo spustenia sekvencie otvárania trochu šokovaní.

Ak si vy alebo vaša manželka netrúfate na pozdĺžne parkovanie medzi autá, hodiť sa bude určite aj parkovací asistent. Zaparkuje i40 do medzery približne o 90cm dlhšej ako je dĺžka auta. Na druhej strane chýba automatické sklápanie bočných zrkadiel pri zamknutí. Zvyšuje sa tým životnosť elektromotorov, keďže nevrčia zbytočne. Ale ak nechcete, aby náhodou zrkadlá zavadzali, musíte stlačiť príslušné tlačidlo na sklopenie a naviac pri zapnutom zapaľovaní.

V porovnaní s konkurenciou ponúka i40 veľa muziky ze zaujímavú cenu. Oproti podobne vybavenému Mondeu môže byť rozdiel aj okolo 10 000 eur, pri Passate to môže byť ešte o 3000 eur viac. V kombinácii s 5 ročnou zárukou a asistenčnou službou dáva Hyundai sebavedomo najavo, že sa v boji s konkurenciou nebojí ani spoľahlivosti. Jeho nevýhoda oproti Passatu, Superbu, či Mondeu je slabšia ponuka motorov, ako aj niektoré absentujúce prvky príplatkovej výbavy. Na druhej strane plnohodnotne splní požiadavky na spoľahlivé a pohodlné manažérske aj rodinné auto pre každého, kto sa nepotrebuje na cestách pretekať. V cieli možno nebudete prvý, ale i40 vás tam určite dopraví pohodlne a bezpečne.

Text: O P

Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi DCT

Motor R4 nafta
Objem 1685 cm3
Výkon 104 kW (141 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 1750-2500 ot/min
Prevodovka Automat 7 stupňov DCT
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4775 mm
Šírka 1815 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2770 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1539/2150 kg
Batožinový priestor 553/1719 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,6/5,1
Emisie g CO2/km 134