Test Honda Civic Type-R: Komixový hrdina

Type-R je medzi športovými verziami rovnaký pojem ako GTI pri VW či rovnaké označenie pri Peugeote. A ak ste mysleli, že minulá generácia Civicu bola ako vesmírna loď, tak nový Type-R je ešte ďalej. Zboku dokonca pripomína takú tú hypermodernú žehličku, čo ste dali mame na minuloročné Vianoce.

Nová Honda Civic Type-R pôsobí až prehnane, pôsobí ako hlavný protagonista komixu. Tam sa prehnanosť nosí. A úprimne, kladný hrdina bude skôr používať Civic ako Focus RS. Najmä teda, ak bude bielej farby.

Návyková

Vonkajší vzhľad je iná téma. Každý priaznivec Háčka na červenom podklade so zatajeným dychom čakal, čo Japonci vyvedú s emisnými normami. Atmosférický dvojliter predchádzajúcich dvoch generácií musel ísť do dôchodku. Dokonca boli špekulanti, čo tvrdili, že pod kapotou bude motor s objemom 1,6 litra. Ale nestalo sa tak. Turbo dopuje dvojliter.

Zapnutie agregátu sprevádza veľmi utlmený zvuk. Prvé kilometre po meste pôjdete, z pohľadu motora, naozaj potichu a príjemne. Keď všetko zohrejete ako má byť, tak prvýkrát dupnete na plynový pedál. Trochu vlhkosti a nie je problém ani preklz na treťom, či dokonca štvrtom prevodovom stupni. Prísun výkonu je až neuveriteľný. Jemné meškanie turba v nízkych otáčkach nasleduje záťah až k obmedzovaču otáčok nastavenému na 7000.

Prevodovka s vynikajúco krátkymi dráhami a kovovou hlavicou má až dokonale presné dráhy, aj napriek údelu novinárskeho auta. Preradiť s medziplynom nie je žiaden problém a kacírska myšlienka o automate nepadne ani raz po celú dobu vlastníctva tohto monštra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prečo monštra? Stačí nájsť dobrú cestu s dostatkom zákrut. Prepnutie režimu +R spraví podvozok ešte tvrdším, preladí posilňovač riadenia na tuhšie nastavenie a ešte zmení charakteristiku plynového pedálu a celkovej odozvy auta. Dá sa povedať, že z polopretekárskeho hatchbacku spraví pravé športové auto. Nie hothatch, pravé športové náradie. Bodka, bodka, bodka. Teda výkričník. Preťaženie viac ako 1G je v každej ostrejšej zákrute a spolujazdcovi myká hlavou viac ako na metalovom koncerte. Dokonalý podvozok, dokonalý motor, dokonalý zvuk odfukovania a dokonalý zážitok. Daňou je prísun viac ako 15 litrov pri brutálnej jazde. Ale tak je s Civicom Type-R nutné jazdiť.

Lenže úplnú hranu v bežnom svete jazdiť nebudete. Dokonalý asfalt na Slovensku tiež ponúka len niekoľko úsekov. V reálnej prevádzke nevyužijete režim +R. A budete frflať, že auto je tvrdé, že akosi hučí. Možno práve na testovanom kuse mohli za hučanie zadné ložiská, ktoré pri predchádzajúcich testoch dostali na Slovakiaringu poriadne zabrať. Zvuk výfuku budete naopak milovať aj pri bežnom jazdení. Odfúknutie pri preradení je naozaj návykové. Rovnako návykové ako každý kúsok dobrej cesty. Bodaj by ich bolo čo najviac! Ale nie je. Civic Type-R je sám o sebe skoro perfektný, to len prostredie ukazuje pár malých negatív jazdy v úplne inom a hlavne zlom svetle. V takom Švajčiarsku by hravo zanikli. A zaniknú aj v hodnotovom rebríčku každého petrolheada. Ten menej komfortu riešiť nebude. A nebude riešiť ani tú sekundu a čosi na Nürburgringu. Každé ráno bude potrebovať ďalšiu dávku CTR.

Čo má krídla všetko letí

Normálny Civic je kontroverzný. Tvary sú iné ako má všetko ostatné. Type-R však k tomuto dojmu ešte dopĺňa naozaj komixové prvky. Prvky, ktoré spôsobujú absolútnu neprehliadnuteľnosť. Otočené krky sú každodenná klasika. A to nielen u tých, ktorí o autách niečo vedia. Je ako boxerská rukavica medzi dámskymi plesovými rukavicami.

Výrazné čierne lemovanie spodnej časti štartuje vpredu na nárazníku a končí zadným difúzorom monštróznych proporcií. Na nárazníku nie je sám, spoločnosť mu robia štyri koncovky výfuku. Viac výfukov=viac… To je jedno, aspoň, že všetky fungujú a sú s výfukovou sústavou spojené reálne. Nie sú len imitáciou na nárazníku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vzadu je ešte jeden brutálne výrazný prvok. Krídlo by sa uživilo ako barový pult v menšej krčme, ako žehliaca doska na košele, alebo aj ako lavička v parku. To, že je neprehliadnuteľné zistíte vždy pred koncom dediny, keď budete mať na kufri nalepeného Bzuča na Fabii HTP, alebo firemného frajera na služobnom TDI. Predbiehaniachtivosť u nich spravidla narastá do enormných sfér a začínajú manéver aspoň 20 metrov pred koncom obce. Vám stačí sekvencia 2-7000, 3-7000 a už ich nemáte šancu vidieť. Zrušíte im jediný potenciálne svetlý bod dňa.

Ako provokácia môžu slúžiť aj červené prvky. Objavujú sa na prednom nárazníku. Ale sú aj na diskoch. Devätnástky sú trochu utopené a čierne lakovanie im dáva taký zvláštne nenápadný vizuálny prejav. Až do pohľadu na rozmer pneumatiky sme netipovali taký priemer, skôr o palec menej. Hondu treba pochváliť za zvolené obutie, aj keď myslíme, že tá sada určite nebola na aute prvá. Nech je to ako chce, Bridgestone Potenza S001 sú konečne poriadne pneumatiky od značky, ktorej RE050A fakt nemusíme.

Komix pokračuje

Ak je všetko zvonka prehnané, tak interiér v téme šialenosti len pokračuje. Teda okrem obrovského kufra a dostatočne priestranných zadných sedadiel. Tie môžete aj tu vyklopiť smerom hore a prevážať vyššiu rastlinu ako to v reklame hlási automobilka. Ale nešli nám vo vrchnej polohe zaaretovať, tak ju rovno zlomíte a vyhodíte, veď aj tak by sa v prvej zákrute prekotila a vysypala. Aspoň nebudete mať špinavé koberce. Kašlať na izbové rastliny.

Vynikajúce sú sedadlá vpredu, perfektne držia telo a ani po viac ako 200 kilometroch necítite bolesť chrbta. Naozaj sa podarili výborne. Rovnako perfektne ako volant. Žiadne prehnané zrezania, trocha červenej kože a vynikajúci tvar na držanie. Cítite sa ako pravý pretekár, nech už to je Marcus Grönholm, James Hunt, alebo Karel Loprais. Na odvetví športu nezáleží.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Len kombinácia volantu a sedadla nám pri nastupovaní a vystupovaní robila problém. Bočnica spodnej časti bola príliš vysoká a volant bol pri nej až nebezpečne blízko. Takže pri nastupovaní zadkom zavadíte o bočnicu, prípadne aj niečim iným, a nohou zase o volant. Nastupovanie a vystupovanie so zachovaním pozitívneho obrazu nehrozí ani omylom. Iba teda ak by ste pri každom úkone dvihli volant úplne hore a sedadlo posunuli dozadu. Vtedy by to možno šlo.

Ako vodič máte všetko po ruke na troch displejoch a na budíkoch. Jeden displej zobrazuje rýchlosť a pár údajov, ďalší je pre palubný počítač a zobrazenie preťaženia, teplôt kvapalín, času kola a času zrýchlenia. Zmáknuť ovládanie chvíľu potrvá, ale dva dni a budete vedieť, čo máte stlačiť pre požadovaný efekt. Dokonca sa zlepšila aj téma androidového rádia, na ktoré sme trochu ponadávali v CR-V, HR-V a civilnom Civicu. Stále nie je ovládanie tak logické ako iDrive, Command, či R-Link, ale je to posun vpred.

Kedy už bude víkend?

Vzhľadom na tvrdosť a na komfort nastupovania sme počas testu skonštatovali, že Civic Type-R je ideál ako víkendová zbraň na zničenie všetkého, čo by chcelo zničiť vás na obľúbenej horskej ceste. A tiež sme zistili, že CTR nie je hothatch. Preň vytvárame novú kategóriu ultimatehatch. Je pravým športovým autom aj so štipkou nepohodlia a nelogickej závislosti. Je až predokonalý. Je ako Superman, ktorý sa odmieta prezliecť späť ta Clarka Kenta. Alebo ešte skôr ako Ironman, ktorému už nevonia uhľadený život Tonyho Starka. V podvedomí viete, že toto auto chcete. Nemáte logické dôvody, proste ho chcete. A aj to je charakteristika športového auta.

A ešte ku kauze Nürburgring. Áno, Civic Type-R ešte nedal okruh v sériovej špecifikácii. A porazil ho Golf. Ale Golf GTI Clubsport S, limitka s rámom a semislickami. Skúste Type-R,  vyhoďte zadné sedadlá a pridajte 15 koní. Golf si kľudne prezrie futuristické zadné svetlá a megalomanské divoko tvarované krídlo. Niežeby čas na okruhu niekoho zaujímal.

Honda Civic Type-R

Motor R4 benzín
Objem 1996 cm3
Výkon 228 kW (310 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2500-4500 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4390 mm
Šírka 1878 mm
Výška 1466 mm
Rázvor osí kolies 2594 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1453/1700 kg
Batožinový priestor 475-498/1427  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 270 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,4/6,1/7,3
Emisie g CO2/km 170