Ford pre inovovaný model Tourneo Custom pripravil špecialitu s názvom Active. Ak si pamätáte Focus s týmto označením, tak presne týmto smerom sa uberá aj stredne veľký van. Nebude to však len o Tourneu, Transit Custom tiež dostane verziu, ktorá má terénnejšiu vizáž, Trail. Tá však nie je dnešnou hviezdou.
V ponuke je Tourneo Custom Active s oboma dĺžkami a na výber je manuálna šesťstupňová prevodovka a automat s rovnakým počtom stupňov. Dlhšiu verziu spoznáte ľahko, za posuvnými dverami má celkom veľkú plochu, kým sa objaví koleso. Tak teraz už viete, že toto je L2, čiže predĺžený kus a na fotke interiéru je zase vidno, že toto je vrcholná verzia s automatom.
Vidíte ten potenciál?
Verzia Active je iná už svojou vizážou. Má predsa terénnejšie prevedenie ako ostatné Tourneá Custom. Vlastne týmto je Tourneo Custom jedným z najuniverzálnejších modelov, keďže má v ponuke aj športovo vyzerajúcu alternatívu a dokonca aj takúto terénnu tvár. Lenže to je skôr iba tvár, ale to vôbec nevadí.
Spodná časť karosérie dostala sivú farbu, čo extra vidno najmä na tejto oranžovej farbe celkovo. Zmenou je aj použitie strešných nosičov. Tým sa však celková výška dostáva na 205 centimetrov a použitie garáži pod zemou je trochu obmedzené. Avšak Tourneo Custom Active L2, ktoré má dĺžku 5,3 metra asi nebude tým správnym na návštevy obchodov.
Jedným z dôvodov prečo nie je vhodný nápad ísť s takýmto autom do podzemiek je aj otváranie batožinového priestoru. Veľké dvere sa vyklápajú nahor, čo môže v tesných parkoviskách predstavovať problém. Avšak v prírode môže práve takto vyklopená zadná časť poskytnúť priestor počas dažďa. Nehovoríme, že sa pod týmto deklom dá grilovať, ale ani nemožné to nie je. Jedinou prekážkou je, že dym by pravdepodobne smeroval do interiéru, aspoň čiastočne.
Celková vizáž najnovšej verzie Tournea je teda fantastická a s oranžovou farbou sa nedá prehliadnuť. Ale videli sme aj tmavočervenú verziu. Treba uznať, tá do aktívneho životného štýlu dáva určitú dávku elegancie. Nemá tak veľký wau efekt, ale má uuu efekt.
Osem samostatných
Do interiéru sa dá dostať cez predné dvere, klasicky, alebo cez dvojicu posuvných bočných a to je optimálne, lebo na zadné sedadlá sa môže tlačiť až 6 pasažierov. Tí vyklopia bočné sedadlá v strednom rade a prvá trojica naskočí úplne ladne na samostatné sedadlá. Áno, je to tak! Všetky sedadlá v Tourneu Custom sú samostatné, čo je naozaj unikátne.
Samostatné sedadlá nie sú vhodné iba pri nastupovaní do auta, môžete napríklad vyhodiť stredné a v šesťmiestnej dodávke odveziete niečo v strede. Dlhú rúru? Surf? Výber je na vás, či pracujete, alebo si užívate voľný čas. Ani bicyklový výlet nie je zrazu s Tourneom Custom s dĺžkou L2 problémom. V dvojici popri šľapacích strojoch ostáva ešte dosť miesta na prespanie. Práve do verzie Active by sa naozaj hodila kempingová súprava Nest od firmy Egoe, ktorá jednoducho naložením mení auto na karavan.
Jediné, čo ku kempovaniu chýba je nezávislé kúrenie. Dokonca sú na oknách aj vyťahovacie tienidlá, ktoré poskytnú istú dávku súkromia. Nie je to nepriehľadné zadebnenie, ale je to aspoň niečo, čo spraví okná menej priehľadnými. A zozadu sa dá plynule dostať dopredu, keďže dve samostatné sedadlá sú aj to vodičove a spolujazdcove. Preliezť a naštartovať, odhmliť po spánkovom odpočinku a vyraziť. Zadné vyklápacie okná vo dverách pomôžu ľahšej cirkulácii vzduchu. Ale koniec úvahám o kempovaní, toto auto je použiteľné na dennej báze, len teda nie v nízkych garážach.
Vodičovo miesto v inovovanom interiéri ponúka všetko hneď na dosah a displej pracuje s výborným systémom SYNC3, ktorý je rýchly a nedá sa dostať tak ľahko do úzkych ako niektoré konkurenčné systémy. Vodič má po ruke asi všetko, vrátane systému udržiavania v pruhu a adaptívneho tempomatu. Radiacu páku si ešte pamätáme z testu modelu B-Max, ale z Tournea Custom si nepamätáme automatickú klimatizáciu. Tento model ju jednoducho nemá a hotovo. Manuálna má však výkonný výmenník aj pre zadnú časť kabíny.
Vrchol motorovej ponuky
Sú teda dve alternatívy. Buď môžete mať manuálnu prevodovku, ktorá pracuje s mild hybridom a môže mať, za príplatok, samosvorný diferenciál vpredu, alebo automat, ktorý nemá nič z tohto. Ale zase poskytuje komfort naviac aj napriek iba šiestim prevodovým stupňom. Prevodovka z Rangeru a Mustangu teda zatiaľ so svojimi 10 stupňami miesto v Tourneu nenašla.
To však nie je problém, lebo aj 6-kvalt je vhodne odstupňovaný a pracuje naozaj výborne. Vlastne niekedy by sme mu chceli dopomôcť manuálnym prehodením prevodov, ale to je iba na páke vo forme dvoch tlačidiel. Pádla pod volantom hľadáte márne. Zaujímavé na zaradení samotnom je, že často skončíte práve v režime manuálneho radenia, lebo P-R-N-D-M sú v jednej línii a posledné dve nie sú vôbec žiadno odseparované. Jasné, vec zvyku, ale aj po dlhšej dobe sa to vie stať. Možno by tu naozaj bol fajn aj ten volič shift by wire vo forme kruhu, ktorý sa zdarne prezentuje v osobných Fordoch.
V reálnom svete je manévrovanie s Tourneom Custom Active L2 trochu zaujímavejšie vďaka veľkej celkovej dĺžke a obrovskému rázvoru. Musíte si nadchádzať a oproti konkurenčným modelom pôsobí akoby až o pol triedy väčším dojmom. Ten však nepramení len v samotnom manévrovaní, ale aj v celkovom priestore v interiéri. Naozaj, keď presadnete zo Spacetoureru/Travelleru/Zafiry Life/Proace Verso, tak máte pocit, že ste v omnoho väčšom aute.
A pritom spotreba je na normálnej úrovni. Naftový agregát, ktorý trochu schováva svojich 136 kW (185 k) a 415 Nm dokáže jazdiť na zimných Barumoch za necelých 9 litrov. Diaľnica spotrebu posunie na priemer 9,4, čo stále nie je vôbec zlé. Akurát manuál s mild-hybridom dokáže o liter a pol menej.
Ktorý teda?
Po týždni máme jasno. V tomto prípade by sme brali skôr manuál, ale nie tak kvôli nejakým výčitkám k automatu. Tie nie sú. Bolo by to čisto kvôli možnosti skombinovať ho s tým samosvorom. A naviac by asi stačila aj krátka verzia, ktorá sa práve k verzii Active hodí viac. Hodí sa teda viac najmä vizuálne, z pohľadu vnútorného priestoru je L2 naozaj kráľovská a nádherne obrovská!
Ford Tourneo Custom Active L2 AT
Motor | R4 nafta |
Objem motora/ kapacita batérie | 1955 cm3 |
Výkon (celkový) | 136 kW (185 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment (celkový) | 415 Nm pri – ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5340 mm |
Šírka | 2032 mm |
Výška | 2050 mm |
Rázvor osí kolies | 3300 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2465/3240 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – s |
Spotreba (WLTP) | 6,7 |
Emisie g CO2/km | 174 |