Konečne! Ford predstavil a dal do predaja produkčnú verziu nového Transitu. Otázka je ktorého. Veď existuje Custom, Connect a Courier. Tento najväčší však nepotrebuje žiadne dodatočné označenia. To je jednoducho Transit. Zaujímavé je, že Ford prvýkrát ukázal novú dodávku v septembri roku 2012. A do predaja sa dostala až o viac ako rok a pol. Na to, že vtedy na konferencii bola uvedená takmer sériová verzia to je riadne dlhá doba.
Ale podstatnou správou je, že je už tu. A chystá sa uchytiť najväčšiu možnú časť trhu. Predpoklady by na to mal. Ponúka zatiaľ tri dĺžky a tri výšky. Najväčšou devízou však bude variabilita pohonu. Transit môže byť s pohonom prednej nápravy, s pohonom zadnej a aj s pohonom oboch. Také možnosti neponúka ani jeden konkurent. Ak budeme voči sebe úprimní, tak najviac pôjdu samozrejme predokolky, lebo tie nezmenšujú veľkosť nákladného priestoru a niektorí vodiči sú voči zadokolkám predpojatí.
Titul najkrajšia dodávka?
Tak poďme na to po poriadku. Trio Fiat Ducato, Citroën Jumper a Peugeot Boxer prešlo úpravou vzhľadu. Tá síce pomohla, ale… Rovnako Renault Master dostal facelift. Len nám sa javí, že pred ním vyzeral kompaktnejšie. Volkswagen Crafter je fajn, ale pôsobí väčší ako reálne je, najmä kvôli zvislým svetlám. Iveco Daily by prebor v peknom výzore tiež nevyhralo. Mercedes Sprinter je jediným, kto môže s Transitom na poli výzoru súťažiť.
Lenže aj napriek samotnému peknému tvaru treba niečo viac. V prvom rade nesmie auto zostať biele. Vtedy zanikne v húfoch ostatných bielych dodávok. Modrá, ktorá bola sa testovacom kuse s veľkostnou špecifikáciou L3H3 pôsobila všade impozantne a aj vďaka nej bol Transit častou témou rozhovorov.
Spredu vynikne veľká maska so zaujímavou štruktúrou líšt. Stred nárazníka disponuje vybratím, ktoré sa bude hodiť pri umývaní čelného skla ako schodík. Ani s najvyššou možnou výškou a stredným rázvorom L3H3 nevyzerá ako obor. Vlastne obor je, ale celkom slušne to maskuje. Obrovské rozmery začínajú dĺžkou skoro 6 metrov a výškou takmer 2,8 metra.
Verzia Trend naviac dostala celoplošné kryty kolies. Takže aj s modrou metalízou vyzerá Transit ako z vyššej triedy, čo sa týka luxusu úžitkových vozidiel. Ale zďaleka najlepším prvkom, ktorý konštruktéri použili sú plastové lišty na prahoch. Pýtate sa, že prečo? Jednoduchá odpoveď. Keď otvoríte bočné dvere a niekto, kto nie je úplne zručný s vysokozdvižným vozíkom bude mať snahu niečo naložiť, či vyložiť, trafí v prípade nepozornosti lištu, nie priamo karosériu, ako je to pri konkurentoch.
Ako v osobnom aute
V momente ako sadnete do vanu, zistíte, že tvary sú podobné ako tie, čo Ford používa v osobných autách. To ale už dokázal aj menší Transit Custom. Dá sa povedať, že prístrojové dosky sú veľmi podobné. Ruky spočinú na vynikajúcom volante. Ten sa tvarovo približuje osobným autám, napríklad Focusu.
Rovnaký tvar má aj autorádio, ktoré je asi jedným z mála detailov, ktoré sa dajú kritizovať. Hrá síce výborne, ale ovládanie práve ergonomické nie je. Tu treba jednoznačne investovať do síce drahšieho, ale intuitívnejšieho modelu. Naviac na tomto, základnom je problém pri priamom slnku čítať údaje na maličkom displeji. V prípade drahšieho rádia sa interiér zbaví aj akejsi police na vrchu stredového panelu. Tej sme využitie nenašli. Dokumenty v nej lietajú, tablet s navigáciou padá. Keď už sme v kritickej časti, tak nesmieme zabudnúť na to, že za koberce sa tiež oplatí dať viac. Tie, ktoré boli v testovanom aute akoby neboli nijako pripevnené a občas sa o kúsok posunuli.
Lenže potom prichádza pozitívny zážitok z kabíny. Každý z troch pasažierov má slušne veľa priestoru. Naviac pod dvojsedadlom je možné schovať pred očami všelijakých podvratných činiteľov osobné veci. Tie sa ešte dajú hodiť aj do police nad čelným sklom. Na oboch koncoch prístrojovej dosky svoje miesto nájde pohár hore, či celá, až dvojlitrová fľaša dole.
Pri dodávkach je však dôležitejšia tá zadná časť pre prevážaný materiál. Aj keď má L3H3 dĺžku nákladového priestoru skoro 3,5 metra, tak stále udomácni štyri palety. K piatim mu chýba presne 15 centimetrov. Apropo, dĺžka môže pre nezainteresovaných predstavovať problém, najmä ak dodávka nemá parkovací senzor. Pri nakladaní môže jemný problém spôsobiť aj fakt, že vnútorná výška 2125 milimetrov nekorešponduje s 1700 milimetrovou výškou bočných posuvných dverí. Ale zozadu sa dajú naložiť aj palety s celkovou výškou aj dva metre.
Na tú veľkosť nezožerie veľa
Pod kapotou pracoval agregát so štyrmi valcami a objemom 2,2 litra. O výdrži hovorí aj fakt, že ho Land Rover montuje do nesmrteľného Defenderu. V Transite má tri výkonové verzie a rovno hovoríme, že treba siahnuť priamo po najvýkonnejšej. Celých 114 kW (155 k) stačí aj na väčšie verzie, čiže tie menšie s ním ponúkajú celkom slušnú dynamiku. Aj keď tajne dúfame, že podobne ako pri predchodcovi ponúkne automobilka väčší agregát s výkonom okolo 150 kW (204 k).
Ale naspäť k 155-koňovej pohonnej jednotke. Dostatočná dynamika je jedna vec, ale druhá je spotreba. Tá sa pri 2500 kilometroch ustálila tesne nad 10 litrami. Chytáte sa za hlavu, že to je veľa? A v porovnaní s čím? S Octaviou TDI? To áno, ale na poli dodávok s podobnou veľkosťou je to hodnota pod priemerom triedy. Fajn spotrebu trocha zrádza nádrž s objemom 80 litrov. Znova sa to môže zdať veľa, ale predstavte si, že dodávka najazdí 40 tisíc kilometrov ročne. Pri 80 litroch má rádius 800 kilometrov, pri 100 až 1000. Vodič pri väčšej nádrži ušetrí ročne 10 natankovaní, čo je približne dve hodiny času. Našťastie Ford ponúka za príplatok aj väčšiu nádrž.
Jazdné vlastnosti nemôžu samozrejme konkurovať športovo strihnutým osobným autám, ale znova, na triedu sú veľmi dobré. Naviac, čo je vynikajúce, Transit je veľmi dobre odhlučnený, čiže únava z tohto pohľadu klesá. Komfort zase tiež predlžuje čas, kedy začne vodič byť malátny. Povedzme to inak, ani po 800 kilometroch za deň sme nemali problém s únavou. Takže preto je nový Transit podfukom, cheatom na prácu vodiča.
Najväčším prekvapením z pohľadu pohonného ústrojenstva bude prevodovka. Tá radí lepšie ako v niektorých osobných autách a minimálne rovnako dobre ako tá v Sprinteri. Tu sa to podarilo stopercentne.
Cena rozhodne?
Je nad slnko jasné, že vo väčšine prípadov je názor vodiča až ten posledný v rade, najmä za názorom vedenia a finančného oddelenia. Transit je o niečo drahší ako najlacnejšia konkurencia, teda približne o 2-3 tisícky. Ale pri opätovnom predaji sa aspoň časť z investície vráti. Ak sa teda rozhodne vedenie a finančné oddelenie pre Transit, tak odporúčame výraznú farbu, čo modrá metalíza na takto veľkom aute je a najmä výbavu Trend, plus pridať parkovací systém na oboch koncoch auta. Aj napriek vyššej cene od trojice Ducato, Jumper a Boxer je stále Transit omnoho lacnejší ako Crafter, či Sprinter. Šéfovia, neváhajte, zamestnanci vás budú mať radi.
Motor | R4 |
Objem | 2198 cm3 |
Výkon | 114 kW (155 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 385 Nm pri 1600-2300 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4972 mm |
Šírka | 1986 mm |
Výška | 1922 mm |
Rázvor osí kolies | 2933 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1955/2900 kg |
Batožinový priestor | 6000 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | cca 12 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,2/6,4/6,9 |
Emisie g CO2/km | 178 |