Test Ford Transit Custom Nugget: Cesta je cieľ

Tento test bude trochu iný, keďže nejde o úplne bežné auto, aké tradične testujeme. Ford Transit Custom Nugget je totiž obytná dodávka, za ktorou stojí renomovaný nemecký úpravca Westfalia, ktorý sa venuje dlhé roky práve stavbe obytných vozidiel. Vo vybraných krajinách však Nugget predáva priamo automobilka Ford, čo je aj prípadom Nemecka, odkiaľ náš testovací kus pochádzal. K dispozícii sme mali krátku verziu L1 so silným naftovým  motorom 2.0 TDCI s výkonom 185 koní. Toto auto je tak jasnou odpoveďou Fordu na Californiu od VW či Marco Polo od Mercedesu.

Ako sme spomínali, táto verzia Nuggetu je postavená na krátkom Transite Custom L1 s dĺžkou 4973 mm. To z neho robí veľmi kompaktný camper van, s ktorým nebude parkovanie ani v priestorovo obmedzenejších podmienkach trestom a adrenalínom. Samozrejme, auto je o niečo širšie ako bežný osobák ale dá sa konštatovať, že pri troche cviku a zvyku s ním viete hravo parkovať na takmer hociakom štandardnom parkovacom mieste. Treba aj podotknúť, že Nugget v oranžovej farbe na hliníkových diskoch vyzerá parádne. To, že nejde o tradičný van ale camper, napovie pri lepšom pohľade až zrolovaná markíza na boku a tiež mierne vyvýšená strecha, ukrývajúca stan na spanie. Boky sú textilné, vrchná časť je ale pevná a lakovaná vo farbe karosérie. Samotné skladanie a rozkladanie je extrémne jednoduché a vyžaduje iba cvik, spočívajúci v správnom uložení textilných stien do drážok. Inak ide o mimoriadne jednoduchý a rýchly úkon, ktorý sa prevádza zo zadnej časti auta. Problém nie je ani pri rozkladní markízy, ktoré prebieha točením tyče s háčikom. Všetky okná Nuggetu, okrem tých predných, sú samozrejme tmavé, čo zaručuje súkromie. Naviac, sú zvnútra vybavené aj dômyselnými záclonami s pripínačkami. Žiadne nevyžiadané špehovanie teda nehrozí.
Samotná kabína a priestor pre vodiča a spolujazdca sú tradičný Transit Custom s automatom a veľkým displejom infotainmentu v strede. Z hľadiska účelu využitia auta je však dôležitejší iný, malý a nenápadný, nad hlavami s otočným ovládačom. Tu vidíte stav nádrží odpadovej a čistej vody, úroveň chladenia chladničky, nabitie batérií, ich aktuálny režim využívania a tiež viete nastavovať nezávislé kúrenie, vyživované naftou z nádrže. Ovládanie je jednoduché a zvyknete si naň behom pár sekúnd. Pre aktiváciu a správne využívanie všetkých batérií a zariadení auta však treba pamätať na to, aby bol centrálny červený vypínač pod kuchynskou linkou prepnutý do správnej polohy.

Samotné rozvrhnutie obytného priestoru je mimoriadne praktické a racionálne rozvrhnuté. To, čo Nugget odlišuje od konkurencie od VW či Mercedesu, je napríklad kuchynský pult v zadnej časti auta, zatiaľ čo konkurenti ho majú naboku v časti, kde má Nugget stôl a sedenie. Riešenie Fordu, teda vzadu, nám príde praktickejšie a prirodzenejšie. Kuchyňa je totiž stále k dispozícii a zvyšok posádky môže nerušene sedieť za stolom v prednej časti. Samotný stôl je možné vyklopiť a rozložiť v dvoch veľkostiach . Taktiež predné sedadlá sú otočné, takže auto poskytuje spanie aj sedenie pre štyri osoby. Zo stola a druhej rady sedadiel sa totiž dá rozložiť posteľ. Do tej vrchnej sa ide po malom rebríku, ktorý sa pripína o kuchynskú linku. Vo výbave Nuggetu teda nájdeme spanie pre štyri osoby, kuchynku s plynovým varičom a drezom, chladničku, nezávislé kúrenie a samozrejme možnosť napojiť sa na externú elektrickú sieť a tým pádom šetriť energiou v batériách. WC ani vnútorná sprcha tu nie sú, tie sú k dispozícií až vo väčšej verzii plus. Avšak je tu aspoň externá sprcha, ktorú je možné použiť vonku za priaznivého počasia. V aute sme prespali vo dvojici na vrchnej posteli a aj napriek pomerne chladnému, upršanému a veternému počasiu strešný stan mimoriadne dobre izoloval, neprefúkaval a celkovo nebolo pri spaní cítiť chlad. Samotný matrac aj rošt sú pohodlné a pre dve dospelé osoby aj dostatočne široké. Samozrejme, využili sme aj nezávislé kúrenie, ktorý celý priestor veľmi príjemne vyhrialo a z nádrže neubudlo takmer nič. Vo štvorici by to už chcelo viac ochoty skladať a rozkladať spodnú posteľ a tiež sa priestorovo uskromniť a minimalizovať batožinu. Aj pre štvoricu je to ale stále veľmi luxusná podoba kempovania, o akej sa pod žiadnym stanom ani len nedá snívať. Podľa nás je ale tento krátky Nugget priam geniálnym autom na roadtripovanie, kedy každú noc spíte na inom mieste a cez deň sa presúvate a užívate si nové miesta. Na tento účel je skvelo vybavený, kompaktný a tým pádom uľahčujúci parkovanie. Nie je to typický príklad obytného auta, ktoré odstavíte na dva týždne do kempu. Na to sú na trhu iné modely, ktoré to zvládajú lepšie. V kategórií camper van na roadtrip v neustálom pohybe je ale priam úžasný. K tomu mu samozrejme pomáha aj výkonný dvojliter EcoBlue TDCi.

Ten má veľmi slušných 136 kW/185 koní a 415 Nm, skombinovaný so šesťstupňovým automatom. Aj pomerne ťažký obytný van jazdí s týmto motorom relatívne svižne a nevadia mu ani stúpania. Prevodovka však občas práve v stúpaniach trochu váha, potom podradí a auto vyrazí vpred. Toto však nie sú primárne vlastnosti, ktoré vás u tohto typu auta zaujímajú. Dôležité je, že výkonu má auto dostatok a spotreba taktiež nie je vysoká. Aj zaťažené auto s batožinou a pasažiermi vie bez extra snáh jazdiť pod sedem litrov nafty na sto kilometrov, čo je úplne férový údaj. Jazdné vlastnosti sú na pomedzí dodávky a osobáku, avšak stále dostatočne príjemné aj na každodenné hltanie kilometrov počas dlhých roadtripov.

Ford Transit Custom Nugget L1 je geniálnou odpoveďou na otázku kompaktného, skvele vybaveného a výkonného camper vanu na roadtripy za dobrodružstvom. Nie je to auto na dlhé kempové pobyty. Jeho primárnym poslaním je ponúkať maximálny úžitok na minimálnom priestore a taktiež s vyvinutím minimálneho úsilia pri skladaní a rozkladaní jednotlivých prvkov jeho výbavy. Toto je auto, v ktorom chcete obísť Island či prejazdiť Európu krížom krážom. Pohodlne sa v ňom vyspíte, navaríte, odveziete a zaparkujete ho aj do štandardných parkovacích miest. Jasné, WC a vnútorná sprcha by boli fajn. Väčšia verzia ho ale ponúka aj keď pri takto kompaktných vanoch tohto typu to nie je štandardnom ani u konkurencie. Slovenský cenník Nuggetu bude podľa horúcich informácií z Fordu dostupný v Novembri a prvé kusy by mali novým majiteľom doraziť už na jar 2022.

Ford Transit Custom Nugget L1 AT

Motor R4 nafta
Objem motora/ kapacita batérie 1955 cm3
Výkon (celkový) 136 kW (185 k) pri – ot/min
Krútiaci moment (celkový) 415 Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4972 mm
Šírka 1979 mm
Výška 2060 mm
Rázvor osí kolies 2933 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2167/3200 kg
Batožinový priestor – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť N/A km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (WLTP) 7,8
Emisie g CO2/km 230