V Japonsku vynašli drogu, ktorá spôsobuje zákernú závislosť. Nenechá vás v noci zaspať, núti vás pokúšať rýchlostné limity a zvyšuje riziko straty vodičského preukazu. Prežívate pri jej užití virtuálnu realitu a zapadnete priamo do deja z prvého dielu Fast and Furious. Nie sú to len umelé efekty, ale cítite reálny adrenalín priamo z deja filmu. Stačí len jeden večer a plná nádrž je preč. Ten pocit ale stojí za každé deci spáleného benzínu. Ak nemáte silnú vôľu, neviete sa ovládať, radšej túto drogu ani neskúšajte lebo vás pumpári pripravia o majetok.
Dlho sme nemali v redakcii na test tak kontroverzné auto ako je Civic Type-R. Auto ktoré láka, ale zároveň aj poburuje. Môžete ho milovať, alebo nenávidieť. Keď som si dal fotky Civica na Instagram, nezávisle mi písali viacerí kamaráti, či sa za to auto nehanbím. Oni by ho síce radi skúsili, ale verejne by sa tým nechválili. Na druhej strane vzbudzoval obdiv všade, kam sme s ním prišli. Množstvo spojlerov a veľké krídlo je skôr móda 80-tych rokov minulého storočia. Teraz sa dizajnéri snažia skôr výkon maskovať a vrcholné verzie sa od bežných až tak veľmi nelíšia. Zadné krídlo Type-R je však kapitola sama o sebe. Čudujem sa, že ho vôbec úradníci v EU povolili. Neviem ako sa konkrétne prejavuje jeho extravagantný tvar a veľkosť v praxi, ale možno to vážne dáva zmysel.
V interiéri je to podobne kontroverzné ako v exteriéri. Pochvalu si hneď zaslúžia výborné sedadlá. Výborne držia v zákrutách, ale sedieť v nich celý deň už je náročné a únavné. Počas nášho hlavného testovacieho dňa sme s ním aj tak zvládli viac ako 400 kilometrov po rôznych alpských cestičkách. Volant mi hneď padol do ruky a spolu s radiacou pákou mi počas celého testu prefektne asistovali. Riadenie je ohromujúce, dokonalo vždy reagovalo na každý pohyb mojich rúk. Na ceste som sa cítil ako prikovaný. Neveril som, že predokolka môže až tak výborne držať na ceste a prenášať taký vysoký výkon len na jednu nápravu. Radiaca páka je tiež famózna. Už dlho som si neužíval radenie tak ako v Type-R. Malá krátka páka mi hneď padla do ruky a radenie s ňou bolo veľmi presné a rýchle. Stále rozmýšľam, či som už niekedy jazdil na aute s tak výbornou manuálnou prevodovkou. V poslednom čase ma väčšina aut zaujala výborným automatom. Type-R ale dáva manuálu šancu na prežitie aj do budúcnosti. Užívať si jeho vysoké otáčky, radiť pod plynom rýchlosti je zážitok, ktorý už pri väčšine moderných áut budete ťažko hľadať.
Budem úprimný, ale k vyskúšaniu ako funguje multimediálny systém v aute som sa za celý týždeň nedostal. Zapnutie rádia mi chvíľu trvalo, ale zvládol som to. Dokonca aj spárovanie s telefónom. Ale väčšinu času bolo rádio vypnuté. Možno nemá Civic odladený zvuk aparatúry ako konkurenti, ale na druhú stranu dáva zvukom motora výbornú odozvu na reakcie plynu. Pri i30N bolo zaujímavé počuť strieľanie vo výfuku. V tomto je Civic oveľa krotkejšie auto. Aj keď ho v interiéri počuť, nie je to také výrazné. Tie strely by sa ale aspoň pri režime R hodili. Divoký sa stáva hneď ako pritlačíte plyn na podlahu. Mení sa na divokú šelmu, ktorá si len ťažko bude hľadať konkurenciu. K dispozícii ma tri jazdné režimy. Rozdiel je medzi nimi veľmi citeľný a výrazný. Základný je prekvapujúco Sport. Má výbornú odozvu na plyn, riadenie aj podvozok. K dispozícii je ešte Comfort a R. Prvý je vhodný na bežnú jazdu, pri R sa z neho stáva rýchla strela, ktorá dáva na ceste výbornú odozvu.
Prvé kilometre sme spolu strávili v meste. Tvrdý a nekomfortný Type-R by som asi na cestu každé ráno do zamestnania nechcel. Presnejšie, nie v Bratislave. Na vidieku by to bolo už o niečom inom. Tvrdé 20-palcové kolesa len so šupkou pneumatík nemajú v láske mestské výtlky, ani iné nerovnosti na ceste. Za pol dňa som bol vytrasený viac než dosť. Na cestu do Prahy som si radšej zobral od kolegu iné auto. Na rozbitej D1 som ho vážne nemal chuť testovať. Aj na cestu k moru do Chorvátska by som si požičal na par dni niečo iné. Tú by som určite zvládol, ale zvyšok posádky by s tým komfortom mohol mať problémy. Na takéto cesty ale nikto pri vývoji Type-R nemyslel. Civic Type-R sa cíti doma niekde úplne inde.
Type R je prvé auto, s ktorým som si začal v meste užívať kruháče a vyhýbanie sa poklopom kanálov. Pred časom ma hybridný Auris nútil jazdiť všade pomaly a pokojne. Honda si pýta vysoké otáčky a nepretržité točenie volantom. A práve to jej ide výborne. Jedna nádrž padla hneď prvý večer ako som dostal Civic do rúk. Najprv zľahka po meste, potom kúsok za mesto a skončil som pri nočnej jazde po rakúskych okreskách. Z tej jazdy som bol unesený tak, že sa mi v noci ani nechcelo ísť domov. Vyskúšal som už veľa aut, ale tak ako Type-R ma už dlho žiadne nenadchlo. Dokola ma bavilo do zákrut pribrzďovať, podradiť a na výjazde stlačiť plyn na podlahu a radiť až tesne pred obmedzovačom.
Cestu do práce by som možno zvládol aj autobusom. Asi by mi bolo ľúto Civic ťahať každý deň po meste a stáť s ním každé ráno niekde v kolóne. Ovládateľný je síce výborne, parkuje sa s ním vďaka parkovacej kamere výborne. Milo prekvapila kvalita spracovania. Testovací Civic Type-R má už vyše roka, najazdených viac ako 25-tisíc kilometrov a interiér je stále ako nový, nič v ňom nebúcha ani neškrípe. To sa nedá povedať ani o ročnom Passate, ktorý ma môj kolega ako služobné auto. Na Civicu sa pritom celý rok striedali novinári a keď mu dávali zabrať minimálne tak ako my tento týždeň, zaslúžia si majstri z Hondy veľkú pochvalu za kvalitu spracovania.
Cez deň ma síce jazda na Civicu nelákala, ale po večeroch som si ho užíval viac než dosť. Niekto si pred spánkom pustí dobrý film, alebo prečíta knihu. Ja som si miesto večerníčka užil jazdu na Type-R. Moje obľúbené cesty v okolí mesta sú fajn, ale najviac som sa tešil na víkend. Type-R si zaslúži lepšie cesty a preto som sa rozhodol s ním spraviť výlet po rakúskom vidieku. V piatok cez deň už netrpezlivo čakám, kým sa podarí ukončiť všetku prácu a budem môcť vyraziť na cestu. Presný plán nie je. Pár známych miest a zvyšok cesty sa doladí podľa nálady a počasia.
Zábava začína už hneď za Bratislavou. Súbežná cesta z Kittsee do Gattendorfu má vždy svoje čaro. Prevýšenia, dlhé tiahle zákruty a výborný asfalt. Presúvam sa medzi dedinami okolo Neusiedlerského jazera až po Donnersckirchen.
Smerom na Hof am Liethaberge sa nachádza krásna lesná cesta plná kľukatých zákrut ako stvorených práve pre Civic. Cesta je prázdna, tak nič nebráni si začať konečne Type-R naplno užívať. Plyn na podlahu, otáčky vyletia až na 7-tisíc, užívam si rýchle radenie výbornej manuálnej prevodovky. Pred zákrutami plné brzdy, podradenie a zo zákruty rýchly výjazd. Civic sedí ako prilepený. Reaguje na pohyby volantu ako by išiel po vopred pripravených koľajniciach. Výborne reaguje na nerovnosti na ceste a ja v ňom stále cítim veľkú istotu. Jazdil som vo veľa rýchlych a silných autách, ale väčšinou tá rýchlosť bola spojená so strachom a neistotou. Civic mi padol do rúk hneď a už po pár kilometroch sa cítim akoby som mal na ňom odjazdené tisícky kilometrov. Niečo podobné som zažil asi iba pri Nissane GT-R. Žeby mali na to Japonci taký veľký cit?
Asi v dvoch tretinách cesty sa v protismere zo zákruty zjaví policajný Touran. Plné brzdy a spomalenie na povolenú rýchlosť. V tejto časti plnej zákrut som ju aj tak veľmi prekročiť nemohol. Aj napriek tonu mi už blikali svetlami a divne na mňa mávali rukou. Pomaly som okolo nich prešiel a neistý premýšľal, či tam nie je po ceste nejaká prekážka, na ktorú ma chceli upozorniť. Po najbližšiu dedinu ale nič nebolo, tak sa ma asi len snažili spomaliť. Váham, či sa ešte otočiť, alebo pokračovať ďalej smerom na Viedeň. Podobne asi rozmýšľal aj motorkár, ktorého som cestou dobehol. Keď otáča motorku nepotrebujem veľa premýšľania ani ja. Otáčam Type-R a vyrážam za ním. Civic reže jednu zákrutu za druhou. Pred každou zákrutou plné brzdy, podradenie a rýchly výjazd do ďalšej zákruty. S týmto autom je na tejto ceste neskutočná zábava. Pred vrcholom kopca ma ale oblial studený pot. Po rýchlom výjazde zo zákruty sa v protismere objavil môj obľúbený Touran. Pohľad do očí mužom v uniformách hovoril za všetko. Dnes som už na tejto nádhernej ceste skončil. Otázka je, kadiaľ budem pokračovať lebo na Viedeň sa už vrátiť nemôžem. Som si istý, že by si na mňa na druhej strane kopca počkali.
Voľným tempom sa preto vyberám smerom na Eisenstadt. Aspoň si Civic trošku oddýchne a znížim trochu priemernú spotrebu. Palubný počítač ukazuje 11,8 litra, čo na tempo akým jazdím nie je vôbec zlé. Dnes mám ešte v pláne presun cez Baden do Sankt Polten, kde sa ku mne pridá kamarát z Prahy. Po Baden je cesta nudná a plná rôznych dediniek. Zábava ale začína hneď ako skončí tabuľa s označením Baden. Krásna kľukatá cesta lesom popri diaľnici. Bol som tu už niekoľkokrát a stále ma to tu baví. Nie sú to síce ešte tie dokonalé alpské cesty, ale má to tu tiež svoje čaro. Za Badenom na mňa nalepil domáci Mercedes SLK a snažil sa s Type-R držať tempo. Po pár zákrutách sa stráca v diaľke. Možno to jeho sebavedomiu nepomohlo, ale Type-R dokáže na takejto ceste zahanbiť oveľa drahšie a silnejšie autá. Stmieva sa a je na čase uložiť Civic na zaslúžený spánok. Kým prídem do penziónu kúsok od Sankt Polten už len chladím motor aj brzdy. Na dnes stačilo. Obaja si musíme po dnešnom dni poriadne oddýchnuť a načerpať energiu na ďalší deň. Ráno nás čaká ďalší zaujímavý program.
Po náročnom týždni v práci je konečne vytúžená sobota ráno. Stretávam sa s kamarátom, ktorý sa ku mne pridal pri Sankt Polten z Prahy. Krásna červená Mazda sa výborne hodí k červenej Honde. Červená vyzerá na Type-R nádherne a zvýrazňuje jej rýchlosť a energiu. Možno som mal na začiatku k jej výzoru výhrady, ale čím ďalej sa mi viac a viac páči. Nikdy nebude patriť medzi najkrajšie autá, ale má niečo do seba a stále púta pozornosť okolia. Ak nechcete pútať pozornosť, Civic Type-R si radšej nekupujte. Ale to je možno dané aj vekom. Starší sú na dizajn Civica kritickí, mladí neskrývajú nadšenie.
Od rána nás čakajú krásne cesty cez Kalte Kuchl, Wildalpen az po Liezen. Ak ste v tejto časti Rakúska ešte neboli, určite sa tadiaľ choďte previezť. Stojí to za to bez ohľadu na to, či máte športové auto alebo len tak pôjdete, na pohodu, kabrioletom. S Type-R si užívam každy jeden kilometer cesty. Hneď ráno, ešte pred Kalte Kuchl, som dostal prvé varovanie. Všimol si ma, a aj Mazdu, hľadáčik lasera a za jazdu na Civicu platím prvú daň.
Kalte Kuchl som jazdil na viacerých autách a Type-R sa mi sem zatiaľ hodil najviac. Jeho presné a rýchle riadenie akoby sem patrilo. M3 aj Corvette Z06 sú na túto cestu zbytočne veľké a silné autá. Vyskúšal som aj MX-5, ale tej, tu v kopcoch, chýbal výkon. O Type-R sa to povedať nedalo. Zrýchľoval stále a fungoval výborne. Rýchle, presné radenie a dobré brzdy pomáhali k ešte väčšiemu pôžitku z jazdy. Aj keď som mal pri jazde s Type-R pocit, že je tvrdá, mýlil som sa. Tvrdá je Mazda MX-5. Oproti nej je Type R pohodlné a príjemne auto. To, že mi z nej trčala hlava nad okno už nebol taký problém. Aj keď som sa tešil, že si cez víkend užijem jazdu bez strechy, po pár kilometroch som sa veľmi rád vrátil do Civica.
Za víkend sme najazdili približne 1300 kilometrov po vidieku mimo diaľnic. Vyskúšali sme rôzne povrchy ciest a na každej sa Civic správal výborne. Aj keď už má za sebou niečo cez rok ostrej novinárskej jazdy, nezanechalo to na ňom žiadne bojové šrámy. Spotreba sa pohybovala od 10,5 po necelých 13 litrov v extrémnych jazdách. To, vzhľadom na štýl jazdy, nie sú zle výsledky, práve naopak. Na spotrebu sme žiaľ ani raz neskúšali jazdiť. Aspoň ja som to s ním ani raz nedokázal. Keď som na chvíľu zvoľnil tempo, priemerná spotreba začala vždy veľmi rýchlo klesať. Užil som si s Type-R veľmi ostrý a zábavný týždeň plný rýchlej jazdy a adrenalínu. Dlho som zvažoval ako by som na záver zhodnotil nový Civic Type-R. Najviac ho asi vystihujú slová, ktoré mi napadli po jednej spoločne prejazdenej noci.
Je úplne jedno, čo si o jej výzore budú myslieť vaši kamaráti. Len vy viete, ako si s ňou užívate každú jednu noc stále dokola a nemôžete sa jej stále dostatočne nasýtiť. Ste vďačný za každú jednu spoločne strávenú sekundu a vychutnávate si ako citlivo reaguje na každý jeden váš dotyk. Je iná ako by ste čakali. Je divoká, drzá a zároveň presná a veľmi citlivá. Aj keď vás núti často riskovať, cítite s ňou vždy istotu a pocit bezpečnosti. Stali ste sa na nej závislý, ale aj tak je vám teraz všetko ostatné úplne jedno…
Honda Civic Type-R
Motor | R4 benzín |
Objem | 1996 cm3 |
Výkon | 235 kW (320 k) pri 6500 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2500-4500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4557 mm |
Šírka | 1877 mm |
Výška | 1434 mm |
Rázvor osí kolies | 2699 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1451/1760 kg |
Batožinový priestor | 420/786 (po hranu okien) litrov |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 272 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,8/6,5/7,7 |
Emisie g CO2/km | 176 |