Honda bola priekopníkom triedy SUV. S modelom CR-V naozaj začínala riadne dávno. Vlastne, už teraz je to 24 rokov, čo sa objavila na trhu. Za ten čas sa stihli odporúčať štyri generácie a aktuálne je na trhu piata. Prichádza s kontroverznou ponukou pod kapotou.
Tlak na emisie a vývoj naftových motorov automobilka vyriešila po svojom. Vrátila sa k ponuke výlučne benzínových motorov. Tak ako mal pôvodný model z roku 1995. Ale tiež pribudla alternatíva s hybridným systémom, čo zase zaváňa budúcnosťou. Skúsili sme tú najjednoduchšiu verziu, benzínový motor, manuálna prevodovka a pohon prednej nápravy.
Chrómom netreba šetriť
Niektoré automobilky sa zbavujú chrómu, ale Honda nie, používa totiž výraznú masku, ktorá práve tento prvok dáva statočne na obdiv. Tvary sú samozrejme zložité a jednoduché línie proste na Hondách súčasnosti už hľadať naozaj nemusíte. Svetlá pekne korešpondujú s chrómovými prvkami.
Predok je osadený LEDkovými svetlami. Poviete si, že super, predsa. Áno, stretávacie svetlá sú príjemné. Nesvietia dokonale, ale na osvetlenie vozovky bez problému stačia. Lenže v momente ako zapnete diaľkové, tak budete trochu sklamaní. Sú o niečo silnejšie ako stretávacie. Ale budete mať pocit, že to naozaj nie je extrémna sila. LEDky môžu predsa byť aj lepšie. Ak si však zvyknete a nebudete presadať medzi autami, tak to problém nebude.
Ostatné časti a tvary nebolo nutné príliš meniť oproti predchodcovi, veď základný tvar karosérie týchto áut je vždy rovnaký, teda, ak nerátame extrémy typu BMW X4 a Mercedes GLC Coupe. Ku masívnemu zjavu CR-V určite pomáhajú aj zliatinové disky. Nie sú príliš veľké, aby ste mali obavu pri parkovaní a tiež nie sú malé, aby pneumatiky vyzerali ako z niečoho menšieho. Takto to má na SUV vyzerať.
Zadok môže byť prvkom kontroverzie, svetlá má totiž umiestnené vyššie. Nám to pripomínalo kreácie od Volva. Honda svetlá v tvare veľkého písmena L okorenila znova chrómovou prepájacou lištou. Ale niečo vás upúta, niečo, čo už vôbec nie je štandardom. CR-V má reálne výfukové koncovky. Vo svete, kde práve toto vychádza z módy a je nahradené falošnými lištami na nárazníkoch, je takýto prvok naozaj ojedinelý.
Miesta je veľa
Interiér sa posunul dopredu. Ani nie tak tvarmi, ale spracovaním a použitými materiálmi. Prístrojová doska už nepôsobí tak roztrieštene. Veľa detailov je ako v najnovšej generácii Civicu. To vôbec nie je zlá charakteristika, pretože ten má naozaj príjemný interiér, aj keď trochu futuristický pre niektorých jedincov.
Informačno-zábavný systém podporuje všetko, čo by mal, ale jeho ovládanie je trochu zložitejšie. Je to ten systém, ktorý nám proste nesadol. Ale to sa stáva. Prepojíte telefón, dáte Apple CarPlay a máte úplne iný systém, takže no problem. Horšie je však, že práve tento displej je dosť pomalý. Na dotyk reaguje naozaj ležérne. Nikam sa neponáhľa, nemusíte sa predsa ani vy.
Avšak radosť budete mať z obkladov interiéru. Nie je to drevo, je to stále len dekorovaný plast, ale vyzerá naozaj pekne a hodí sa ku temnej téme interiéru. Všetko je čierne, sedadlá, prístrojovka, koberce, len strop je bledý. Takže úplný farebný štandard. Štandard nie je displej pred vodičom. Niektorí mu hovoria digitálny kokpit a predstavujú ho ako úplne najlepšiu vec za príplatok. Honda má toto štandardne a ani okolo toho nerobí humbuk.
Vpredu je situácia s priestorom tradične dobrá. Akurát niekedy chytíte kolenom stĺpik riadenia. Jeho plast má dosť nešťastný tvar. Nie každý to však dá, niekomu sa náraz nepodarí. Omnoho lepšia situácia je na zadných sedadlách. Sú pohodlné, na kolená je miesta dosť a nad hlavou ešte ostáva. Ku celku sa ešte pridáva rozumne veľký batožinový priestor.
Japonsko, nie Británia
Honde sa po zmene colnej politiky s Japonskom prestáva vyplácať fabrika vo Swindone. Na to reagujú aj správy a hovoria, že pomaly sa odtiaľ stiahne. Autá z Japonska spoznáte ľahko, pozriete na VIN a začína písmenom J. Zo Swindonu sú tie s S na začiatku.
Ale poďme k technike. Pod kapotou je 1,5 VTEC Turbo, ako v Civicu, ale vyladený na iný výkon. Ten je 127 kW (173 k). V Civicu má 134 kW (182 k) a s CVT má v CR-V 142 kW (193 k). Ani základný motor nie je slabý. Na bežné jazdenie stačí, nebude podporovať žiadne športové ambície, ale tie s bežnými SUVčkami nie sú na programe dňa.
Tým zaujímavým trikom je spotreba. Pri naozaj šialenej ekojazde, aj so stlačením ECON tlačidlom pri páke, sme na 38 kilometroch sme spravili priemer 4,0 litra. Ale to by sme už neopakovali. Celkový priemer nám vyšiel 7,1 litra. Vzhľadom na hmotnosť a veľkosť čelnej plochy to je výborná hodnota.
Akurát keď máte zapnutý ekorežim, tak máte naozaj len priemerne dynamické auto. Skôr teda podpriemerne. Nie vždy sa oplatí ho zapínať, lebo naozaj dosť značne agregát priškrtí. Avšak prevodovka je výborná ako vo všetkých Hondách, dráhy sú presné a odstupňovanie je naozaj ideálne. Pri jazde je auto viac komfortné ako športové, ako to má byť. Pri razantných prejazdoch zákrut auto funguje tiež, ani nemáte pocit, že sa prekotí, len toto naozaj nepotrebujete robiť.
28
Pozriete si cenník a vidíte, že takto vybavené auto, Elegance, stojí 27 990 eur. Avšak má 8 rokov záruky, príjemný, dostatočne výkonný motor s nízkou spotrebou a priestranný interiér. Pri tak nízkej spotrebe nevadí ani objem nádrže iba 57 litrov. Ak ale zvažujete CR-V, tak porozmýšľajte aj o hybride. Najmä v mestách budete mať omnoho nižšiu spotrebu a auto bude ešte tichšie. Ticho vlastne nie je problém ani v prípade benzínového motora. Musíme uznať, že keď na to stupíte, tak budete mať odmenu aj vo forme príjemného zvuku, ako ste pri Hondách zvyknutí.
Honda CR-V Elegance 1,5 VTEC Turbo
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 127 kW (173 k) pri 5600 ot/min |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 1900-5000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4600 mm |
Šírka | 1855 mm |
Výška | 1679 mm |
Rázvor osí kolies | 2663 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1572/2150 kg |
Batožinový priestor | 561/1756 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 211 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,4/5,6/6,3 |
Emisie g CO2/km | 143 |