Test Honda Civic Sedan CVT: Správny akord

Fakt, že Honda skončila s Accordom v Európe je pre priaznivcov modelu smutný. Je však tiež jasné, že model nedokázal často obstáť v cenovej vojne s konkurenciou. Výborné auto tak muselo z trhu vycúvať. Lenže v Honde asi jednoducho chceli sedan aj v Európe, tak ako čiastočná náhrada prišla táto karoséria pre Civic.

Aj keď sa môže zdať, že označenie ho pasuje o triedu nižšie, vnútorné rozmery sú celkom veľkorysé. Má teda právo pýšiť sa aj titulom nástupca Accordu. Nič lepšie ako to v teste aktuálne nekúpite, teda s vyššou základnou cenou. Najvyššia výbava, najvýkonnejší motor v sedane a automatická prevodovka bez prevodových stupňov. Aká je to kombinácia?

Vyvážený

Hatchback je pri pohľade zboku akosi naklonený dopredu. Je viac agresívny, zo sedanu viac srší kľud. Je to aj napriek celkovému odvážnejšiemu tvarovaniu. Sedanu výrazne pomáha ku elegancii práve dlhší zadný previs. Profil vyzerá takmer ako na štvodverovom kupé, ale toto slovo Honda, našťastie, nepoužíva. Veď aj tak má rámové dvere.

Pri pohľade zboku vážne zanikajú disky. Majú síce sedemnásť palcov, ale vôbec to nevidno a do blatníkov by vošli aj o palec väčšie a výzoru by to len pomohlo. Ale so sedemnástkami stále zachováva dostatok komfortu, takže to kľudne prežijete aj s nimi.

Predok je tiež menej agresívny ako na nedávno testovanom hatchbacku. Môže za to veľká chrómová lišta. Lenže tá sa dá nakonfigurovať aj na krátku verziu. Avšak opačne to nemôže byť. Čierne doplnky na sedan nedáte, taká konfigurácia neexistuje, čo by predsa robili športovo ladené doplnky na elegantnom sedane?

Dostávame sa však k najzávažnejšiemu problému zovňajšku. Je ňou farba Midnight Burgundy. Je super, na slnku a ak je auto úplne čisté, hádže odlesky do červeno-fialova. Ale ak je auto len trochu špinavé a k tomu je zamračené, tak je to, v podstate, len čierna. Omnoho viac teda autu sekne metalická Lunar Silver, alebo modrá Brilliant Sporty. Aj keď s čiernou a čiernou-červenou dostáva sedan dávku elegancie naviac.

Priestranný

V interiéri je miesta reálne dosť. Vpredu je klasicky bohato placu na pohyb a cestovanie. Celková šírka interiéru vzadu je zase dostatočná aj pre troch, ale… Ale ten v strede bude za trest. Nie je to len kvôli tvaru sedadiel, ale aj kvôli tomu, že krajní pasažieri sú trochu ďalej od okien. A tiež možno niekto bude frflať aj na priestor nad hlavou. Veď zvažujúca sa strecha má svoje temné strany. Čiastočne to kompenzuje ležérnejší posed. Sedadlá čalúnené bledou béžovou kožou nie sú tak praktické ako čierne, ale neuveriteľne dobre vyzerajú, vrelo ich odporúčame.

Kufor je tradične sedanovo riešený. Honda nikdy nebola zaťažená na liftbacky. Buď to bol hatchback, alebo sedan, žiadne polovičné kompromisy. Dobre, v deväťdesiatych rokoch bola verzia Civicu s piatimi dverami, ale stále bola skôr hatch ako lift. Veľkosťou kufor nesklame, je dostatočne hlboký na to, aby ste si zašpinili nohavice pri naťahovaní sa za niečim tesne za sedadlami. Len ten otvor je sedan ako oči. Nenarvete tam ani mikrovlnku s krabicou. A vlastne mu chýba držiak na vnútornej strane, takže si zašpiníte, koniec-koncov, aj ruku pri zatváraní.

Zo sedadla vodiča ten kufor dokážete otvoriť a Honda sa hecla, otváranie nádrže už nie je tiahlom pri nohe vodiča. Stačí mať odomknuté auto a otvoríte ho priamo cez dvierka. Všetky ostatné ovládacie prvky má vodič na dosah. Klíma má samostatné ovládanie, rádio však potrebuje displej, rovnako ako navigácia. Práve navigácia možno pôsobí až trochu detsky, ale funguje veľmi dobre. Systém Android však stále hodnotíme ako trochu ťažkopádnejší, musíte sa s ním naučiť žiť.

Samostatná kapitola je volant. Nie je žiadno zrezaný, stále mu mohol zostať okrúhly tvar. Na lúčoch je lesklý čierny plast, nie veľmi praktické riešenie. Ale ovládacích prvkov je celkom slušne veľa. Existuje však jedna vec, čo nás prekvapila. Hlasitosť netreba ovládať klikaním, dá sa aj len jemným posuvom po vrchu ovládača. To sme si pri teste hatchbacku nevšimli.

Celkom ostro

Honda má vždy modely trochu športovejšie ladené. Presne taký pocit máte aj z vynikajúceho motora 1,5 VTEC s prepĺňaním. Jasné, éra atmosfér je zatiaľ preč, ale ani toto turbo nie je práve zlou náhradou. Je priam vynikajúcou alternatívou a náhradou. Pocitovo omnoho lepšou ako základný litrový trojvalec.

Agregát má výkon 134 kW (182 k) a je spojený s bezstupňovou automatickou prevodovkou CVT. CVT v redakcii nemáme radi. Ani jeden z nás. Svoj vrchol zažíva v 125-kách skútroch. Lenže práve v Civicu Sedan nastal neuveriteľný šok. Tu to všetko funguje. Takto dobre zladené CVT sme ešte nezažili. Tvrdenie platí aj napriek tomu, že v Levorgu tiež nie je zlá kombinácia. A znova sme pri tom ale. Ak chcete aby reálne rýchlo variátor reagoval, musíte mať nastavený režim S a vypnuté Eco. Vtedy je auto naozaj svižné a ostré, dokonca reálne dokáže prekvapiť tým ako ťahá. Pocitovo má vyšší výkon.

CVTčko sa vie odvďačiť aj spotrebou. Dokázali sme jazdiť tesne nad 6, na diaľniciach zase tesne nad 7. Na auto, ktoré ašpiruje na titul športový sedan je to veľmi príjemné zistenie. Len nechápeme zmysel predvolených stupňov, ktoré radíte pádlami. Veď o tom predsa bezstupňová prevodovka nie je, nerobme si ilúzie. Výrazne pozitívne je, že pri 1,5-ke s CVT nedostanete Start-stop systém.

K dobrému motoru a, povedzme, že dobrej prevodovke, teda aspoň výborne zladenej, tie nesympatie pretrvajú asi navždy, musí byť adekvátny podvozok. Ten v Civicu Sedan zvláda naozaj slušne veľa, má ambície zvládať čistú stopu cez každú zákrutu. Hatch je možno viac hravý, ale sedan je dlhšie neutrálny a vyváženejší. Pritom nikoho nemôže nahnevať, je dostatočne komfortný. Toto sa Honde podarilo úplne vynikajúco.

Ako náhrada Accordu môže byť

Ak by Honda nenazvala toto auto Civic Sedan, tak by kľudne mohol niesť aj meno Accord. Ten chýbajúci článok v ponuke je naozaj príjemný na každodenný život. Dokonca mu nechýba ani výkon, ani nič vo výbave. Verzia s výbavou Executive stojí aj s CVT 27 990 eur. Jasné, už niektorých vykacuje, že to je veľa, ale pozrite sa, čo za to dostávate. Funkčný adaptívny tempomat, udržiavanie pruhov, kožené čalúnenie, vynikajúce jazdné vlastnosti, ale aj perfektný motor a dobre zladená prevodovka sú veľkými lákadlami. Naviac Honda ponúka 3 roky záruky a k nej päťročný servisný plán. Reálne to môžete považovať za osemročnú záruku. Za nás je táto kombinácia vynikajúca, možno by sme však skončili s manuálom.

A prečo vlastne neexistuje sedan Type-R ako bol kedysi Accord. Jasné, trhový podiel by bol minimálny, ale predstavte si Civic Sedan s bodykitom a obrovským krídlom vzadu, takým hranatým, aby sa hodilo k ostro rezaným tvarom auta. Pekná predstava, všakže.

Honda Civic Sedan 1,5 VTEC CVT Executive

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 134 kW (182 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1700-5500 ot/min
   
Prevodovka Bezstupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4648 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1416 mm
Rázvor osí kolies 2698 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1378/1770 kg
Batožinový priestor 519 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,7/4,7/5,8
Emisie g CO2/km 131